Kulturë
Fran Gjoka: Gëzim Tushi - Gratë në kohën e tyre
E merkure, 04.12.2019, 09:35 PM
Sociologu Gëzim Tushi dhe libri “Gratë në kohën e tyre”
Nga
Fran GJOKA
Sociologu
i njohur, Mjeshtri i Madh, Gëzim Tushi ka një kohë të gjatë që i është
përkushtuar me këmbëngulje sociologjike, intelektuale dhe politike temës së
madhe e të ndërlikuar të femrës në përgjithësi dhe veçanërisht problematikave
sinkretike e komplekse të gruas shqiptare. E tërë kjo punë e deritanishme është
sintetizuar në mënyrë kompakte në librin e tij me titull sinjifikativ “Gratë në
kohën e tyre”, në të cilën ai trajton problematikat, betejën gjinore, progresin
dhe dështimet, debatet herë sintetike e herë tautologjike, që janë bërë dhe
bëhen në lidhje me këtë problem madhor e tejet shqetësues të shoqërisë tonë.
Autori jo vetëm përmes këtij libri, por ai ka qenë i investuar intensivisht në
debatet publike, konferenca shkencore që janë zhvilluar në këto tri dekada,
duke qenë i involvuar seriozisht në mendimin politik e sociologjik shqiptar.
Autori,
në libër, duke u marrë me temën sensibile të situatës së gruas në shoqërinë
shqiptare, herë në kontekstin e zhvillimeve historike e pastaj edhe konceptuale
e filozofike, evidenton një lloj përzierjeje kaotike të problematikës së gruas
herë në rrafshin teorik dhe herë në situatën empirike të ngjarjeve që rrethojnë
botën e vërtetë të gruas shqiptare. Synimi autorit është jo thjeshtë të bëjë
një analizë të situatës konkrete, por të synojë që cilat do mund të ishin ato
veprime precise politike, sociale e ideologjike në intensifikimin e betejës me
bazë gjinore për emancipimin permanent të grave dhe rolit të ri të tyre në
familje e shoqëri.
Në
këtë kontekst, në se do ta përmblidhnim me dy fjalë synimin e sociologut Tushi
në librin “Gratë në kohën e tyre”, mund të themi se ai nuk është një libër
vetëm për gratë. Libri ka një “bosht” më të gjerë e më të qartë që mund të
konsiderohet si përpjekje për një orientim më të drejtë për aksionin, politikat
dhe veprimet që mund dhe duhen ndërmarrë në përballjen me sfidat e shumta e të
komplikuara të betejës së përbashkët sociale e politike për të bërë hapa më të
sigurtë në rrugën e përmirësimit të statusit të gruas dhe përmirësimin e
treguesve të barazisë gjinore.
Autori
e shikon, trajton dhe vlerëson problemin gjinor me një optikë ndryshe, duke
qenë kundër konceptit rutinor semplist
se tema e gruas shqiptare dhe trajtimi i saj është i njëjtë. Ai shfaqet kundër
idesë se “tema e gruas është po ajo që ka qenë gjithmonë”. Ky koncept është
retograd e konservator, mendon sociologu Tushi. Ky lloj konservatorizmi gjinor
vazhdon të jetë një “limfë” që akoma qarkullon pothuaj lirisht në “dejet
maskiliste” të shoqërisë tonë.
Në
këtë libër, autori, përveç trajtesave politike e sociologjike, i kushton
vëmendje shumë të kujdesshme edhe problematikave më të holla gjinore. Kjo është
arsyeja pse ai mendon se duhen trajtuar me shumë prioritet probleme të tilla si
ato të martesës dhe divorcit, zgjerimi i epidemisë sociale të shthurjes së
martesës dhe përpjekjes për ta “nxjerrë nga loja” sociale këtë institucion bazë
të jetës humane, liberalizimi ekstremist i seksualitetit dhe zgjerimi i
kakofonisë së lidhjeve seksuale tejet të liberalizuara. Doemos, autori e shikon
të udhës që të trajtojë në të njëjtën kohë nga pozitat e zhvillimeve të jetës
postmoderne edhe disa probleme delikate dhe akoma të padiskutuara me zë të
plotë lidhur me të drejtën e femrës që të ketë integritet moral të pacënuar,
barazi sociale të vërtetë dhe “sovranitet seksual”.
Sociologu
Gëzim Tushi e shikon këtë çështje edhe me optikën e zhvillimeve politike në
vend, ndikimet dhe dallimet që ekzistojnë në vështrimin dhe trajtimin e temës
së gruas. Kjo është arsyeja që atë e bën të jetë i interesuar edhe për
dikotominë e trajtesave nga politikat e majta e të djathta, duke analizuar
pikëpamjet filozofike, morale dhe sociale, jo thjeshtë në kuptimin literal, por
esencial të programeve të partive në Shqipëri.
Autori
është i mendimit se problemi i barazisë gjinore, si çështje e madhe politike,
sociale dhe e grave shqiptare në përgjithësi nuk duhet mbuluar në programet e
partive politike të majta apo të djathta me frazeologji bombastike, me slogane
sociologjizante apo populiste që nuk të lejon të dallosh mirë bazën ideore,
orientimin specifik, objektivat dhe strategjitë e tyre, dallimet thelbësore e
programore midis tyre.
Sociologu
Tushi është i mendimit se patologjia e trajtimit evaziv të problemeve të
barazisë gjinore është një pengesë e madhe në rrugën e progresit të kauzës së
madhe e të papërfunduar të gruas shqiptare. Sipas tij, problemi nuk është vetëm
filozofik dhe teorik. Thelbi polivalent i problematikës gjinore nuk duhet
trajtuar duke e “ambalazhuar” me frazeologji e slogane të përgjithshme, të
cilat të lënë në një situatë të paqartë për rrugën që duhet ndjekur.
Ai
ngul këmbë për të bërë betejë të vendosur. Sepse, sikurse ai arsyeton në librin
“Gratë në kohën e tyre”, megjithë ndryshimet që kanë ndodhur, përsëri pozita
sociale dhe barazia gjinore për gratë mbetet një nga objektivat e paplotësuara
të qytetërimit tonë. Sipas Tushit, gjërat në këtë fushë duhen parë jo në pamje,
jo si duken në sipërfaqe, por ashtu sikurse janë në thelbin e tyre. Ky është
“kusht i ditës” për të kuptuar të vërtetën e pozitës së gruas. Ky duhet të jetë
motiv nxitës, për të ndërmarrë ato veprime sociale për ta bërë procesin e
barazisë gjinore të vërtetë, të prekshëm, të matshëm, të vlerësueshëm njëherësh
nga shoqëria dhe vetë gratë tona.
Sipas
autorit, kjo është detyrë imperative, sepse disa ndryshime që ka sjellë koha
moderne në shoqërinë tonë, më shumë se i kanë favorizuar gratë dhe kanë
zgjidhur problemet e tyre, në shumë raste më shumë i kanë ngatërruar disa
raporte socio-biologjike që duhen ndarë prerazi. Sidomos kur është fjala për
vlerësimin e dallimeve thelbësore midis roleve gjinore të determinuara të grave
dhe detyrimeve sociale që ka për të plotësuar të drejtat e tyre sociale
shoqëria. Natyrisht, duke i ndihmuar ato të përballin sfidën e paplotësuar për
të qenë të barabarta dhe kompetitive në jetën e përditshme, në familje, në
shoqëri, në “botën e punës” dhe në “sferën e profesionit”.
Tani
“rolet” biologjike, gjinore dhe sociale të gruas në shoqërinë tonë janë
ndërlikuar më shumë. Ngaqë kanë ndodhur ndryshime të thella në statusin social,
në parametrat e vlerësimit të pozitës së saj në përputhje me imperativat e
kohës, principet e jetës moderne, determinimit të natyrshëm të raporteve të të
drejtave të saj gjinore, të cilat janë të ndodhura përballë me logjikën gjinore deformuese e ekonomisë së tregut.
Raportet e grave në shoqërinë tonë lidhur me shkollimin, profesionin, punën,
martesën, veçoritë e seksualitetit, rolin si nënë, detyrën për lindjen e
fëmijëve, etj., janë bërë për gratë jo vetëm “barrë” e natyrshme biologjike,
por dhe peshë sociale, duke u bërë për to një proces shumë i ndërlikuar dhe
stresant.
Sociologu
Tushi, për ta bërë sa më koherent idenë në libër, shtron disa pyetje: -Çfarë
duhet të bëjnë gratë në kohën tonë? Cilin rol duhet të luajnë ato më mirë? Kujt
duhet t’i japin prioritet, roleve që janë “determinime gjinore”, që lidhen me
identitetin e tyre seksual, apo roleve sociale, që lidhen me to si qënie
sociale dhe politike, që kanë të drejta të barabarta me burrin? Si duhet të
sillen ato dhe çfarë qëndrimi duhet të mbajnë për “detyrimet jetike” të tyre?
Kë duhet të vlerësojnë më shumë martesën dhe fëmijët, apo punën, të ardhurat,
karrierën profesionale?
Autori
mendon se duhet të njohim dhe të pranojmë sociologjikisht të vërtetat që kanë filluar
të shfaqen në raportet që femrat tona kanë sot me veten, familjen dhe
shoqërinë, për të njohur pozitën e tyre të vështirë, të vendosur nga koha në
“trekëndëshin” e dëshirave të tyre për karrierë, martesë dhe familjen. Një
“trekëndësh social” i vështirë, në mes të së cilës është femra që ka dëshirë
t’i realizojë të gjithë “rolet” biologjike dhe sociale, por që realizimi i tyre
në praktikë nuk është i lehtë, nuk bëhet pa vështirësi dhe pengesa, qoftë të
natyrshme, por edhe artificiale.