Kulturë
Prend Buzhala: Qenia e hallakatur shpirtërisht e mendërisht
E merkure, 08.04.2020, 04:07 PM
QENIA E HALLAKATUR SHPIRTËRISHT E MENDËRISHT
(Lexime
poetike: poezia “Përhënie” e Mirko Gashit), 2
Nga
Prend BUZHALA
Poezia
“Përhënie” sjell nuancime krijuese të reja të poezive të përparshme e të
simbolikës së përparshme të Mirko Gashit. Kjo lirikë (Poezia “Përhënie”, e
botuar edhe te “Zëri”.shkurt 1993, f. 18) përfshihet te vëllimi “Reinkarnimi
im”, botim post-mortum, përgatitur nga Fehmi Ajvazi Gashi, botoi Media Plus
Art, Prishtinë 2011).
Dihet
se cila është situata e njeriut në gjendje të përhënët: qenie me shumë trille e
teka, që e ndërron mendjen orë e çast e nuk di as vetë se ç'dëshiron e
ç'kërkon; që nuk e përmban dot veten, siç e thonë edhe shpjegimet shqip të
kësaj fjale.
1. Privimi nga drita që
ke
Ja
ç’thotë poeti kur e krijoi këtë poezi:
"Atë
poezi e bëra me ndihmën e shumë vargjeve të mia nëpër poezi të ndryshme ku e
kam përmendur hënën.”
Figura
e hënës në poezinë e Mirko Gashit ka një rrezatim figurativ dhe kuptimor të
gjerë. Dy shënjuesit e saj më të thellë dalin: i pari te hëna, që është e
privuar nga drita e vet dhe që është vetëm pasqyrim i diellit; i dyti tregues –
hëna kalon nëpër faza të ndryshme dhe e ndërron vazhdimisht formën. Për këtë
arsye, hëna simbolizon varësinë dhe principin femëror (përveç në raste të
veçanta) si dhe periodizimin e ripërtëritjen. Në harmoni me këtë, ajo është
simbol i shndërrimeve dhe rritjes. Me hënën Mirko Gashi evokon bukurinë e
femrës, por edhe bukurinë në jetë e në përmasa kozmike; evokon dritën nëpër
shtigjet e errëta të fatit. Aty feksojnë vizionet e poetit: tashmë hëna shëtit
nëpër zonat e mistershme e të fshehta, të dyfishta, të poetit: aty lëngon një
imagjinatë nga pak e hallakatur, por është edhe imagjinata që ekzaltohet, dhe
shtypet; së andejmi, ai i gjen burimet e të vërtetës dhe vatrat e lirisë
shpirtërore e ekzistenciale. Aty vjen fryma e fjalës së shqiptuar aq butësisht,
pothuajse, një poetikë e frymës së butësisë së pazakontë, po aq sa edhe një
ashpërsi rezistimi, një goditje si me gong që merr jehonë së brendshmi dhe
dëgjohet në hapësirat e pakufishme të kozmosit:
Në dreq të mallkuar
me draprin e hënës së re
në rërë
mjellmën e argjendtë e
kanë prerë
2. Epifania lirike e
ekstazës poetike
Simbolizmi
i mjellmës, ashtu si ai i hënës, po ashtu ka përdorim funksional estetik e
poetik: ajo shënjon hijeshinë, bukurinë, energjinë, butësinë, -pastërtinë,
fisnikërinë dhe plotkuptimësinë. Ajo është sinonim i krijesës së bukur, e cila
në poezinë e Mirko Gashit shfaqet përnjëmend si epifani lirike e ekstazës
poetike. Nëpërmes kësaj poezie, sikundër figurat opozicionale jetë/vdekje,
ujë/zjarr, dritë/errësirë etj. edhe këtu na vijnë ligjërimet e përvojave
krejtësisht të kundërta: në njërën anë mjellma e bardhë, në tjetrën mjellma e
zezë. Opozicioni i tillë simbolik i shquar si përvojë e simbolistëve dhe
parnasistëve evropianë, (diell i zi, kalë i zi etj), te Mirko Gashi e luan
rolin e sintezës së atmosferës festive: jeta në harxhimin e saj na është një
festë! Një dasmë hënash. Mjellma e bardhë shfaqet ditën, kurse mjellma e zezë
është simbol i bardhësisë së natës; njëra solare, tjetra e errësirës. Bardhësi
e errësirës!
Të dy mjellmat në lirikën e Gashit shfaqen si mistere të shenjta, të sakralizuara posi tek mitet, janë zona të mistershme (rrezatime reminishencash të dritës mashkullore e të dritës femërore). Në të vërtetë, kjo poezi, me orkestrimin e kaq shumë figurave të nuancuara semantikisht, shfaqet e thuret si një sintezë e bukur e tërë krijimtarisë poetike të Mirko Gashit, nga njëra anë dhe e jetës së tij nga ana tjetër.
Mirko GASHI:
PËRHËNIE
Në
dreq të mallkuar
me
draprin e hënës së re në rërë
mjellmën
e argjendtë e kanë
prerë
Mes
brigjeve uji
shtatë
diej fundosi
dy
hëna nusërore varrosi
Mjellma
e zezë
dhe
ajo e bardhë
mua
më kërkojnë
pas
hënës së re
të
zi ose të bardhë
Dhe
mbaje mend
kur
hëna bashkohet
dhe
hëna në det fundoset
ai
do të rritet tatpjetë
baticës
Vdekja
dhe jeta
shëtisin
dorë për dore
si
binjakët që shkojnë në shkollën
yjore
për
të mësuar
pse
vlon qumështi në gjirin e nënën
qysh
zgjohet deti në prehërin e hënës
në
baticë
kërkojnë
fytyrat tona të humbura
e
ti lule
zhvisheshe
ngadalë
ata
duruan të të shohin
durimi
është
kufiri
i
mençurisë dhe çmendisë
I
përngjan hënës
e
nënës
ai
është limani
i
fundit i mirësisë
O
Zot
druaj
se
do t’i prejnë
rrezet
e Hënës
si
do ta luajë
atëherë
elegjinë
për dëmin
në
lyrën time
pa
tela
Hëna
drapër
korrte
valët
e
detit
Njeriun
e pret korrja
ai
gjuan draprin e hënës
Në
kraharorin e jevgut
e
krisur
hëna
dënes
Njëherë
marama
të
bëhet e mbrama
mbaron
loja
do
të jetë Hëna
do
të ketë rreze
të
mbyllet syri
të
pushon goja
Hëna
lëshoi rrjetën
qyteti
vazhdoi jetën
Në
prehrin e hënës
sa
e lumtur
më
ishte jeta
edhe
ën shpirtin tim
tashti
zbriti bleta
E
unë e hëna vajtojmë
luajmë
etida
ç’u
bë nisia
ku
është Atlantida
Troku
i kalëfuqive
buçet
Korbat
nëna
e
çalë hëna
do
ët vyshken
burbuqet
Ji
i gëzuar
mos
rri me lot
sonte
niset hëna e plotë
Nëpër
guaca po fle gaca
sonte
niset hëna e plotë
(1993)
(Prend N. Buzhala, rishkrime, 2 prill 2020)