Kulturë
Illo Foto: Derte Shpirti nga Fiqri Shahinllari
E shtune, 29.10.2016, 09:59 AM
Persiatje per vepren e re “Derte Shpirti “ te Fiqri Shahinllarit
Nga Illo Foto – Studjus , NY - Tetor 2016
Jeta ka treguar , se gazetaria eshte shtegu kryesor , nga ku kane ardhur shkrimtare te shquar te letersise shqipe ne te tera kohrat.
Ish gazeten “Bashkimi “ , le ta quajme “ Fidanishte shkrimtaresh “ . Pse ? Pervec Driteroit dhe Ismailit , te tere shkrimtaret e tjere produktive , kane kaluar ne bangon- prove te “Bashkimit “ , duke filluar qe nga Petro Marko .
Fiqriu eshte fidan i dale nga fidanishtja “Bashkimi “ . Eshte hera e pare , qe Fiqon e cilesoj shkrimtar, me kuptimin e plote te fjales . E kam cilesuar publicist , jo vetem , per stazhin e gjate ne kete zhaner , por edhe vepra e tij e pare voluminoze , “Lis ne shkemb “ , ka kete ngjyre , madje krejt inkandishente . Si koleg , gjykova se me “Lisin “ , Fiqo shume pak , kishte rreshqitur nga rreshti i gazetarit . Ushqeja shpresen se do te mbetesh nje publicist i fshatit shqiptar , qe transformohet me zvarriitje dhe mundime , drejt fermerit kapitalist .
Veprat e me vonshme te Fiqos treguan se gazetaria u pakesua me nje njeri dhe me po kete numur u shtua rreshti i shkrimtarve tregimtare . Me vepren , qe kemi ne dore , “Derte shpirti “, Fiqo e ka afirmuar veten si nje shkrimtar me vlera te spikatura ne fushen e prozes tregimtare , qe eshte proza me muzikalitet te embel , ne fushen e letrave . E vecanta e prodhimtarise te dekades se fundit , eshte fakti se Fiqo , eshte shkeputur nga gazetaria e mirfillte dhe eshte futur ne pallatin e krijimtarise letrare , gje qe na i spjegon imtesisht intervista e hollesishme e marre nga Rajmonda Mojsiu .Ne fakt intervista eshte heqja e bezes mbi pikturen e Shahinllarit shkrimtar . Autoportretin , e ka vizatuar me nge shkrimtari, kryesisht kete dekakade , qe jemi .
Vellimin e fundit te Shahinllarit , “Derte shpirti “ , e ka botuar “Vllamasi “ , ne 2016. Libri ka 237 faqe . Ne fillim ka te shkruar shprehjen “ shenime mikse”. Ky shenim besoj eshte shkruar , sepse ne liber pervec tregimeve ne proze , perfshihen nje numur i konsiderushem poezi dhe poema si dhe nje kapitull , me vleresime te kolegeve , per veprat e botuara , perpara librit , qe kemi ne dore .
Te tere shkrimtaret rishtare , nisin nga tregimi . Si gjini e prozes se shkurter, tregimi cfaq ide me shume , se sa proza e gjate , per njesi te volumit tregimtar .
Pjesen me te rendesishme te librit e zene 13 tregime te mirfillta letrare . Do te analizoj tregimet , qe zene pjesen me te rendesishme te librit . Nuk jam marre me analizen e te tere poezive , por mund te pohoj se ato jane ne nivel me te larte se tregimet , per faktin e njohur , se poezia ka aftesi paresore, ne shprehjen emocionale dhe artistike te c’do teme .
Tema e poezive eshte zhbirim i halleve dhe derteve te shpirtit te njeriut , me te cilat ai perballet per dite . Kjo eshte arsye , qe titulli i librit, “Derte shpirti “ eshte adoptim i titullit te nje nga poezite te perfshira ne vellim .
13 tregimet , perbejne nje univers letrar me me shume se 13 fabula te zberthyera artistikisht . Mijra dritare cfaqen pasi lexon sejcilin tregim . Sejcilin nga personazhet e tregimeve e shofim me dengun e derteve ne krah , qe rend drejt nje te pa njohure , qe na mbetet ne,lexusve , ta zbulojme . Lexusi behet personazh i pa identifikuar i sejcilit tregim .
Dengu me derte dhe rendija e pa nderprere , jane dy fije qe i lidhin te tere personazhet , sipas setenses , jeta eshte levizje . Libri na paraqitet si nje e tere dhe e pa ndare , nje trup gjometrik me shume brinje , te ngjashme , por jo te barabarta .
Proze me peshe specifike te rende , keshtu mund ta mbyllim opinionin e perbashket per te 13 tregimet . Kjo eshte gjysma e problemit . Te teren do ta zbulojme , hap pas hapi , ne analizen e grupeve te tregimeve me tematike te ngjashme dhe jo vetem tregimet e mirfillta , por dhe shenimet , qe jane jasht serise te tregimeve , sic jane dy shkrimet per koleget e vdekur , jetshkrimet e prinderve , madje dhe vleresimet e miqve , per librin monografik te Floqit , me titullin sinjifikativ “Lis ne shkemb” .
Tregimet , poezite po se po , por dhe shkrimet anesore marrin peshe te posacme , qe plotesojne teresine e nje libri. “Derte shpirti “ , per vlerat permbajtesore dhe artistike , konkuron per vend te nderuar ne teresine e librave te ngjashem te botimeve shqiptare .
Ne tregimin e pare te librit , me titull “ Laurus Nobilis “, autori merr persiper te trajtoi temen e dashurise se paster njerezore , qe eshte burim i jetes , lumturise dhe dhimbjes . Shumkush , ndoshhta dhe shkrimmtare te afirmuar , do te na jepnin tabllora erotike te nxehta dhe moralizime , qe ndricojne kete teme , qe eshte pjese e cdo subjkti letrar dhe e jetes reale .
Cifti i dashuruar i ketij tregimi , nuk flet me shume per dashurine e tyre , por i drejtohet zhvillimit te dashurise dhe lavdise te antikitetit . Autori gjen rrastin fatllum dhe i jep lexusit te tere dashurine e ciftit mitologjik te Apollonit , duke renduar ne kuroren e dafinave . Vete druri i dafines, ne te tere mitet nacionale konsiderohet dru i shenjte , sepse realizon melheme , per sherimin e plageve fizike dhe shpirterore . Dashuri , dafine , dhimbje , marrin vlera sinonime .
Pershkrimi emocional i dashurise eshte i veshtire , per t’u shprehur me fjale . Duke qene nje mit i perjetshem , autori i eshte drejtuar mitologjise . Shtjellimi i mitit eshte kryer gjeresisht dhe me precizion te larte historik . Lexusi jo vetem kupton vlerat shpirterore te dashurise se paster , por perforcon bindjen se “dashuria i kupton gjerat , pa u shprehur me fjale “ . “Miq te mire , mbeten ata , qe vine , kur te tjeret ikin “ , Shprehet autori.
Ky tregim , si dhe te tere te tjeret , eshte i pasur me ngjarje, shprehje , perkufizime te cituara nga autori , natyrshem dhe pa didaktike moralizuse . Kushdo e kupton se autori ka njohuri universale nga te tera shkencat , deget e artit , politikes dhe ekonomise . Perpara se te jete autor, ai eshte nje lexus dhe skedus i atyre , qe lexon . Ky tregim i vellimit , permbyllet me thenien lapidare te B. Franklin “ Kush bie ne dashuri me veten , nuk ka rivale”.
Autori i librit tregimtar , pervec trajtimit artistik te fabules , na cfaqet si njohes i thelle i disiplinave shkencore bio-mjekesore , qe kane lidhje me personazhin . Kete fakt e gjeni te materjalizuar ne tregimin “Somnambul “ . Ne kete tregim eshte sqaruar me hollesi fenomeni neuropsikik i levizjeve te kalkulura instiktivisht , duke qene ne gjume . Kur kete fenomen e degjon nga nje mjek , ndjen lodhje dhe nje bezdi te frikeshme, por i njohur nga tregimi letrar- artistik , te fiksohet ne mendje dhe di ta riprodhosh , pas leximit , me ate perpikmeri , qe e spjegon mjeku specialist, por me tjeter freski dhe besim . Saktesia e spjegimit te sendeve dhe marrdhenieve midis tyre , jane karakteristika te punes , qe Fiqo e trashegon nga gazetaria .
Ne 5 aspekte te tjera befasuse eshte ritrajtuar dashuria njerezore , ne tregimet emocionale : “Te shofesh brenda vetes “ , “Shpirti ne panik “, “ Katrine ‘’ “ Magjia e fatit “ dhe , “Koincidence e cuditshme “ . Sejcila nga keto tregime , permbledh ne vetvet enigma krejt te besushme , te marre nga jeta reale . Autori i ka letrarizuar, duke ja sjelle lexusit , te pare ne kendin artistik . Reale eshte ajo , qe eshte e besushme . Ne pamje te pare , keto fabula ngjajne te pa imagjinushme , por e tille eshte jeta e ngarkuar me halle dhe shpresa . Njerzit jetojne midis derteve , prandaj jeta behet e komplikuar , e pa parashikushme , brenda te cilave gjendet bukuria , shpresa dhe lumturia .
Tregimi , per Marigone e flamurit , pervec si tregim artistik eshte studim shkencor , qe i ka munguar historise shqiptare . Duke mos njohur realitetin dokumentar , qindestaria e flamurit ishte kthyer ne legjende me permbajtje folklorike . Eqrem Vlora dhe F. Shahinllari na e nxorren Marigone nga legjenda dhe folklorizmi . Eqrem beu ka shkruar se askush nuk e kishte pare me sy flamurin e Kastrioteve , deri sa ai solli nje flamur , qe e mbante ne shtepi si kujtim me vlera historike . Flamuri , ju kthye Eqrem beut , kur u realizua flamuri i qindisur nga Marigoja .
Shahinllari na i solli Marigone reale , si vajze e rritur ne Korcen atdhetare dhe e konvertauar ne nje vlonjate, ndihmesen dhe atdhetarizmin e te ciles e lypi momenti historik i ngritjes se flamurit kombetar . Qindestaria e flamurit , Marigo Pozio , eshte nje nga protogonostet e Pavaresise se 1912 es , c’ka verteton se kombi yne , ruajti nivelin emancipus edhe nen nje zgjedhe otomane pese shekullore . Memoria historike eshte e vertetuar nga autori Shahinllari , me dokumenta historike, qe ndricojne jetshkrimin atdhetar dhe jetesor te Marigose se flamurit .
Autori ka pershkruar skemat emocionale me thjeshtesine, qe ofron gjuha jone dhe qe autori di ta perdori me mjeshteri. Ka ditur te godase zakone prapanike fshatare , qe rrjedhin nga jeta e kaluar patriarkale , me permbajtje kanunore, por ka pershkruar dhe personazhe , qe kane dale mbi kohen , duke guxuar , te jetojne jeten ne me te perparuaren e mundshme .
Nje nga tregimet i perkushtohet thasheethemnajes epidemike fshatere , qe buron nga injoranca dhe zhvillohet edhe brenda funeraleve shume te dhimshme , sic eshte varrimi i personazhit , Taso . I pare ne aspektin e kultures fshatare , qe eshte folklori , Fiqo konsiderohet folklor i institucionzlizuar , folklor qytetar . Thashethemnaja , deformon kulturen folklorike . Ai gjethnje e pasuron subjektin , per te na sjelle ne zgjidhje jo thjesht ngjarje , qe kane ndodhur , por dhe ato , qe do te ndodhin . Kjo eshte pjesa filozofike e botkuptimit te shkrimtarit .
Prapa te tera tregimeve , bie ne sy sinqeriteti i autorit dhe vullneti , per te na dhene ate , qe i ka munguar kultures tone , per kete problem , qe analizon tregimi specifik . Gjat ketyre 25 vjetve shtyp dhe letersi e lire , kemi lexuar mijra ngjarje , per martesa te pa barabarta , per fejesa ne djep , per humanizem femeror . Nje i tille eshte tregimi , i Shahinllarit , per nje personazh grua , qe martoi burrin , sepse vete nuk bente femije, por te dy u lumturuan ne dy martesa te tjera. I perafert eshte veprimi i infermeres se fshatit, qe u perkujdes per bariun , si te ishte vellai i saj dhe me gjere . Kjo ne mos eshte tradite shqiptare , eshte kulture , qe vendoset nga brezi i ri . Eshte kauze , qe i perket te arthmes.
Duket shume mediokre biseda e kurbetllinjve ne kafet e Amerikes , por sejcila , prej tyre percjell nje motiv te rendesishem memorial. E tille eshte biseda e Atorit me miqte e tij shqiptaro- amerikane , qe i rikujtojne se ne nje dasem madheshtore ne Hotel “ Dajti “, nje spekullant profesionist , erdhi nga jashte dasmes , i pershendeti miqte dhe u ul serioz ne tavolinen e te ftuarve . Nxitimthi hengri , piu , uroi bashkeshoqerisit dhe u ngrit me seriozitet aristokrat . Ishte spekullant profesionist . Kete sjellje e kishte menyre jetese . Nje fenomen , qe edhe kur nuk ndodh , por vetem tregohet , perfytyron sofren e arinjve . A kemi te bejme me nje anarshi sociale , politike dhe kulturore ? A e ben aktualisht moralin dhe bashkekzistencen, filozofia e mashtrimit ? Autori na i ka lene ta gjykojme ne , sepse jeta aktuale eshte e pasur me fenomene te ngjashme , duke u ngjitur , deri te korrupsioni shteteror dhe sipermarrjet e droges .
Letra nga Australia eshte nje tregim , qe e ka nxjerre subjektin nga hiri dhe e ka ngritur ne grotesk . Eshte thjesht nje leter e autorit me nje cift miq bashkeqytetare , qe jane adoptuar ne kurbet . Letra ka materjal te nje humori spontan dhe shume te shendetshem , por nuk mungojne as konkluzionet filozofike , si psh : Grate kane vene nen kembe , mbreter e perandore .
Aty shtjellohet nje episod historik , me Ataturkun . Fiqo shume ngjarje dhe episode i ve ne goje te personazheve , duke i pasuruar ndjeshem diallogjet . Episodet tregojne se Fiqo jo vetem lexon shume , por lexon me synime krijuse dhe me shume vemendje . Leximi eshte karburanti , qe shtyn perpara autokombajnen krijuse . Kemi te bejme me nje mesim universal , kryesisht per letraret rishtare .
Dy shkrime perkujtimore jane shkruar per Petraq Zoton dhe Ziko Kapuranin . Mund t’i emertojme ditirambe vajtus . Jane vaje te mirfillta shqiptare . Ndihem vllah ballkanas , shprehej Ziko . Te hidhja dy lopata dheu te lara me lot . Ti ike pa u formuar si njeri dhe si artist i fjales, shprehet autori, per arumenin Ziko Kapurani qe e donte Floqin si vendlindje. Fati , ndonjehere nuk te godet , po te keput ne mes , konkludon vajet autori , per dy miq te tij te dashur dhe shkrimtare te mirenjohur .
Keto episode qe na i ka sjelle , Fiqo , na tinngellojne krejt te reja , sepse autori ka shkrire brenda tyre ndergjegjen e tij humane , dashurine per njerzit te gatuar me pervojen e jetes fshatare dhe te krijimtarise gazetareske , qe eshte specifike , ne vleresimin e njerzve dhe te ngjarjeve ne kohe dhe hapesire .
Mesimi i perbashket , nga keto tregime eshte fakti , qe dashuria dhe humanizmi , gjejne plasdarma , per te penetruar ne c’do barriere , qe u paraqet konservatorizmi i pranishem kudo , ku ka jete dhe njerez. Fiqon do ta quaja institutinalizim i folklorit dhe mencurise fshatare , te koheve tona moderne . Mos ngjan pak si paradoksale ? Gjeni nje shkrimtar tjeter te sotem , qe te shkruaj me kete fryme folklorike te qyteteruar . Une mendoj se nuk ka dhe nuk do te kete , sepse nga sot e tutje fshati , nuk quhet fshat folklorik , por fshat global . Keshtu do ta njohin brezat . Fshati dhe ideoloogjia , qe e ka udhehequr fshatin tradicional , gjinden gjithnje e me rralle . Fshati folklorikk eshte specje ne zhdukje virtuale .
Ne liber gjejme jetshkrimet prinderve te autorit . Jane dy jetshkrime te letraririzuara te veshura me mirnjohjen hyjnore te femijes ndaj prinderve . Nuk jane thjesht jetshkrime te formatit , qe njifet . Jane dy tregime te plote , per memen nje faqe e gjysem , per Babane gjashte faqe libri . Po pse me faqe matet vlera e tregimit ? Volumi gjithnje eshte permase , qe nuk mund te anashkalohet . Si lexus , do te doja te ishin shume me te gjata . Nuk te lodhin . Te krijojne gjendje shpirterore krenarie si femije dhe gjendie sigurie si prind dhe gjysh . Femijte jane shefa te ndjenjave prinderore , nenvizon autori.Ky eshte thelbi i mardhenieve familjare , por i shprehur artistikisht .
Nuk mund te le pa permendur dedikimet e miqve , per vepren “Lis ne shkemb “ . Lexusi mund te pyesi : Mos ndoshta kemi te bejme me nje teme jasht konteksit ? Ne pamje te pare , duket tamam keshtu , por Fiqo shef me larg .
Autori na ben me dije se identitei profesional dhe letrar , eshte percaketus ne cilesine e vepres letrare . Nuk eshte “hallakatje “ te rremosh cila eshte kariera e njeriut , qe te imponohet me mendime letrare . Shkrimtari te imponon mendimet e tij dhe ti i pranon vullnetarisht , sepse shkrimtari eshte magjistar i fjales . As ka as do te kete kritike letrare , si ajo , qe kishte monizmi . Seleksionimin e ben lexusi ; ky kritik letrar i pa meshirshem dhe i perjetshem, gjithnje racional dhe efektiv.
Eshte mbyllur produktiviteti letrar, me teme fshatare , i plejades qe perfaqesohet nga Migjeni , J. Xoxa , S. Andoni , F. Gjata , Sh . Musarai , N. Prifti ( I fundit jeton ) . Vendi i tyre ne se nuk eshte fare bosh , ka filluar te behet opak . Plejaden e merituar te shkrimtarve me tematike po thuaj , krejtesisht fshatre e kryson , F. Shahinllari . Kete vend nderi ky shkrimtar e ka perfaqesuar me te tere vepren e tij , qe kurorzohet me librin tregimtar “ Derte shpirti “ , qe analizuam ne kete shkrim modest .
Kam vrejtje , per Fiqiriun si tregimtar ? Pa tjeter kam dhe po ja cfaq , per te gjetur mundesi bashkepunimi , pa prekur individualitetin krijus . Permendet shpesh Zoti , Fryma e shente , jeta e pertejme “ ndrim jete “ etj . shprehje te kesaj natyre . Duhet te jemi te qarte se letersia nuk eshte kunder fese , por eshte laike dhe shkencore. Ne vend te ketyre shprehjeve fetare , duhet te buisi qendrimi shkencor , mbi jeten , vdekjen dhe mardheniet njerezore . Per vleresimin fetar te tyre na mjafton armata e autoriteteve fetare , qe nuk eshte as e pakte dhe as e pa ditur. Gjithsesi shkrimtari do te plotesoi kerkesat e lexusve . Pulsin e lexusve , ai e ndjen shume me mire se une
Jane disa dialektalizma , qe shkrimtari duhet t’i perdori , per kolorit , me gjithse nuk jane ne fjalor . Me rezultuan se nuk ishin ne fjalor dialektalizmat e domosdoshe si : domuz , ibretjalem , xhanxhin, unxe e te tjera te kesaj natyre , qe jane pjese e bisedave natyrale popullore . Format dialektale te bisedes , i japin tregimit ngjyren , qe i mungon , ne realitetin letrar . Gjuha e perdorur nga autori Shahinllari eshte , e rrjedhshme , ne harmoni te plote me permbajtjen e shkrimeve .
Cdo veper letrare kohore eshte misionere . Vepra “Derte shpirti “ , permbush dy misione . Afirmon shkrimtarin Shahinllari , si shkrimtar kohor . Rendit veten midis veprave te shqipes se shkruar , si veper tregimtare me vlera te spikatura artistike .