Kulturë
Mikel Gojani: Libër që thellon njohjen e veprave të Anton Nikë Berishës
E merkure, 12.10.2022, 07:56 PM
LIBËR QË THELLON NJOHJEN E VEPRAVE STUDIMORE DHE LETRARE TË ANTON NIKË BERISHËS
Rreth
librit “Vepra që hapin horizonte të gjera shikimi dhe frymëmarrje” të
studiuesit Timo Merkuri. Botoi Shtëpia Botuese Beqir Musliu, Gjilan 2022
NGA
MIKEL GOJANI
Këto
ditë studiuesi nga Saranda, Timo Mërkuri, botoi librin me titull: “Vepra që
hapin horizonte të gjera shikimi dhe frymëmarrje”- Rreth disa veprave shkencore
dhe letrare të Anton Nikë Berishës.
Librit
është konceptuar në pesë pjesë: Studiuesi i letërsisë gojore; Studiuesi i
letërsisë së shkruar; Romancieri; Poeti dhe Rreth librave kushtuar veprave të
Anton Nikë Berishës.
Duke
folur për disa vepra letrare dhe studimore të Berishës autori Mërkuri thekson
se qofshin ato poetikë, qofshin studimorë, janë krijime që të hapin horizonte
të gjera shikimi dhe frymëmarrje. Mirëpo, është fakt i rëndësishme se ato
frymëzojnë për të shkruar mbi temat e trajtuara prej tij, sigurisht për të
shkruar më tej, apo për t’i pasqyruar nga këndvështrime të tjera idetë që
lindin si filiza të rinj gjatë leximit [...] Kjo është më se e natyrshme,
dashuria ndaj fjalës poetike është më e madhe se dashuria ndaj poetit, Madje
shpesh herë emri i një poeti na kujtohet për shkak të vargjeve të tij dhe jo e
kundërta.
Sipas
Mërkurit, veprat letrare dhe studimore të Anton Nikë Berishës i ndriçojnë një
varg veçantish, “mistere” dhe të fshehta të gjuhësisë dhe të artit të fjalës
shqipe nëpër labirintet e shekujve duke na ftuar që ta ndjekim jo atë, por
dritën që reflektojnë këto veçanti. Kështu, në vazhdën e këtyre vlerësimeve
vihet në dukje se këto vepra të Anton Nikë Berishës përligjin aftësi, dije të
thellë dhe vlera të mëdha, prandaj si të tilla duhet të lexohen disa herë për
t’i bërë pjesë të dijes dhe të pasurisë sate shpirtërore dhe estetike.
Letërsia gojore në
shqyrtimet e Berishës
Meqenëse
Anton Nikë Berisha njihet si studiues i shquar i letërsisë, qoftë asaj gojore,
qoftë asaj të shkruar, dhe se me veprat e botuara në këtë fushë ka lënë gjurmë
të thella në botën tonë studimore dhe shkencore, Mërkuri i ka bërë objekt
studimi nga aspekte të ndryshme. Kështu, duke folur për librin studimor të
Anton Nikë Berishës “Këngë që përligjin pasurinë shpirtërore të shqiptarit dhe
botës së tij – Qasje këngëve kreshnike”, thekson se është një nga ato studime
të rralla që Berisha e ka bërë me përkushtim e dije, ku shpalosen shumë fakte
dhe dëshmi të rëndësishme; theksohet se Këngët e kreshnikëve i cilësojnë
elemente të periudhës së matriarkatit, pra i bie të jenë krijime para homerike
dhe se janë krijime të kombit tonë dhe dëshmi e pasurisë shpirtërore të tij.
Pra, në Këngët kreshnike provohet
sistemi i vlerave etike të shoqërisë homerike.
Mërkurit
merret në veçanti dhe me studimet e Anton Nikë Berishës “Mbi rapsoditë e
botuara nga De Rada më 1966”, që janë pjesë e librit studimor të Berisha:
“Interpretime së letërsisë së arbëreshëve të Italisë” etj., ku gjurmohen në
thellësi vlera të rëndësishme nga kjo fushë dhe të Këngës së Pal Golemit, që
është një thesar poetik.
Studiues i letërsisë së
shkruar
Në
librin e vet Mërkuri e ndriçon kontributin e prof. dr. Anton Berishës në
studimin e letërsisë sonë të shkruar, duke vështruar në mënyrë të veçantë
studimin monografik “Gjon Buzuku-poeti ynë i parë”. Që në parathënien e këtij
studimi Anton Nikë Berisha na paraqet një seri të dhënash që përligjin mendimin
se vepra “Meshari nuk është thjeshtë një përkthim i ndonjë vepre tjetër
kishtare me autor përkatës, nuk është thjeshtë një seri shkrimesh të shenjta,
të përzgjedhura dhe të përkthyera nga Gjon Buzuku e më pas të lidhura në një
libër, por është më shumë se kaq”, pohon Mërkuri. (f. 73).
Duke
u marrë me Psalmet e hartuara nga Gjon Buzuku e të botuara në “Mesharin” e tij,
Mërkuri thekson se ato nuk janë krijime të rëndomta, por të një niveli të lartë
artistik të shkruara me pasion dhe frymëzim artistik.
Në
vijim studiuesi nga Saranda na i shfaq përsiatjet dhe vlerësimet e tij rreth
disa aspekteve të studimit të Berishës “Pjetër Budi – poet dhe prozator”. Në
mënyrë të veçantë Mërkuri ndriçon afrinë e poezisë së Budit me poezinë tonë
gojore: “Ishte fakt: poezitë që Budi i shkroi bënin jetën e poezive të artit
gojor, sepse ato recitoheshin në kishë ose tubime të ndryshme festash fetare
për arsye se ishin krijime me frymë fetare dhe stil gojor. Ndaj themi se për
nga struktura poetike, stili, fraza, nga rima e metrika, poezia e Budit ka
lidhje organike me poezinë gojore. Jemi në fazën që të dy format e artit
ushqejnë dhe mbajnë njëra tjetrën, madje Budi shkroi me vetëdije poezitë sipas
strukturës së vargut gojor” (f. 92).
Bota e pasur poetike e
romane
Në
librin “Vepra që hapin horizonte të gjera shikimi dhe frymëmarrje”, Mërkuri i
vështron dhe dy romane të rëndësishme të Berishës: “Gjin Bardhela i arbëresh –
Etja e gurëzuar dhe “Nëna e dritës”.
Sipas
tij romani “Gjin Bardhela i arbëresh – Etja e gurëzuar” është njëra nga veprat
më të rëndësishme të Berishës po dhe të prozës shqipe, për të cilin janë
shkruar e botuar 53 punime. Kjo vepër ngërthen një stil të veçantë, i cili, siç
theksonte Amik Kasoruho, më tepër flet për “dukuri e ndjenja se për ngjarje”,
ku bie në sy një gjuhë e rrjedhshme dhe e pasur, ku dominojnë figurat e gjalla
dhe të skalitura. Mërkuri shkruan se romani “Gjin Bardhela ”[...] ka një subjekt të ndërtuar me momentet më
kulturore të historisë, si kështjellat e vjetra të vendit tim ndërtuar me gurë
pellazgjikë. “Te muret e këtyre kështjellave s’ka vend për guralecë nivelizues
apo për shtresa llaçi lidhës. Pesha e gurëve bën vetvetiu lidhjen e mureve në
atë mënyrë që, as tehu i thikës nuk depërton dot mes tyre dhe as tërmeti nuk i
ndan dot nga njëri – tjetri. Dhe pavarësisht gjakut të derdhur në muret e tyre
ndër shekuj luftërash, pavarësisht shiut të rënë mbi to e gjyleve që
shpërthenin mbi bedena, ato emetojnë drejt kohëve të ardhme një dritë të
bardhemtë, sepse janë të bardha kështjellat tona, janë Ak Hisar, siç e quanin
turqit kështjellën e Krujës, “Kështjella e Bardhë” (f. 112).
Interesant
dhe tepër mbresëlënëse janë dhe rrëfimi për çastet e fundi të jetës së Gjon
Bardhelës, i cili nis dhe bisedon me të vdekurit, shpirti i tij takohet me
shpirtrat e tyre, merr porositë e fundit, kujton ngjarjet e përjetuara me ta,
legjendat me të cilat është rritur, dialogun me të nesërmen, një dialog që
shndërrohet në një projektim për të ardhmen. Personazhet që frekuentojnë në
roman janë shpirtra arbërorë, që në ngjallje kanë shkruar historinë e Arbrit,
ndërsa pas vdekjes s’kanë zbritur në parajsë po ferr, por kanë mbetur në
kujtesën e kombit, për t’u përcjellë brezave të ardhshëm arbëreshë veprat e
tyre sublime, të shndërruara në legjenda që u jetojnë kohërave.
Duke
e vështruar romanin “Nëna e dritës”, që i kushtohet figurës së shquar të kombit
dhe të humanizmit botëror, Nënës Tereze, Mërkuri shpalos faktin se A. N.
Berisha përmes një proze, artistike të skalitur me mjeshtëri, e shpreh figurën
e saj, ku përmbushet portreti autentik human, i ngjizur me përkushtimin
shpirtëror e hyjnor. Pra, rrugën jetësore dhe gjithë veprimin dhe flijimin e
kësaj Nëne të Dritës, e përshkon përshpirtshmëria e thellë dhe lutjet e
vijueshme për paqe dhe mirëqenie të njeriut kudo qoftë ai dhe çdo besimi që i përket.
Vargje poetikisht të
nivelit të lartë
Në
pjesën e katërt të librit studiuesi Mërkuri ka përfshirë punimet për dy librat
në poezi të A.N. Berishës, “Prushi i bukurisë” dhe “Hire të vetmisë”.
Edhe
në këtë fushë Berishës jo vetëm që zë vend të rëndësishëm në letërsinë tonë të
sotme, por njëkohësisht ka ushtruar dhe ndikim në rrjedhat e përgjithshme të
saj. Mërkuri thekson se Berisha është poet me fizionomi dhe individualitet të
mëvetësishëm. Brenda përbrenda traditës sonë letrare, Berisha krijon vargje me
ngjyrim të veçantë, që në mbështetje të përvojave të ngritura, kanë vulën e
botës dhe të shpirtit individual të poetit. Në këto poema vargjet dallojnë nga
vargu tradicional, sepse autori përdor një stil të ndryshëm nga të shprehurit
tradicional, duke ndërtuar një krijim të mëvetësishëm me një mendim të thellë
filozofik dhe vlera të larta artistike. Ngushtë lidhur me këtë studiuesi
Mërkuri konstaton se Anton Nikë Berisha është së pari një poet, krijimtarinë
poetike të së cilit duet ta dish ta lexosh për ta ndjerë dhe për të vënë
komunikim me të, sepse vargjet e tij janë të përpjeta për t’u ngjitur dhe jo
stola lulishteje për të dremitur [...] Me këtë vepër Anton Nikë Berisha na
tregon si mund të shkruhet poezia e mirëfilltë sot”.
Një
frymë e ngjashme e përshkon edhe veprën “Hiret e vetmisë”, të autorit A. N.
Berisha, e cila kërkon përqendrim për të komunikuar mirëfilli me të,
përkatësisht për t’u thelluar në kuptimin e vargjeve veç e veç dhe të veprës si
tërësi, siç shprehet edhe vetë Mërkuri: “Janë vargje në një shtrat filozofik,
por njëherit fjalët janë të kuptueshme dhe ritmi i tyre nëpër vargje këndon si
“gjashtë bilbila”, dhe u dhënë soneteve një muzikalitet tipik që është e
dallueshme të poezia e Anton Nikë Berishës […] Leximi i këtyre 35 soneteve të
Anton Nikë Berishës dhe përjetimi i tyre do t’i japë hapësirë të madhe
mendimit, një thellësi të re gjykimit dhe një largësi dritës shumëngjyrëshe
vështrimit – pasurimit tonë poetik”.
Në
fund autori ka vënë dy punime për dy libra të autorëve që kanë shkruar për
librat kushtuar veprave të Anton Nikë Berishës. Konkretisht, për veprën e
Fatmir Mingulit “Vepra që i bëjnë nder letërsisë dhe botës sonë”. Mbi disa
vepra letrare dhe shkencore të Anton Nikë Berishës (Shtëpia botuese ”Faik
Konica”, Prishtinë 2019) dhe për “Vepra me rëndësi të shumëfishtë” të Ajete
Zogaj (Shtëpia botuese ”Faik Konica”, Prishtinë 2021).
Marrë
në tërësi mund të them pa u mëdyshur se vëllimi “Vepra që hapin horizonte të
gjera shikimi dhe frymëmarrje” i Timo Mërkurit është një libër sa i veçantë dhe
me rëndësi të shumëfishtë, po aq me vlera të pamohueshme studimore.
Klinë, tetor 2022