Udhëpërshkrim » Gorica
Pëllumb Gorica: Petrela, vendi i dy kështjellave
E enjte, 01.04.2021, 09:00 PM
Pranë
fragmentit të murit fortifikues të Persqopit
PETRELA, VENDI I DY
KËSHTJELLAVE, MBI TË CILAT HISTORIA ÇMBËSHTILLET PËRGJATË SHEKUJVE
NGA
PËLLUMB GORICA
Sa
herë udhëtoj, jo vetëm në natyrën e papërsëritshme, por edhe në monumentet e
lashtësisë, them me vete: Çfarë do të vështroj e ndiej që të më mahnisë
pafundësisht?
Sado
i shkurtër të jetë udhëtimi, mbresat janë të mëdha, kur trualli që shkel ka
shumë epikë e bukuri arkitekturore, aq sa, lidhesh shpirtërisht me ato dhe të
sjellin kënaqësi t’i vizitosh, kur mëson më shumë nga udhëtimet e mëparshme.
Udhëtojmë
për t’u shkëputur nga mendimet e zymta, që largojnë buzëqeshjen dhe shtojnë
vështirësitë si asnjëherë tjetër, me shumë dhimbje, tragjedi, lot, dëshpërim e
ankth, nga Covid-19, që na ndjek si hije e zezë, duke zgjatur kthetrat e
vdekjes anë e kënd Botës dhe po luan me durimin, përpjekjet dhe shpresat tona.
Ne jemi të detyruar të jetojmë edhe në një atmosferë të tensionuar ideologjike,
morale, politike e shoqërore të fushatës zgjedhore të politikanëve batakçinj,
shkaktarë të anarkisë, që po dominojnë Shqipërinë e 30 viteve të fundit; të
fytyrave të zhurmshme të analistëve hipokritë,
të gufuar si gjelat në majë të plehut, që bluajnë krundet pa bukë e
bereqet, në ekranet televizive, radiot apo gazetat, këta Zhyrdenë modernë, të
cilëve Molieri i madh ua ka dhënë paradhënie kthimin në qesharakë, të bërit
bajat.
Frëngji
e Kështjellës së Petrelës
Në Petrelë natyra dhe
njeriu janë në një paqe historike
Pa
shkuar shumë larg Tiranës, aq afër përjeton peizazhet, historinë, kulturën
e Petrelës, me kështjellën e saj dhe më
tej të vendbanimin antik të Persqopit, plot me mistere, që njeriu në kohërat e
hershme i zgjodhi për të jetuar me dinjitet. Makina jonë la pas Tiranën e
rrëmujshme për të ngjitur kthesat e shumta të rrugës për atje. Të dukej sikur
vallëzonin makinat, të cilat gumzhinin pareshtur. Aty- këtu grumbuj dherash e
gurësh të hedhur, të marrë nga mishi i nëndheshëm i tokës. Pylli i harlisur,
prej penelit të pranverës ishte veshur me ngjyrat e çelura që fëshfërinin
tinguj mahnitës. Ti merr sytë shpejtësia e fluturimit të dallëndysheve, që
ngriheshin lart, herë vetëm, herë në çift, hera-herës në kuartet, derisa
bëheshin si një ansambël krahndehur, qielli që fundohet me male, majat e të
cilëve ndrijnë nga bora e shpirti të bjen në paqe. E përjeton plot emocion këtë
natyrë që Zoti e ka krijuar e bekuar, çka e dëshmojnë mrekullisht edhe
ndërtimet e thurura bukur, dy e tre katëshe, kafenetë, bujtinat e restorantet,
që nuk janë të pakta për të pirë një kafe, apo për të shijuar guzhinën.
Petrela
është një toponim me interes etimologjik, që vjen nga thellësia e shekujve, me
histori të spikatur e lavdi të merituar, duke lënë gjurmë, qysh nga Parthinët
Ilirikë, me kështjellat e lashta dhe relikte, të cilat ruhen edhe sot e kësaj
dite, si dëshmi e gjallimit. Njohës të historisë me fakte kanë sjellë argumente
të pakundërshtueshme mbi emrin dhe lashtësinë e saj. E njohur me emrin antik
Batarla, që rrjedh nga fjala “shkëmb, duket se është provuar lidhja përmes
shndrrimeve fonetike. E para që e përmend atë, është Ana Komnena. Ajo e quan
Petrula në shekullin XI, në luftimet ndërmjet normanëve dhe bizantëve.
Historiani i shquar i shekullit XV, Barleti shkruante se Petrela ishte (qytet i
papushtueshëm), që tregon se në atë kohë kishte marrë tiparet e një qyteti të
vogël, të pajisur me mur rrethues.
Kështjella
e Petrelës
Sapo
mbërrijmë në qendër të Petrelës, ndalojmë për të pirë kafe. Aty të befason
rregullimi i saj, si një vepër arti e shtruar me gurë të gdhendur, me ndriçim
dhe e pajisur me stola, me shtëpitë, ku ndërthuret epikja me lirikën, e vjetra
me të renë, tradicionalja me stilizimet e kohës së socializmit, në rrugicat e ngushta
me kalldrëm, si duar të bardha, ku ndjen gjallërinë ngjitëse të njerëzve të
mirë dhe punëtorë, që të lidhur me tokën, bagëtitë dhe ullinjtë, megjithë
vështirësitë punojnë e shpresojnë për një jetë më të mirë në të ardhmen. I sheh
të përhapur arave e ullishteve me shqetësimin e stinës në sy, dhe veglat e
punës në duar, që s’ka si të mos mendosh plot respekt dhe admirim për këta
njerëz.
Petrelasit
ndjehen përherë të dashuruar me vendin e tyre. Në këtë rast dua të përmend në
tërësinë e virtyteve, më së shumti të qytetarisë, të respektit e mirësjelljes
që i karakterizon. Nëse banori nuk arrin të kuptojë respektin që duhet të ketë
për vendin e tij, ky i fundit shkon drejt rrënimit dhe jo pak fakte e tregojnë
këtë. Kur nuk ke kulturë mungesa e parimeve do ta shndërrojë atë në një endacak
në kërkim të kënaqësisë, dhe nuk ka për ta kuptuar ndonjëherë pasi i mungon
identiteti.
Fragment
i murit fortifikues të Persqopit
Persqopi antik, dëshmi e
mpiksur
Me
pasionin rrëmihtar të hulumtuesit të lashtësisë dhe mistereve të saj e morëm
rrugën drejt vendbanimit antik të Persqopit, të shtrirë në pjesën perendimore
të malit të Vilës. Pyesnim banorët, për t’u siguruar se po ndjekim rrugën e
duhur, që është pak e lodhshme. Mirëpo ne që pëlqejnë këtë lloj ‘‘ecje’’ e sidomos,
aty, ku peizazhi, të bën me krahë, nuk ngopemi së vështruari. Aq më tepër në
këto ditë, që nuk është as vapë dhe as ftohtë, por pranverë, ku toka mban
simbolikën e ripërtëritjes dhe vazhdimësisë së vargut të jetës. Këtë e bëjnë më
të gëzuar burbuqet e çelura të marsit, që zverdhonin e zbardhonin si yje,
aguliçet, anemonet, yllin e Betlehemit, shafranin mesdhetar dhe manushaqet e
adhurueshme që kanë mbirë nëpër lëndina, sa nuk i reziston tundimit t`i
këpusësh. Rreth e qark kundërmonin edhe bisqet e kumbullave, dardhave e
thanave, që kanë lulëzuar si rrallë herë e hijeshojnë me freskinë e tyre.
Dielli të buzëqeshte me një ndjeshmëri të dukshme poetike. Dhe s’mund të rrish
pa shijuar përkëdheljen e rrezeve të tij, kur përballë, në kodrat e Teflit
shndrisnin si pasqyrë liqenet e Rrovës dhe Zaranikës, sa uji kristal i të
cilëve m`u bë si lot.
Ullinj
afër Vendbanimit antik të Persqopit
Ecim
shpatit të dallgëzuar nga gjelbërimi i ullinjve. Trungjet e tharë dhe gjithë
gunga e zgavra me degëzat e tyre fëshfërinin me një murmurimë të lehtë.
Krikëllimat e hapave tanë dhe tek- tuk cicërimat e zogjëve trazojnë heshtjen.
Aty-këtu shikon ndonjë pishë të butë, ndonjë shkurre dhe gurë me gjenialitetin
e tyre, të gdhendur nga dora e skulptorit më të përsosur të natyrës. Mandej,
rruga kalon atje, ku janë rrënojat e lashta të vendbanimit antik të
Persqopit. Të bën përshtypje pamja e një
muri të trashë, nga vendi dhe pozicioni ku është ngritur, me gjatësi 60 m dhe
lartësi prej 7 m. I mban këmbët e sodit gurët e puthitur në mënyrë të rregullt
(gurë ciklopik të ngjashëm me ato Pellazgjike), që domosdo të fusin në mendime,
me shenjat e mijëvjeçarëve, si vulë tempulli lirie, të bazuara në histori e
legjenda për të treguar se Persqopi daton në gjysmën e dytë të shekullit IV
p.e.s. Ai përbën një nga vendbanimet me hapësirë jete dhe qëndrese, që
mundësonte kontrollin e një pjese të madhe të territorit dhe rrugëve përreth.
Persqopi,
i cili mbart mbi vete shumë mistere, por edhe fakte historike të cilat kanë
vlera tejet të rëndësishme për antikitetin njihet si vendbanimi i mbretit ilir
Glaukut, aty ku u prit dhe u rrit Pirroja i Epirit. Mbi këtë mur dhe venbanimin
antik të Persqopit nuk ka asnjë të dhënë historike nga autorët e lashtë përveç
historive gojore e as nuk dihet prej ç’kohë e trashëgon këtë emër, të cilin e
mban edhe sot, sepse nuk përmendet. Ndërsa është interesante fakti që të vetmit
njerëz që e vizitojnë të cilët janë në një numër shumë të kufizuar janë
adhuruesit e vendeve historike.
Bëhesh
njësh me natyrën e ndjen krenari për muret, që duke rrezatuar brezave forcën e
tyre ndër shekuj, që të flasin në shpirt me një hije trishtimi nga koha e
agjentët atmosferikë, të cilat sa më shumë kalon koha, aq më tepër rrënohen, aq
sa ishin rrëzuar disa pjesë nga struktura kryesore e murit. Ato, së bashku me
mbetjet e qeramikave dhe varrin monumental për arkeologët janë të rëndësishme,
si një vendbanim antik, kur qytetërimi ilir ishte në kulmin e tij.
E
vërejmë vendosjen e varrit monumental në faqen e majtë të malit me pozicionin
nga perëndimi në lindje dhe të rrethimit me gurë. Tek- tuk vështron gropa të
hapura për kërkim të gjetjeve antike, gjë që pranohet nga banorët, disa prej të
cilëve kanë dëshmuar se kanë qenë protagonistë të këtyre fenomeneve.
Kalldrëmi që të nxjerr në kështjellë
Madhështisë kaq pranë
Në
sheshin e kalldrëmtë të Petrelës pi ca grushte ujë nga çezma, që nuk ta
zëvëndëson as uji i Trebeshinës, i Zagorisë apo i Selitës. Mamica të duket se
zbret nga qielli, si re e bardhë dhe të fanitet para teje. Ecim pak më tutje,
me kokën lart, duke shpërfillur ndërtesën ‘‘moderne’’ të galerisë. Kalldrëmi,
që në krye të tij të nxjerr në kështjellë, të fton në majën më të lartë të saj.
E ngjitim atë përmes shkallareve, sa tringëllon zhurma e tyre trak e truk e
ngjasuar kësisoj, si një melodi e çrregullt. Prej andej syri të rrëshqet, si në
një ballkon gjigant. Buzë lumit të Erzenit, që nanuriste qetë e ëmbël si
ëndërritje drejtë detit, fshatrat të ngjanin, si piktura të freskëta në
galerinë e një ekspozite. Më tej kodrat, me format e tyre dhe Dajti e Krraba që
shpërfaqen të kapërthyer nga hijedrita e borës, t`i mbushin mushkëritë me ajër
të pastër. Rrezet e diellit llamburitin shtratin e rrugës. Ajo shkurton
distancat e lidh pazgjidhshmërisht juglindjen me qendrën e Shqipërisë. E
vështron edhe Tiranën me konturet e saj ndjellëse, që shtrihet sa gjatë e
gjerë, për të çmpirë gjymtyrët e stërzgjatur lakoreve të kodrave. Në një
baraspeshë midis tradicionales e modernes, Tirana po i përngjason qyteteve
evropiane; me pamje laramane të shtëpive- vila e kullave shumëkatëshe, në forma
dhe stile arkitekturore, aq ngjitur e në rresht si ushtarët; me qendra tregtare
gjigante, si TEGU të krahasuar me qytetet më të populluara të botës, rrugët
plot me lëvizje, që të japin shijen e pakrahasushme, ku i gjen të gjitha
mrekullitë e ngjyrave, larushinë e përmasave, thellësinë e dukurive,
dobishmërinë e ideve, të mesazheve dhe vlerave.
Gurët
cikllopik të Persqopit
Si
gjithmonë e vizitoj me shumë dëshirë kështjellën e Petrelës, sepse sinqerisht
ndjehem i lidhur emocionalisht me simbolikën dhe elementët e saj arkitektonik
(edhe pse e vogël në përmasa), të ndërtuar mbi një shpat shkëmbor të pjerrët,
që të duket si vetë parajsa mbi tokë. Ajo mbart histori, që ka të bëjë me
luftën e banorëve të lashtë për të mbijetur në trojet e lakmuara, çka nuk ka
qenë e njëjtë në kohë e stinë të ndryshme. Mendohet se është ndërtuar në
periudhën e vonë antike të shekullit III-IV p.e.s dhe rindërtuar pas
shkatërrimeve në kohën e sundimit të Perandorit Bizantin Justianit të I
(shekulli VI), si gjerdan i kështjellave që rrethojnë Tiranën, si ajo e
Ndroqit, Tujanit, Prezës, Lalmit, Dorsit, etj. Nëse i sheh gjurmët e
fortifikimeve të tyre, të cilat fatkeqësisht janë lënë në mëshirë të fatit, ato
shquhen për pozitën e strategjike, duke pasur nën kontroll rrugët që kalonin
këtu.
Gjurmët
mjegullohen në kohëra, por kështjella e Petrelës përmendet në anuaret historike
si kështjellë e Topiajve, të cilët zotëronin zonën e Matit dhe Shkumbinit (në
një faqe të murit ruhet emblema e parë e Topiajve). Në shekullin XV Petrela qe
kështjella e parë që u çlirua prej osmanëve nga Gjergj Kastrioti, pasi kishte
një rëndësi strategjike për kontrollin e Qafës së Krrabës, prej nga, shpesh,
kanë ardhur ushtri pushtuese. Kështjella shërbeu si vendbanim i Mamicës, motrës
së Gjergj Kastriotit.
Sheshi Mamica në Petrelë
Këndej
kaloi dy shekuj më parë albanologu austriak J.G.Hahn, i cili bëri një përshkrim
mjeshtëror të kështjellës. Në fillim të shekullit XX në Petrelë erdhi edhe
studiuesi T.Ipeni, ku fotografoi kështjellën dhe fotot i botoi në gazetat e
kohës, në të cilën duken qartas elementë ndërtimorë, që sot janë shembur. Të
tjerë studiues të huaj, si Ami Bueja, Prashniker e Shuflai e shkelën Petrelën.
Ata përcakuan kohën e themelimit të saj, për fillimin e jetës si qendër e
banuar.
Fshatrat
e Tiranës dhe mali i Dajtit
Krejt
çfarë të sheh syri brenda kështjellës, në muret, kullën, topat, zejet, të
kujtojnë një Petrelë të moçme, të kahershme, të një epoke tjetër (ndodhet edhe
një bar- restorant tradicional), me ngjyrë të ngrysur e aromë lashtësie, sa
edhe kafja që e shijon aq shumë merr kënaqësinë prej lartësive të saj.
Kështjella
e Petrelës e ngrohtë, miqësore e bukur dhe e pastër, ashtu siç do të donim të
ishin shumë të tjera në trojet shqiptare, gjithsesi tradicionale me reliktet e
artifaktet e shumta historike dhe etnografike, të ruajtura me përkushtim,
dashuri dhe respekt për paraardhësit, të ngjall dëshirën për t’u rikthyer
përsëri.
Ne
shpesh vendet e rëndësishme historike, që kemi pranë, i lemë pa i vizituar,
duke menduar larg, pa u thelluar çfarë jemi duke humbur.
Petrela
thuajse është Tiranë, aq afër sa nuk kushton shumë për ta shijuar, por me kë
shkon për ta shijuar?!...
Një
nga portat e kështjellës së Petrelës
Anemonet
Lugina
e Erzenit
Lulja
Ylli Betlehemit
Mbetjet
e një ndërtimi në kështjellën e Petrelës
Në
hyrje të varrit monumental të Perqopit
Një
nga kullat e kështjellës së Petrelës
Rrugicat e Petrelës, si duar të bardha
Shkëmbinjtë
si mur rrethojnë Persqopin
Të
gdhendur nga dora e skulptorit natyrë
Topi
i vetëm në kështjellën e Petrelës
Varr
monumental në Persqop