Kulturë
Albert Zholi: Buqa Softa - Flakë pasioni
E diele, 08.12.2019, 01:02 PM
“Flakë pasioni” i autores Buqa Softa një libër tundues apo provokues?!
Nga
Albert Z. ZHOLI, Shkrimtar-publicist
“Flakë
pasioni” një libër tundues apo provokues?! Çfarë tenton të përcjell autorja në
këtë libër enigmatik?! Le ta shfletojmë
me kuriozitet librin e ri me poezi të poetes
Buqa Softa. Një libër ku flitet me gjuhën e zemrës, me fjalën e bukur,
ku ajo kërkon jetën e thjeshtë, jetën mes dashurisë dhe respektit reciprok, me
tematikë të shumëllojshme dhe subjekte emocionuese. Në këtë vëllim në vargje
gjen jetën me të gjitha ngjyrat e saj, me bukurinë, zymtësinë, suksesin,
dështimet, kërkesat, hendeqet, lakminë, korrektësinë. Vuajtjet dhe dëshpërimet,
gëzimet dhe krenarinë. Në çdo poezi poetja rrugëton me ritmin e kohës, vëzhgon,
shkruan, hamendëson, analizon, kërkon dhe pyet. Poezia e saj është e gjallë, si
vetë jeta, elastike si vetë mendimet që gumëzhijnë në strofa. Ky vëllim i tretë
duket sikur i ka dhënë poetes aftësinë e një vëzhgueseje sociale të
problematikave të kohës së mbarë shoqërisë. Aty ku jeton, aty ku lëviz, aty ku
viziton, ajo nuk rri statike, e ngurtë, por me sy vëzhgues përcjell dhe mbledh
nektar vargjesh për të sjellë jetën në varg ashtu si mendon por që të bëjë
lexuesin të jetë pjesë e librit që është jeta e tij apo asaj. Në këtë vëllim
poetik autorja i këndon shumë dashurisë. Dashuria, asaj së cilës i kanë kënduar
poetët më të mëdhenj botërorë, shkrimtarët Nobelistë, mjekë, oficerë, agronomë,
filozofë, shkencëtarë, njerëz të thjeshtë, si barinj, peshkatarë, bujq,
karrocierë, secili sipas mënyrës së vet, ku vargjet popullore shpesh herë janë
bërë frymëzim i poetëve të mëdhenj. Sipas autores dashuria është gjithçka në
jetë. Pa dashuri jeta është si një kafaz hermetik pa ajër dhe pa dritë. Në
poezitë e saj dashuria merr përmasat e një uragani shpirtëror që barazohet me
madhështinë e qiellit, me bukurinë e hënës apo Diellit. Dashuria është parajsë,
është ferr, është yll ndriçues por është dhe errësirë dimri. Dashuria është
mjaltë dhe helm, e hidhur dhe e ëmbël, e pastër dhe dinake, e dobët dhe e
fuqishme, delikate por dhe e sertë, nazike por dhe krenare, ideale por dhe e
pabesë, e sinqertë por dhe hileqare. Burim force por edhe pesimizmi. Dashuria
është fusha e blertë, por dhe shkretëtira pa ujë, është frymëzimi, por dhe
pengesa jetësore. Ku ka dashuri të fortë po kaq ka dhe kontradikta. Dashuria
sipas autores të bën të kapërcesh dete, por dhe të shtang dhe të hedh në
humnera dëshpërimi. Se ka kaq të kundërta, kaq lot, dhimbje dhe të veçanta,
dashuria për poeten mbetet fjala më e bukur, më magjepse, më sugjesticionuese,
më inicuese që të bën të hidhesh në flakë por dhe të qëndrosh para greminës në
mëdyshje. Dashurisë poetja i ka kënduar me detaje, me imtësi, me figura letrare
të këndshme, si krahasimi, personifikimi, antiteza, hiperbola, simboli,
alegoria, ironia, paralelizmi figurativ, pyetja retorike, epiteti, pasthirrma, etj...Në këtë vëllim ka shumë
poezi për dashurinë me gjetje krejtësisht të ndryshme, pa përsëritje, me
subjekte befasuese dhe provokuese, me situata që të mbajnë frymën dhe që nuk
përngjasojnë. Këto poezi tregojnë se poetja
si nënë, si femër, si grua, di ta sjellë në formën dhe organizmin më të
përsosur dashurinë me të gjitha ngjyrat, bukuritë, dobësitë, magjitë dhe
tronditjet e saj. Ju që do e keni në dorë librin do bëni vetë përcaktimet e
duhura, ndaj dhe unë nuk por marrë në recensë asnjë nga poezitë e dashurisë, pasi më ngelën në
memoria disa poezi me tema sociale që janë sporadike por plot temp, situata,
dhe gjetje aq të bukura dhe reale, që të
detyrojnë të ndalesh. Poezia “bashkëmoshatarët” është një poezi ndryshe:
BASHKËMOSHATARËT
Mos
kujtoni se ju kam harruar,
Çdo
shtator ju kam kujtuar,
Ju
kam në sy këtu përballë,
Tek
mblidheshim të gjithë me mall.
E
tregonim me radhë historitë,
Mes
nesh s’kishin kufij çmenduritë,
Të
gjitha i kam hedhur me mall në ditar,
Edhe
mbrëmjet kur luanim me kitarë.
Dashuritë
tona platonike të para,
Djemtë
çapkën dhe vajzat e marra,
Sa
të rinj, pa djallëzi e sa të bukur,
Adoleshentë,
zemërhapur të gjithë të lumtur.
Në
bankat e shkollës u njohëm dhe u lidhëm,
Dhe
në ato banka çdo vit u rritëm,
Kujtimet
tona në ato banka i kemi mbyll,
Çdo
kujtim i mbetur vezullon si një yll.
Sa
vite qëndruam, aq yje aty i lamë,
Deri
ditën e fundit kur vitet na ndanë,
U
përshëndetëm dhe u pamë me lot në sy,
Përqafimi
i ishte ylli i fundit,që mbeti aty.
Shkolla
e mesme, mbetet në memorien e gjithsecilit si një përmendore e rrallë. Mosha
kur tentohet të kalohet adoleshenca, dashuritë e para, njohjet e reja, bisedat
me sheqet për të fshehtat e zemrës, dëshirat dhe ëndrrat rinore, ngacmimet e
moshës...kujtime pafund. Është mosha kur çdo njeri mundohet të formojë personalitetin e vet,
individualitetin e vet, kur fillojnë dhe shfaqen shenjat e veçanta të talentit
për çdo kënd. Kjo moshë ka shumë sinqeritet, shumë ëndrra dhe të pabazuara,
dashuria të fshehta apo të gënjeshtrat pasi ende njeriu nuk e mendon se si do
çajë në jetë dhe si gjendet Dashuria . Me një penë elegante, me një sinqeritet
admirues, me një gjetje koherente, me një kërkim selektues,
autorja i përcjell “romancat” apo “çmenduritë” e shkollës pa asnjë
artificë, pa asnjë paramendim, pa asnjë paragjykim, pa asnjë droje. Thjesht me
çiltërsinë dhe karakterin e nj femre korrekte, ajo nuk i fsheh, gabimet e
kohës, as i zmadhon apo zvogëlon, por i
përcjell me ndjesinë e vërtetësisë së brishtë ku lexuesi të bëjë dallimin kohor
të ngjarjeve duke i krahasuar me zhvillimet e sotme. Jo vetëm çapkënllëqet, jo
vetëm brengat dhe kërkesat, por ajo ndalet dhe në momentin e ndarjes nga
shkolla. Lot miqësie të sinqertë. Lotë
ndarjeje që nuk do njohin kufij. Pas këtij momenti ndahen rrugët e
jetës. Dikush do të bëhet mjeke, dikush inxhiniere, dikush agronome, oficere,
parukiere, mami, etj....Rrugët e jetës dhe rrugët e fatit do jenë të ndryshme.
Secili me një synim ndryshe, por me një sëmbim në zemër pasi nuk do jenë më
bashkë. Nuk do lozin, s;do bëjnë shaka, s;do qajnë hallet, s\do vallëzojnë
bashkë, s;do mësojnë bashkë. Jeta po i ndan. Vallë do takohen më?! Dhe këto
vargje autorja i shkruan pas 30-vjetësh. Plot tre dekada larg njeri-tjetrit.
Tre dekada pa u parë. Dikush është martuar, sikush është bërë nënë, dikush edhe
gjysh apo gjyshe, dikush është larguar nga qyteti, dikush ka emigruar, dikush
ka bërë emër, dikush është ndarë nga jeta, dikush është divorcuar, dhe koha i
ka larguar. Me mall-loti autorja pyet se
ku janë shokët dhe shoqet e shkollës? Është një moment reflektimi.
Ndoshta ndonjë ngjarje ndoshta ndonjë foto e bën autoren të kalojë çaste nostalgjie dhe të evokojë
lotshëm të kaluarën e shkollës. Sa mall, sa dhimbje, sa dëshirë takimi, sa
dëshirë rezultatesh, sheh në vargjet e saj. Autorja dëshiron ti takojë, të
flasë, të kujtojë çastet më të bukura të jetës por....Jeta ju ka dhënë
profesioni, rezultate, arritje dhe kthesa, vendbanime të ndryshme. Sa keq, që nuk
takohen! Lotët e mallit si gërsheta lidhëse kërkojnë të pamundurën. Me një
figuracion letrar të admirueshëm, me një strukturë lënde harmonike, me një
vargëzim ndjenje lakonike, autorja në këtë poezi shpërfaq ndjesitë më të bukura
të zemrës dhe elegancën e saj në thurjet e vargjeve nazike. Një poezi po kaq
interesante është:
ANALIZË
Babëzi
për çdo gjë,
Për
para, e për pushtet,
Dhe
në fund s’marrim asgjë,
Një
thes kujtimesh nga kjo jetë.
Babëzia
s’ka limit,
Oreksi
shtohet duke ngrënë,
Mirë
i bëjmë llogarit,
Për
të marrë e për të dhënë.
Numërojmë
se çfarë kemi,
Na
pëlqen që të dukemi,
Por
harrojmë se në fund njësoj jemi,
Në
një gropë të gjithë do futemi.
Autorja
si një qytetare e denjë, si një intelektuale vizionare nuk mund të rrijë indiferente
ndaj problemeve të shumta që po kalon shoqëria në mbarë botën, sidomos kur të
tilla probleme në vendin e saj janë më të theksuara. Në të katër anët e globit
shikon disnivele të theksuara ekonomike të shtresave të shoqërisë. Dhe ndërsa
një pjesë fare e vogël jetojnë mes luksit dhe “parajsës” një pjesë e madhe
s’kanë bukë të hanë, s’kanë strehim, s’kanë veshmbathje, e kalojnë jetën në
mjerim. Këtë skenë jetësore poetja nuk e
kalon pa dhimbje, ndaj nuk hesht. Shpirti rebel në emër të drejtësisë duket
sikur klith. Një klithmë nëne për një jetë botërore më të ekuilibruar. Duke
jetuar në një qytetërim simbol të
demokracisë siç është Amerika, poetja godet aspektet më të hidhura të
shoqërisë, si korrupsionin, etja e shfrenuar për pushtet dhe para të pamerituara,
ligësitë e një grupi të caktuar njerëzish, prapaskenat, makinacionet,
dyfytyrësinë që përdorin vetëm dhe vetëm në emër të parasë. Për këtë kategori
njerëzish Paraja është bërë gjithçka. Etja e tyre për përfitim nuk njeh
rregulla loje, ligje, norma, por njeh vetëm
shpërfytyrim të ligjeve shoqërore duke shfrytëzuar postin në emër të
parasë së pamerituar. Babëzia për këtë kategori nuk njeh kufij dhe caqe. Ata
janë të gatuar që etja për fitim ti kthejë në përbindësha
dhe pse përvetësojnë padrejtësisht me korrupsionin galopant atë çka
taksapaguesit ja dhurojnë shtetit, për rrugë, shkolla, ujë, drita, spitale,
ndihma sociale. Këto vese, kaq makabre
autorja nuk mund ti pranojë, nuk mund të
jetë indiferente. Janë këto vese, fenomene, që e bënë jetën të vështirë, plot
rreziqe dhe pengesa, të frikshme dhe të pasigurt që e bëjnë autoren ti hedhë në
letër me një penë sinqeriteti njerëzor, që shoqëria e tërë të mos i lejë në
harresë, të mos i nënvleftësojë se do bëhen gangrena e sotme dhe pikëpyetja e
ardhmërisë së nesërme njerëzore. Jetën na e ka falur zoti. Të gjithë një jetë
kemi dhe të gjithë duhet ta jetojmë në harmoni, por korrupsioni, përfitimet e
padrejta të politikanëve apo trafikantëve
e zymtësojnë dhe e diferencojnë skajshëm këtë jetë. Revolta e autores
është shumë e goditur, tepër kurajoze,
imtësisht e detajuar, ku dalin në pah rrugët e këtyre fenomeneve që atë e bëjnë
të tronditet dhe të mos gjejë qetësi. Nëse ky shqetësim do të ishte nga të
gjithë në këto nivele si i autores, athere patjetër që dhe problemet në shoqëri
do ishin më të pakta. Shpirti revoltës duhet të jetë tek e gjithë shoqëria ku
secili sipas mundësive, aftësive, profesionit, duhet të japë ndihmesën e vet
për shfarosjen e kësaj gjëme që plasarit rregullat e një jetese normale. Heshtja
gjithmonë është mbështetësja indirekte më e fortë e këtyre fenomeneve. Në këtë
vëllim poetik tematika është e larmishme, plot jetë dhe mesazhe. Po kështu mund
të veçoja poezinë kushtuar të birit, poezinë për dëshirat e njeriut, shoqërinë,
për personalitetin njerëzor, “KURRË MOS THUAJ SE JAM PLAK”, “NDËRGJEGJA”,
“MBIEMRI”, etj, të cilat si artistikisht po ashtu dhe estetikisht tregojnë për
pjekurinë poetike të autores, tregojnë për formimin e gjithanshëm letrar dhe
për kujdesin figurativ që ajo tregon nga poezia në poezi. Me këtë vëllim poetja
tregon se është në përpjekje të vazhdueshme
për tu afirmuar denjësisht si poete konkurruese, ku vlerat e saj
krijuese i shikon në raport me kohën dhe ecurinë e poezisë shqipe dhe asaj
botërore. Ky vëllim është një demonstrim vlerash poetike me gjeografi
tematikash inkurajuese, ku livadhi i pjalmit organizues së vargut janë
problemet e shoqërisë, ndjenjat e forta njerëzore, veset, dhe virtytet, të
afërmit dhe miqtë, objektet dhe sendet, pjesë e përditshmërisë jetësore. Më
këtë vëllim autorja idealizon virtytin e besnikërisë si shtysë progresi për
jetë më të bukur, njëherazi premton dhe përcjell mesazhin se, koha është
gjykatësja më e mirë e rezultateve dhe e cilësive individuale të njeriut. Ky
vëllim poetik tregon forcën e arsyes dhe kërkesat që ka ndaj vetes autorja, për
të qenë një penë premtuese me stil
karakteristik që e dallon lehtazi në mes
poetëve të tjerë që kanë zënë vendin e duhur në poezinë shqipe.