Kulturë
Ilir Muharremi: Diskutimi i Sislej Xhafës në Seminar
E diele, 25.08.2024, 10:29 AM
Diskutimi i Sislej Xhafës në Seminar: Një reflektim filozofik mbi artin dhe lirinë
Nga Ilir
Muharremi, kritik i artit
Arti,
shpesh herë, shfaqet si një enigmë e thellë që i shpëton kuptimit të zakonshëm
dhe ngërthen më shumë përjetim sesa analizë intelektuale. Nëse përpiqemi të
kapim esencën e tij, kuptimin dhe arsyen, ndonjëherë përfundimi është i njëjtë
me marrëzinë. Njerëzit zakonisht i shprehin mendimet e tyre përmes fjalëve, për
të konkretizuar dhe sistematizuar botën e tyre të brendshme, ndërsa artistët,
si udhëtarë të shpirtit, lundrojnë në thellësitë e pafundme të përjetimeve dhe
emocioneve, të ndriçuar nga drita e së bukurës.
Sislej
Xhafa, artist, mendimtar dhe filozof i thellë, në Seminarin Ndërkombëtar për
Gjuhën, Letërsinë dhe Kulturën Shqiptare, sjell një reflektim të thellë mbi
natyrën e artit dhe rolit të filozofisë në krijimin e tij. Në këtë kontekst,
arti nuk është thjesht një formë estetike, por një mjet për të kapur nuancat e
së bukurës që i japin shpirtit një përvojë të thellë dhe intime. Xhafa e sheh
poezinë si një lëndë që ndihmon në ndërtimin e mendimeve dhe ndjenjave, ndërsa
estetika e tij krijon një lidhje të ngushtë me filozofinë, ku çdo krijim është
një reflektim i një lirie shpirtërore të robëruar, por ende të pranishme në gjendjen
e vetvetes.
Në
këtë kumtesë, Xhafa fillon me një poezi enigmatike të Velimir Khlebnikov: “boh,
be o, bi” kënduan buzët, “veh, eh, oh mi”, kënduan shikimet”. Ky tekst është
një përpjekje për të kapur thelbin e artit përmes një lloj të komunikimit të
paqartë dhe të fshehtë, që ndihmon në nxitjen e një ndjenje të thellë dhe të
çmendurisë në përjetimin e tij. Arti ka fuqinë të bëjë të ekzistojë atë që
përndryshe do të mbetej në errësirë, duke e bërë këtë mundësi të mbijetojë
nëpërmjet një ndërgjegjeje kolektive që i mbështet këto përvoja.
“Gjithmonë
e kam pyetur veten se çka është liria. Ideja e lirisë është më e rëndësishme”,
tha Xhafa. Ai trajton një pyetje të thellë mbi lirinë, një koncept që shpesh
është i paqartë dhe kompleks. Ai ngre dyshime mbi natyrën e lirisë dhe vëren
se, përmes kontaktit me botën, njeriu shpesh ndjehet i robëruar, një ndjenjë që
pasqyron absurditetin e lidhjeve tona me realitetin. Nietzsche, në mënyrë
provokative, sugjeron se vetëm i çmenduri mund të përjetojë lirinë e vërtetë,
ndërsa Xhafa e shikon lirinë në ëndrrat dhe dashurinë, duke e konsideruar atë
si një aspiratë shpirtërore që shpesh është e paqartë në përvojën tonë të
përditshme.
Artistët,
përmes veprave të tyre dhe përvojave të tyre unike, tentojnë të përkthejnë këtë
ndjenjë të lirisë në forma të artit. Siç shkruan Sandor Petofi, “Për dashurinë
jap jetën, për lirinë jap dashurinë”, duke theksuar se liria dhe dashuria janë
të ndërlidhura dhe përfaqësojnë një formë të lirisë shpirtërore dhe personale.
Gabriel Garcia Marquez, nga ana tjetër, e shikon lirinë si një koncept që
shpesh është i lidhur me realitetin dhe mënyrat tona të interpretimit të tij,
duke na bërë gjithnjë e më të panjohur dhe më të vetmuar.
Në
reflektimet e tij, Xhafa shqyrton vlerën e veprës artistike si një proces të
vazhdueshëm dhe dinamik, duke theksuar se një vepër artistike është një
reflektim i estetikës dhe filozofisë së artistit. Sipas Nietzsche,
“Sensualiteti i artistit vendos në një objekt të vetëm të gjitha gjërat e tjera
që ai nderon e vlerëson dhe në këtë mënyrë e përsos një objekt, apo e
‘idealizon’ atë.” Ky proces është një ndërthurje e ndjeshmërisë dhe perceptimit
që mund të prekë, shijohet dhe ndjehet në mënyra që shpesh janë më të thella se
sa mund të kuptohen ose përjetohen.
Xhafa
vazhdoj me një reflektim të thellë për momentet e përsosura të ekzistencës
njerëzore: “Dy momente perfektë, kur njeriu lind dhe kur vdes.” Ky pohim e nxit
mendimin për natyrën e jetës dhe artit, duke sugjeruar se këto janë momentet
kur individi është më i përqendruar në thelbin e ekzistencës dhe ndjeshmërisë
njerëzore, duke ofruar një perspektivë filozofike që i lidh këto eksperienca me
thelbin e artit dhe jetës.
Veprat
artistike të Sislej Xhafës shpesh janë të njohura për përzierjen e elementeve
të artit vizual dhe refleksionet filozofike, duke krijuar një ndërthurje të
thellë mes estetikës dhe mendimit kritik. U diskutua edhe për veprën provokatore
stalla e lopëve e Xhafës. "Stalla e Lopëve" është një instalacion që
imiton një stallë të zakonshme për lopë, një strukturë që në aparencë është një
pjesë e përditshme dhe e zakonshme e jetës rurale. Megjithatë, përmes këtij
ambienti të dukshëm të thjeshtë, Sislej Xhafa hap një portal për në një
reflektim më të thellë mbi raportet e njeriut me natyrën dhe vetë natyrën e
ekzistencës.Në këtë vepër, Xhafa përdor stallën si një metaforë për të
shqyrtuar lidhjen e thellë dhe shpesh të ndërlikuar midis individëve dhe
mjedisit të tyre. Ai e pozicionon këtë ambient të zakonshëm në qendër të
reflektimit për të nxitur pyetje mbi marrëdhëniet që ndodhin përtej sipërfaqes
së perceptimit të përditshëm. Ky instalacion bëhet një arenë ku ndodhin
ndërveprime të përditshme që shpesh kalojnë pa u vërejtur, duke kërkuar që
shikuesi të meditojë mbi mënyrat e përmbushjes dhe pasivitetit që ekzistojnë në
sistemet e natyrshme dhe shoqërore.Përdorimi i stallës si objekt artistik është
një akt i reflektuar që pasqyron një kritikë ndaj sistemit të shfrytëzimit dhe
konsumizmit që mbizotëron në marrëdhëniet njerëzore me natyrën. Në këtë
kontekst, stallë është më shumë se një strukturë funksionale; ajo bëhet një
simbol i formave të ndryshme të shfrytëzimit dhe alienimit që ndodhin në
sistemet ekologjike dhe ekonomike. Xhafa e përdor këtë strukturë për të
ndihmuar në shpërbërjen e iluzioneve të natyrës si një resurs i pafund dhe për
të hedhur dritë mbi ndikimet e shoqërisë mbi ekosistemet natyrore.