Shtesë » Lajme
Meta: Kisha të shkishërojë drejtësinë e korruptuar
E diele, 07.10.2012, 05:51 PM
Dom Gjergj Meta: Para vrasësve, Kisha të
shkishërojë drejtësinë e korruptuar
Pak ditë pas vendimit të dioqezës së Shkodrës, Lezhës dhe Sapës,
për shkishërimin e vrasësve dhe veçanërisht atyre për gjakmarrje, Dom Gjergj
Meta, Zëdhënës
i Konferences Ipeshkëvore të Shqipërisë,analizon impakin e këtij vendimi.
Ai e cilëson gjakmarrjen një problem shumë kompleks, ku përgjegjësinë e parë e
kanë organet e drejtësisë dhe më pas e tërë Shiqëria me hallkat e saj. Ai
mendon se Kisha ka detyrë parësore të jetë shenjë e dashurisë së Hyjit në Tokë
i cili nëpërmjet Birit të tij, Jezu Krishtit dëshiron “ta shpëtojë botën dhe jo
ta dënojë atë”. Dom Gjergji akuzon rëndë sistemin e korruptuar të drejtësisë
dhe nuk ngurron të kërkojë që Kisha të akuzojë sistemin e korruptuar dhe të
japë dëshminë e saj. “Ligji është mjaft i mirë, por neve na duhet një sistem
drejtësie i pakorruptuar dhe pakorruptueshëm, gjykatës dhe prokurorë që besojnë
përnjimend te drejtësia, të pathyeshëm ndaj barrës së dhuratave nën dorë. Ky
është problemi më i madh që kemi. Një dekret shkishërimi nuk zgjidh asgjë i
vetëm edhe në rastin kur ai është në kohën dhe vendin e duhur – thotë ndër të
tjera Dom Gjergji në një intervistë për Gazetën IDEA.
Dom Gjergji, doja të flisnim për një nismë të Mitropolisë së
Shkodrës, Sapës dhe Lezhës lidhur me një dekret për shkishërimin e njerëzve që
kryejnë krime dhe veçanërisht atyre që kryejnë krime për gjakmarrje. Si e
vlerësoni këtë lëvizje të Kishës Katolike?
Problemi i
vrasjes me motiv gjakmarrjen, apo që shkakton një mendësi gjakmarrjeje, ka vite
që rëndon mbi shoqërinë shqiptare në përgjithësi. Shkaqet dhe efeketet janë
shumë komplekse dhe kanë nevojë për një trajtim të gjithanshëm. Kur flas për
trajtim të gjithanshëm e kam fjalën që duhet një vështrim i cili niset nga
studime të thella antropologjike, shpirtërore, sociologjike dhe juridike. Vetëm
një trajtim i tillë na lejon të nxjerrim një diagnozë të situatës e më pas të
ndërrmerren veprimet e duhura nga institucionet që kanë për detyrë të merren me
edukimin e njerëzve dhe me tutelimin e të mirës së përbashkët. Në këtë prizëm
nuk di të them se sa në dioqezat përkatëse (Shkodër, Lezhë dhe Sapë), që kanë
ndërmarrë këtë veprim, janë kryer këto hapa, por një gjë bie në sy që kjo është
një përpjekje për t’i dhënë përgjigje një situate të rënduar. Ndëshkimi në
Kishën Katolike është gjithmonë një ‘extrema ratio’, pra ndërmerret vetëm
atëherë kur janë shteruar të gjitha rrugët e tjera. Dhe ndëshkimi ka gjithmonë
një qëllim të dyfishtë: ruajtjen e integritetit të bashkësisë dhe rekuperimin e
individit. Nuk di të them tani se sa do të ndodhë kjo gjë pas këtij dekreti.
Gjithsesi të jetë, Kisha ka për detyrë të saj thelbësoren të jetë shenjë e
dashurisë së Hyjit në Tokë i cili nëpërmjet Birit të tij Jezu Krishtit dëshiron
“ta shpëtojë botën dhe jo ta dënojë atë”. Kisha gjithmonë duhet të flasë gjuhën
e dashurisë, paqes dhe harmonisë.
Kisha angazhohet në një çështje të tillë. Krimi po na gërryen,
gjakmarrja po u merr jetën edhe vajzave të vogla dhe shteti nuk e parandalon
dot. Mendoni se kemi të bëjmë me një pikë të reflektimit shoqëror e fetar, apo shoqëria
është në pikën e saj kritike?
Lulëzimi i
krimit është i lidhur me situata të caktuara historike dhe ka shkaqe të shumta.
Nuk mund të themi që kishte më pak krime në kohën p.sh. të Jezusit para 2000
vjetësh. Në fakt ai u dënua në vend të një krimineli dhe vrasësi, Baraba, e
gjithashtu dy “shokët” e tij në momentin e kryqëzimit ishin dy kriminelë,
dycuba. E keqja nuk duhet të habisë. Më shumë duhet të habisë kur njeriu nuk
reagon ndaj saj. E mendoj që refletkimi ynë si shoqëri duhet të jetë pikërisht
mënyra se si reagojmë individualisht apo komunitarisht ndaj këtyre fenomeneve.
Cfarë strategjishë përpunojmë dhe vëmë në zbatim e kryesisht strategji edukimi
ndaj dashurisë për jetën si psh në shkollë, kishë apo komunitet fetar në
përgjithësi? Ti përmende vajzat që vriten të pafajshme. Por a mendojmë
ndonjëherë me sa lehtësi vriten ato vajza e djem ende të palindur nëpër
klinikat abortive? Edhe ato janë të pafajshëm. Ka një genocid të heshtur që
konsumohet përditë.
A mendoni se ky dekret do të prodhojë efekte konkrete pozitive në
parandalimin e këtij krimi të kobshëm?
T’ia lëmë
kohës. Mendoj se në vazhdën e asaj që thashë më sipër Kisha duhet të punojë
nëpërmjet meshtarëve, burrave dhe grave laikë të përgatitur në drejtim të
edukimit për jetën, në shpalljen e dashurisë mes njerëzve dhe jo të urrejtjes.
Unë jam vetë meshtar, e nganjëherë mendoj se nuk i kemi bërë të gjithë hapat e
duhur në këtë drejtim për të arritur në një dekret i cili përjashton një njeri
nga bashkësia duke e anatemuar atë. Mendoj që ne si Kishë duhet të ngremë zërin
për forcimin e ligjit dhe zbatimin e tij. Kisha ka gjithashtu për detyrë të
akuzojë sistemin e korruptuar dhe të japë dëshminë e saj. Ligji është mjaft i
mirë, por neve na duhet një sistem drejtësie i pakorruptuar dhe pakorruptueshëm,
gjykatës dhe prokurorë që besojnë përnjimend te drejtësia, të pathyeshëm ndaj
barrës së dhuratave nën dorë. Ky është problemi më i madh që kemi. Një dekret
ckishërimi nuk zgjidh asgjë i vetëm edhe në rastin kur ai është në kohën dhe
vendin e duhur.
Krimi i gjakmarrjes lidhet me një të drejtë zakonore të lashtë të
shqiptarëve. Shpesh në krenohemi se dimë ti ruajmë zakonet tona, por ky është
një zakon që duhet ta kishim harruar. Si mendoni, çfarë duhet bërë kundër këtij
zakoni kriminal?
Rregullat e vrasjes
për të marrë hak janë vendosur në një kohë me një mendësi juridike ndryshe nga
e jona sot. Është një mënyrë rregullimi e bashëksisë. Në ato kohë, pra për
shumë shekuj, drejtësia ishte e bazuar në rregulla të caktuara nga vetë
bashkësia sikurse ka qenë edhe në shumë vende të Europës. E drejta mesjetare
është e mbushur me rregulla të tilla. Por ama kishte rregulla të caktuara,
cënimi i të cilave ndëshkonte fajtorin deri edhe në përjashtimin e tij nga
komuniteti dhe territori e konfiskimin e të gjitha të mirave materiale. P.sh.
askush nuk kishte të drejtë të merrte hak duke vrarë një grua, një fëmijë apo
priftin, prerja e mikut në besë, etj ndëshkoheshin rëndë. Në atë logjikë kishte
kuptim edhe kjo “larje hesapesh”. Mos të harrojmë e të flasim me objektivitet
për atë kohë kur edhe Kisha Katolike ishte pro dënimit me vdekje. Vetëdijësimi
progresiv i Kishës, por edhe i shoqërisë ka bërë që ky dënim të hiqet nga shumë
legjislacione e të jetë ndër kushtet e integrimit europian. Sot ne jetojmë në
një kontektst tjetër shoqëror e mbi të gjitha juridik. E drejta penale
parashikon dënime për vrasjen sipas rasteve. Dhe rruga që duhet ndjekur është
pikërisht ajo e edukimit me ligjin dhe me të drejtën që fillon në bankat e
shkollës dhe në vatrat familjare paralel me edukimin për fenë, artin, të
bukurën, etj. Të ruash traditat e mira do të thotë pikërisht këtë që të jetosh
me kohën dhe të edukohesh me të mirën. Vrasjet që bëhen sot për hakmarrje nuk
kanë të bëjnë me zakonin, por me një istikt primitiv hakmarrjeje dhe sidomos me
amullinë që vjen nga një sistem i drejtësië problematik sikurse është ai
shqiptar.
A është duke bërë sa duhet, sipas jush, shteti kundër krimit të
gjakmarrjes?
Nuk mund të
mohohet puna dhe vetmohimi i shumë punonjësve të drejtësisë. Shumë prej tyre
sidomos në forcat e policisë kanë dhënë edhe jetën. Por nuk funksionon zinxhiri
në plotësinë e tij. Herë njëra hallkë e herë tjetra shkëputen dhe bien pre e
korrupsionit, frikës, indifrencës e c’është më e keqja, cinizmit (dmth nuk e
kanë përnjimend). Sikurse thashë, tashmë sistemi i drejtësisë në Shqipëri ka
probleme të rënda. Kjo është pranuar edhe nga vetë krerët e drejtësisë. Unë
mendoj që nuk po bëhet sa duhet ose më mirë nuk po punohet me përkushtim ndaj
krimit në përgjithësi. Paralel me forcimin e ligjeve duhet të shkojë edhe
përgatitja apo formimi i punonjësve të ligjit, nga polici më i thjeshtë deri te
krerët më të lartë me dashurinë ndaj ligjit. Edhe ata vetë duhet të formohen në
mënyrë të tillë që ta kenë seriozisht atë që bëjnë. Nuk mjafton vetëm të dish
përmendësh nene e ligje. Edhe një polic trafiku i di përmendësh nenet e kodit
rrugor, por i përdor ato më shpesh si mjet shantazhi për të marrë dicka nën
dorë se sa për të ndëshkuar fajtorin.
Po shoqëria cfarë mund të bëjë, si mund të ndikojë pjesa tjetër e
shoqërisë që nuk është e prekur nga ky fenomen?
Nuk ka një
pjesë të shoqërisë që nuk është e prekur nga fënomeni. Shoqëria shqiptare ka
probleme të thella në këtë drejtim. Krimi nuk është vetëm ai i gjakmarrjes. Në
muajt e fundit krimi ka qenë i shtrirë nga veriu në jug. Ne kemi një shoqëri të
sëmurë e cila ka nevojë të shërohet. Në thelb shoqëria jonë është e zëmruar,
plot me inat dhe mëri. Mjafton të shohim formatet e debateve telvizive ndërmjet
opinionistëve, debatet në parlament e më gjërë, sjelljet në rrugë, dhuna në
familje. E kaluara komuniste na ka lënë një shoqëri thelbësisht konfliktuale.
Edhe kush nuk është i prekur nga fenomeni material i gjakmarrjes jeton një
mendësi në të cilën ligji zbatohet nga frika ose se nuk kam nga t’ia mbaj dhe
jo nga dashuria për të dhe për të mirën e përbashkët.
Unë kam 18 vjet që shkruaj për gjakmarrjen dhe kam vizituar qindra
e qindra familje e njerëz të ngujuar. Shpesh ndihma ndaj këtyre njerëzve është
kuptuar si ndihmë për ushqime e veshmbathje, pra këta njerëz duhet të vujanë në
bugrun e shtëpisë së tyre ku ata qëndrojnë në arrest shtëpie pa vendim gjykate.
A është ky një problem që lidhet me shumë me mosfunksionimin sic duhet të
shtetit e drejtësisë, apo është më shumë cështje e prapambetjes ekonomike e
kulturore?
Ka shumë arsye.
Së pari shteti kur nuk arrin të kapë fajtorin nuk mund t’i kërkojë dikujt të
dalë nga shtëpia ose duhet ta mbrojë atë, por kjo ka kosto të lartë. Së dyti
formimi me ligjin dhe të drejtën kërkon guxim nganjëhëre edhe vetëflijim. Të
jesh i lirë ka kosto të lartë. Fatkeqësisht shumë familje të ngujuara jetojnë
në mjerim. Nuk e di se sa ka bërë në këtë drejtim shteti, kisha apo shoqatat e
ndryshme. Unë këmbëngul në faktin që solidariteti ndërfamiljar e ndërnjerëzor
në këto raste është shumë i rëndësishëm, madje vendimtar. Nëse në një fshat
dikush ngujohet, të gjithë të tjerët paralizohen dhe e shohin si një problem të
atyre dy familjeve. Jo! Ai është problem i të gjitha fshatit, zonës, i të
gjithë neve. Mungesa e kësaj logjike që puna, vuajtja dhe padrejtësia ndaj
tjetrit më intereson edhe mua con në lulëzimin e këtyre fenomeneve. Një shoqëri
e formuar dhe solidare do të bëhej mur përreth atij të, cilit i kërcënohet
jeta, e kështu gjaksi do ta kishte më të vështirë pothuajse të pamundur që të
vepronte. E njëjta logjikë është edhe ajo mafioze, ku heshtja dhe indiferenca
kthehen në humus për lulëzimin e të keqes dhe krimit. Për këtë duhet të punojnë
shumë të gjitha insitucionet në vecanti ato fetare dhe shoqatat e ndryshme.
Dom Gjergji, ju jeni edhe vetë aktiv ne media. Mendoni se media
mund të bëjë më shumë kundër kësaj plage sa kriminale aq edhe sociale?
Shumë! Unë kam
disa vite që jam i pranishëm në media nëpërmjet opinioneve dhe intervistave e
së fundimi prej tre vjetësh si Zëdhënës i Konferencës Ipeshkvore të Shqiëprisë.
Mund të them me plot bindjen se mediat kanë një rol të pazëvendësueshëm në këtë
punë. Në rradhë të parë mediat duhet të angazhohen në dhënien e shpresës. Në
c’mënyrë? Sigurisht duke dhënë edhe kronikë të bardhë paralel dhe po aq sa
kronika e zezë. Më pas jo gjithcka duhet të informohet dhe thuhet. Në këto
ditët e fundit ka tepër lajm të keq, tepër. Dikush që ulet përpara televizorit
të dëgjojë edicionin kryesor të lajmeve helmohet qysh në fillim. Nuk ka një
lajm pozitiv. Kjo është shumë keq. Një forum i mediave në këtë sens do të ishte
i rëndësishëm dhe pse të mos shërbejë kjo intervistë si një nismë ku ne
takohemi dhe flasim për këtë cështje. Së dyti mediat mund të shpallin konkurse
në të cilat shkruhet për cdo gjë të bukur që ndodh në kundërshtim ndaj këtij
fenomeni, apo për trajtimin e fenomenit.Poashtu rëndësi ka edhe përgatitja e
reporterëve që të trajtojnë cështje të tilla me delikatësën dhe komptencën e
duhur.
Ka zëra që mendojnë se një rikthim i dënimit me vdekje për disa
lloje krimesh, mes të cilëve edhe ai për gjakmarrje, mund të ishte një ndihmë
në luftën kundër këtij krimi. Si mendoni ju?
Jam kundër
dënimit me vdekje. Nuk do të zgjidhte gjë. Të kishte qënë kështu do të kishte
zgjidhur problemin dhë në shoqëri të tjera, por nuk e ka zgjidhur. Një shtet ka
për detyrë të izolojë keqbërësin, por jo ta vrasë atë. As shteti e askush
tjetër nuk mund ta prekë Kainin.
Bisedoi: Mentor Kikia