Kulturë
Besim Perjuci: ''Jam kosovar''
E merkure, 11.09.2013, 05:41 PM
“Imazhe jetësore të shkëputura nga intima shpirtërore të fragmentuara kujtesës”
Shkruan Besim Perjuci
“Jam kosovar…! Vepër me prurje të
paluejtshme, që, për rrjedhojë ka intimën shpirtërore me komunikim personazhesh
të shumtë me role e periudha të caktuara kohore historike, botuar më pare në
Edicion të Ndërmarrjes botuese “Gjon Buzuku” në Prishtinë, nga autori Ibrahim
Çavolli.
“E vërteta, shpeshherë, e
humbur shpirtit, s’mund të thuhet me fjalë, e përjetuara ta bën të përjetshme”
Më
thanë,se Ibrahim Çavolli është kosovar e mbi të gjitha pejan. Ndërkoh, që
profesori dhe miku im z.Musa Nushi, njëri ndër intelektualet shumë të nderuar
pejan, i shquar me saktësi, përveç
tjerash, edhe në fushën e Shkencës së Gjuhësisë, më foli me shumë respekt për
autorin dhe librin”Jam kosovar…! Madje me respektin më të madh më
sigurojë, se, librin do t’ma huazojë për një kohë të caktuar. E vërteta e
saktë! Prandaj, përpjekja ime për
ta ndërtuar mendimin sa me më veçanti, lidhur me librin dhe autorin pejan
z.I.Çavollin”Jam kosovar…!, sigurisht paraqet një mundësi reflektimi të
sinqertë, që e përthithura dhe e ruajtura gjatë leximit të veprës, të mbajë
thelbin e mbarështrimit. Mbase, kjo do të përmbushte, jo deri në fund, një
detyrim njerëzor artistik me imazhe jetësore të shkëputura nëpër segmente të
fragmentuara e të përjetuara të autorit, viseve anëmbanë tokës shqiptare, me të
vetmën ëndërr që ia rrëmbente, pa dyshim, tërë kohën, Kosova dhe Peja e
lindjes, Bjeshkët e Nemuna dhe Gryka e Rugovës apo uji i kristaltë e jetëdhënës
që rrëshqet tatpjetës me rrënbim dhe ushqen fushat dukagjinase ditë e natë.
Kujtime që s’mund të braktisën kurrë
Sa
inspiruese qëndrojnë kujtimet e autorit, të cilat përmes një fuqie mendore të
heshtur përbrenda tij, ia kishte ngarkuar kujtesës. Dhe, këto rropatje
shpirtërore, do t’ia fshehin dhimbjen që kishte marrë rrugë qëmoti, do të
mbesin heshtake deri në ditët e vonshme të jetës së tij, duke ia shtrydhur
shpeshherë dëshirat dhe iluzionet deri në thellësi. Por, çudia më e madhe
qëndron në optimizmin real dhe drejtëpeshimin e tij me konsideratë. Të gjitha
këto, do t’i rrëfejë me guxim burrërie e krenarie se ishte dhe mbeti kosovar.
Edhe pse në larginë, përtej kufirit, përkundër të gjitha të këqijave,
dëshpërimit, mjerimit e varfërisë së përjetuar bashkë me të tjerët e degdisur,
dashuria ndaj atdheut, Kosovës, Pejës dhe njerëzve të saj, nuk e braktisi.
Përherë brenda shpirtit e ka ruajtur nga një copë atdhe, kurse plisat e bardhë
si bora e Bjeshkëve të Nemuna mbi kokat e baballarëve, që endeshin kryqetërthur
Shqipërisë, do t’ia ngacmojnë kujtesën dhe s’do ta lën rehat as natën as
ditës.Autori lufton me dallgën e madhe që i vlon në gji. Shpresën asnjëherë nuk
do ta humb. Ndjenjë kjo, që e përcolli tërë jetën. Dhe, shih për këtë, sa i
fuqishëm e vokativ bëhet mendimi i tij: “ Jam kosovar! E them me zë të
lartë, pa e fshehur aspak krenarinë. Veç, ka qenë një kohë, kur do të doja ta
shqiptoja këtë fjalë, më fort. Do të doja që ky pohim të ishte aq i fuqishëm,
sa të jehonte me gjëmim, gjer në kup të qiellit. Jo, thjeshtë, siç thuhet
rëndom: jam lab, jam malësor, jam shkodran apo
2.
korçar. Jo! Do të dëshiroja që zëri im të bubullonte, të shkrepëtinte si
rrufeja dhe të davariste retë e thashethemnajës, si dielli me shkëlqimin e vet
vërbues. Kam shumë arsye të jem krenarë që jam kosovar. Se Kosova ia ka
zbardhur faqen Shqipërisë, gjithmonë.” Kjo e bën të bukurën
shpirtërore që nuk shitet e as blihet, është fuqi natyrore që s’mund të
kontrollohet nga shqisa të zakonshme të njeriut, sepse tejkalon edhe të
mundshmën.
Përtypja e mendimeve me kujtesë kronikani
Libri
“Jam kosovar…! Artikulon mendime me prurje të paluejtshme që ka për
rrjedhë intimën shpirtërore me komunikim personazhesh të shumtë me role e
periudha të caktuara kohore historike.
Përtypa e mendimeve që dalin si lumë nga kujtesa e ruajtur dhe përjetimi
original i autorit, gravitojnë fuqishëm brendapërbenda tij, duke i shpalosur
çiltër të destiluara e me durim të skajshëm, për t’i kundruar me prirje
intelektuale në trajtën artistike të fjalës. Me elokuencë kronikani të kohës,
autori na përkujton kohën e ngjarjeve të rëndësishme dhe të kryengritjeve të
mëdha, si dhe luftën e parreshtur të popullit shqiptar, që kishte për synim
çlirimin definitiv nga vargonjtë e robërisë serbo-sllave. Kohët e ngatërimeve
dhe interesave të mëdha, nuk punonin për popullin shqiptar shënon autori në
veprën e vet. Ndëshkimi vinte, përveç Serbisë sllavo-ortodokse, edhe nga
shtetet e fuqishme evropiane, të cilat sikur i kishin mbyllur sy e veshë karshi
akteve më çmendurake gjenocidale dhe programit të përhershëm Çubrilloviçian dhe
viçëve të tjerë për zbrazjen e Kosovës dhe popullzimin e saj me kolonë të “mileteve
“ të ndryshëm. Kurse ne si zogjtë e qyqes bridhnim në kërkim të atdheut të
humbur. Ne jetonim të ndarë në pesë copa, thotë autori. Pra, nga të gjitha anët
ishim të ndëshkuar e të përsekutuar, ndonëse një mbrojtje e hapur vinte nga
Amerika largët. Me admirim të pashoq
bisedon me botën që duhet përkrahur vullneti i popullit shqiptarë, si kauzën më
të drejtë njerëzore. Megjithatë, autori do të pëlcas nga marrazi, kur thotë:”
…Na bënë të radhitemi përkrah botës së qytetëruar, kundër forcave të ërrësirës.
Patëm shpresë se bota do të dëgjojë zërin tonë, do të na japë atë që na takonte
me të drejtë. Por ajo u tregua përsëri e egër me ne, e padrejtë dhe cinike. Kot
shpresuam dhe u zhgënjyem, u mashtruam.” Për të vazhduar më tutje:”Kështu
ndodhi pas pesë dekadash.
3.
rrjedhën e një kronike të kohës me fuqi historike-shkencore, pa u
shkëputur ndonjëherë nga shpjegimet subjektive të realës. Dëshira e madhe që e
shpërfaq autori gjatë gjithë shtjellimit të lëndës, për ta parë kombin të
bashkuar, kurse tokat shqiptare të frymojnë lirshëm, e bëjnë të shpërthejë
fuqishëm deri në imtësi e që mbërthejnë,
me një shije të hollë e sinqeritet, jetën fëmijërore, atë rinore dhe të
pjekurisë . Ngjyrat e jetës aktualisht të mbushura me energji pozitive për t’u
përballur bashkërisht me terrin ndër mote të akullta, por edhe do ta
mrekullojnë atë, kur bima e re do të ngritë kokën dhe të dalë nga lëvozhga
egërshane e kohës.
Sintaksa gjuhësore me melmesa të gjuhës kosovare-pejane
Vepra
në fjalë atrukturohet përmes 46 njësive fragmentare të mirëmenduara dhe të
endura gjeografisë së tokave shqiptare autoktone e për të mbetur një si thesar
i çmueshëm i sirtarizuar damarëve të gjakut me argument provash të përjetuara
në distanca të ndryshme kohore. Autori Çavolli me sintaksën e gjuhës pejane e
zbukuroi të dëshiruarën deri në pambarim; të gjitha vuajtjet shpirtërore, por
edhe dashurinë dhe shpresën. Pra, përdor një stil të veçantë të të shprehurit
që ruan në vete, para se gjithash, konfiguracionin sintaksor të gjuhës së
njësuar dhe atë me melmesa të gjuhës kosovare-pejane, gjuhën e përdorshme të
përditësisë pejane, pa ndryshime të mëdha për ta nëntheksuar patjetër
mentalitetin e vendlindjes, që, përbën një element më shumë, sepse e folmja
amënore nuk harrohet, nëpërmjet të cilës ka komunikuar me të afërmit.
Personazhet e veprës, që vinin sa një “batalion”, qenë aktorët më të
jashtëzakonshëm të përditësisë, që aktronin në dheun e ëndrrave për fashitjen e
etjes për atë të kulluarën tokë, për iluzionet e krijuara tek të gjithë ata që
u degdisen andej kufirit për atë të ndritshmën e të dashurën Shqipëri, për
përmbysjen e tragjikës që i përcolli tërë jetën, për luftën kundër të
shëmtuarës, të nemiturës dhe pafundësisë së vuajtjeve, në një kohë që s’ishte e
tyrja apo e tyrja s’mund të barasvlerësohej me kohën pa cen. Të gjitha këto
figura të përmendura do të mbesin në zemrën e autorit: të dashur e të
shtrenjtë, pa u shlyer e pa u harruar, përjetësisht të skalitur diku thellë.
Eh, me sa shpresë e entuziazëm i shpalos autori të gjitha këto, duke i
përbiruar gati, pa harruar as edhe më të skajshmën, më të pafolurën, e për t’ua
bërë të ditur gjeneratave s’e nuk duhet shteruar shpresat se, një ditë do të
ndodhë ndryshe. Sa ndenjë e çuditshme të mbërthen, kur për një moment, e kalon
veten nëpër koren e jetës së këtij shkruesi! Çfarë pamje të kapërthejnë
shpirtin kur dëgjon, i ndjen, i sheh dhe i flet të gjitha këto të përjetuara,
si aktori kryesor i ngjarjeve nëpër mote.
Vepër që artikulon imazhe në
kohezion me ngjarjet dhe etjen për Kosovën e Pejën
Zbërthimi
i çështjeve që komunikojnë mendimin, artikulojnë imazhe të patjetërsueshme
brendpërbrenda veprës, duke mos e zbehur e penguar, për asnjë moment
konsideratën e autorit që të jetë në kohezion me ngjarjet, me kohën e mbi të
gjitha me iluzionet djaloshare me frymëzim atdhetar e kombëtar. Me shpërthim shpirti,
autori i rrëmben gjithçka harresës dhe materializon ngjarjet me forcën e
narracionit konstruktiv e me përmbajtje, skajshmërisht, të kuptueshme, duke i
vënë në spikamë momentet më të
4.
dukshme
psikike, shqetësimet, fatet, nderin, krenarinë, etikën, mburrjen, bujarinë,
mikpritjen, fisnikërinë, rrethanat historike, shoqërore, ekonomike etj., pa i
anashkaluar asnjëherë raportet njerëzore, fqinjësore e farefisnore. Patjetër
se, autori në gjithë brumin lëndor të veprës është dhe mbetet udhëtar i
shpresave me ideale të trashëguara, me parashikime reale për ta kornizuar në
thellësi atdhedashurinë, si hyjnorën e një populli që duhet ta përjetojë.
Me ndjeshmëri të rrallë i rendit ngjarjet, i senzibilizon çështjet që
rrinë pezull kudo e ngado që shkon. Ato i bën të hapura, të ndërvarme dhe të
afërta për secilin. Kjo ndjeshmëri e pasuron formën e narracionit, kurse
rrëfimet përftojnë në gjallëri, bëhen të prekshme dhe të përjetshme. Nostalgjia
për Kosovën dhe të afërmit, bëhet plaga më e rëndë, por më i rëndë i duket
zhgënjimi. Shumë copëra shpirti do t’i mbledhë autori, të mbetura andej e
këndej kufirit artificial. Ai do të kthehet përsëri në Shqipëri për të mos u
kthyer deri pas viteve të trazirave të mëdha. E ftohta e akulltë ia shtrëngon
palcën e shpirtin ia rraskapitë. Kujtesa s’e kishte tradhëtuar asnjëherë e
n’asnjë kohë z.Çavollin për ngjarjet e mëdha, të cilat i radhiti sipas
kronologjisës tipike shqiptare e sipas zjarrit të derdhur mbi armiqtë e këtij trolli.
Lirisht mund t’i përshkruhet epiteti i një kronikani të zellshëm e të
mirëfilltë për të gjitha ngjarjet e kohës, të cilat nëpër tërë librin gjëllojnë
si një.
Eh,
sikur të flisnin këto troje, këto bjeshkë e male, këto kodra e çuka, këta
lumenj, këto dete e liqene, këto fusha të bleruara, këto ara të bukës e të bereqetit,
e gjithë kjo e venitur shekujve mjeranë; të gjitha këto rrinë të menduara për
faqe historie. E kujtimet për gjithçka e gjithandej do të mblidheshin si puna e
bletëve që duhet shënuar e mbajtur mend. Këto mendime, sakaq, duken shumë
subjektive me theks poetik, por i ka të peshuara e të goditura fjalët, të
lidhura mirë e në kohezion të përmbajtjes së tërësisë, mbi të gjitha pa
zbukurime rrëfimtari. Dhe, kur vepra lexohet me pasion atëherë duket sheshazi e
vërteta e gjithë brumit përmbajtësor. E me vete duket se bartë kuptimin e jetës
së mërgimtarit. “Mërgimi than shpirtin dhe venit shpresat”, thotë
poeti. Qëndresa shpirtërore
e burrëronte dhe e vertikalizonte për të mbetur në këmbë. Ai, bashkë me të
tjerët kishte nevojë që t’i dashuronte dikush. Fatjeta e tyre kishte vulën pa ngjyrë,
kurse tragjikja po i përcillte, mbase, kudo. E hirta sikur nuk dilte nga
shpirti i tyre i zhuritur. Dallgët e jetës me shkrepëtima të stuhijshme ia
përcollën edhe ato pak ëndrra të shkrumuara shpirtit, ndërkaq jeta e copëtuar
ishte vetëm një mozaik i shpërndarë nga rrjedha e moteve, do të thotë z.Ibrahim
shumë herë. Shpeshherë i bëhen si të sosura e të kurrnjëhershme të ndodhura,
përt’i kapërcyer më lehtë e me përkëdhelje lehtësimi.
Është
një fragmentar i mirë, i matur dhe shumë i sinqertë në shestimin e halleve të
mëdha, por edhe të një dashurie të pakufi për vendlindjen e martirizuar. Vlaga
e tejpërtejme e digjte dhe e gurëzonte për ta shndërruar në kala të pamposhtur
kundruall stuhive të egërta që po e lëviznin me dhe pa dëshirën e tij. Sa i
huaj në tokën amë! As numër as emër! As trup as hije! E neveritshme! E
pakuptueshme dhe shumë vrasëse!
5. Vallë, si flasin kohët?- Athua, edhe ato e kanë gjuhën dhe sintaksën e vet?!/Një pyetje retorike e nënkuptuar/. Hise e pakëputur e jetës së tij ishte shkollimi dhe etja për dije. Patjetër, një gjë të këtillë e kishin për zemër edhe shumë të rinjë, të cilët më vonë u ngjeshën me dije e kulturë mësimore. Ai do të klithë me zë buçitës: “Në sundimin e Jugosllavisë së kralëve, po shuhej, dalëngadalë, gjuha jonë aq e bukur e aq e vyer…Mësuesit ishin tepër të rrallë. Jo se nuk donin të shkollohesin, jo se u mungonte vullneti apo zgjuarsia, por se pengoheshin, qëllimisht, me një mijë mënyra, nga pushtuesit jugosllavë.” Një mik i vonshëm i autorit në Stamboll thoshte, se:”Unë mbeta shqiptar dhe këtë ia di për nder mësuesit tim të paharruar, Qemal Haxhihasani, që, me durim prindi e përkushtim atdhetari, ma mësoi gjuhën tonë të harruar. Se ne shqiptarët ishim vërtet, por shqip nuk dinim.” Hapur flet edhepër aktivitetin legal e ilegal, gjatë viteve 1942-45, derisa ishte në Normalën e Prishtinës. Bashkëvepronte me Grupin e të rinjve përparimtar, si:Burhan Begolli, Mithat Begolli, Fadil Bakia, Gurbi Shehu, Faik Riza e të tjerë. Pjesë e pandashme e kësaj Monografie janë edhe rrëfimet mallëngjyese nga Ditari i mbajtur me hope, por me kujdes të ruajtura në kujtesë. Të bashkuara e të zbërthyera ato grimca mendimesh do të përbëjnë një tërësi tjetër të vogël sfidash nga pesha e jetës, të cilat, hiç më pak se pjesët e tjera, do të shndërrohet në vlerë të mirëfilltë, përmes një invencioni të fuqishëm narrative-tregimtar. Por, siç thotë autori, se: “ato nuk i lë të braktisura e jashtë kujtesës.” Rrëfimin e gjatë monografik, autori do ta përmbyllë me plot nostalgji për të dyja krahët e atdheut:” Si pranverë e jetës, nuk mund të ishte më e zymtë se kaq. Ishte, me të vërtetë, si një pranverë e plagosur. Më dukej vetja si një zog që dëshiron të fluturojë me hare në qiell të kaltër, por krahët i nguroste diçka më e rëndë se plumbi.” Megjithatë, shtigjet e jetës shpërthejnë si vullkan njerëzor gjithmonë me energji pozitive dhe rrugëtimin kah ardhmëria s’mund ta ndalë askush.