Kulturë
Qazim Shehu: Balada e zezë që mbulon sfondin rozë
E hene, 21.03.2022, 06:21 PM
BALADA E ZEZË QË MBULON SFONDIN ROZË
Për
romanin e QAMIL ALUSHIT ”VAJZAT E RRUGËS”
Nga
Qazim Shehu
Romani
“Vajzat e rrugës” i autorit të njohur Qamil Alushi rrëfen për dramatikën e përditshmërisë të
vajzave në një vend të huaj.Është një
rrëfim i shtrirë ngadalshëm dhe
komplementar, duke sjellë me detaje dhe shqyrtime psiko-analitike , se çfarë
ndodh në shpirtin e këtyre qenieve të pambrojtura , të cilat i janë dorëzuar
fatit të verbër, duke mbajtur gjithnjë një ëndërr-atë të rikthimit në jetën
normale, që edhe ato të konsiderohen si
gjithë të tjerët.
Duke
iu përmbajtur fort këtj pikëvështrimi, autori e zgjeron rrethin dhe ndërfut në
të episode që vijnë me një intonim të
qetë, por ulëritës.Poeti amerikan Uollt Uitman, duke iu drejtuar një prostitute
shprehet me vargjet lapidare:”Afrohu këtu e dashur, përderisa dielli s`të përzë,
as unë s`të përzë”.Kush i degdisi këto vajza të mjera në rrugët e botës dhe i
la në mëshirë të fatit?
Pas
vitet 90, sollën në shoqërinë tonë një shpështjellje traumatike, varfëria
dhe joshja drejt një jete më të mirë
bënë që shumë të tilla të furnizojnë tregun e mishit europian, aq sa, si në baladat popullore , këta vajza të binin
në kontakt edhe me njerëzit e gjakut, siç
mund të lexohet në rrëfime, sidomos në tregime të autorëve të ndryshëm.Kjo
baladë e zezë merr një kah poshtërimi në ndërgjegjen e tronditur të
protagonistëve të rastit dhe bëhet aq anormale, sa me zor i arrin kufijtë e besueshmërisë.
Autori
nuk merret me këto parakushte, veçse i përmend kalimthi, si elementë, për të qepur sfondin e ndërtimit të
personazhit.Ato janë të njohura, gjenden në kronika gazetash dhe në rrëfime të
ndryshme anonime përmes rrjeteve sociale.Tregu i skllavërisë moderne mbulohet
shpesh me një koperturë hipokrite të denatyrimit të njeriut, që hiqet si
i realizuar dhe në emër të lirive
nuk i sheh plagët dhe humnerat sociale, edhe pse e trondit dhe e ciflos ndërgjegjen njerëzore për këtë, ajo
ende vijon të paraqitet sikur s`ndodh asgjë, dhe kjo është drama dhe maska e modernitetit e gjen veten të çjerrë.
Që
në fillim, autori, na jep mundësinë të
kuptohemi me të, ai nuk tregon për prostitucionin, por viktimat e tij, ai nuk
ndalet në jetën e një prostitute, por në
dramën e brendshme të shpirtit të disa vajzave, të cilat, të zhytur pa dashur në llumin moral, bëjnë përpjekje çdo ditë ta pastrojnë këtë
llum dhe të gjejnë një mashkull që do
t`i mirëkuptojë për këtë.Atyre nuk u intereson shumë opinioni hipokrit
konvencional , sa u intereson gjetja e
dashurisë dhe e shpresës së tyre të plagosur e
të nëpërkëmbur.
Vështruar
në këtë aspekt , autori i është ruajtur një erotizmi vulgar dhe tendencës
për ta dhënë individin të lapërdharë e të denatyruar jashtë çdo kodi të
sjelljes korrekte me jetën e tij e me të tjerët.Përkundrazi, në romanin e
Alushit kemi një shpërfaqje plot
humanizëmi në pasqyrimin e shpirtit
njerëzor.Këto vajza mendojnë çdo çast për njeriun e tyre të së ardhmes, e duan
jetën të papërlyer edhe pse jeta me rrokopujën e saj i ka hedhur në cepat e fëlliqta të bastarditetit dhe të
mjerimit.Vështrimi humanist dhe i dhembshur që iu hedh autori përsonazheve të
tij të shënuar si të tillë e bën atë të ndryshojë nga ata tipa shkrimtarësh që në përshkrimin e skenave të seksit nuk lënë element pa përmendur dhe vetëm
kaq.Autori afirmon moralin e dashurisë
njerëzore dhe kjo është një nga vlerat
më të mëdha ideore të këtij
romani, vlerë që pasqyrohet jo vetëm në strukturën e tij të mirorganizuar, por edhe në përshkrimet dhe pasjen kujdes , që të
mos dilet nga rrjedha lineare e rrëfimit dhe sensi i shprehjes. Personazhe si:
Zerafina, Nadja, Brikena, Sasha, dalin
aty ku duhet, sipas momentit të
ngjarjeve dhe vihen në poziocionin e caktuar të rrëfimit , për të plotësuar atë
kuadrat të romanit që është projektuar mirë.
Në
pamje të parë, të ngjan se këto vajza i
nënshtrohen fatit;po në të vërtetë afria absurde që kanë me realitetin përtej
të së ndodhurës së tyre, i bën ato të jenë sysçelët .Përshkrimi objektiv i jep
romanit një ton realist dhe të kuptueshëm.
Varfëria
e tejskajshme i çon deri aty, sa të
dalin në rrugë, por kurrë nuk e heqin nga mendja të kërkojnë një punë.Qetësia e
tyre shpirtërore është e paktë dhe e vetmja lumturi blihet vetëm kur ëndërrojnë apo flasin dhe i japin kurajo
njëra -tjetrës.Jeta e tyre nuk është veçse
heqje e perdes së dramës së fëlliqtë të shoqërisë njerëzore, një
apokalips i heshtur që ndodh , por shoqëria nuk ia ndien
dridhjet.Vështruar në këtë aspekt , mjaft
denotacione nuk mund të shpërfillen dhe të mbeten në hije.
Të
vëna në të njëjtin plan ideor , herë njëra e
herë tjetra, dalin dhe plotësojnë njëra -tjetrën në të njëjtin emërues
të fatit , ku numëruesi përbëhet nga numra të paktë të atyre çfarë u jep fati
dhe jeta në tërësi.Por ato ngulmojnë për të dalë nga humnera e llumit, varfërisë,
prerjes së shpresës nga tutorët
gjakpirës dhe të ftohtë.
Romani
ndjek disa linja që dalin në të njëjtën
rrugë, ato shkojnë paralel dhe
segmentohen sipas rrethanave dhe të papriturave të çastit. Kështu, Zerafina
ë përjeton vijimësisht ankthin , trishtimin
, provon të dalë nëpërmjet këtij qerthulli
duke u njohur me Leon.Kërkimi i dashurisë vjen si i tillë jo vetëm si
një pikëmbështetje, por edhe si nevojë dhe dëshirë e zjarrtë për t`u kthyer në normalitet.Si
Zerafina, edhe Brikena, bëhen viktima të
kurtheve mashtruese, siç i cilëson
autori në një kapitull, por ato nuk jepen, sërish kërkojnë fatin e tyre, mundohen
dhe ia dalin të ngjiten , ndonëse pak e nga pak dhe me mundim të
jashtëzakonshëm.Kjo nuk është e lehtë, por personazhet e romanit janë të
vullnetshme edhe pse ka çaste dëshpërimi, të cilat përsëriten shpesh për shkak të
pozicionit social ku gjenden.Ndërsa Sasha, personazh i vizatuar me dritë dhe i
ardhur në mënyrën e duhur të rrëfimit, shërben si katalizator në zhvillimin e kësaj
ndjenje pozitive të dashurisë për jetën
dhe për normalitetitin e saj të dinjitetshëm.Mbyllja është e logjikshme, vjen
si një shpëtim, kur Brikena e gjen
njeriun e saj, Sandrin.
Autori
nënvizon idenë se dashuria në kushtet e modernitetit mbetet një betim i rremë, ajo
shpesh sajohet dhe mbulohet me premtime boshe, që nuk mund t`i dallosh lehtë në kufirin midis
reales dhe ireales, një kufi delikat që shënohet në një vijë të lëkundshme
ankthi midis besimit dhe mosbesimit.Por , në kontrast me zymtësinë e jetës dhe të aktivitetit ilegal të
personazheve, autori ngrë lart romantikën e dashurisë, pra, dashuria ekziston
edhe kur duket si e pamundur, madje edhe kur arrin në vlerën sizmiografike të
një kujtimi drithërues apo të një përfytyrimi
se ajo mund të ekzistojë për të tjerët dhe jo për ty.Kjo rrjedhë ideore
jepet përmes pasazheve të shumta, përshkrimeve dhe dialogjeve që, herë- herë , marrin trajtën e sentencave dhe të mësimeve
morale.
Kjo
rrjedhë ka sjellë edhe tipologjinë e një romani, ku ngjarjet duhet të kalojnë nëpër filtrin e
një arsyetimi se ku shkon dhe çfarë mund të bëhet me qenien njerëzore, kur ajo shihet si e padinjitetshme nga një
botë e vëngërt, madje e egër dhe komplekse.
Kjo
tipologji e prozës së Qamil Alushit vihet re edhe në romanet e tij paraardhëse,
ku ai trajton rrafshe të ndërthururura të psikologjisë së personazheve
të tij , që bien në kurthin e rrethanave herë pa dashur e herë me dashje dhe mundohen të ringrihen, por me
vështirësi.Kjo ringritje përbën një dramë të fuqishme, e cila
jepet pa britma e ulërima, por nën qetësinë e përshkrimit të autorit
ndihen rrënjët e saj që marrin zjarr në brendësi.Aspekti i trajtimit
psiko-social të personazheve, të
ngjarjeve që vijnë nga jeta në kohë të ndryshme, është një veçori e prozës
romanore të Qamil Alushit, ku, ai , me
kujdes dhe aftësi përzgjedhëse të
detajit e të thurjes së episodeve , arrin ta mbushë këtë prozë sa me ngjarjen
aq edhe me gjykimin mbi të, por ky gjykim shkrihet përmes rrëfimit, nuk del i hapur, se kjo do
t`ia ulte vlerën artistike prozës dhe do ta çonte në rrafshin e analizës
publicistike.
Këtij
kutrthi stilistik autori i është shmangur me zotësi , duke na dhënë kështu një
prozë që rrëfen jo thjesht për kërshëri, por edhe për të menduar e për të
reflektuar mbi fatin e njeriut dhe njëherësh apelon artistikisht për më shumë
vëmendje ndaj njeriut e dëshirave të
tij.
Paraqitja
e një tabloje shoqërore shumë komplekse ,
nga ana e autorit, zhvillohet përmes një
konflikti të brendshëm, që duket si një
konflikt i shurdhër, por me një gjëmim të fortë, të
cilin duhet ta perceptosh përmes ideve
se deri në ç`masë sillet bota e
fitimit me femrën e pambrojtur dhe viktimë e hallit të saj social.
Vëzhgimet
e autorit , thumbimet dhe ironitë ndaj të keqes , vijnë herë pas here
përmes narativës së tij, ku shtrohet problemi e, pas tij, vjen jehona e zgjedhjes deri te ne.Shumë
situata përkufizohen përmes këtyre parametrave.
Është
veçori e stilit të tij që në vlerësimin
e situatave të ngrejë lart tonusin e
e gjykimit shoqëror dhe vetiu kjo
të shtrihet përmes një parabole artistike, deri te
ato vraga të zeza të shoqërisë sonë, që përbëjnë plagët e saj.Realiteti rozë i gënjeshtërt, me një miklim tragjik, mbulohet
nga velloja e zezë e një balade të dhimbshme , siç mbulojnë retë e
zeza pamjen shkëlqimtare, por të ftohtë të hënës.Këto asosacione të
sjell vetvetiu ky roman, ku, nën një
sipërfaqe të trishtë të
narratives, merr frymë e regëtin
dashuria për jetën.