Editorial » Latifi
Blerim Latifi: Seminari po merr formën e një akademie të përvitshme përkujtimore!
E merkure, 21.08.2024, 06:59 PM
Prof. Blerim Latifi:
Kam
përshtypjen se ky Seminari për Gjuhën, Letërsinë dhe Kulturën Shqiptare përherë
e më shumë po merr formën e një akademie të përvitshme përkujtimore.
Kjo
ka një shpjegim: prej kohësh mungojnë ristë e rëndësishme në studimet
albanologjike. Kur mungojnë gjërat e reja, krejt çfarë mbetet është përkujtimi
ritualistik i të kaluarës.
Por
çfarë shkaku qendron pas këtij shterrimi të kërkimit albanologjik?
Nuk
ka më ndonjë interesim serioz nga studiues të rëndësishëm ndërkombëtarë për
këtë lloj kërkimi. Kjo ka sjellur edhe krizën në departamentin e brendshëm të
kërkimit albanologjik. Arsyeja është e qartë: prej kohës së Johann Georg von
Hahn studiuesit shqiptarë kanë qenë të varur nga të gjeturat e studiuesve
ndërkombëtarë. Kontributet kryesore në albanologji janë meritë e tyre.
Natyrisht
faktorëve që i kanë kontribuar krizës u duhet shtuar edhe faktori politik.
Kosova ende nuk ia ka dalë të
normalizohet pas shkatërrimit të plotë të saj gjatë viteve të sundimit të
Milosheviqit dhe atyre të luftës, ndërsa Shqipëria, duke bërë përpjekje
anarkike për të lënë pas trashëgiminë komuniste, në rrugë e sipër ka shkelmuar
edhe kulturën kombëtare.
Kriza
në shkencë, thotë filozofi i shkencës Thomas Kuhn, shfaqet kur një paradigmë e
vjetër shkencore nuk është në gjendje të ofrojë zgjidhje për problemet e reja
që kanë dalë rrugës. Tejkalimi i krizës nënkupton lindjen e një paradigme të re
që ofron konceptet dhe instrumentet e duhura metodologjike për ta kryer këtë
punë. Nëse shkenca nuk e bën këtë zëvendësim paradigmash, ajo është e destinuar
të vdes. Si organizmi i gjallë që merr fund nga pafuqia për t'iu përshtatur
ndryshimeve të biosferës.
Në
këtë pikëpamje studimeve albanologjike u mbeten dy rrugë përpara: paradigmat e
reja për problemet e reja, aktuale, të gjuhës dhe kulturës shqiptare, ose muzeizimi.
___________
Me
9 gusht një i moshuar ra në një pusetë të hapur në një rrugë që lidhë
Prishtinën me Podujevën. Sot mediat lajmëruan se plaku i shkretë ka vdekur, si
pasojë e plagëve të marra. Menjëherë filluan përplasjet mes zyrtarëve komunalë
dhe atyre qeveritarë për ta larguar fajin nga vetja. Për përgjegjësi as që
bëhet fjalë. Askush nuk do të shkarkohet, ndërsa storia për plakun do të
harrohet shpejt.
Kjo
është Kosova jonë ku të gjithë vrapojnë të rrëmbejnë pushtete dhe askush nuk
merr përgjegjësi për dështimet e gabimet që bëhen. Sepse jeta njerëzore në këtë
vend është bërë aq e pavlerë.
Kjo
është Kosova jonë: një vend ku u këndohet me çifteli vdekjeve heroike, ndërsa
njeriu i zakonshëm sapo të dalë në rrugë rrezikon të gjejë vdekjen nga shkaqe
krejtësisht banale.
Nga
një pusetë në rrugë që e kanë lënë të hapur. Nga një lukuni qensh të egërsuar,
nga shumë të tilla që popullojnë çdo rrugë të kryeqytetit.
Nga
një kulm ndërtese që shembet edhe nga një erë e rëndomtë, sepse është punuar
për faqe të zezë.
Nga
shoferë të çmendur që në mes të qytetit vozisin si në garat e Formula's.
Nga
një tel i rënë i energjisë elektrike, nga mijëra të tillë që qëndrojnë mbi
kokat e njerëzve si rrjete merimangash.
Nga
qindra shkaqe banale, që në tërësinë e tyre pasqyrojnë keqqeverisjen e këtij
vendi në çdo nivel.
___________
E
pashë një intervistë të Al Pacinos me James Lipton. I rritur në kushte të
vështira ekonomike, nga shkaku i divorcit të prindërve, Pacinos i ishte dashur
të siguronte bukën e gojës si punëtor i bartjes së mobileve. Derisa nëna e
dërgonte në teatrin e lagjes, ai zbulon dashurinë për aktrimin. Më vonë, i
mbetur pa strehë, ai kalon netët në kthinat e teatrit. Aty zhytet në leximet e
klasikëve të letërsisë europiane, asaj ruse e franceze më shumë. Marroset pas
dramave të Çehovit. Dhe një ditë krejt mundi i shpërblehet.
Këtu
tek ne, ndërkaq, njerëzit duan të bëhen aktorë të mëdhenj pa lexu kurgjo, pa e
njohur Kanunin Letrar të Perëndimit, por veç me qyfyret e pazarit. Dhe kur
dështojnë, i sulen me të shame shtetit që s'po i ndihmon.
___________
Llojeve
të shumta të mashtruesve që bëjnë pare duke shfrytëzu injorancën e njerëzve,
kohëve të fundit i është shtu edhe një lloj i ri: trajnuesit motivues. Këta
demek si njerëz të suksesshëm që i trajnojnë të tjerët për të çarë rrugën e
suksesit në jetë. Në fund të çdo trajnimi rezultati është ky: trajnuesi merr
paratë, ndërsa të trajnuarit një grumbull frazash boshe.
___________
Lufta
në Ukrainë dhe ajo në Lindje të Mesme janë në fakt dy fronte të një lufte të
vetme, e që është lufta midis Perëndimit dhe fuqive autoritariste të Lindjes.
Kriza
financiare në dekadën e parë të këtij shekulli u kuptua nga strategët e këtyre
fuqive si shenjë e rënies së Perëndimit, prandaj edhe si momenti më i volitshëm
për ta ribërë rendin botëror sipas një skeme postperëndimore.
Në
funksion të kësaj u krijua miti për ekonominë kineze që ka lënë prapa krejt
ekonomitë e botës, përfshi atë të SHBA's, ndërsa rusët morën përsipër krijimin
e kaosit në botë përmes industrisë së dezinformimit dhe përmes ndezjes së
luftës në Europë dhe në Lindjen e Mesme.
Krejt
ky skenar është në zhvillim e sipër, por jo ashtu siç ishte planifikuar.
Aktualisht trupat ukrainase po marshojnë në territorin rus, ndërsa aleati kyç i
Rusisë në Lindje të Mesme, Irani, nuk po ka guxim të bëj pjesën e tij të lojës,
edhe pas turpnimit që ia bëri Izraeli duke e eleminuar kreun e Hamasit n'midis
të Tehranit.
Vërtet
shtetet liberale duken të dobëta dhe frikacake përballë retorikës agresive të
diktaturave, por kur vendosin të luftojnë atëherë ua kallxojnë përnjimend
vendin këtyre të fundit.
___________
Kosova
ka rënë shumë poshtë në perceptimin e diplomacisë ndërkombëtare. Kjo do të
thotë se tani trajtohemi thjesht dhe vetëm si një vend në krizë, me rrezik të
lartë të rrëshqitjes në dhunë dhe ku e vetmja gjë me interes ndërkombëtar është
menaxhimi i këtij rreziku. Prandaj vazhdimisht kemi reagime të ashpra ndaj veprimeve që për ne
duken krejt normale dhe të ligjshme, siç është edhe kjo puna e Urës në
Mitrovicë.
___________
Nekropolitika
është fjalë e greqishtes. Do të thotë të bësh politikë me të vdekurit. T'i
kthesh të vdekurit në kapital politik. Dhe në vende ku ka nekropolitikë, nuk
duhet pritur të gjesh edhe biopolitikë, pra politikë që merret me problemet e
të gjallëve. Dhe fatkeqësisht ne jemi njëri prej këtyre vendeve. Sa pak ekonomi
[ biopolitikë] ka në të folurit tonë politik, e sa shumë varre. Tmerrësisht
shumë. Prandaj të gjallët, në kërkim të ekonomisë, po ikin, duke lënë këtu veç
varret. Dhe politikën e çmendur që jeton prej tyre.
___________
Esenca
e gjërave fshihet në zanafillën e tyre, thotë Martin Heidegger. Prandaj të
kuptuarit e tyre nënkupton rikthimin tek zanafilla e tyre. Për ta
konstektualizuar në rastin tonë: esenca e shtetit të Kosovës fshihet në
zanafillën e tij. Kush e injoron këtë fakt nuk do ta kuptojë kurrë këtë shtet,
përfshi mënyrën se si gjallëron ai.
___________
Njerëzit
janë të prirun me i ngatërru elokuencën me diturinë. Atë që flet rrjedhshëm e
bukur e marrin edhe për njeri të ditun, që ka në xhep shkopin magjik për t'u
dhënë fund krejt halleve e brengave të tyre. Kështu magjepsen pas melodisë së
fjalëve, i kapë zjarrmia e tyre dhe veç kur i sheh duke u shndërru në mish për
top të ideologjive e sekteve. Imunizimi nga magjepsja prej fjalëve është një
nga kushtet themelore të mbrojtjes së lirisë personale. Por vetë ky imunizim
kërkon përmbushjen e një kushti paraprak: mendimin kritik.
___________
U
hyna me rend arave buzë rrugës në Prekaz e kund s'mund gjeta shtalba të bardhë.
Krejt i kishin mbjellë të llojit tjetër, misër të ëmbël. Kjo tregon se buka e
misrit tanimë i përket të kaluarës. Shija e misrit të ëmbël, siç dihet, nuk i
ofrohet fare asaj të të bardhit. Sidoqoftë rëndësi ka nostalgjia e rrotullimit
të shtalbit në prush, nën freskinë e kandshme të netëve të gushtit.
___________
Një
rus dhe një çeçen i sjellin dy medalje olimpike Shqipërisë. S'ka kurfarë
krenarie kombëtare këtu. Dhe entuziazmi i shfaqur në mediat e Tiranës është
qesharak.
___________
Shikoni
lajmin e dytë, të tretë, të katërt dhe kohën e
publikimit të tyre. Kjo është përditshmëria e grave në shoqninë
kosovare, një shoqni ku burrat luten që NATO t'i mbrojë nga agresioni i Serbisë
gjatë kohës kur vetë sillen si kriminelë të egër me gratë.