Kulturë
Shefqet Dibrani: Ideali atdhetar - metaforë e lidhur nyje
E hene, 03.01.2022, 08:08 PM
IDEALI ATDHETAR - METAFORË E LIDHUR NYJE
Mentor
Thaqi, "TRUNGU", poezi, botoi «LENA», Prishtinë, 2018, faqe 140. ISBN
978-9951-755-89-4.
Nga
Shefqet DIBRANI
Vargu “Për këtë Tokë, të lidhur nyje”,
nuk është vetëm metaforë lirike, është togëfjalësh, në letërsi quhet syntagmë,
dhe kështu “lidhur nyje”, materializon idealizmin e poetit Mentor
Thaqi. Ky qëllim i lartë patriotik, është preokupimi i tij jetësor dhe
angazhim i përhershëm, sëkëndejmi, në planin krijues është shndërruar në
pikësynim kryesor për t’i ruajtur vlerat, zakonet dhe traditën, përpjekje këto
që lexohen në secilin varg të autorit. Andaj, vargu lirik, është jehu i këngës
së tij për atdheun, vargje këto që shprehin edhe shqetësimin e përgjithshëm
intelektual, shqetësimin e tij kombëtar. Në një nuancë tjetër edhe mërgimi është
brengë e përhershme poetit, këtë e dëshmon me vargjet: “Baba iku në pakthim,
unë ika në mërgim/ Shelnja aty në rranjë të veta mbet/ Moçnisun, por po mbahet/
Edhe pse vetmisë po i kjahet”, (faqe 37).
Kjo metafora epike, është po aq
tragjike, megjithatë mbetet lajtmotiv tematik për mërgimin. Si strukturë
poetike, është vargu artistik i sforcuar me shprehje lokale – dialektikore, që
përbëjnë njërën nga figurat më të fuqishme stilistike, e trajtuar edhe nga
poetë të tjerë, ndonëse te “Trungu” i Mentor Thaqit, është temë
obsesive e kapur përë “Rrënjët”, një tjetër vepër e këtij autori.
Pa e njohur mirë traditën e Dukagjinit,
dhe të folmën alegorike të saj, jo rrallë vargu të hamend, më e pakta të
detyron t’i rikthehesh së lexuari disa herë, dhe kjo për mua është art më vete,
të cilin secili poet nuk mund ta shkruaj e thotë, as nuk mund ta shprehë kaq
bujshëm. Në anën tjetër të gjitha këto shprehje në letërsi kategorizohen në dy
grupe: Figura letrare alegoria e hiperbiola ndërsa stilistike janë
ironia dhe epiteti.
Këto figura letrare, e kanë bërë lirikën
më të dendur dhe herë të tjera me figuracion karakteristik. Gjithësesi, poezia
është art i perspektivës, i progresit, i humanës dhe njerëzores njëkohësisht,
prandaj poeti pretendon se, “Kullën mbi ato hatlla do ta maroj/ E kateve
sall hatllat ua shtoj”, (faqe 12). Siç shihet, “Kullën”, poeti e ka
shndërruar simbol në poezi, por atë – Kullën, ia la amanet “përtegjyshi”,
përkatësisht stërgjyshi i cili kullës: “U vuri edhe çupri e dyreq/ Për dimra
të zi e mot të keq”, një përdredhje e veçantë artistike, një shprehje e
lartë poetike. Gjithashtu poeti shprehetse ka “... gjithmonë në kujtesë
katragjyshin Xheç”, (faqe 12). Metafora e kësaj poezie sforcohet edhe me
vargjet: “Verra t’Dukagjinit/ Autoktonë, heret a vonë”, për kujtesë
historike ka përjetim magjik, dhe kurdoherë: “Në kujtesë më ka mbetur/
Kajusha n’ato degë/ Kasollë për gjashtë muaj verë”, (faqe 13). Kjo
ndërthurje përbën mozaikun e përgjithshëm të të gjitha shtresëzimeve kulturore
e historike në mes gjeneratave, gjerë tek poeti Mentor Thaqi. “Tevona...
edhe vëllai u tha e ra/ Thanë se reja n’shpirt e kish vra/ Bashkë me
t’vëllanë... varr’të pa ia pa”, (faqe 14). Mbase kjo ndodhi, sa tragjike po
aq është trashëgimi zakonore e kulturore, e cila u bart nga brezi në brez,
ndërsa poeti ynë paska vendosur për t’i lënë të shkruara në librin “Trungu”,
që duket të jetë unazë lidhëse me “Rrënjët”, që përkon me titullin e një
libri paraprak. Trungu i tanishëm është ndërmjetës në mes rrënjëve dhe kurorës,
ku hipotetikisht mund t’ia llogarisim librat tjerë se janë kurora e angazhimeve
poetike. Ky është Mentor Thaqi, poezia e tij është kjo, por për vete
është shndërruar në personalitet dhe figurë e njohur në fushën e kulturës dhe
të letërsisë, të skenës dhe skemës kulturore, kudo dhe kurdo, i gatshëm, i
papërtueshëm dhe bujar, epitete që ndërthuren me traditën e tij familjare, por
edhe me individualitetin krijues, së këndejmi edhe me tipin dhe motivin e
poezisë që krijon, të cilat së bashku formësojnë sentencën lirike, e cila shpesh
duket sikur të ishte fragment për pjesë teatrale, për recital a deklamim
skenik, art të cilin Mentor Thaqi, veç edhe më shumë se sa poezinë, e
zotëron dhe e ka pasion më mirë se kushdo tjetër, veçmas brenda arqipelagut të
krijuesve shqiptarë në mërgatë.
MEN’O M’THA
(Mendo më tha)
Fjala e babës
Në frymën e fundit
“Biro, rri n’kamë tua
Edhe kur t’zezat dalin
maje kreje
Meno për ata mas teje”
Mora frymë
Të dytë në ecje hymë
U mundua t’i mbyllte
sytë
Po jo të dytë
Mua më mbet fryma e
tij
Ende e mbaj në gji
Sot e për pleqëri
Faqe 10.
Poezia e Mentor Thaqit, në
përmbajtje, përveç mesazhit të fuqishëm patriotik, ka qëllim ndërgjegjësimi dhe
emancipimi. Tamam siç është shprehur në poezinë epitaf për “PLEQTË E LLUKËS”,
poezi kjo që gjatë do të mbahet mend, prandaj ne po shkëpusim dy strofa të
cilat i përjetuam më thellë:
PLEQTË E LLUKËS
Te tanë të një mase,
te tanë të një pamje
Te një gjeni, të një
gjaku, të një dere
Te një gjuhe, të një
gjaku, të një pragu
Te tanë thaçjanë,
shaljanë llukjanë
...
Pleqtë e llukës,
urtakë shekulli
Pushojnë në rrajë të
veta mbushur nderi
Me ballë prej veri
Me një epitaf i
përthekon te tanë
“Vulë kjenësie ishin
dhe janë
Nderë patën e nderë na
lanë”!
Poezia, PLEQTË E LLUKËS, Faqe 17.
Ky portretizim për të parët e vet, është
virtyt, prandaj poeti shkon gjerë në sakrifikim të lirikës për traditën
patriotike, syntagmë (togfjalësh), e dukshme dhe e përjetuar edhe në
këtë libër poetik, nga i cili mësojmë se “Premtë Mema i Lluksë/.../ Dy orë
rrugë prej vrapit t’kalit/ Gjysma e rrugës hijeve t’malit/.../ U rikthye
me prarim të diellit”, dhe bashkë me Premtë Memën e Lluksë, e zezë dita për
shekuj me radhë mbuloi Dardaninë, por: “E zezë dita tha, kur e pvetën/ Ynë
Zot Pjetër Bogdani nuk e fitoi luftën/ Fitoi një pëllëmbë të tokës së vet/ Do
djem tanë bashkë me te na ranë në Prishtinë”, (faqe 18).
Vërtetë poezia ka figuracion magjik,
ndërsa vet poeti ka frymën dhe arsyen e vet, pse nuk merakoset aq për formën e
lirikës, kur nga shpati duket se poezinë fillimisht e ka mision e pastaj
pasion, prandaj e krijon vetëm për shpirtin e vet dhe më pas edhe për shpirtin
e të parëve t’vet, dhe kjo është tradicionale, është edhe patriotike, kështu si
askush tjetër ka mbushur amanetin e Babait dhe të parëve të vet. Poezitë në
librin "TRUNGU", qëndrojnë stoike të mbështetura mbi “RRËNJËT” e
veta. Në aspektin letrar, shihet se motivi ideor është vazhdimësi e librit
"RRËNJËT", dhe bashkë me librat tjerë, siç e theksuam edhe më parë,
poeti e ka ndërtuar kurorën, jo vetëm si zbukurim artistik, por ka bërë pemën
gjenealogjike të të parëve të vet, e sforcuar kjo përmes poezisë, pasi ruan
motivin e traditës patriotike, duke u bërë më e dashur, më e kapshme dhe më e
pranueshme, andaj ky sforcim pozitiv shihet nga poezia në poezi.
...
E Rrasa, përballë
dëshmitare
Datat e trishta kallë
Ah! Po këtu i thonë
Koshare
Do të doja t’i mbledh
një dorë lulevere
Shpatijeve të
mbjellura me plumba
Nënqiellit të vërshuar
me pëllumba
Drejt, drejt te ato
Lapidare të Lirisë
Koshare e Dardanisë, e
Shqipnisë
E t’iu them
O Heronjtë e mi
Ju jeni kushtrimi që
jehon, që s’pushon
Ju, Ju po po, Ju
trimëri që bulon
Poezia “KOSHARE SHQIPTARE”, faqe 48
Në një rast tjetër poeti shkruan: “Sy
e vesh çikat, shpatijeve në bjeshkë/ Harruan xherxhefet dhe kërrabzat në
xhubletë/ Kënga e dashurisë, shpirtin sikur eshkë/ Ndezur në zemra, në dashuri
na ishin tretë”, (faqe 76). Ky motiv, është tregues se poezia është art i
tranzicionit të brendshëm kulturor. Është vetëvetja! Është vet Mentor Thaqi,
dhe më në fund themi se është edhe “KËNGA E BARDH DUKAGJINIT”, ku poeti e paska
derdhur tërë elanin poetik:
- O Bardh Dukagjini,
mos e ndal baladën
Gjejmë bashkë
zgjidhjen për atë tel t’lahutës
O Kreshnik legjendash,
qe ku e ke dadën
Tel sot e kje këtë
fije floku t’Tanushës
I hoq dy fije floku,
të gjata plot një pash
I bëri dredhë, Bardhit
në dorë ia dha
Vazhdoi Bardhi këngën
edhe më me afsh
Ah sa jehuan shpatijet
dhe Lugu i Lumëbardhit
Faqe 76-77.
Jo vetëm poezia si krijim lirik, por
edhe vargjet ngjasojnë me baladat, janë pjesë e procesit, dinamikë e cila krah
për krah zhvillimeve të gjithmbarshme nacionale, transformohet, jo vetëm si art
letrar e si kulturë letrare, por edhe si kulturë politike e shprehje e lartë
poetike e realizuar në këto lirika!... Poezia “PESHA E FJALËS” e materializon
mendimin tonë të shprehur për poezinë në fjalë.
E shoshitën, e sitën,
e bluan
Sa im, egër, e butë
guri as vulë s’un i
vnuan
E tjerrën, e herrën, e
djerrën, e bjerrën
Po ec e bëje pe t’i
shkohet për filli
Sa e zbutën sa e
egërsuan
Prapë guri s’i vnuan
Nuk i gjetën gjërsi as
gjatësi
Me pash, hapa, kut e
klic, as berxhik
N’hall të matnit, ore
bre
Po po, e matën e
ç’matën
Sa në vagë, në kandar,
në terezi, me okë
Po peshën s’ia gjetën
E n’peshojë s’e vunë
Dikur, doli një i lënë
kah shneta
Po bukur gjins nga
mendja
I vuri guri e vulë, i
gjet peshë e masë
E u tha
... “te arsyeja aty
âsht’ nyja”
Faqe 84.
Në esencën e saj, poezia e Mentor
Thaqit, është edhe strategji e kuptimit dhe mundësi e interpretimit më të
thellë letrar, për t’i transmetuar deri tek tjetri pikëpamjet krijuese, imazhe
që stimulojnë imagjinatën dhe nxisin fantazinë krijuese, pa të cilat nuk ka art
e as vlerë letrare. Në këtë aspekt e shoh të udhës të citoj disa vargje të
cilat përveç botkuptimit letrar, janë vargje të realizuara me sukses dhe kanë
metaforë, shpeshherë të papërseritshme: "Zoti na ruajtë nga pjella
jonë/ Herët a vonë", (faqe 33), "Trupova Drinin n’kapërcim/
Dhe rashë nën Dri/ Edhe pse i dola përmbi/.../ Shqipni, unë jam aty me ty/ Nën
apo mbi Dri, po aty", (faqe 34), "Bardhokë, moj faqekuqe/ Lum
ai që të sheh në prag të vet/ Në pamje të parë, pse të tjerët nuk i vret",
(faqe 36), "E donte Zefi arën e vet, o babë...!" dhe "Çudi
more babë. Çka asht’ ky farë beteri/ ato gjithmonë erdhen prej veri/ po t’thotë
ty qyky Imeri", (faqe 41-42), "Sa dhimbshëm tingëllojnë këto
dhimbje/ Prapë n’udhëtim me lot për kthim/ Lutjet e tyre për jetën, për
vdekjen/.../ Sall mallin sërish me vete/ Atë e patën kulm jete", (faqe
45-46), "Fshiu sytë e lagun prej loti/ Ashtu siq shtrydhet reja në pikë
moti", (faqe 51), "Bjeri kah të duash poet/ As ti sot nuk je
vetja jote", (faqe 62). "Toka, Atij i dha emrin e vet/ Ai
Tokës në Identitet-Dinjitet", (faqe 65), "Tevona, telashe për
farë/ Loti në sy e syri n’arë", (faqe 82), etj.
Përveç metaforave të shumta të kësaj
natyre, të cilat i theksuam më lartë, poeti Mentor Thaqi, ka ndërtuar
edhe postulate të cilat shëmbëllejnë si urti, anekdota, këshilla e thënie
popullore: "N’jetën tème pash’ sa m´pau menja", "Po ti
mso prej kohe, sall koha nuk gabon", "Nuk po t’lâ shumë
pasuni, se as vet nuk pata", "Munohu me dhanë ma shumë se me
marrë", "Borxh Iratin (pasurinë), ruaje e mos e hup",
"Borxh neren, mos luaj me tâ, nuk âsht me luejt", (faqe 50-51),
"Dje, qaja kur këndoja/ Sot këndoj kur qaj", (faqe 61), "Sall
dhimbjen e zgjata/ Sall ligësinë e mata/.../ Ah! Shumë rëndë cinizmi i mikut/
Më i zi se nënshtrimi i vëlla manafikut", (faqe 74), "Kot u
munduam të blejmë lesh dreqi/ Me lesh nuk mshilet veshi", (faqe 81),
"Duhet me pa ma larg se pertej hune/ se maruem me t’rrxume", (faqe
89), "Shpi, shpi, n’truallin tem/ për tjerat mun t’bâjm kuven",
(faqe 94), "Syri i untë sheh përtej deti/ E nuk të lë të shikosh përtej
hunde", (faqe 96), "E rëndë të shitet shpirti njëherë/ Tevona
bëhet lojë shit-blerje/ Pa fije vlere, pa fije ndere// Që miu të mos bie për
mustaqe/ Po u dashka që mustaqet të hiqen/ Fare miu mos të ndiqet", (faqe
105), "I pa pjekur plaku e pleqnar fëmija", (faqe 106), "E
bënë të heshtë një njeri/ Vetë toka zbulon atë fshehtësi", (faqe 107),
e një varg i gjatë që nuk arritëm për t’i evidentuar e theksuar.
Karshi këtyre, poeti e ka zhvilluar edhe
ironinë, kryesisht si figurë stilistike, që ka zënë vend meritor në vargun e
tij. Ironinë, si figurë stilistike, poeti e ka përdredhur si varg artistik,
duke përqeshur e vënë në lojë vese të shëmtuara. Sa për ilustrim po citojmë:
"Më thanë, të thanë, na thanë", (faqe 39), shpreh botkuptimin
ironik për diskutimet pa rend e pa vend, pa fakte e argumente, ose në një rast
tjetër ironizon kështu: "E ne të njëjtët si dje/ Kuaj pa fre/ Kris e
mos the/ Me të vjetrën e re/.../ Ah, melodioze, vicioze/ Sa skandaloze, aq
tekanjoze", (faqe 53), etj.
Mendoj se lexuesi i vëmendshëm, kollaj e
ka për t’i kapur këto fije, dhe pastaj për të transmetuar tutje imazhin lirik,
i cili nëpërmes vargut artistik edhe te poezia "AI DHE AJO", bëhet më
e sforcuar, si nocion dhe si motiv lirik. Këto lirika, që nuk janë të bollshme,
as të mjaftueshme, si motiv kanë shfaqur anën tjetër të angazhimeve letrare,
dhe njëkohësisht shprehin nivelin artistik të kësaj poezie:
AI DHE AJO
Ai i tha, të shtatë
ngjyrat e ylberit
I zbres në tokë për
ty, për këta sy
Ajo i tha, ti vetëm
një ngjyrë
Më sjell në fytyrë,
atë të buzëqeshjes
I ranë trup heshtjes
Ajo vazhdoi, në të
shtatat janë
Që ylberi i mban
Ai lehtë e puthi,
Ajo u skuq si prej
fruthi
Të dy buzëqeshën
Ashtu si deshtën
Faqe 110.
Pa dyshim se dinamika jetësore është ndikuese
e pashmangshme e proceseve, ajo ka vepruar dukshëm edhe në vetëdijen krijuese.
Mërgimi po ashtu, e kjo ndjenjë mund të zbërthehet nëse i lexojmë edhe një
cikël të tërë të poezive, të cilat shfaqin botkuptim tjetër dhe kanë fuqi për
ta interpretuar mendimin krijues në formën më të saktë, psh.: "Borxhet e
Babait", "Loti i Babës", "Dysllykët e Babës",
"Shpi do të maroj, tha", "Syni i untë, Babo", "Ka
thanë Baba Zeqë", pastaj, "Tha përtegjyshi im", "Eh...
Etërit’ dikur", "Kur shmojke Babëgjyshi", etj. Poezitë kushtuar
grave e bëjnë figuracionin në poezi më të qëndrueshëm dhe më të besueshëm:
"Nëna Galë", "Kur u nëm femra", poezi këto që kanë ndërtim
specifik dhe shoqërohen me karakteristikën e vargëzimit. Poezi me motivin e
vendlindjes janë: "Pleqtë e Llukës", "Ara e Zef Llukës",
"Llukjanët, vulë kohe", "Shtatë copë Llukë", të cilat
bindshëm thonë se poeti është i lidhur për atë vend si mishi për kockën. Në
ciklin me poezi përkushtuese do të veçonim: "Darka e Lamës", kushtuar
Presidentit Rugova, "Tha kolosi", "Ju kam thanë qysh në
lindje", kushtuar Sofë Rugovës, "Në Prekaz", "Te
këmbët e legjendarit", kushtuar Adem Jasharit, "Piktura e
heroit", kushtuar Agim Ramadanit, "Be e rrfe,
komandantit", kushtuar Mulla Idriz Gjilanit, "Jo jo, o
kapedan", kushtuar Prek Calit, "Ah more bir", kushtuar
Azem Shkrelit, "Gjergji, ky i treti që nuk treti", kushtuar At
Gjergj Fishtës, "Në Thethin tënd", kushtuar Robert Elsie,
etj. Ndërsa një cikël tjetër, janë përkushtime me vlerë por secila është
pothuajse motiv më vete: "Disidenti", "Erë fisnikërie",
"Eu Dardani, eu po të thonë", "Medvegjë", "N’Dulcinum,
po ku tjetër", "Jetë n’përplasje", "I (pa)zhgënjyer
sakaq", "Vret njësoj", "Po ju them", "Syri i
keq", "Shoq", "Ah, ëndja <kojtja>", "Foli
toka vetë", "Mbi e nën dri, Shqipni", "Ah, Shqipnia
ime", "U kry kur të bëhet Shqipni", dhe të tjera që ngërthejnë
një vister idesh e ndjenjash, prej më të ndryshmeve, motive e përkushtime të
këndshme ritmike dhe tematike!
Nga i tërë ky material që kemi cituar,
mund të përfundojmë se aspekti i poetikës në poezinë e Mentor Thaqit,
dallon kryesisht për motivin ideor dhe ndërtimin karakteristik të këtij motivi.
Struktura e kësaj poezie ka vlerë artistike, kurse përjetimi përvetëson
ndjenjën patriotike, ndonjëherë jo me metaforë eliptike por me mesazh të
drejtpërdrejt, por mirë e konceptuar, në të cilat elementi i atdhedashurisë
është futur në
funksion të verbit poetik. Jo rrallë,
motivet janë të thella dhe po aq përjetuese. Kështu në formën më vetanake
autori i ka adresuar problemet kombëtare, madje që nga antikiteti e gjerë në
ditët e sotme. Prindi, gjyshi, kryeplaku, kryebajraku, janë me fat që i paskan
falur simbolin poetik mbi figura të tyre. E qartë, poeti është fokusuar në këto
figura, madje ka ndërtuar simbolikën e verbit poetik, pikërishtë mbi vlerën
etnografike e etno-regjionale të Dukagjinit, pa të cilën poezia e Mentor
Thaqit, nuk do të kishte këtë ndijim kaq artistik!...
Eh, eh që nga iku Baca
Belë
Janë ndryshkur edhe
kazanët
Rakia u pi e shkoi
Po legjenda mbet e
mbijeton
Poezia "RAKIA E BACËS BELË",
Faqe 117-118.
Sipas vargut "Po legjenda mbet e
mbijeton", mund të themi sepo aq sa do të jetojë "Legjenda për
Bacën Belë", do të jetojë e mbijetojë edhe krijimtaria e poetit Mentor
Thaqi, bashkë me të, sigurisht edhe poezitë e përfshira brenda librit
"TRUNGU", që e patëm subjekt trajtimi!
St. Gallen, 20.12.2021.