Kulturë
Resmi osmani: Fundi i lumtur përskaj rrugës së varrezës
E diele, 15.12.2019, 10:47 AM
FUNDI I LUMTUR PËRSKAJ RRUGËS SË VARREZËS
Refleksione
për romanin ”Përsëri mars”
Nga
Prof. Dr. Resmi osmani
Shkrimtarja dhe poetja
Albina Idrizi, pati mirësinë që romanin “Përsëri Mars”të ma postonte në
dorëshkrim, për ta shqyrtuar. E shqyrtova me kujdesin që kërkon besimi i një
kolegeje dhe përveç vlerësimit tërësor, dhashë edhe ca mendime për përmirësim.
Autorja reflektoi për to dhe gjej rastin
ta falenderoj. Kam qënë nga të parët që e lexova, por besoj jo i fundit për të
shprehur për të disa mendime.
Romani, pas botimit, pati
promovime dhe u paraqit edhe në panairin e librit, në Gjermani dhe Tiranë. Nga sa lexojmë, është pritur mirë nga
lexuesi dhe kritika.Na vjen mirë. Për të kanë bërë vlerësime kritike pena autoritare:
Prof dr.Fatmir Terziu, Dr. Bardhyl Maliqi , Timo Mërkuri, Albert Vataj,
Kostandin Vogli, si dhe lexues në portalet elektronike, që pas leximit, kanë
vënë në dukje vlerat dhe veçantitë dalluese. Gjithsa është thënë, besoj se nuk
është ende shterruese dhe se një vepër
letrare e arrirë, ka gjithmonë hapsira për t’u ndalur dhe tërhequr vemendjen e
lexuesit, apo studjuesit, për atë që autori-autorja, e ka thënë , apo si e ka
thënë dhe shumëçka na e ka lënë midis rreshtave që ta zbulojmë.
“Përsëri Mars”, është roman
fiksion, i zgjedhur nga autorja për të paraqitur nëpërmjet artit të rrëfimit,
pikpamje, gjykime, e këndvështrime
filozofike ekzistenciale për jetën, fatin e jetëve njerëzore në zgrip
social, shpresëhumbura, të ditëve tona, në kushtet e amullta e të zymta që pasuan vitet e pasluftës në vendin e saj, në një qytet, që
s’na e thotë kush është e ku është, por që nuk është një qytet fantazmë. Ai ka
jetën e tij, një jetë gati të mbyllur, të vetmuar e të kufizuar,
mënjanë zhvillimeve dhe qytetarisë, pa horizonte të hapura. Zymtësia, ngecja në
batakun e përditshmërisë së njëtrajtshme
dhe mos dukja në horizont e nje të ardhmeje, si në fundin e një pusi, pa
të mirë e siguri, bëhet shkak që në këtë shtrat lëngate, të shfaqet në psiqikën
e njerëzve psikoza e vdekjes dhe dilema
hamletiane: të rrosh a të mos rrosh.
Këtu e vlen të ndalemi sepse
është indi mbi të cilin është thurur romani. Cilat janë raportet e njerëzore me
jetën dhe vdekjen, ç’është vdekja, si përjetohet ajo nga subkoshienca vetjake
apo nga kolektiviteti? Jeta dhe vdekja si dy të kundërta, bashkjetojnë brenda
njera tjetrës. Kushdo që lindet edhe do të vdesë. Hija e saj e ndjek hap pas
hapi. Segmenti hapsinor që lidh këto dy dukuri biologjike, është jeta e
gjithkujt, me gjithë bëmat, arritjet, gëzimet e pësimet, mëkatet, pasurinë dhe
varfërinë, të cilën si fund i paracaktuar e ndërpret vdekja. Dihet. Vdekja nuk
ka as radhë as moshë. E pritshme por e frikshme. Ajo është fundi i udhës së
udhëtarit, shpëtimi i tij nga barra e jetës. Për të shumtët pas saj vjen
harresa. Gjithë besimet fetare, që nga zanafilla, e përgatisin besimtarin që ta
presë fundin e tij si vullnet të providencës me misticizëm dhe fatalitet, dhe
ndërkaq i premtojnë për shpirtin, si një vazhdimësi, parajsën ngazëllyese, por
edhe ferrin e tmerrshëm. Mbi këta dy element ngrihet ndërtesa e filozofisë dhe
moralit të besimit. Lindja pritet me gëzim. Vdekja, për ata që mbeten,
përcillet si gjëmë, por ka gjithsesi edhe ngushëllimin për t’a përcjellë: “Zoti
i ndjeftë të vdekurit”, “Pushoftë në paqe”, “Qoftë i Xhenetit-Parajsës”,”Bëni
durim, Zoti ua lehtësoftë dhimbjen” etj.
Albina Idrizi, sjell një risi. Ajo ngre në art hiperbolën e
kultit të vdekjes, para se ajo të
trokasë, që në gjallje të personazheve, duke u mbështetur në një traditë
vijuese të vjetër sa vetë njerëzimi. Varret monumentale të piramidave të
faraonëve egjiptas të lashtë që i ndërtonin që në gjallje të tyre, edhe ndër
Ilirët ishte kulti i varreve monumentale, si ai që gjendet në Selckë të
Pogradecit, në veri të vendit ngriheshin muranat kudo që vritej një trim.
Ndërtimi i varreve që ne të gjallë të vdektarit, ishte praktikë e njohur. Papa
Julius II (1443-1513), angazhoi Mikelanxhelon t’i ngrinte varrin monumental
brenda mureve te Vatikanit, pjesë e të cilit është monumenti madhështor i Moisiut.
Çuditërisht, njerëz në pleqëri të thellë, instiktivisht e parandjenin vdekjen
dhe përgatiteshin me një qëndrim mistik e fatalist, të qetë, në pritje të saj.
Për sa di, në Çamëri dhe Labëri, të moshuarat dhe të moshuarit, bënin gati
rrobet dhe qefinin për “në atë botë” dhe i vendosnin në sepete, linin mënjanë
shpenzimet e varrimit, bile edhe kafen dhe sheqerin për ditët e kësodhit
(kryeshëndoshjes), dhe porosi për vendin e varrosjes. Linin amanetet dhe iknin
shpirtërisht të qetë, për t’u bashkuar, siç thuhet në librat e shenjtë,” me të
parët dhe të afërmit e tyre!”
Vdekja, varrimi. Blerja e
tokës së varrit, ka qënë zakon që në lashtësi. Patriarku Abraham(lindur në 2161
para krishtit), sipas Biblës, kur i vdiq e shoqja, Sara, e bleu truallin 400 monedha
argjendi, në Hebron, ku e varrosi të shoqen e më pas, kur vdiq e varrosën edhe
atë. Edhe në kohët moderne, Faik Konica, la shpenzimet e varrimit edhe për
blerjen e truallit të varrit në Shqipëri. Në ditët tona varrimi dhe varri, janë
bërë biznese të vërteta dhe me konkurencë midis agjensive të shërbesave mortore varrndërtuesve, dhe varrezat, janë të
mbushura me qivuret e mermerta të kostueshme ku s’mungojnë edhe statujat apo
zbukurimet në mermer e bronz me figura ëngjëjsh. Janë të shpeshta rastet, kur që në gjallje, blihet trualli i varrit
vetjak dhe familjar,thuret me kangjela dhe prêt të vdekurit e tij!.
Nga gjithë sa parashtruam,
trajtimi i vdekjes dhe biznesit të varreve ,nga autorja, në atë qytet, ku
gjallojnë personazhe në zgrip të ekzistencës, varfërisë dhe vuajtjeve
shpirtërore të rrjedhura nga mjedisi social, apo edhe të tjerë nga deliri i
madhështisë dhe kërkimi i lavdisë, edhe
pas vdekjes, kujtohen edhe për vdekjen.Trajtimi i këtij motivi, sido në dukje
paradoksal, e në pamje të parë disi i çuditshëm, është i gjetur dhe i përligjur
nga autorja, për atë që do të thojë dhe mesazhin që dëshiron të përcjellë. Në
roman, aty nga faqia 63, na sillet si një dukuri tragjikomike, gati
rastësore, nga shfaqia fillestare, kur
kryetari i komunës, dërgon te Gëzimi, pronar i krastës, dy nëpunës të vetët, që
të bëjnë blerjen e parë të vendvarrit në pronën e tij, në krye të krastës, një
djerrinë e pjerrët, përball qytetit, ku gjenden varret e dëshmorëve të luftës.
E, pak e nga pak,blerja e vedvarrit, shndrrohet në psikozë kolektive, si një
epidemi dhe garë ku përfshihen gjith qytetarët e atij qyteti, që nga pasunarët
e deri te skamnorët, që nguten se mos zihen vendet, ku askush nuk dëshiron të
mbetet pas. Krijohet kesisoj hierarkia e varrezës, me kulm e bazë piramidale,
si një pasqyrë, me ndarje zbritëse nga kreu deri në bazë, sipas gjendjes
shoqërore dhe shtresëzimit social.Të rëndësishmit, pasunarët, në krye, ata të
shtresës së mesme, pastaj skamnorët. Ndarje në të gjallë e ndarje për së
vdekuri. Absurdi vazhdon. Angazhohen
arkitektë dhe ndërtues.Varri i kryetarit është madhështor, si një
mauzole.Varreve u jepet ajo formë që pronarët e tyre dëshirojnë që ta lënë si
një dëshmi të qënësisë së tyre pas vdekjes: si kitarë, si një libër i hapur, si
një tufë tulipanë, me logon e biznesit.Marsi kthehet në maratonën e
varreve.Brenda muait krasta thuajse mbushet me varre. Qyteti ka dy pole: në
krye varrezën e bardhë luksoze të krastës, ku zhvendosen edhe një pjesë e
veprimtarive,dhe vëmendjes së banorëve të qytetit:gati boshatiset sheshi
qëndror dhe bien veprimtaritë tregtare. Kurse në jug varreza e vjetër e rrënuar
dhe thuajse e braktisur. Midis këtyre dy poleve që e shtypin me zymtësinë dhe
delirin e tyre, qyteti vijon jetën, ngjajnë zhvillime, dashuri, fejesa e
martesa të pritshme dhe rutina e përditshme për sigurimin e jetesës, me ditë që
mezi shtyhen. Në lagjen e skamnorëve,ku jeton varrmihësi Meti, varfëri,
pisllëk, ndyrësi e sëmundje. Personazhet japin e marrin me njeri-tjetrin,
zhgënjehen dhe humbin shpresat, është një lëvizje haluçinante si në boshllëk.
Varret e hapur, që në dukje
nuk përbëjnë shqetësim dhe merren me sportivitet, në të vërtetë janë të kobshme
e fatkeqësi ndjellëse. Kërkojnë edhe viktimat e tyre dhe ato nuk vonojnë.
Vdekja mund të vijë natyrshëm, por edhe nga vetvrasja. Ngjan që gjithkush, i
ndodhur në vuajtje dhe gjëndje të rënduara e të padurueshme shpirtërore,
thërret vetiu: ”O vdekje, ku je, pse s’më merr!”, duke e parë si shpëtim.E
thonë, por pak janë ata që e dëshirojnë. Në roman ka dy vetëvrasje. Morali nuk
i pranon vetvrasjet, por kur ndodhin ,është fakt i kryer. Motivet janë të
ndryshme. Vështirë të hetueshme tërësisht,vështirë të hyhet në labirintet e
errëta, misterioze, të mendjeve njerëzore.
Ajo e Fatës, vjen si fund i
gjëndjes së së saj të padurueshme e të pashpresë, dashuri humbur, me një fëmijë
pa baba,rritjes së të cilës i ka kushtuar jetën duke duruar edhe poshtërimet
nga bashkjetesa e neveritshme me Limin e pështirë, që i ngjall krupë e neveri.
E sheh veten pa rrugëzgjidhje për të qënë e sigurtë dhe e pavarur në jetë.
Gjithkund zi. A mund të jetohet jeta në ankth, si një makth?Për të, më mirë
vdekje e njëhershme sesa një vdekje e ngadaltë si një tmerr pa fund. Jep frymën
e fundit e vetvrarë, në varrin e ndërtuar për të.
Vetvrasja e Agimit, është
ana tjetër e medaljes. Parandjen dashurinë e humbur të Ledës, por më së shumti
është e motivuar nga egoizmi i një arrivisti, për të qënë më i rëndësishmi, i
pari mbi të parët, që s’duron humbje, për të qënë më i vlerësuari, në gjallje
dhe vdekje, por që s’e arrin dot,i pa përfillur në dashuri, i mundur
politikisht, ai ngutet para vdekjes së kryetarit(që s’ka për të vdekur) për të
zënë edhe midis varreve kreun e vëndit. Fundi i një karrieristi dhe lakmitari
të pandreqshëm.Motivin e shfaq hapur në një letër,të lënë për Gëzimin, ku
kërkon vendvarrin e kryetarit.
Por, në varreza, perveç
vdekjes ka dhe kthim në jetë, si një antitezë, si veprim dialektik i unitetit
dhje luftës së të kundërtave, lidhjeve jetë-vdekje. Kjo ndodh me Erën, bijën e
Met varrmihësit, që e paralizuar, pas vizitave në varrin që po ndërtohej për
të, nuk sheh në të vdekjen, por jetën që ia ushqejnë prindërit dhe Gëzimi.
Duket se e marrin në krahët e tyre fluturat e mermerta gdhendur mbi mermerin e
varrit, që i do aq shumë dhe ajo dora-
dorës pson metamorfozë, çelet si lule,
bëhet mirë dhe i kthehet jetës. Jo çdo e keqe vjen për keq dhe jo çdo e
mirë vjen për mirë.
Ngjarjet e romanit nisin në
fillim marsi dhe mbyllen në fund të këtij muaji. Marsi është muaji i parë i
pranverës, simbol i përtëritjes së natyrës dhe jetës. Faqet e fundit të romanit
janë si një epilog poetik e dashuror, plot dritë, për triumfin dhe vazhdimësinë
e jetës mbi vdekjen. “Je pyetur ndonjëherë, pse qielli duket gjithmonë i
bukur?”Jo thjesht “Për një fund të lumtur”, por autorja ia jep lexuesit si
shprehje logjike e zhvillimit të ngjarjeve, daljen nga absurdi e zymtësia në
jetën e vërtetë. Gëzimi dhe Lida, të dashuruar që për së vogli e të rritur
bashkë , pas shgënjimeve, gjejnë njeri-tjetrin.Të zënë për dore, ecin përskaj
rrugës së varrezave. E lenë pas krahëve atë. Ajo është e shkuara. Dalin në
pjesën e prasme. Aty është e ardhmja. Boll më me varre! Aty vendosin të
ndërtojnë shtëpinë e ëndërrave të tyre. Imazhi i Lidës, me një oborr të mbushur
me vogëlushë, Gëzimë të vegjël, simbolizon
vazhdimësinë e jetës dhe triumfin e saj mbi vdekjen.
Besoj, që lexuesi, e
pret dhe e pranon këtë fund.
Tiranë, më 12.11. 2019