Faleminderit
Albert Vataj: Tano Banushi, gjithçka që mëkoi ishte dielli i të qeshurave me gjithë shpirt që ai na dhuroi
E diele, 18.08.2024, 07:58 PM
Tano Banushi, gjithçka që mëkoi ishte dielli
i të qeshurave me gjithë shpirt që ai na dhuroi
Nga Albert
Vataj
Athanas Banushi,
njohur si Tano Banushi, u lind në Shkodër më 4 Shkurt 1927 dhe u shua më 7
gusht 1993 në moshën 66-vjeçare duke lënë një emër të skalitur në tipe e
karaktere, në personazhe dhe profile që u përjetësuan nga shpirti i tij që
mbeti i gjithmonshëm në kujtesën që e ruan. Tano Banushi, ishte dhe do të
mbetet së një nga aktorët më në zë të humorit shqiptar, ku spikati në gjininë e
estradës. Për meritat e tij në këtë lëmë është dekoruar me titullin “Artist i
Popullit”, vlerësim i cili është i pakrahasueshëm me atë që ai mori si të
merituar nga publiku, ai spektator që e ndoqi dhe e motivoi, e duartrokiti dhe
e bëri pjesë të adhurimit. Talenti dhe puna e tij kontribuese si shkrues dhe
interpretues i humorit e ngjitën atë në panteonin e vlerave të artit skenik
shqiptar.
“Buzëqesh
gjithmonë, edhe nëse buzëqeshja jote është e trishtuar, sepse më i trishtuar se
një buzëqeshje e trishtuar, është trishtimi që nuk buzëqesh”, më shumë se një
maksimë, ky është lajtmotivi që e udhëpriu atë në përjetësi dhe na u servir si
një bujari, bashkëkohësve të tij dhe brezave.
Humori shkodran
është pjesë organike e traditës sonë të humorit, është manifestim i një
vullnese të kurajshme që sfidon kohën dhe sprova më dinjitoze e trashëgimisë.
Ajo ka kapluar vite për të mbërritur deri në të tashmen e nevojës për t’u
ushqyer me mëkimin e atij shpirti lirie dhe hareje. Panoramimi i kësaj tabloje ka
tonet dhe dritëhijet që nxitin joshjen tonë të përgjithmonshme dhe na rrëmbejnë
në një andje që cyt, në një dëshirë rrëmbese. Pikërisht këtë kimi, këtë
gjendje, këtë ngazëllim, kësaj tabloje ia mëkon portreti i një personazhi, i
cili u instalua në shpërthimin gazmues të buzëqeshjes si një veçanti, si një
tipizim, si një karakter, prej të cilit humori, e qeshura, satirikja, sarkazma
gufojnë natyrshëm. Ai është Tano Banushi, personifikim dhe përfaqësim, promovim
dhe mishërim, tharm dhe lëndë e humorit shkodran, sinonim i buzëqeshjes me
gjithë shpirt, emblemë e skenës dhe ovacioneve frenetike. Pa bujë dhe pa
gjurmime pas lavdeve dhe privilegjeve, ai punoi, ai ende, ai ngjizi në traditën
tonë të shkëlqyer një emër dhe një vepër, një monument, lartësia e të cilit na
legjitimon krenarinë dhe mburrjen.
“Kam luajtur
këpucarë e bojaxhij / zdrukthëtarë e dugajxhi / mekanikë dhe terzi /
elektricistë e hallvaxhi…/ Burra grash shamataxhesha / gagarelë pa mentesha /
beqar t’mbetur e nervozë / matrapazë e karagjozë / fanatikë e kulakë / me
mustak e pa mustakë / e demek me ju ba me qeshë, edhe femër kam qenë veshë…”.
Thoshte vetë Tano Banushi.
***
Tano Banushi, një
prej emblemave të artit të satirës dhe humorit, ai që do të mbamendet pambarim
në kujtesën e gjeneratave për rolet, karakteret dhe personazhet që jetësoi me
kaq përkushtim dhe pasion. Ai, si pakkush tjetër, diti të na bënte të qeshim,
të jetojmë me të qeshurën. Të shumtë janë emrat e personazheve që e bënë atë të
pavdekshëm. E pakrahasueshme mbetet aftësia për të ardhur në çdo tip dhe
karakter i ndryshëm dhe krejt i veçantë, plot humor. Në jetën e tij
skenike prej 45 vitesh ka një galeri të pamatë rolesh.
Megjithëse brenda
kornizës së pakalueshme të një ideologjie imponuese dhe kufizimesh, të arrish
të ironizosh, të tallesh, t’u bësh karikaturën shefave, brigadierëve,
drejtorëve… pra kalbësimin e një shoqërie, a nuk është kjo t’i bësh
radioskopinë një sistemi drejtues dhe politikës që e krijoi atë? A nuk është ky
qëndrim kritik dhe disident? Dhe Tano Banushi, i dalluar sidomos për rolet e
naivit, apo një lloj Shvejku shqiptar, mund të themi se vuri në lojë, talli dhe
akuzoi shoqërinë e kohës. Ndaj edhe mbetet i madh.
La pas jo vetëm
qindra role, por edhe një shkollë të madhe të artit të humorit, në gjurmët e të
cilit kanë ecur breza të tërë humoristësh nga i gjithë vendi. Kontributi i tij
artistik e kishte kaluar skenën e Shkodrës, artin e tij kanë patur fatin ta
ndjekin të gjithë, breza të tërë janë rritur me rolet dhe humorin e tij.
Është kjo një lloj
patente për bukurinë dhe humorin e anekdotës. Sepse, figura të tilla në
Shkodër, mes tyre edhe Tano, kanë qenë dhe mbesin sinonim i humorit të çiltër,
i mjeshtërisë edhe në tregimin e një anekdote a barcelete. Aq e vërtetë është
kjo, sa njëherë kompozitori i madh Prenk Jakova, Nder i Kombit, e takoi Tanon
në rrugë, e ndali dhe i tha: -Tano. Mbrëmë më kanë treguar një anekdotë. Po ta
tregoj unë ty e pastaj ma trego ti mua që të qeshi. Këto fjalë të Prenkës kanë
një domethënie të madhe. Jo gjithkush di të bëjë humor. Duhet talent,
mjeshtëri… Dhe këta i kishte Tano Banushi.
Të lindësh mes
humorit
Në një shtëpi të
gëzueshme e plot humor, ku pothuajse të gjithë ishin artistë në mënyrën e tyre
dhe në aftësitë për të krijuar dhe për të thithur vlerat më të mira të artit,
të këngës e humorit të asaj kohe, më 4 shkurt 1927, lindi Athanas Banushi,
njeriu që do të bëhej aktori më në zë i humorit shqiptar, mjeshtër i vërtetë i
interpretimit në gjininë e estradës.
Tregojnë se atë
ditë që ka lindur Tano Banushi, edhe pse dimri ka qenë në kulmin e ashpërsisë
së vet, natyra ka qenë e qeshur, qielli i kthjelltë dhe dielli i shndritshëm,
sikur të paralajmërohej se doli në jetë ai që do t’u jepte njerëzve më shumë
gaz e hare, që do t’ua bënte më të bukur jetën. Lluko Banushi ishte bërë me djalë
dhe kjo ishte një ngjarje tepër e këndshme dhe ngazëlluese për të dhe të shoqen
e tij, Marien. Gjithmonë Llukoja thoshte: “Kam dëshirë që fëmija i parë të jetë
djalë, pastaj le të lindin një duzinë vajzash, nuk prish punë, por ama të
filloj me djalë”.
Për të mëtuar
diçka më përplotësuese për këtë figurë të humorit dhe jo vetëm po huazojmë
diçka nga Isa Alibali, një mik dhe koleg i tanos
Kur nisi humorin…
Rrugët e Shkodrës
mbanin ende erën e barutit, kur dolën edhe afishet e para teatrale e
koncertale. Më 18 janar 1945, pak ditë pas çlirimit, u krijua Shtëpia e Artit
dhe e Kulturës, të cilën e formuan ajka e inteligjencës shkodrane. Më 18 shkurt
u shfaq drama e M.Gorkit, “Bujtina e të vorfënve”, përgatitur nga intelektualët
e njohur Filip Ndocaj e Qemal Draçini. Në qershor të vitit 1945, në përfundim
të vitit shkollor, kur sapo Tano Banushi kishte mbaruar klasën e shtatë të
gjimnazit të shtetit, u zhvilluan disa veprimtari kulturore e artistike. Në
këtë dramë Tano Banushi interpretoi rolin e Gjinit, shërbëtorit simpatik të një
familjeje shkodrane. Shfaqja u dha në sallonin e shoqërisë “Vllaznia” afër
“Dugajve të Reja”. Po në këtë shfaqje u dhanë edhe paroditë “Klasa e shtatë”
dhe “Jak, o Jak”, ku Tanoja u prezantua si humorist. Në vitin 1946, nga grupi i
teatrit pranë Shtëpisë së Artit e të Kulturës u shfaq drama “Armiku i Popullit”
e Ibsenit. Tano Banushi interpretoi me sukses rolin e një të dehuri. Pastaj u
përgatit komedia “Pashuku”, ku interpretoi rolin e shërbëtorit gazmor, që e
bëri atë një aktor që shpresonte shumë për të ardhmen. Kështu filloi për Tanon
rruga e artit skenik.
Takimi me Migjenin
Ishte ditë vere,
kur Maria (e ëma) e mori Tanon për të bërë një fotografi te Marubi (ishte nëntë
vjeç e gjysmë). Përpara Kafes së Madhe pa Migjenin, që po pinte kafe me një
shok të vetin. Nuk e pati të vështirë të dallonte Teofik Gjylin, me të cilin
Migjeni rrinte gjithnjë aty, gjithmonë në të njëjtën tavolinë për të pirë kafen
e ditës. Për një çast nguroi, por duke pas parasysh dëshirën e Tanos për ta
takuar, i tha:
– Tano, shih, ai
atje është Milloshi… Migjeni yt, – shtoi pas pak. Tanoja u shtang. U shkëput
nga dora e së ëmës dhe u ndal përballë tij, në trotuarin përpara Kafes së
Madhe. Milloshi e vuri re këtë veprim, njohu Marijen, shoqen e dikurshme të
shkollës dhe u ngrit nga tavolina. Sytë e Tanos morën një shkëlqim të veçantë.
Millosh Gjergj Nikolla u përkul përpara vogëlushit, bëri sikur i lëmoi flokët,
pa ia prekur në të vërtetë. Duke e ditur sëmundjen që kishte, ai nuk prekte të
tjerët as me dorë, aq më pak fëmijët. Tundi pak kokën drejt Marijes dhe i foli
me përzemërsi: – Qenka shumë i kandshëm ky djali yt, Marije, si quhet?, – i tha
duke buzëqeshur.
– Athanas, por e
thërrasim Tano. Kishte dëshirë të madhe të të takonte, sepse ka lexuar disa nga
shkrimet tuaja.
– Ooo, po më
kënaq, – dhe iu drejtua Tanos: – Në ç’klasë je?
– Hyj në klasën e
tretë, – i tha shpejt e shpejt Tanoja i vogël.
– Shumë mirë,
Athanas, jam i bindun se mëson mirë, apo jo?
– Po, vetëm 1-sha
kam marrë.
Ky ishte një
episod i paharruar për atë që do të bëhej logo e humorit shkodran, Tano
Banushi, “Artistit të Popullit” dhe “Mjeshtrit i Madh”
Batutat më të
famshme të Tano Banushit
Është e njohur
thënia se njeriu do të çmendej po të mos ekzistonte e qeshura, me të gjitha
rrjedhojat e këndshme që vinë prej saj. Por më të njohura se kaq janë batutat
dhe anekdotat e Tano Banushit,
Anekdotat e Tano
Banushit
***
Berberi po rruante
një klient shumë të dobët. I fut në gojë një top ping-pongu, për t’i fryrë
faqen. Kur i rruan njërën anë, i thotë: – Kaloje në anën tjetër.
Ky, duke e kaluar,
e kapërdin. Shqetësohet.
– Mos u bëj merak,
nuk të mbyt, – i thotë berberi – se edhe njeri e ka kapërdirë dje dhe ma ka
sjellë sot në mëngjes!
***
Banditi: – O
paret, o shpirtin.
Burri: – Grua,
çohu shpirt, se të kërkojnë.
***
Te mjeku shkon për
vizitë një grua.
– Hyr e zhvishu.
Pas pak mjeku
pyet:
– He, a u zhveshe?
– Unë po, po ti…?
– thotë gruaja.
***
– Pse i more erë
peshkut, ai është i freskët!
– E pyeta: – “Ç’të
reja kemi nga deti?”.
– E ç’të tha?
– Nuk di gjë se
kam dhjetë ditë që kam dalë nga uji e…
***
Një shitës kishte
vënë në banak, anës peshores, dy pasqyra:
– Pse i ke vënë,
Selim?!
– Që gratë mos të
shikojnë peshoren, por të habiten në pasqyrë…
***
Për tre papagalët:
– Sa kushtojnë?
I pari 500 lekë,
sepse di një gjuhë të huaj
– Po ky i dyti?
– 700 lekë sepse
di dy gjuhë të huaja.
– Po ky i treti?
– I treti kushton
1000 lekë por s’di asnjë gjuhë.
– Po pse kaq
shtrenjtë ky?
– Sepse është
përgjegjësi i dy të tjerëve.
***
Mjekut të
fëmijëve:
– Ah, more doktor,
si s’ke shkollë më shumë të shërosh edhe të mëdhenjtë?!
***
Dy shokë të dehur.
I pari e merr me zor për në shtëpi shokun e vet.
– Kjo është
rrugica ime, kjo…është dera e shtëpisë…kjo është shtëpia…(hyjnë në shtëpi ) kjo
është dhoma e gjumit (e hap dhe sheh në shtrat të shoqen me një tjetër) kjo
këtu është gruaja ime…kurse ky burri këtu, jam unë…
***
– Si shkon me
gruan?
– E dua shumë dhe
ajo më do shumë. Llogarite, po të hidhen gratë në lotari, mua do të më binte
gjithmonë gruaja ime!…
***
Një i dehur i bie
ziles:
– Kush është? –
pyet e zonja e shtëpisë.
– A ju mungon
kush, a?
– Më mungon burri.
– Hape, se unë
qenkam…
Jetëshkrim i
shkurtër
Tano Banushi lindi
4 Shkurt 1927 – 7 gusht 1993) është një Artist i Popullit. Tano Banushi ka
interpretuar mbi 1000 role në jetën e tij të gjatë skenike. Leo, Pashuku,
Fotografi, Dulla, .. do të duhet një kohë e gjatë për t’u përmenduar mbi 1000
rolet e tij në skenë, mbi 1000 fytyrat e papërsëritshme të interpretuara prej
tij në rreth 45 vjet jetë në skenën e Teatrit “Migjeni” të Shkodrës, ku nisi
jetën e tij artistike. Fillimet.. “Në dramën “Armiku i popullit” të Ibsenit në
1945, në mes shumë roleve, tërhoqi vëmendjen edhe figura e të dehurit, e cila
bashkë me personazhin ibsenian, prezantoi aktorin komik Tano Banushi”, do të
thoshte për të në një shkrim portret kritiku Miho Gjini. Për të vijuar më pas
në komedinë “Pashuku” të F. Ndocajt 1946, në rolin e një shërbetori komik.
Elegant, i shkathët, me një humor befasues, me ngjyra shkodrane e i gërshetuar
me traditën, improvizues dhe ekspresiv, do të shfaqet Tano si prezantues i
shfaqjeve të grupit amator te klubit të punëtorëve “Vasil Shanto”. …dhe me
pas.. Në rolin e marinarit në “Një tragjedi optimiste” të Vishnjevskit; në
rolin e kapterit në komedinë “Prefekti” të B.Levonjes; në rolin e Llomovit te
“Fejesa” e Çehovit; në rolin e Mazllumit te komedia “Hej moj babë” të
J.Vojushit; në rolin e Leos te komedia “Këshilli i ndrikullave”, të Sh.Mitës.
…në vazhdim të plotësimit të portretit Në vitin 1958 krijohet estrada
profesioniste e qytetit të Shkodrës. Tano Banushi, aktor komik interpreton me
qindra role nga të ndryshmet si brigadier, nëpunës, shef, bojaxhi, fotograf
etj, të cilat edhe sot e kësaj dite kanë mbetur të paharuara në mendjet e
artdashësve të humorit. Tano Banushi është një figure komplekse. Realist.
Brenda nje shfaqjeje e shihje në role të ndryshme. Te secili rol gjente veshjen
e veçantë artistike. Tanoja ishte një aktor shumëplanesh. Brilant. Dinte të
luante tragjedinë, komedinë, skeçin, paradine, vodevilin, intermexon, etj.
Ishte mjeshtër për të përjetuar brenda një materiali letrar gjithë dridhjet e
shpirtit të një personazhi. E personazhi që krijonte Tanoja nuk ishte as
klloun, as palaço, por kishte humor të brendshëm, therës, kishte dramë. Nje
kujtim nga aktori, Artisti i Merituar, Bep Shiroka, Tanoja ishte aktori zëmadh
i humorit shkodran dhe atij shqiptar. Vazhdues i denjë i humoristëve shkodran
Kolë Tivari, Osos se Falltores, Hilë Gegës etj. Ai shkelqeu në të gjitha zhanret
e humorit. Aktor melodioz, i binte kitares. I vëmendshëm ndaj çdo roli per ta
luajtur sa më mire. Vdiq në vitin 1993.
(Një pjesë
e materialeve janë huazuar nga libri monografik i Isa Alibalit,
“Me Tano
Banushin dhe humorin e tij”, një punë 15-vjeçare që jetëson një talent dhe
kërkon një mirënjohje )