Kulturë
Ilir Muharremi: Roli i femrave në krijimtari
E merkure, 28.08.2013, 08:59 PM
Roli i femrave në krijimtarinë e artistëve
Nga Dr. Ilir Muharremi
Pasionet e një burri ndaj një gruaje janë të thella, intime dhe lindin nga sensualiteti. Burri ka nevojë të kapet pas gruas, por edhe gruaja pas burrit. Mirëpo, sa jetojnë në paqe, gjithnjë varet nga administrimi i të dyve. Hekuri kërkon magnetin. Sipas psikoanalistit Sigmund Frojd, lidhja direkte ka të bëjë me seksin. Mendimet e tijqenë revolucionare. Që në fillim Frojdi nuk e pranonte idenë se seksualiteti ka influencë kaq të madhe në jetën e njeriut. Observimet e tij klinike e detyruan ta pranojë këtë ide me kurajë. Ai shkoi nga observimet drejt përgjithësimeve. Që në fillim të shek. XX Frojdi pohon: "Seksi është forca primare në jetën humane". Ai krijoi zhvillimin psikoseksual, i cili fillon herët në fëmijëri. Te kompleksi i Edipit, Frojdi theksoi se një djalë tërhiqet seksualisht nga nëna. Në të njëjtën kohë ka ankthin e kastraksionit (tredhjes), apo një frikë inkoshiente, ngaqë babai do ta ndëshkojë. Ndërsa, kompleksi i Elektrës, sipas Frojdit, është dëshira e vajzës për ta zotëruar seksualisht të atin, në marrëdhënie ta zëvendësojë; nënën e saj. Nga kjo Frojdi nxjerr se pakënaqësia që ndien vajza për trupin e saj të plotë dhe fajin e trupit deficitar që ka nëna. Kjo ishte që në fëmijëri.
Të ndikuar nga femrat
Artistët
e famshëm, duke u nisur nga Salvador Dali, Pablo Picasso, Van Gogh, Amadeo
Modigilani, Pol. Gogen, Ogist Roden, Jackson Pollock, Charles Bodler, Edgar
Allan Poe, Eugene Ionesco, në të vetëdijshmen dhe pavetëdijshmen ishin të
ndikuar nga femrat, të cilat dominojnë në telajo. Mirëpo, a ishin vërtet
dashuriçka të thella ato? Me siguri se po. Por, ndoshta me të gjitha nuk kishin
marrëdhënie frojdiane, ngaqë dashuria platonike shpaloset si forma më sublime e
dashurisë. Kjo dashuri është ëndërruese që epiqendër ka hyjnizimin e mendimeve
tona dhe krijon orbitën pas së cilës ne vërtitemi. Ne jemi të vetëdijshëm se
subjektin e adhurimit tonë nuk mund ta kemi kurrë, prapë kultivojmë ndjenja,
prapë dashurojmë. Kjo dashuri është fiksim, sinqeritet dhe e pastër, aspak e
kushtëzuar nga ndonjë lloj interesi. Piktori i famshëm spanjoll, që njihet si
babai i surrealizmit, Salvador Dali, tërë jetën ishte i dashuruar në Helena
Devulina Diakonoff- Gala. Portretin e kësaj gruaje e gjejmë në çdo punim të
Dalit. Gala nuk ishte vetëm e dashura që kishte kohë që e priste, por ishte një
terapeute e aftë për t'i shpëtuar jetën. "Galën e adhuroj akoma më shumë
nga ç'mund ta mendoja. Për më tepër, kam nisur të pikturoj ashtu sikundër një
bilbil këndon. Papritmas kanarina ime - dhe është mjaft e çuditshme, ngaqë prej
kohësh nuk këndonte më -
Gratë, energjia kryesore e Pikasos
Ndërsa, piktori kubist Pablo Pikaso, i pasionuar pas femrave, ishte i idesë se gratë ekzistojnë në masë të madhe për lehtësi dhe kënaqësi. Oreksi i tij seksual ishte i papërmbajtshëm. Nëse një vajzë e bukur, e re, do të ndeshte te sytë e tij, ai do të paraqesë atë me një figurinë të artë të një njeriu të vogël me një organ seksual mashkullor të madh. Gjë të cilën e tregon në piktura. Femrat ishin energji kryesore që ai të krijonte piktura. Njëri nga biografët e Pikasos, Patrik O'Brajen, shkroi: "Ndjenja e Pikasos për gratë lëkundej mes ëmbëlsisë të skajshme nga njëra anë dhe urrejtjes së dhunshme nga ana tjetër. E, megjithatë, ai ishte i fiksuar nga gratë dhe nuk mund të rrinte pa shoqëruese femrash". Piktori tjetër i pasionuar pas femrave dhe që gjithnjë luajtën rol kryesor në krijimtarinë e tij ishte Amadeo Modigliani. Në Francë ai kishte hapur një ekspozitë të parë të nudove. U bë skandal dhe ajo u mbyll menjëherë, edhe pse pati fluks të madh vizitorësh. Nudot e tij janë femrat intriguese, kryesisht pozicione të shtrira ose të ulura. Madje, gruaja e tij Zhan, e cila luajti rol të rëndësishëm, spikatet mu ashtu siç ishte në portretin me fustan blu. Për këtë portret ai ka shënuar: "Kur t'i zbulojë sytë do ta kuptoj shpirtin". Krejt krijimtaria e tij përmblidhet në dy zhanre: në portrete dhe në akte, kryesisht të femrave.
Engjëllushja e Gogenit
Në anën
tjetër, piktorit holandez Vinsent Van Gog nuk i shkoi mirë fati me femrat, edhe
pse ishte mjaft i pasionuar. Në një kafene të Amsterdamit, Gogu njofton një
lavire shëndetligë të quajtur Kristina. Ishte shumë e vrazhdë me një zë të
padurueshëm, fytyrë plot rrudha, madje edhe e plakur para kohe. Ai e pikturon
Kristinën dhe pikturat mbajnë emrin: "Femra me cigare",
"Soro", "Vajza me shall". Mirëpo, të dytë nuk qëndrojnë
gjatë, ajo braktisë Gogun. Edhe Pol Gogeni ndiente për femrat, madje
pamëshirshëm i paraqiste në telajo. Anah, një femër e cila kishte për detyrë
t'i shërbente mysafirët gjysmëlakuriqë. Piktori pasionohet pas saj, ajo ishte
sinonim i virgjinitetit, bukuri përrallore, por edhe parajsë. Mirëpo, edhe kjo
braktis Gogenin. Engjëllushja e tij ua kishte mbathur këmbëve. Ishte tretur në
Gruaja, personazh i veprës
Edhe
dramaturgu Eugen Ionesko dëshmon se gruaja e tij u bë personazh në vepër.
"Këngëtarja tullace" ka lindur në momentin kur Jonesko në tramvaj e
humb gruan dhe ajo i afrohet duke i thënë: " Z. Martin: Të më falni zonjë,
por më duket nëse nuk gaboj, se ju kam takuar diku. Zonja Martin: Edhe mua,
zotëri më duket se ju kam takuar diku". Andaj, ai këtë e fut edhe në vepër
duke krijuar situata të ndryshme. Gjithnjë do të ekzistojë dashuria, kontakti
dhe bota femërore si pjesë kryesore tek krijuesit. Në art dashuria është diçka
shumë e çuditshme. Arrin të depërtojë atje ku nuk mund të ngjitet kultura, as
intelekti, kapërcen kohën, krijon siguri, vetëm ajo ka të drejtë, edhe pse nuk
do t'i japin të drejtë. Çelës kryesor, stimulim për t'u ngjitur, krijim i lumturisë,
dëshpërimit, unazës kryesore tek krijuesi është femra e cila shpalos vullkanin
e ndjenjave, por pa dashur vetveten asnjëherë nuk mund ta duash dikë tjetër.