Kulturë
Prend Buzhala: Testamenti poetik i artistit të madh
E shtune, 11.04.2020, 11:46 AM
TESTAMENTI POETIK I ARTISTIT TË MADH, MITI MODERN I FRYMËZIMIT
(Lexime
poetike. Frederik RESHPJA: “Testament”), 5
Nga
Prend BUZHALA
Në
Prishtinë poezia e Frederik Reshpjes është botuar që më 1975, në vëllimin
poetik “Enisé, enisé”. Dhe, së fundmi, më 2018, “Era përkund pikëllimin e
luleve”, poezi, zgjodhi dhe parathënien e shkroi Anton N. Berisha, edicion i
Shtëpisë Botuese “Beqir Musliu”, Gjilan. Vëllim i fundit hapet me poezinë
“Testament”, të cilën po e marrim për komentim.
1.
Kur
De Rada i drejtohej Pëllumbit të Anakreontit te "Milosau", ose Naimi
engjëllit të urtësisë te "Historia e Skënderbeut", i pasuar nga
Gjergj Fishta që i drejtohej zanave ("Lahuta e Malcis"), apo nga
Lasgushi që artin e sillte nëpërmes Zogut të Qiejve a Frymës së Zotit - që të
gjithë ishin të ndërgjegjshëm se po krijojnë një REALITET ARTISTIK, një botë
arti. Poezinë e ka lindur vuajtja, kanë thënë estetët e lashtë dhe kështu thonë
edhe ata të sotmit. Frederik Rreshpja, te poezia "Testamenti" na e
shqipton kredon e tij estetike:
Që fëmijë e kam kuptuar
se kam lindur
I mallkuar me art.
Gjërat i shihja ndryshe
(...)
Mos e pastë njeri këtë
fat!
Të
shohësh ndryshe!
Pra,
jo si të tjerët! Jo si regjimi e regjimet!
Të
shohësh ndryshe (pluralizmi i ideve, pluralizmi estetik), përbënte përgjegjësi,
sfidë dhe guxim.
Dhe
ky është ai mallkimi që e ndoqi në jetë.
Ngjashëm
me romantikët evropianë që e kishin temë të preferuar bukurinë fatale. Porse
arti krijohet, po edhe trajtohet e këndohet si temë e përjetshme njerëzore, me
përmasat ontologjike të tij, dhe me përmasat e përjetimit estetik të tij. Të
mos shohësh si ideologjitë totalitare, as si ideologët e artit, por si artist,
si krijues- përbënte një poetikë të tërë të refuzimit, e që francezët me Bartin
e quajnë refuzim estetik.
Poeti
e pranon këtë sfidë të bukur mallkimi!
Vargu
"Mos e pastë njeri këtë fat!" përsëritet te secila njësi
strofike-lirike, për ta përforcuar e shkallëzuar tensionin emocional, që
shënjojnë këtë fat (të gjakuar) lirik-jetësor! Religjioni i poetit është arti.
Dhe kjo është ajo simetria e bukur kontrastive e thënies dhe e formës poetike,
ku thuret Miti Modern i Frymëzimit. Ky mallkim është “religjioni” i tij, është
kredoja e tij. Sigurisht që artisti posedon, në radhë të parë imagjinatën
krijuese dhe përfytyrimet, është i hapur ndaj përvojave, është natyrë impulsive
dhe e shqetësuar, emocionalisht i ndjeshëm, ambicioz, i pavarur, dyshues në
norma e rregulla, afektiv... Platoni i moçëm thoshte se artistët janë të
frymëzuar, janë raca më e çmendur, ata shkruajnë gjëra të bukura, por atë që e
shkruajnë, nuk e kuptojnë. Indusët e lashtë thoshin se arti është një DEHJE E
KTHJELLËT, e artisti një I DEHUR I KTHJELLËT.
Nuk
është e habtishme, prandaj, pse ai i përfytyron dhe i percepton ndryshe gjërat
dhe realitetin, me anë të imagjinatës krijuese:
Peshqit fluturonin drejt
çerdheve, te yjet.
Në vend të borës binin
zogj në çdo dru.
Era si ketër brente
degët.
Peshqit
marrin fluturimin e zogjve, zogjtë bien poshtë, era merr rolin e ketrit...
Realiteti shikohet përmbys. Gjithçka në përmbysje! Pamjet na vijnë krejt
surrealiste. Realiteti dekompozohet që të formësohet artistikisht! Fluturimi
dhe rënia, furia dhe brejtja, - ja një tjetër simetri kontrastive e këtij
dekompozimi. Në “Fjalorin e simboleve” (J. E. Cirlot) thuhet se peshku është
një qenie psikike, që shënjon një "lëvizje depërtuese", i pajisur me
një fuqi "ngritëse" në lidhje me çështjet themelore - domethënë në të
pandërgjegjshmen (“peshku është simbol i një jete të thellë, i botës
shpirtërore që shtrihet nën botën e dukshme, peshqit që përfaqësojnë forcën e
jetës”). Në mitet antike ligjërohet edhe për peshkun fluturues. Ndërdija
(subkoshienca) përbën thelbin metaforik të artit. Prandaj ndodh “dekompozimi”.
Nëse deti shënjon gjerësinë dhe thellësinë (e padukshme), peshku, si qenie e
shenjtë (simbol antik i krishterimit), te kjo poezi fluturon për në qiell!
Horizontalja ka mbetur si themel lartësish. Nga poshtë lart (vertikalja:
fluturonin drejt çerdheve, te yjet) dhe nga lart poshtë: Në vend të borës binin
zogj në çdo dru.) poeti tashmë është i kryqëzuar aty. Tashmë vargjet zënë e
marrin përmasa biblike:
Qante mbi mua nëna,
shënmëria ime. Ave nëna ime!
Mos e pastë njeri këtë
fat!
Në
Bibël thuhet: "Këtu është nëna juaj" (Gjoni 27, 19) që i rri te koka
të kryqëzuarit. Te Zbulesa (28, 12) lexojmë versetin: “Një shkallë u vendos në
tokë me majën e saj për në qiell (Zanafilla 28:12). Korrespondueshëm me këtë
referencë biblike, qëndron vargu i Reshpjes nga poshtë-lart. Poshtë qëndron
vuajtja, lart lavdia e dritës. Poeti, i mallkuar me artin e tij, vuan
pafundësisht. Vuajtja ka përmasa biblike. Kësisoj, nëna IDENTIFIKOHET me Shën
Mërinë, të cilës i falet (Ave) poeti!
2.
Mistifikuesit
romantikë e modernë, shpesh artin e tyre ia atribuojnë një frymëzuesi, si Dante
Virgjilit, apo Tomas Stern Eliot që ia atribuoi Miltonit.
E
pra, pikëshikimet janë nga më të ndryshmet, ashtu si janë nga më të ndryshmet
(dhe më të mistershmet) edhe udhët e artit e të artistit... Për art ka nevojë
secili njeri, ka nevojë secila fushë e jetës. "Besimi ka nevojë për
art", do të thoshte edhe Papa Gjon Pali i Dytë, i cili shkroi një ese
studimor të mrekullueshëm, me titullin "Letër dërguar artistëve".
Porse arti qëndron "përtej gjërave", një mister që qëndron "në
anën tjetër", mu si Hyji, ku qëndron E Tejetbukura. Një Bukuri e
Parrëfyer, si i Tejetlavdishmi.
Arti
është Mburojë e Shpirtit përballë goditjeve të errësirës, përballë sulmeve të egra
të së keqes e përballë dredhive të satrapisë... është kërkim i ethshëm...
Realiteti i jetës merr formë e përmbajtje në shfaqjet më të thella të artit.
Arti nuk është vetëm ai Çasti i Shkrimit, apo Çasti Solemn i Këngës. Kundruall
karakterit kalimtar të jetës (iku rinia duke dashuruar një Afërditë, rrethuar
me Olimpin e luleve, simbol i më të bukurës, i lulëzimit të moshës), është edhe
ai çasti i ëndërrimit dhe gjakimit të së bukurës:
Kam dashur një Afërditë
në Olimpin e trëndafilave.
Pastaj erdhe ti tërë
ikje.
Më vonë vije vetëm nëpër
ëndrra, si perënditë ilire.
Kështu iku dhe rinia,
filigrani i djalërisë,
i mallkuar me art.
Mos e pastë njeri këtë
fat!
Duke
qenë i burgosur, i privuar nga të mirat e jetës, arti i bën shoqëri. Nuk e lë
vetëm. Dhe ja, përsëri aty, si këmishë pranë trupit, i qëndron mallkimi,
mallkimi i artit! Ai i këndon fatit të tij nopran, tragjik. Ai është në shoqëri
vetëm me dhimbjen, me vetminë, me hënën, malet, lumenjtë, gjethet, peizazhin
vjeshtarak, pothuajse një peizazh kufomatik. E çka i mbetet kur jetën e pati
kaq të vuajtur:
Tani që po vdes ëndërroj
vetëm një kryq te koka,
Dhe të harrohem, se nuk
dua që edhe pas vdekjes
Gjithçka
qëndron në braktisje. Gjithçka është me zemrën e plagosur. Të vetmin ilaç, për
t'u shëruar nga pikëllimi, ai e gjen te poezia e tij. Nëse dhimbja e fatkeqësia
e kanë përcjellë kaq gjatë nëpër vite, të duket sikur ai nuk gjendet në kërkim
të shpresës, por në kërkim të këtij pikëllimi, të boshllëkut të ëndrrave, të
vetmisë.
Tashmë
perceptohet një tjetër akt i kësaj drame të jetës, pasjeta (i bërë njësh me
natyrën, të cilën e shndërroi në simbol lirik dhe e përjetësoi nëpër vargje):
Po kur të vdes, portreti
im ka për t’u shfaqur nëpër gjethe,
Se unë kam patur miqësi
me çdo dru.
Në stinën kur bien
gjethet
Do të bien edhe sytë e
mi.
Tani e tutje shirat do
të jenë lotët e mi.
Njësitë
strofike, sikundër i lexuam, përbëjnë akte më vete të dramës jetësore e
poetike! Ato thuren si një simetri kontrastive njëra me tjetrën. Dhe këtë e
arrin ta strukturojë vetëm Artuisti i Madh.
3.
Që
nga Bodleri e këndej, poetët ndiejnë dhembje për shkak të humbjes së
përgjithshme të humanizmit. Jeta është e vjelur, vihet në pah ndjeshmëria se
gjithçka është shkatërruar...
Bodleri
këtë Mit të Frymëzimit, në përqasje me realitetin, e përkufizon si Lule të së
keqes, Mjeda ynë e përkufizon si kob të bukurisë (te “Vaji io bylbylit”),
Lasgushi si bukuri tmerrësisht e dashur, llahtari tmerrësisht e bukur, Beqir
Musliu si bukuri e zezë. Kësisoj, në vazhdën e këtij këndimi, qëndron edhe
formula e tij poetike: i mallkuar me art./ Mos e pastë njeri këtë fat!
-----------------------------------------
Frederik RESHPJA:
TESTAMENT
Që
fëmijë e kam kuptuar se kisha lindur
I
mallkuar me art.
Gjërat
i shihja ndryshe:
Nëpër
shirat e vdekur
Peshqit
fluturonin drejt çerdheve, te yjet.
Në
vend të borës binin zogj në çdo dru.
Era
si ketër brente degët.
Qante
mbi mua nëna, shënmëria ime. Ave nëna ime!
Mos
e pastë njeri këtë fat!
Kam
dashur një Afërditë në Olimpin e trëndafilave.
Pastaj
erdhe ti tërë ikje.
Më
vonë vije vetëm nëpër ëndrra, si perënditë ilire.
Kështu
iku dhe rinia, filigrami i djalërisë,
i
mallkuar me art.
Mos
e pastë njeri këtë fat!
Tani
që po vdes ëndërroj vetëm një kryq te koka,
Dhe
të harrohem, se nuk dua që edhe pas vdekjes
Të
më ndjekë mallkimi i artit.
Mos
e pastë njeri këtë fat!
Po
kur të vdes, portreti im ka për t’u shfaqur nëpër gjethe,
Se
unë kam patur miqësi me çdo dru.
Në
stinën kur bien gjethet
Do
të bien edhe sytë e mi.
Tani
e tutje shirat do të jenë lotët e mi.
Mos
e pastë njeri këtë fat!
(Nga libri poetik i
Frederik Reshpjes “Era përkund pikëllimin e luleve”, poezi, zgjodhi dhe
parathënien e shkroi Anton N. Berisha, edicion i Shtëpisë Botuese “Beqir
Musliu”, Gjilan, 2018)
(Prend N. Buzhala, rishkrime, 5 prill 2020)