Udhëpërshkrim » Gorica
Pëllumb Gorica: Një ditë vjeshte në Funar të Elbasanit
E diele, 30.10.2022, 08:00 PM
NJË DITË VJESHTE NË FUNAR TË ELBASANIT
EKSKLUZIVE NGA PËLLUMB GORICA
Mëngjes
fundtetori. Rrugët shtuar me lëvizje drejt vendeve të ndryshme. Vrulli i tyre
shpërndan sa andej-këtej njerëzit, në peizazhet e qeta, në malet kreshtëlarta,
mes pyjeve, ujërave liqenore dhe ajrit të pastër.
Udhëtimi
herë të ngjan i lehtë, herë i vështirë, hera-herës fluturon i gjithi nga gëzimi
përshkues. Në fakt në këtë pëllëmbë vend tonin sheh peizazhe që nuk të bëjnë
këmbët të largohesh pa i parë mirë, pavarësisht se nuk ngopesh asnjëherë prej
tyre. Interesantja është se zoti i ka krijuar dhe askush nuk mund të thotë që
ky apo ky tjetri është më i bukur.
Pranë
udhës që lidh Elbasanin me fushën e Bradasheshit shtrihet Kombinati Metalugjik,
si një bishë e egër dhe ndjellakeqe, me katrahurë ndërtesash që shkatërruan në
mënyrë të pandreqshme këtë territor të vyer. Më tej rrjedh Shkumbini që shndrit
prej mijëra e mijëra vitesh, duke mos pushuar asnjëherë për të krijuar begati
në fushat e pyjet, fshatrat e shpërndarë, kodrat e mbjella me ullinj e vreshta,
që i kanë shtuar më shumë hijeshinë.
Përpjetë lartësive të
Funarit
U
kthyem majtas, morëm përpjetë lartësive të Funarit, një nga trevat e njohura të
Elbasanit, të dëgjuara për mikëpritjen, punëdashjen dhe përkushtimin ndaj
kulturës dhe dijes. Rruga gjithë lakadredha çante përmes pyllit me pisha, dushqe
dhe shkurre të veshura me ngjyrat e vjeshtës; kopshtijeve me perime, misër e
jonxhë. Ndërsa vështroja dorën e palodhur të njerëzve të punës, thoja me vete:
Njeriu nuk është i përjetshëm, por duhet të përpiqet me të gjitha energjitë
mendore e fizike, për t’ua lënë pas brezave.
Në
Letan fillon teleferiku i gurores, që kishte heshtur në lëvizjen e tij robotike
mes pemëve. Ndërsa gurorja që zgjatej e thellohej në një mënyrë të çuditshme
dhe të pakuptimtë, në vijat lakore të kodrave, vazhdonte të kafshonte shkëmbinjtë
që e shëmtonin ethshëm atë, duke i humbur masën e së bukurës, me skrepat dhe
fadromat që gumëzhinin më shumë kur kalonin nëpër një tunel që shfaqej si
krater vullkanik e të frikësonte me pamjen.
Aty-këtu
asfalti humbiste uniformitetin e tij dhe vende-vende kishte përfunduar së qeni
rrugë, nëpër thyerjen e kodrave shkëmbore që zbardhëllonin frikshëm.
-Medet!
-thashë me vete, teksa shihja pas kthesave të njëpasnjëshme mes çakëllit, ré
tymi e pluhuri të bardhë.
Tabelat
e emërtimeve shfaqen herë pas here e të ngacmojnë kureshtjen. Duke i parë me
shumë vëmendje lartësitë ndjen një lloj frike, por është siguria e udhëtimit të
Seitit në timon, shokë udhe në rrugëtimin për në Funar.
Në
çdo hap një mbresë nga pamjet që të falin lartësitë. Syri të rrokte larushi
ngjyrash: masive pishash që gjelbëronin si të ishte pranverë. Aty-këtu pyje
dushqesh, kullota, rrape, pemëtore, vreshta dhe ara që verdhullonin si të
praruara nga vjeshta e artë. Vështron bukuritë natyrore dhe futesh thellë në
historinë e vendbanimeve, por edhe takon banorët (të dëgjosh histori) e ndoshta
të ecësh ca kilometra më këmbë.
Bixëllenja
është vendbanim interesant i banuar prej qindra vjetësh, me shtëpi të një
arkitekture tipike qytetare elbasanase, që përveçse dëshmojnë kohën e shkuar,
të japin ndjesinë që e gjithë ajo hapësirë shlodhëse i ëmbëlson përshtypjet
tona. Tokat e saj janë të pasura me kullota ku mbajnë një numër të
konsiderueshëm blegtorie të imët dhe ku produktet blegtorale janë shumë
cilësore. Ndërsa në kodrat e larta, që të ngjajnë me një grua plot sharm,
rriten të gjitha llojet e pemëve frutore, por emër të mirë kanë bërë dardhat,
mollët, qershia, ulliri, varietetet e rrushit, shega, arra, fiku etj.
Në
Bixëllenj të tërheqin vëmendjen shtëpitë e bukura me pak oborr, me një pus të
rrethuara nga pemë frutore e të pajisura me mobilje dhe veshje të çdo lloji,
nga puna e banorëve të saj në emigracion. E soditim me ngé një shtëpi
trikatëshe, me ballkone nga të gjitha anët dhe dhoma të shumta, të rrethuara
nga kangjella metalike.
Bixëllenjasit
janë mikpritës, sa besoj se janë edhe punëtorë. Të moshuarit tek zbresin arave
ndihmojnë në punët e bujqësisë, në mbledhjen e prodhimeve dhe ruajtjen e
bagëtive. Takojmë njerëz të kujdesshëm ndaj natyrës dhe bagëtive. Megjithëse
globalizmi me stilin e tij të jetesës i ka dhënë një goditje marrëdhënies
tradicionale mes njerëzve.
Tek
ishim ndalur dhe po vështronim pamjet, na u afrua duke çaluar, një burrë me
fytyrë të rrudhosur, por me një buzëqeshje të hollë. Këmbyem fjalët e para të
përshëndetjes.
Hamit
Hida filloi të rrëfejë ca ngjarje të kohë së largët:
“Rreth
viteve 1450-1460 nëpër Bixillenjë kaloi Gjergj Kastrioti, bashkë me gruan e
tij, Donikën. Qëndroi në një familje bixëllënjase dhe nisi kuvendimin me ‘ta.
Banorët për të treguar se ishin bujarë dhe të pasur i shtinë për të ngrënë
kalit të tij grurë. Kur e pa këtë skenë Gjergj Kastrioti uroi: “Mos u mbaroftë
asnjëherë pasuria në këtë fshat.”
Sikur
të më kishte lexuar mendjen, Hamiti vazhdoi bisedën se as vetë nuk e kuptonte,
pse e kishte kaq për zemër këtë histori.
-Sa
herë e tregoj dhe ritregoj, diku duke shtuar, diku duke hequr diçka, ndjej të
njëjtin emocion kur e dëgjova për herë të parë, -më tha.
Dhe
kishte të drejtë, se nuk mund të harrohej lehtë historia e Bixëllenjës.
Megjithatë, si histori ishte e këndshme, për të ikur sado pak nga realiteti.
-Po
të kishte ndodhur kjo, -thotë Hamiti, -do të ishim një vend i tejbanuar, me
pasuri të shumta dhe ekonomi të zhvilluar, do të kishim mundësi të ecnim si
Bota e do të hapnim dyert që ata të vinin te ne dhe jo të ikim ne prej
Bixëllenjës.
Funari
të befason me bukurinë e vet, që tregon dhe pasqyron më së miri dhuratën e
natyrës, të gërshetuar me mendjen dhe dorën e njeriut, me pyje, liqene, mal,
ajër të pastër dhe pasuri të paçmuara bimësh mjeksore. S’kishte më bukur teksa
shikoje arat që shullaheshin në diell, kurse mes tyre burra e gra me
shqetësimin e punës në sy. Kjo tokë ka patur dhe ka gra dhe vajza punëtore, që
kujdesen për familjen; burra të mençur që flasin rrallë, por punojnë shumë.
Të
mbeten në sy shtëpitë. Sado të bukura dhe komode, ato nuk kanë asnjë vlerë, kur
një pjesë e tyre janë bosh, apo në ‘to banojnë dy pleq të moshuar.
Funari
me pozicionin më të favorshëm është përcaktuar si qëndra e njësisë
administrative me të njëjtin emër. Emri Funar vjen nga togfjalëshi “fund are”,
pasi në lashtësi i gjithë ky vend ishte moçal, vetëm një fund are kishte të
përdorshëm, ku rritej bari dhe lulet e egra. Tregohet se këtu u vendosën rreth
viteve 1815-1820, dy familjet e para nga Shëngjergji i Tiranës dhe nisën jetën
e tyre, pa e kuptuar se po niste edhe një toponim i ri. Nga përdorimi i dendur
i shprehjes “janë vendosur në një fund are“ i kalimtarëve të rastit, evolucioni
fonetik dhuroi emrin e bukur Funar.
Një mrekulli e pagëzuar
nga njeriu
Qielli
ngreh kurthe halucinacionesh, që të krijojnë efekte kulminante efurie, si
konfiguracion poetik. Kjo lloj ndjesie nën qiellin e pafund, larg zhurmave e
mes pyjeve pambarim, të bën të ndjesh pafundësinë e natyrës, e cila është
treguar bujare në Funar, por edhe me njërëzit që i japin ngjyra jete kësaj
bukurie.
Në
pyjet e dendura e të mirëmbajtura, me një pasuri bimësh e drurësh, vjeshta
shpaloste anët e saj më të bukura, me ngjyra nga më të ndryshmet, ku sundojnë e
arta me të blertën. Rri një kohë të gjatë për të magjepsur sytë nga peizazhi
dhe në mëndje fluturon paksa me vrapin e kuajve në lirinë e tij, pakëz me
fluturimin e shpendëve e shumë më shumë se të gjitha te tingujt e zileve dhe
këmborave të bagëtive.
Dy
liqene të bukur, që ndryshojnë nga madhësia, si një copëz parajse, ku freskohej
dielli e krihej hëna netëve, shpirti të gjen paqe. Sidomos në dritëhije ose në
buzëmbrëmje liqenet dhe peizazhi bëhen vërtetë magjepsës.
U
tërhoqa si me magji pranë liqeneve, mes këtyre dy bukurive, të ngjashme si dy
pika uji, nga të gjitha anët shumëngjyrëshe, në tokë e të fshehura rrëzë
pemëve.
Të
mrekullojnë cicërimat e zogjëve, nga ata që nuk shtegtojnë dhe që gjithmonë e
mbajnë të ngrehur folenë, duke kaluar dimërat aty, të thurin valle magjike, apo
ndonjë pulbardhë, që zhytej në ujë e herë nxirrte kokën dhe fluturonte me një
flatërim si prej engjëjsh.
Liqenet
dhe qielli duket sikur shkëmbejnë të kaltrën me njëri-tjetrin rrethuar nga një
brez pishash, sikur kishte vënë dorë dhe vetë Zoti. Dhe sytë të qetësohen nga
pamja.
Ata
të krijojnë përshtypjen sikur janë liqene akullnajore, por në fakt janë një
vepër hidrike (rezervuaret i thonë vendasit) me shumë vlerë për banorët, e cila
ka sjell një zhvillim të prodhimit bujqësor. E atje ku ka ujë, ka jetë, ka
gjelbërim, ka freski, ka prodhim dhe mirëqënie. U afruam deri në buzë të
pyllit, aty ku trungu i një bredhi të vjetër ishte zgavëruar. Rrezet e diellit
përkëdhelnin pishat, lisat, rrapet dhe ujin e freskët të liqeneve.
Liqenet
furnizohen nga burime të nëndheshme që zbresin nga malet dhe ujërat e shirave.
Shihnim që niveli i ujrave të liqenit ishte ulur shumë (por ende plot bukuri e
freski). Veçse në pranverë e në verë e arrijnë nivelin më të lartë dhe kulmin e
bukurisë së vet.
Syri lexon natyrën
Tej
një shtëpie që zgjatej para një gardhi gjysëm të shkatërruar, të shfaqej
befasisht Mollagjeshi, një fshat i bukur si në pikturat e Monet. Ai është ndër
të paktët, që nuk e kanë humbur origjinalitetin e peizazhit arkitekturor, por
edhe atij natyror, me një hapësirë relativisht të gjerë, me thyerje të pakta,
të buta e të këndshme të relievit.
Natyra
aty gjallonte dhe jetonte jetën e saj, ashtu siç e kishte ndërtuar vetë prej
miliona vitesh më parë. Ndaj ndjehesh sikur i përket natyrës, të bëhesh pjesë e
saj më shumë se kudo tjetër.
Rastisi
të takohemi me Xhemal Shushkun, një burrë përtej të pesëdhjetave. Ndjen një
lloj ngrohtësie në bisedë me ‘të. Për një copë herë biseduam rreth familjeve të
Mollagjeshit, me gjyshër e stërgjyshur që kishin lënë nam në kohë me trimërinë
e tyre. Xhemalin e pyesim se çfarë kuptimi ka emërtimi i Mollagjeshit dhe prej
nga rrjedh.
“Një jabanxhiu, vendasit i lavdëruan shumë fshatin e tyre. Këtu do të gjesh mollë kur të teket. I huaji kur u kthye në vendlindjen e tij, u tha bashkëfshatarëve të vet: më pëlqen shumë vendi. Në çdo kohë që do të shkosh atje, mollë do të gjesh. Dhe kështu mbeti emri Mollagjesh”.
Ndërsa ecim rrugicave gjithë freski, në arat dhe midis shtëpive, shkëmbehehemi me banorët e paktë, që të ftojnë e të p?rcjellin me buzëqeshje, sa ndjen kënaqësi dhe emocion t? veçantë. Bujarinë me tokën banori i Mollagjeshit e tregon në shërbimin që i bën asaj, në mënyrën se si e sistemon e që duket në çdo arë, madje edhe në copa të vogla ai ndërton mure, gardhe me hunj të ngulur në tokë, duke i thur gërshet me thupra.
Me
njerëz të tillë, idealistë dhe që e duan vendlindjen po aq sa veten e tyre,
Shqipëria, në kundërshtim me zërat e shumtë fatalistë, do të bëhet...
Banorët
e Mollagjeshit me një zgjuarsi të lindur, por edhe dashuri të rrallë për punë e
dituri, kanë shkëlqyer kudo, duke nxjerrë aq shumë personalitete, në fushën e
artit, sportit, muzikës, arsimit, shkencës, etj. Nuk është rastësi fakti që dy
banorë të Mollagjeshit janë bërë persona publikë: Luan Shabani, peshëngritësi
kampion edhe në Greqi, si dhe këngëtari Rati (Florat Shushku).
Mollagjeshi
ka një reliev të mahnitshëm. Gjithçka vështrova e preka mes qetësisë. Pse ta
fsheh, ndjeva edhe një dhimbje nga ca degë molle, që e kishin rralluar
gjethnajën dhe kokrrat, aq sa edhe largimet e të rinjve, të gjejnë diçka më të
mirë. Eh, ç’trishtim t’i lesh këto troje të begata! Ndaj duhet të ketë politika
stimuluese, të mos ikin banorët nga kjo bukuri që vret.
Shtëpitë
kishin mbetur bosh. Pa frymë njeriu. Ferrat kishin dalë mbi çatitë e
shtrembëruara, duke iu kacavjerrë oxhakëve të ftohur dhe degët e pemëve që
vareshin në krye të mureve. Rrasa guri të kapërthyera, dyer të mëdha e të
zakonshme për sytë, të nxira nga koha e lagështira, lloze të dyfishtë dhe,
hyrje të dukshme nga perëndimi, si për të treguar se lindjet dhe jeta këtu
ishin më të mirëpritura se perëndimet dhe vdekjet. Ngjit shkallë e sheshe
pushimi mbi pllaka të lëmuara; sheh të padukshmen matanë kanatave të portës,
brenda mureve, që të ftonin në dritëhijet e shkëlqimit të dikurshëm, në pluhurin
e imët që molja ka lënë trarëve, apo në copat e suvajave të zbardhura e diku të
rëna. Sheh edhe sende që as nuk hyjnë në punë, që dëshmonin sjelljen
shkatërruese ndaj s? vjetrës.
Eca
dhe m’u duk sikur më shoqëroi një këngë, ndonjë ninullë, apo zëra burrash të
urtë, nga ata që të gjendeshin në kohë të vështira, ulur në mbështetëset e
gurta, që s’kishte forcë t’i tundtte nga vendi. Aty të duket sikur dëgjon
histori, që mbartin kaq shumë dhimbje e brenga, por edhe të bukura e të
gëzuara, dashuri e pasione të fshehta.
Para
syve hapej një pamje e bukur dhe fshatra të tjerë. Ja Cërruja, e rrethuar nga
një pyll i madh me pemë e shkurre të pakalueshme. Përqark saj toponime të
shumëllojshme. Më larg Korra. Në fillim të viteve ’70 ishte një vendbanim plot
gjallëri, por sot e boshatisur nga banorët drejt qëndrave të mëdha urbane,
sepse jeta aty ishte bërë e vështirë, nga një sistem që i varfëroi aq shumë.
Ngado
të hedhësh sytë, shikon male të rëndë me bukuri të rrallë. Pashkasheshi, Priska
dhe Dajti me thyrjet e dukshme të relievit të tyre shfaqen vargan-vargan.
Vështrimin e tret larg, më në veri, në Shëngjergjin të Tiranës mjaft të bukur e
fisnik, me pyllëzimin e dendur. Pak e dinë, por ka ekzistuar këtu një rrugë e
rëndësishme, e sigurtë, tregtare, që vinte nga Pashkasheshi në drejtim të
Elbasanit dhe tjetra nga Fravesh-Kllojka-Shëngjergj për në Krujë e Mat. Kaq e
bukur ishte ajo rrugë, kopësht i Edenit, burime, hane, karakolle, fruta, pyje
dhe njerëz të mirë. Një rrugë lufte, që ka funksionuar deri pa u hapur rruga e
Krrabës, e cila edhe doli nga funksioni pas hapjes së tunelit.
Ndërsa
zbrisnim të shpenguar shpatit të kodrës ku shtrihej Mollagjeshi, duke marrë pas
vetes aromën e mollëve, dita po jepte shpirt nga perëndimi i kuqeremtë i
diellit që po ndriçonte vetullat e maleve.
Ishte
një udhëtim i shkurtër, por mjaftueshëm për të marrë kënaqësi, në një peizazh
me plot ngjyra, që të mbush me ajër, më shumë se sa peizazhet me ngjyra që
shtrihen gjithmonë afër nesh, me shumë liri e hapësira të uzurpuara nga
gllabërues e përfitues të natyrës sonë të bukur e tërheqëse.