Kulturë
Muharrem Kosumi: Çelësi për zbërthime eseistike dhe estetike
E hene, 11.04.2022, 06:15 PM
ÇELËSI PËR ZBËRTHIME ESEISTIKE DHE ESTETIKE
Mehmetali
Rexhepi "THURJA E MODELIT"; Shtëpia botuese Lena Graphic”, Prishtinë,
2021
Nga
Prof. Muharrem KOSUMI
Libri në fjalë i
poetit, këtu eseistit të mrekullueshëm, Mehmetali Rexhepi, është botuar, më
2021. Mua më është dhuruar para dy-tre muajve. Pasi si vonë e lexova, vendosa
të shpreh kënaqësinë time për veprën e përsosur: "Thurja e modelit!” Nuk
do ta ri-thurja këtë model artistik, pos që do të jepja një përshtypje nga
leximi, të cilit ia dola. Voluminoz mjaft, por u ndava i lumtur.
Të shkruash për
librin e botuar të Mehmetali Rexhepit, të duhet pak qetësim, pak besim në vete,
sepse ke punë me një poet, me një estet, me një eseist, me një profesor, që
fjalët nuk i ka në xhep, por n' dorë...
Paragrafin që
sajova, jo që vetes ia pranova, por me të filluar leximin e librit, më
rrëshqitën ca pika djerse në ballë. Nga ta gjeja atë sens imuniteti për ta
përballuar atë nomenklaturë ndjeshmërie me plot figura arti, që secila syresh
të ngrohë dhe të joshë; andaj,ose mos fillo fare që ta qesësh para aktit të
kryer atë autor ose veten si dezertor.
Megjithatë, do të
përpiqem ta zbuloj çelësin zbërthyes për autorë dhe, ta hap Arkën e Noit (Nuhit)...
Arka e Noit, ishte
shpëtimi i shenjtërisë shpirtërore, ku brenda saj, secili gjen shenjtërimin e
vet; ku secili merr e jep sipas kontestit dhe kapacitetit të vet. Po një këtu
është, besa edhe si kryesore, ku eseisti Mehmetali Rexhepi, lëre që nuk u hyri
autorëve në hak, por me penë e ndokund me brushë, lidhshmëritë e tyre
përmbushë.
Para se t'ia
filloja leximit, i lexova titujt. Titujt e autorëve, që kanë shkruar dhe, kjo
dhunti arti i ra hise kritikut tonë letrar, i cili, sipas bindjes sime, ia doli
me shkathtësi, me latim dhe ndoshta ndokund edhe ndonjë grimcë sugjerimi,
për të mos thënë-qortimi.
Libri është mjaft
voluminoz, ka 420 faqe-si rrumbullakim. Ka 22 autorë, që për mua, tash më dalin
për të shkruar për 23 veta.
Libri në fjalë
titullohet: "Thurja e modelit".
Modeli këtu na del
si njëjës, apo si singularia "tamtum" në mos paça harruar...Andaj,
autorit të librit i është dashur të futej në mishërimin fizik-psikik të
autorëve paraprak, gjë që, lëre që ia ka dalë, por edhe mua si lexues më ka
inspiruar e mishëruar në gjakimin e tyre artistik. Nuk më përket mua t'i shkoja
varg e vi analizës, sepse as mundem të dal ku eseisti Mehmetali Rexhepi ka
dalë, por edhe po të dilja atje, kap tjetër tretman, trajtimin e polemikës,
kundërshtisë; me një fjalë një dis-harmoni e papëlqyeshme. Nuk ka lënë vend
askund, që unë ta plotësoja. Mikut tim prof. Mehmetali Rexhepit, do t'i thosha
se edhe vetë Rexhep Qosja do t'ia kishte lakmi një përkufizimi të tillë, siç ka
bërë kritiku ynë në fjalë.
Librin e tij
autori e fillon me "Lufta si absurd njerëzor", përkatësisht
"Asgjë të re nga Fronti i Perëndimit", shkruar nga
Erich Maria Remarque. E.M.Remaque pohonte se në luftë viktima e parë është
realiteti, kurse te ne thuhet: gjatë luftës gënjeshtra ecën vetë.
Ndoshta nuk do të
isha pajtuar, pse eseisti ynë, Mehmetali Rexhepi ka nxjerrë si prijatar libri
këtë shkrimtar, ani pse libri, po të mos ishte i ngjeshur me vlera artistike,
nuk do të ribotohej e përkthehej aq... Megjithatë, e lidha veten kur përmenda
Arkën e Noit, pra të jetë kjo përputhshmëri e rastit, sepse edhe në kohën e
Noit, nisi apokalipsi, që këtu na dalka
si luftë...
Libri vazhdon me
poetin kombëtar, Bacë Adem Demaçin, ku i lartësuari Selatin Novosella, shkroi
më së shumti për Bacën. Ai iu rrek të mblidhte çdo krijim artistik, qoftë poezi
ose prozë dhe t'i sintetizonte në një vëllim të vetëm, si krijime gjithë
autorësh. Zotëri Selatin Novosella mblodhi shënime, dha edhe vetë krijime
autentike, mirëpo, sitjen dhe përkushtimin artistik-shpirtëror, përkatësisht eseisti
ynë e qëmtoi me ngjyrat e shpirtit vetjak, normalisht, pa e dëmtuar Novosellën,
pa iu futur në hak.
Brenda
shtjellimeve të librit "Thurja e modelet” ndeshim profesorin e gjuhës
frënge, përkatësisht Shefik Shkodrën, i cili me përkushtimin më të lartë dha dy
figura arti, që njëra i takon botës shqiptare, kurse tjetra një bote të
harmonizimit pa kurorë...
Lidhshmëria e
tyre, pos asaj e qëllimeve artistike, na jepet edhe ajo e shtresës shoqërore...
Konica një aristokrat dhe po ashtu Gijom Apoliner, bir i një konteshe polake,
natyrshëm që lidhshmëria nuk do të jetë vegë, por nyje, nyje e ngjasimit
përrallor: të dy të aftë, të dy veshur me elegancë, të dy poliglotë, pos që
dallonin në plagë të luftës shpirtërore...Gyjom Apoliner i plagosur në kokë,
kurse Faik Beg Konica në zemër...
Ashtu identik
vazhduan edhe jetën deri në vdekje, duke imituar dhe admiruar njëri-tjetrin...
Për Faik Konicën,
analitiku Mehmetali Rexhepi na sugjeron se Faik Konica mbetet një arkiv ende i
pa eksploruar dhe besoj, që ka shumë të drejtë. Kompletin e Faik beut e kam
lexuar, po nuk më është dukur se kapte ndonjë peshë artistike letrare.
Përkundrazi, duhet pranuar se njihte shumë gjuhë, punoi shumë nëpër të gjitha
shtëpitë e botës botuese, duke mos lëshuar nga goja mallin për Atdheun.
Në Arkën e Noit,
tashmë kemi një djalosh të ri, pikërisht i fshatit ku unë jetoj dhe, padyshim
një shok i përbashkuar i autorit në fjalë, Mehmetali Rexhepit. Një çun që ende
pa mbërri adoleshencën e duhur, entuziazmoi publikun me poezitë e tij.
Alush Canaj
përngjet me Anteun, që nuk guxojnë ta lënë të rritet e të burrërohet. As lajkat
e pushtetarëve, të cilët e pranuan në shkollën politike në Beograd, nuk do të
kenë sukses; përkundrazi, iu bë edhe më e ditur për masat dhe maskat e tyre...
"Personaliteti i Alush Canajt, as nuk u josh nga kulaçi, as nuk u prapësua
nga kërbaçi i asimilimit jugosllav", thotë profesori Mehmetali Rexhepi.
Në veprën
madhështore "Thurja e modelit"eseisti Mehmetali Rexhepi ka meritën,
sepse dritësoi ajkën metaforike brenda veprës në fjalë.
Gjallëri e veçantë
është t'i përthekosh të gjithë ato figura, që secila lot më shumë se një rol
atraktiv. S'do mend se nuk do t'i numërojmë një për një të gjitha ato figura,
pos atyre të cilat edhe si dubliale luajnë role të dyfishta... Po ashtu, si të
dubluara kanë aftësinë e ri-transponimit të veprimeve, me të cilat na bëjnë të
besojmë në aftësitë e tyre (kupto,autoriale); për deshifrimet e figurave të
zgjedhura dhe, po ashtu, edhe sublimi i eseistit, që nuk u kursye në përimtimin
e rrjedhave të atyre ndajshtimeve.
Figura e gjarprit,
jo rrallëherë ka magjepsur poetët... Disa për një anë e, ka edhe raste ku e
njëjta figurë, këtu gjarpri të ketë luajtur edhe anën tjetër. Te poezia e Sarë
Gjergjit, gjarpri ishte futur në Kopshtin e Edenit, për t'i helmuar
dy-prijatarët e njerëzimit; kurse kohë më vonë, pikërisht gjarpri ishte futur
në Varkën e Noit për ta shpëtuar njerëzimin. Në Barkën e Noit gjarpri kishte
luajtur rolin shpëtues të tërë njerëzimit. Gjarpri si gjallesë dhe këtu si
figurë, dy herë ndërroi lëkurë, ashtu siç njëmend ndodhë në jetën e tij, por
neve na takon ta gjejmë se cila ishte lëkura e helmatisur dhe cila e pa-helmët.
Brenda këtyre tri
decenieve është modifikuar kjo figurë, çka ngërthente më parë tash nuk është
kështu. Pra, ngjitja me një shpejtësi shkallëve teologjike! Vras mendjen, përse
kjo kështu?! Te të gjithë këta autorë nuk "shpëtova" pa hasur lutjet:
"O Zot!", "Ruana Zot!","Dashtë Zoti!" Pra, tash
vuaj ta gjej të domosdoshmen: a thua jemi para aktit të pamundshëm, që t'ia
dalim dhe kërkojmë ndihmën? Mos vallë jemi dorëzuar nga rrethanat dhe tërë
peshën që bartim, të gjitha gjestet, t'ia përcjellim qiellit?! E qiellit, çka
do të thoshte? T'i largojmë sa më larg, jetuan a vdiqën, (ne tash nuk e dimë),
por dimë që kemi "mbaruar" punë, që kur i larguam...Që kur mbarova së
lexuari këtë vepër të shumëfishtë vlerash dhe llojesh: poezi, prozë, eseistikë,
besa edhe një roman i zonjës Linditë Ramushi-Dushku, vendosa ta falënderoja
autorin e librit në fjalë "Thurja e modelit” dhe gjithashtu, të gjithë ata
autorë që yshtën eseistin, prof. Mehmetali Rexhepin të shkruajë këtë vepër
voluminoze! Falënderoj autorët, që pena e tyre dritësoi thelbin artistik! Pa
asnjë qëllim seleksionimi, mund të them se gjeta kënaqësinë shpirtërore, ani se
faji im ishte, që pak kam lexuar nga autorët në fjalë.
Kënaqësi e veçantë
ishte kur edhe heshtjes eseisti Mehmetali .Rexhepi ia gjeti dhe ia
zbërtheu kodin këtij perimetri artistik. Shumëkush mundohet t'ia zbërthejë këtë
KOD si veçanti arti, por rrallëkush shpëton pa u lagur, ndër ta i pari-unë...
Edhe hëna edhe
dielli heshtin, heshtë i tërë qielli, por nga heshtja e tyre përfiton
poet-miri, kështu disi shkruan analisti ynë Mehmetali Rexhepi. Nuk i futa në
thonjëza këto shprehje, ngase i droja përpikërisë origjinale. Pra, përse po
fituaka poet-miri? Fiton dhe do të fitojë, sepse pikërisht ky heshtjes i hap
gojë, ky heshtjen e vë në lëvizje me amplitudat e tij dhuratë nga arti.
Në gurrën
popullore heshtja kap kuptimësi të dyfishtë:
1.të mençurisë së
veçantë,
2.të pa mençurisë.
Këshilla e
përfillshme e pleqve:! "Lum si ai, i cili di se kur duhet të
heshtësh!...
Mirëpo, edhe këtu
profesor Meti, një rrjedhshmëri gjeti: "Heshtja nuk ka formulë për
destinacion."
Ka raste kur
heshtja mund një stad fjalësh, mirëpo, edhe ky varg thatanik: "O eja o
lere verën të vijë" i poetit Sabit Rrustemit përthekon hiperbolë të
tejshkuar qiellore, si nga bukuria, si nga aftësia psikofizike; ngaqë paska
edhe aso bukurish, që mund ta ndalin verën të mos vijë...!
Kjo nuk është
heshtje, por as britmë jo, kjo është ajo që kërkon një roman fjalësh dhe, i
mbetesh borxh thënies...
Për lirinë, në
vrojtim të parë, të dukët si lojë fjalësh me guralecë, por poetët e thuktë nga
fjalët e thjeshta, si (Agolli e shumë sish...) ndërtojnë piramida arti, për shembull:
"Po ta kisha lirinë,
Një shul, një qen dhe një mur do të më mungonin."
Pra, kur ke
lirinë, nuk të duhet shuli për ta mbyllur derën, nuk të duhet qeni për ta
ruajtur shtëpinë dhe, nuk të duhet muri për t'iu ruajtur hajnisë. Kjo është ajo
e thjeshta që përfshinë të përgjithshmen.
Brenda librit
"Thurja e modeli" pata fatin t'i lexoja pak më shumë se këta të
tjerët: Prend Buzhalen, Selatin Novosellën, Anton Nikë Berishën, Avdush Canajn,
Nexhat Rexhën.
Për Prend Buzhalën
nuk shkrova, ngase do mbetja nën hijen e profesorit, eseistit, poetit Mehmetali
Rexhepit, por e di që të dytë më kuptojnë. Te Nexhat Rexha, që ka lëruar çdo
lloj fushe letrare, kam bindjen se është i merituari për çdo fushëveprim.
Në librin për të
cilin po bëhet fjalë vlen ta përmendim Kodin historik të Akilit dhe drithërimën
e parandjenjës, së një rreziku bërthamor brenda universit tonë! Shihet që
poeti, tregimtari dhe kritiku letrar Nexhat Rexha, ka mbi supet e veta frikën e
përgjithshme kombëtare, universale, jo atë individuale.
Koretin-Dardanë, mars-prill 2022