Kulturë
Sinan Gashi: Dr. Mirash Ivanaj, krijues letrar në dorëshkrime
E shtune, 04.07.2020, 06:07 PM
Dr. MIRASH IVANAJ (1891-1953) KRIJUES LETRAR NË DORËSHKRIME
Nga
Sinan GASHI
Ndër
ata krijues që, të mbetur në dorëshkrime, mbetën nën hije, gati sit ë paqenë,
është edhe shkrimtari shqiptar Mirash Ivanaj. Mbase rrugëtimi i tij jetësor,
gjithsesi i kushtëzuar, kishte bërë që ai të mos jetë i stacionua në asnjë vend
jetese, po aq edhe obligimet e interesimet e shumanshme që ai i manifestoi,
bënë që krijimtaria letrare të mbetet dëshmi e një dhuntie artistike e asgjë më
shumë.
Dromca jetësore
Fshati
Benkaj i Triepshit (tashti Mal i Zi) dha disa emra të çmuar të kulturës dhe
jetës atdhetare shqiptare. Përveç vëllezërve Ivanaj, Martinit e Mirashit,
shquhej edhe Nikollë Ivanaj (1879-1951), si veprimtarë dhe si krijues letrar.
Ai, madje, kishte lënë të botuar një vëllim poetik si dëshmi, “Lulet e
pasosme”, Tiranë 1944.
Mirashit
iu kushtëzua që të tërë shkollimin ta kryej në gjuhën serbe. Kështu gjimnazin
ai e mbaroi në Pozharevac (Serbi), duke i vazhduar pastaj studimet në Beograd.
Studimet e vijimësisë për afro dhjetë vjet, ai i bëri në Universitetin
Mbretëror të Romës, për filozofi dhe drejtësi, ku kishte mbrojtur dy doktorata
shkencore, për letërsi dhe për drejtësi. Pas kësaj kohe atë e hasim në
Shqipëri, fillimisht si avokat, ndërkohë që emri i tij prej publicisti veç u bë
aktual. Profesionet e tij kryesisht u
sollën vërdallë rreth arsimit, ku bëri punë të rëndësishme kombëtare. Punoi
profesor e drejtor i Gjimanzit Shtetëror në Shkodër (1925-1930), profesor në
Gjimnazin e Tiranës si dhe ministër i Arsimit gjatë harkut kohor 1933-1935. Ai
ia kishte prerë bursën Enver Hoxhës, me arsyetimin se nuk e kishte dëshmuara
asnjë provim të dhënë. Zaten kjo ishte një veprimtari e tij e lakmueshme, kur
shtetëzoi dhe laicizoi shkollat shqipe. Bëri punë të mirë edhe kur plotësoi dhe
freskoi tekstet shkollore me materiale, duke mos e harruar përkujdesjen për
infrastrukturën shkollore dhe administrimin e mirë e korrekt. Në sferën
politike, ai ishte anëtar i Këshillimit të shtetit (1936-1939), kur
kryeministër ishte Mehdi Frashëri, ndërsa që pas pushtimit fashist të
Shqipërisë, më 9 prill 1939, ai largohet nga atdheu dhe shtegton në Larisa,
Athinë, Stamboll, Bejrut, Jerusalem, Sofje, Shkup etj. Më 1945 ai kthehet në
vendlindje, me synimin që të bëjë diçka të mirë për shtetin e tij, por shteti
komunist e dënoi 7 vjet me burg politik. Pas 6 vjet vuajtjesh, ai vdes në
“spitalin” e burgut të Tiranë, më 1953.
Ai
nga bashkëvuajtësit mbahet mend si njeri serioz, fjalëpakë, i tërhequr, që
jetoi vetëm me botën e tij, e cila mbeti mister për shumëçka të jetës së tij.
Tomor
Aliko, për shokun e qelisë në Burgun e Tiranës, kishte shkruar një poezi 6
strofëshe më 1957, ku portretizon karakterin e tij dhe arsyen e dënimit.
E
kujtoj sa herë Mirash Ivananë
Atë
burrë shteti që na mbante pranë
Sigurimsat
për të çfarë nuk thanë
Agjent
i Imperializmit anglo-amerikan
Si
armik populli e dënuan
Patriotin
e cilësuan armik
Në
spitalin e burgut e helmuan
Agjentët
e Bashkimit Sovjetik
Krijimtaria letrare për
kujtesë brezash
Ajo
që kishte bërë në letërsi Mirash Ivanaj së bashku me të vëllain Martinin, ishte
e përmbledhur në dy vepra në dorëshkrim, dhe ato të shkruara në gjuhë të huaja,
kur ishte student. E para ishte vëllimi poetik në serbisht “?ovjekova epopeja”
(“Epopeja e njeriut”) dhe një dramë të shkruar në italisht “Il fuoco di
Sant’Elmo” (“Zjarri i Shën Elmit”).
Ai
kishte shkruar edhe mjaft publicistikë, ndërsa që në burg kushtëzohet të
përkthente materiale në serbisht dhe rusisht. Ai kishte mbajtur edhe disa
ditarë, për të ndriçuar synimet e tij atdhetare.
Ai
që ia dëshmoi talentin, të cilin vetëm sa e la peng të një lajmërimi, sepse
aktiviteti dhe varavingot e fatit jetësor e orientuan në kahe të tjera, ishte
Lazer Radi. Në fakt këto poezi i kishte shkruar kur ishte nxënës dhe student në
Serbi e Itali. Në mungesë periodiku dhe shkollimi shqip, nisën shkrimet në
gjuhë serbokroate edhe shkrimtarë të tjerë, si Hivzi Sulejmani dhe Esat Mekuli,
po e zëmë.
Për
të treguar se kur nisi të shkruajë dhe në cilin vend i lindi frymëzimi, Mirashi
i shënon vendet dhe datat në çdo fundpoezi. Këto poezi, që arrijnë numrin 20
sosh, me gjatësi të ndryshme strofike, e deri në poemtha, kanë datat 1910 deri
1918 e fundit, dhe vendet Leskovac,
Beograd, Deti Adriatik, Romë. Ajo mbase ishte mosha kur lajmërohen xixat e
talentit, që zakonisht nxitën nga motivi erotik, ashtu siç janë edhe këto
krijime.
Ajo
që krijon habinë e këtij vëllimi (mbase cikli) poetik, është biautorësia:
Martin e Mirash Ivanaj. Kjo autorësi e binjakëzuar me të vëllain, po ashtu
student i shkëlqyer, e bëri të thellohet edhe më gjetësin e këtyre
dorëshkrimeve në Dosjen Ivanaj, Dr.Lazër Radi. Ai duke gjurmuar të vërtetën,
bëri edhe krahasimin e kaligrafisë, që i dolën e një dore, i analizoi motivet e
poezive, që heponin në një pikë: te një dashuri platonike e autorit
(autorëve!!!) të pafat. Të dy nuk ishte e mundshme që të ketë të njëjtin
ngacmim. Atëherë autori real është Mirashi, ndërsa i vëllai redaktor, që e
nderoi atë, duke e bërë ‘bashkautor’.
Sido
që të jetë, nga këto poezi të shqipëruara nga L. Radi, hetohet bindshëm pena e
një talenti të jashtëzakonshëm dhe sikur ai kishte një përvojë shkrimore të më
hershme, ngase ato kishin një mendim të mbushur me lëngë artistik dhe shprehje
të mendimit filozofik. Që ka/kanë pasur një ndikim nga krijuesit eminentë të
kohës, kjo veç kuptohrt, por që ato të krijojnë një kapitull kaq serioz dhe artistikisht
kaq të arrirë në këtë moshë, krijon habi. Madje-madje, habi tjetër rrjedh edhe
nga distanca kohore e shkrimeve të tyre, duke mos e humbur vlerën, ndryshimin e
as intensitetin artistik e emocional si në e parë.
Ja
një fragment dëshmimi:
U çmend deti me dallgë,
në shkumë e gjëmime,
dhe krejt stuhi u mbush
prej trupit të Eolit:
Gurët flakëroi nga
kurorë e Neptunit
e me tërbimin tënd vriti
yjet e qiellit!
Kjo dashuri që tek ti
vogëlushe më shtyn
është shumë më e madhe
se ai zemërimi yt,
këmbëngulja më e
fuqishme se shpatullat etua
dhe ky pasioni im shumë
më i madh se besimi yt.
(Zemërim)
Gjurmuesi
dhe përkthyesi e vlerësoi këtë poezi si “mjaft sentimentale dhe prekëse. I
kushtohet një vajze të bukur e cila tashmë ka vdekur.” Nisur nga kjo ai e
mendon se emërtim më i saktë vëllimit do të ishte “Lirikat e një dashurie të
humbur”.
Dihet
se Mirashi nuk u martua asnjëherë por, pas vdekjes, në strajcën e tij në burg
“iu gjet një llullë duhani e përdorur, një gërshet mjaft i madh vajze me flokë
bionde...”, që rrëfen diçka interesante dhe tronditëse për shpirtin e tij, që e
kishte mbajtur peng gjatë gjithë jetës, kudo që frymoi.
Nëpër
gjithë këtë vrungull emocioni, përvijohen dijet e tij intelektuale, që poezinë
e nisur nga motivi i ndjenjës, i jep kahe drejt një filozofie që përgjithësohet
si mendim filozofiko-poetik. A bëhet kjo për fshehje të së vërtetës, apo bëhej
për të rrëfyer realisht vetveten , si njeri dhe si karakter, nuk dihet
saktësisht, mbase që të dyja nga pak.
Pas gjithë kësaj stuhie
tek më linin fuqitë
e ndjeva dobësinë... e
m’u zgjua vetëdija.
Një duhma e rëndë
kundërmonte rreth meje,
fantazia e përgjumur më
shtynte me forcë
të mendoja më saktë për
çmendurinë njerëzore,
ndërsa shpirti nënë
mantel pendimi, qëndronte
mbi pllakën e heshtur të
varrit ku e tashmja vajton,
e një zë dëgjohet:
“Askush s’është i pavdekshëm,
si gjithë të tjerët bëj
dhe ti, se dhe ti je njeri...”
(Njeriu)
Ky
rast dhe shumë të tjerë dëshmojnë për humbjen e madhe të artit letrar, kur fati
i tyre i zi ka bërë që ato të mbesin vetëm shoqëruese të autorit dhe tashti, ta
humbasin hapin e aktualitetit artistik.