Kulturë
Fatmir Minguli: Isopolifonia – kjo perl? shqiptare e jugut
E hene, 06.04.2020, 10:58 AM
Isopolifonia – kjo perl? shqiptare e jugut
(Sh?nime
mbi librin “Identiteti
iso-polifonik “ Milosao, 2018 t?
studjuesit Timo M?rkuri)
Pra isoja ?sht? mb?shtetje,
aprovim, unanimitet.
Ismail
Kadare, “Autobiografia e popullit n? vargje” f.9
Fshatrat tona kishin m? shum?
qytetari se ç’kan? sot disa
qytetar?.Kishin m? shum?
diplomacise disa diplomat? t?
sot?m. Qysh dje shikonin m?
larg se e sotmja jon?, shikonin te e
nes?rmja q? do t? vij? edhe ne.
Timo
M?rkuri, “Identiteti isopolifonik” ,
f.111
Nga Fatmir Minguli
Nuk ka shum? koh? q? pa drit?n e botimit libri i poetit
dhe studjuesit bregdetas t? Sarand?s,Timo M?rkuri, q? edhe pse mban p?rcaktimin
“sprov?” nuk ?sht? i till? por ka formatin e nj? vepre dinjitoze me plot
argumetime serioze n? l?m? t? artit popullor t? Jugut shqiptar.
N?se do t?
diskutoj mbi struktur?n e k?tij libri, do thoja se ?sht? nj? model mbi m?nyr?n
e zb?rthimit t? nj? pasurie kulturore
tashm? me vlera t? jasht?zakonshme, at? t? iso-polifonis?.
N? k?t? lib?r kemi nj? p?rq?ndrim t? ideve t? shprehura m? par?n? disa libra t? botuar nga po ky autor, mes t? cilave p?rmend “Madh?ria
e saj- k?nga isopolifonike” sprov?, “Sh?njt?ria e isos” – sprov?, “Vesa mbi
k?ng?” – sprov?, “Vajz? e val?ve” – sprov?, libra q? trajtojn? gjer?sisht k?t?
tradit? madh?shtore t? nj? populli t? lasht?.
Duke qen? lib?r q? vesh petkun e v?rtetimeve bazuar n?
fakte, ai ndeshet dhe i kund?rshton me llogjika t? gabuara t? shprehura n?
libra e artikuj t? ndrysh?m ku k?rkohet p?rjashtimi i fjal?s “isopolifoni” dhe
t? z?vend?sohet me fjal?n e thjesht? “polifoni”. Madje k?rkohet nga nj? grup
njer?zish q? t? zhb?het klasifikimi nga UNESKO i k?tij thesari popullor shqiptar, duke hequr
fjal?n “iso” nga em?rtimi “iso-polifoni”.
P?rse termiiso-polifoni?
Kuptohet se Timo M?rkuri nuk ?sht? zgjeruar n? shum? emra
njer?zish q? e kund?rshtojn? k?t? fjal? q? ka fituar vendin e saj t?
merituar n? UNESKO. Pak r?nd?si ka p?r t?. Ai zgjedh rrug?n e
v?rtetimit me an? t? argumentave jet?sor?, me vet? librat e tij t? shumt? q?
analizojn? gjer n? kapilar?t m? t? holl? l?vizjen e gjakut poetik dhe muzikor
t? k?ng?s iso-polifonike labe dhe himjariotee m? tej, gjak q? rrjedh dhe n?
damar?t e vet? Timo M?rkurit.
K?to damar? e
kapilar? n? trupin e k?ng?tar?ve madh?shtor? t? iso-polifonis? nuk jan? gj?
tjet?r veçse “ çarje shpirti”, ashtu si
uji i kulluar i maleve mbi detq? çan
shk?mbin e rrjedh teposht? brigjeve t? jet?s. Esht? ky kumt q? vjen nga
p?rkufizimi q? vet? Timo M?rkuri ka b?r? p?r natyralitetin magjik t? lindjes
s? k?ng?s polifonike. Dhe gjithçka ka
arom?n e pavar?sis?!
Atje, n? at? vend ku pavar?sia ?sht? e paprekur dhe
origjinale edhe kultura e till? ?sht?. E brenda kultur?s ?sht? dhe k?nga. Prandaj
me t? drejt? Timo M?rkuri n? librin e tij m? t? fundit”Honestra e k?ng?s
himariote” shkruan:
“ K?shtu ndodh
edhe me k?ng?n popullore. Honestra e k?ng?s grumbullon n? vet?dijen ton? ngjarje,
p?rvoja, p?rjetime momentale, luftra, akte individuale ose kolektive t? cialt
jan? “shiu”, “uji” i t? cilit dep?rton n? tok? e mbush honestr?n, ku pas “filtrimit”
prej tij precipiton e zakonshmja n? harres? dhe mbetet esencialja, q? rrjedh si
uj?t e burimit, n?p?r k?ng?. Ne njohim k?ng?tarin autor, at? q? k?ndon i pari
dhe nuk na shkon mendja se ai ?sht? thjesht? “gryka e burimit”, shk?mbi q? u ça
nga dhimbja a nga malli dhe n?p?r t? “çar?n e shpirtit” t? t? cilit buroi
k?nga”. ¹
T? p?rjashtosh ison nga polifonia ?sht? nj?lloj sikur t? barazosh k?ng?t hipnotizuese labe e toske me k?ng?t polifonike q? tashm? jan? zhdukur t? vendeve t? Ballkanit.²
Vet? p?rcaktimi i termit polifoni ?sht? i qart? kur nuk
p?rmendet pjesa strukturale q? ?sht? grupi i isos. p?r k?t? mjafton q? t?
shihet pa syze deformuese ky p?rcaktim n? wikipedia.³
Fenomeni i iso-polifonisë popullore
shqiptare është shpallur si "Kryevepër e trashëgimisë gojore dhe
jo-materiale të njerëzimit" nga UNESCO. Termi "iso" i referohet
stilit që shoqëron këndimin iso-polifonik dhe lidhet me "iso-nin" e
muzikës kishtare bizantine, ku grupi i k?tij stili t? k?nduari shoqëron këngën.?
Dhe gazetarja e dit?ve tona, italiania
Brunilda Ternova n? artikullin e saj mbi isopolifonin? shqiptare shkruan:
“Kjo është arsyeja pse iso-polifonia u këndua nga
shqiptarët kudo, si në raste gëzimi dhe fatkeqësie, në dasma dhe vajtimet n?
vdekje, para dhe pas betejave, brenda dhe jashtë në natyrë të hapur, duke u dh?n?
shpirt ditëve t?
zakonshme dhe atyre festive. Në vend të
instrumenteve, zëri i qenies njerëzore është shprehja e qartë e shpirtit të
shndërruar në art.”?
Po nuk mungojn? dhe analizat e studjueses tjet?r
italiane, Anna
Maria Ragno, q? n? artikullin e saj “Shenjat e tingujve q? i takojn?
isopolifonis? shqiptare” shkruan:
“Iso-polifonia shqiptare karakterizohet nga pjesë të
përbëra kryesisht nga dy pjesë solo, njëra pjesë kompozon melodinë dhe tjetra
kryen një kundër-këngë me një iso korale. Struktura e këtyre pjesëve solo
ndryshon sipas mënyrave të ndryshme të të kënduarit pasi çdo grup e përshtat strukturën sipas nevojave të
tyre. Sidoqoftë, siç kemi parë tashmë, mund të dallohen tre makro modele: tosk,
laborator dhe çam.”?
E mbas k?tyre p?rcaktimeve t? sjella nga t? huajt p?r iso-polifonin?
shqiptare dhe vetit? e saj le t? shohim se çfar? ka shkruar Ismail Kadare
q? n? vitin 1980:
“Kjo ndodh sepse anonimati ?sht? form? e ekzistenc?s s?
poezis? popullore. Ai ?sht? nj? nga
mekanizmat baz? t? t? k?tij sistemi. Ai ?sht? n? çdo qeliz? t? tij. N? k?ng?n
polifonike t? Jugut, isoja, pavar?sisht se nuk ka fjal? ( dhe kjo tregon se
?sht? nj? form? akoma m? e vjet?r se kori antik), nuk ?sht? vet?m form?
ekzekutimi, por b?n pjes? n? p?rmbajtjen e k?ng?s. K?nga polifonike e jugut nuk mund t? ekzistoj? veçse e rrethuar
prej isos. Madje kjo murmurim? kolektive, anonime, ?sht? ndoshta m? e
r?nd?sishme se vet? k?nga. N?qoft?se isoja
nd?rpritet, kjo do t? thot? se k?nga duhet t? nd?rpritet. Pra isoja
?sht? mb?shtetja, aprovim, unanimitet. Me an? t? isos, populli jep t? drejt?n p?r t? vazhduar k?ng?n. Me nd?rprejen
e saj, ai e heq at? t? drejt?.?
A e kan? lexuar vall? ithtar?t e zhb?rjes s? iso-polifonis?!?
Nd?rsa vet? autori Timo M?rkuri duke shp?rthyer veç
forc?s argumentuese edhe shpirtin poetik q? vlon brenda tij, shkruan se “ Duke i hequr em?rtimit t? k?ng?s fjal?n “iso” ?sht? si t’i
pres?sh lisit rr?nj?t”.?
Dhe m? tej ai duke b?r? nj? analiz? strukturale t? k?ng?s
me iso shkruan se “ Iso nuk ?sht? e kusht?zuar nga marr?si. Marr?si ?sht?
sinjali i nisjes s? anijes nga porti, por isoja ?sht? deti n?p?r t? cilin
lundron flota e k?ng?s. Anija mund t? nis? lundrimin edhe jasht? portit, por
gjithsesi n?p?r det do t? lundroj?.[…] Dhe bukuria e k?ng?s nuk ?sht? te
teksti, as te z?ri brilant i marr?sit. Bukuria e k?ng?s ?sht? te iso-ja. […]
“Iso-ja” ?sht? lumi i lot?ve q? buroi nga syt? e n?nave dhe krijoi detin e
k?ng?s, prandja k?nga jon? popullore (shum?z?r?she) ?sht? n? radh? t? par?
k?ng? me iso. ?
Lind pyetja: e
p?rse duhet zhdukur kjo fjal? nga em?rtimi i k?ng?s si iso- polifoni? P?r hir
t? kujt arsyetimi?
Me sa lexohet n?p?r portale t? ndryshme sheh se UNESKO
–ja ka futur n? list?n e trash?gimnis? jo materiale k?ng?n polifonike t?
Sardenj?s dhe t? Kaukazit. Pra i ka dalluar ato nga iso-polifonia, e cila ?sht?
e veçant? n? t? gjith? aeralin e k?ng?s polifonike.
Por pa e ditur mir? arsyetimin e k?rkesave p?r t? hequr
“ison”, mendja t? shkon se k?rkohet nj? uniformitet mes k?ng?ve polifonike t?
popujve t? ndrysh?m e k?nga shqiptare iso- polifonike t? humbas? mes tyre e t?
mos ket? identitet shqiptar. Kjo
k?rkes? duket nj?lloj sikur t? tentoje q? Beratit t’i hiqen 1000 dritaret,
Gjirokastr?s t’i hiqen sokaket me pllaka guri, Butrintit t’i hiqen skulpturat
dhe muret.
Dhe vet? Timo M?rkuri me ironin?e holl? q? kan? gjith?
bregdetasit, nj? ironi poetike, e ?mb?l dhe jo ther?se, thot?:
“Nuk di pse
thirrjet “hiqni iso-n” m? ngjajn? me thirrjet “hiqeni sorr?n nga flamuri”,
thirrje mjerane e disa “dumbabistave” qysh n? dyvjetorin e shtetit shqiptar”.¹º
Pak a shum? ndodh
si at?here kur n? koh? t? ndryshme, mbas vitit 1990 n? Shqip?ri anatemohej her?
B.B.C-ja e her? “New York Times”, nga forca t? ndryshme politike. Ndoshta kemi
t? b?jm? me interesa t? vogla, p?r
mbajtjen e pushtetit mbi k?ng?n polifonike nga disa njer?z t? cil?t nuk
pranojn? krijimin e “Rrjetit Komb?tar t? Shoqatave t? Polifonis?”?
Ndoshta!
2.Iso- ja shqiptare- nj?
histori e lasht?
Por kund?rshtuesit
le t? studjojn? akoma m? mir? historin? e k?ng?s iso-polifonike, le t?
lexojn? me qet?si librin e Timo M?rkurit”Identiteti iso-polifonik” por edhe
mendimet e Ismail Kadares?, i cili shkruan p?rs?ri kur argumenton jet?n e gjat?
t? k?ng?s polifonike shqiptare:
“ …Por kjo s’ishte veçse n? nj? gj? e rastit. Nd?rkaq,
popujt e Ballkanit, ashtu si nj?mij?,
dymij? vjet m? par?, vazhdonin t? shoq?ronin varrimet e tyre me vaje e k?ng?
polifonike. Muzika, ajo q? sipas Niçes, kishte heshtur e turp?ruar n? periudh?n
e zvet?nimit t? tragjedis?, ishte kthyer p?rs?ri n? ritet mortore t?
ballkanasve”. ¹¹
Prandaj me t?
drejt? n? argumetimet e tij, Timo M?rkuri i referohet lasht?sis? s? k?ng?s
shqiptare t? Jugut kur merr n? studim jo
vet?m tragjedit? e Eskilit por dhe at? t? Shekspirit duke dal? n? konkluizionin
se tragjedian?t e m?dhej antik? e kan? marr? nga populli ritin mortor dhe
ceremonialin e vajtimit me ligje dhe e kan? v?n? n? veprat e tyre. Nuk ka
ndodhur e kund?rta.- shkruan ai me t? drejt?.
Por nuk mbetet me
kaq, ai di t? sqaroj? bukur dhe shenjtin Jan Kukuzeli cili studjoi metodat e mbajtjes s? isos n?
himnet e kish?s, gj? q? e mori nga populli, mori pik?risht ison. Edhe pse “nuk
dinte t? k?ndonte labçe”!? Ia vlen q? t? njihesh mir? me studimin e po k?tij
autori ku trajton gjer?sisht
veprimtarin? e shqiptarit Jan Kukuzeli n? hartimin e veprave t? tij origjinale muzikore
kishtare.¹²
N? shkrimin e tij,
q? nuk ?sht? i botuar n? librin “Identiteti iso-polifonik” ai kund?rshton me
bindje iden? e hedhur nga ata q? duan t? eleminojn? fenomenin “iso” nga trojet
dhe kultura shqiptare. Ja argumetimet q? jep studjuesi Timo M?rkuri:
“-Duke
ja veshur Jan Kukuzelit ( krijimin e fjal?s “iso”- F.M.) që jetoi
në shekullin e XIII këtë autorësi, pa dashje zvogëlojmë “moshën” e
iso-polifonisë.
-E quajmë iso-polifoninë
vepër dhe kontribut individual ose së paku, vepër e një grupi priftërinjsh, në
një kohë që ajo është vepër e gjithë kombit.
-E quajmë iso-polifoninë
vepër dhe kontribut, vetëm i ortodoksëve, kur edhe në krahina të
myslimanizuara të vendit tonë,iso-polifonia ka qënë edhe është…pjesë e “genit”
tonë të identitetit kombëtar.
-E quajmë iso-polifoninë
vepër e …popujve ortodoksë, por ortodoksë nuk janë vetëm shqiptarët,
pra humbet kështu karakteri kombëtar i kësaj vlere të madhe.
Dhe për këtë,përdoret
kontributi fetar i një bashkëkombasi tonë, emri dhe lavdia e të cilit për
kontributin e dhënë i ka kaluar që në ngjallje të tij kufijtë e
mirënjohjes së thjeshtë ballkanase, duke u shndruar në një shënjtor të besimit
ortodoks.”
Por nuk duhet lejuar ky keqp?rdorim sepse edhe
n? k?t? lloj gjykimi dalin paralele q? iso-polifonia t? jet? nj?lloj si e shteteve t? tjera, n?se ka ekzituar nd?r ta,
kur dhe k?nga polifonike nuk ekziston m?.
Por dihet se qeveria maqedonase, sipas “Tetova sot”, vjedh dhe nj?
figur? t? kultur?s shqiptare dhe e sllavizon n? projektin skulptural duke e
vendosur statuj?n e tij n? nj? nga urat e lumit “Vardar” dhe ia kan? v?n? emrin
Jovan. Po k?shtu serb?t, bullgar?t tentojn? ndrrimin e emrit t? durrsakut Jan Kukuzeli.
Pra k?rkohet p?rvet?simi i Jan Kukuzelit q? mori ison nga k?ng?t shqiptare, ashtu
siçk?rkohet p?rvet?simi i lahut?s duke
e kthyer n? guzl?n serbe. Pra k?rkohet q?edhe iso-polifonia t?
p?rvet?sohet nga t? tjer?t, me dashje apo pa dashje t? atyre q? k?rkojn?
elemininim e “iso-s”!?
K?nga iso-polifonike ?sht? k?nduar gjithmon?
nga burrat – thot? studjuesi dhe poeti Moikom Zeqo- vet?m n? koh?n e monizmit u
fut?n dhe grat? n? grupin e k?ng?s iso-polifonike. Esht? nj? thesar i madh dhe
i past?r i kultur?s son? muzikologjike shqiptare,- vazhdon ai- nj? thesar shum? i vjet?r nd?r trojet shqiptare. Jan?
gjetur terrakota ku duken figura t? burrave q? jan? me goj? t? hapur e q?
k?ndojn?. Kjo kultur? ?sht? zhdukur n? vendet
e tjera nga koha n? koh?. Iso- poifonia ?sht? k?nga q? p?rmbledh gjith?
bukurit? shqiptare n? shekuj dhe sot ?sht? n? lul?zim t? plot?.
Fakti q? ekziston n?
muzik?n kishtare, ?sht? dometh?n?s dhe patjet?r ka t? b?j? me historin? shum?
t? lasht? t? isos e cila u p?rdor nga kisha bizantine q? p?rpara shekullit t?
XII-t?. Edhe Eqrem Cabej e ka v?n? n?
dukje “se ka nj? lidhje mes muzik?s bizantine dhe nj? pjese t? k?ng?ve tona.”¹³
Lidhur me origjinat e k?ng?s polifonike mund
t? p?rmendim paragrafin e m?posht?m: “ Po t? shoh?sh historin? e folklotit
shqiptar gjen se muzika u shfaq shum? her?t n? vende t? ndryshme sipas disa
ligj?sive. Sipas studjuesit t? muzik?s dr. Sokol Shupo, sistemi pentatonik si fryma e par? muzikale ishte mjaft i
p?çrhapur n? Ballkan, shfaqet nj?koh?sisht edhe n? Lindjen e larg?t, si n? Kin?
etj, dhe te indigjen?t e Amerik?s. K?t? p?rhapje kaq t? shp?rndar? n? t? cilat
sistemi identifikohet si i njejt? pavar?sisht nga dallimet q? i p?rkasin
kryesisht an?s stilistike, t? b?jn? t? mendosh se sistemet melodike jan? frut i
zhvillimit t? nd?rgjegjews njer?zore.”¹?
Ky mendim detajohet si m? posht?: “ Dhe p?r m?
tep?r, siç thekson p?rs?ri dr. Sokol Shupo, -po aq qart?, kjo dukuri ( k?ndimi
monodik- F.M.) dallohet edhe n? z?rin e par? t? k?ng?s polifonike labe si dhe
n? z?rat e par? t? k?ng?ve polifonike toske me alternativ? t? gjer?.”¹?
P?r ta mbyllur k?t?
diskutim mbi hershm?rin? e isos n? mijra vjeçar?, çka vet? autori Timo M?rkuri
e ka zb?rthyer kaq bukur, do doja t? sillja nj? koment t? bukur q? Fotaq
Andrea, ky studjues i historis? s? kultur?s s? popullit ton?: “ ...ndoshta e ke
par? filmin e fundit “Aleksandri i madh” t? Oliver Ston...shum? her? n? skenat
e betejave t? famshme, n? hovet e gjeniut luftarak, muzika edhe pse
shp?rthyese, kish n? sfond nj? polifoni t? p?rpunuar e t? habitshnme me
melodiozitet sa epik dhe dramatik, edhe mua at?here, m? ngrihej qimja e
parakolpit p?rpjet? e mishi m? shpurpurizohej n? krejt trupin i p?rpir? nga
skenat madh?shtore.¹?
3.Iso- polifonia n? shpirtin e
poet?ve dhe k?ng?tar?ve
N? librin e tij “Identiteti iso-polifonik”
Timo M?rkuri sjell shpirtin, zemr?n e poet?ve t? jugut, t? atyre “bard?ve”
k?ng?tar? apo poet?, e ç’r?nd?si ka se
poet?t jan? k?ng?tar? dhe k?ng?tar?t jan? poet?. Ja protagonist?t q? mbartin
iso- polifonin?n? k?t? lib?r: Anonim?t e k?ng?s labe dhe himariote, Neço Muka, poet?t anonim? t? Pilurit,
Lefter Çipa, poet?t anonim? vlonjat?, poet?t anonim? t? k?ng?s “Fyelli i
Tan?s”, legjenda e Kostandinit, Vasil Gjivogli, Anton Nik? Berisha, Petrit
Ruka, Agim Mato, Fatmir Terziu.
A mjaftojn? poezit? dhe veprat e k?tyre
autor?ve shqiptar? q? t? bindin ata q? duan t? çrr?njosin iso-n nga trualli i
shqiptar?ve! Por nuk jan? t? gjith? sepse jan? me qindra k?ng?tar?t e
isos-polifonis? n? jugun shqiptar. Jan? fakte, jan? jeta e shqiptar?ve, ashtu
siç jan? lahuta e veriut, ashtu siç jan? eposet e kreshnik?ve, ashtu siç ?sht?
fustanella, ashtu siç ?sht? dhe vet? figura shenjtore e durrsakut Jan
Kukuzelit.
“T? lexosh nj? poezi nuk mjafton t? dish
shkrim e k?ndim, apo t? kesh nj?
diplom?. T? lexosh nj? poezi do t? thot? t? jetosh n? poezi”¹?- k?shtu shkruan
vet? autori i k?tij libri. Nd?rsa shkrimtari dhe studjuesi nga Londra, Fatmir Terziu p?r iso-polifonin? shkruan:
...Jon, a e d?gjon/deri
k?tu n? Lond?r ndjehet isoja jote,
...a t? kujtohet kur lanim lot?t bashk?/
...ësht? isoja jote n? k?t? guack?/
?sht? k?nga nga q? erdhi dashuria e past?r
e Af?rdit?s...
...e ndjej pulsin t?nd ku p?rlotet planeti/
...nj? shp?rthim nga
de(r)ti.¹?
P?rmes faqeve q? shfletojm? n? librin e Timo
M?rkurit do t? gjejm? dhe nj? p?rgjigje p?r ekzistenc?n e eposeve ndryshe n?
Jugun shqiptar, natyrisht n?n okielon e studimit t? studiuesit prishtinas Anton
Nik? Berisha.
Pik?risht brenda kontekstit t? studimeve pa
fund t? k?tij shkenc?tari kosovar, Timo M?rkuri na konfirmon se “ Kund?rshtar?t
e em?rtimit “iso-polifoni” t? shum?z?r?shit ton? popullor, duke u shndruar n?
m?nyr? t? pavet?dishme (?!) n? kund?rshtar? t? lasht?sis? s? k?ng?s son?
popullore, t? qar?t me bot? nuk e pranojn? si filles? t? k?ng?s iso- polifonike
sesxpe i ngjaka “..ul?rim?s s? ujq?rve...(siç), dhe sepse “...polifonia ?sht?
krijimtari e nd?rgjegj?shme artistike(siç). ¹? Nuk mungojn? dhe p?rsiatjet e
poetit t? jugut Agim Mato q? sjell rapsodit? e arb?resh?ve si reminishenca t?
largimit nga dheu am?. Nd?rsa Petrit Ruka, ky bard q? mbijeton me poezin? e tij
brilante sjell n? bot?n shpirt?rore t? Jugut poezit? e tij t? cilat nuk jan?
veçse rrjedha t? k?ng?s polifonike labe. T? gjith? k?ng?tar?t dhe kantautor?t,
bard?t arb?ror? i kan? k?nduar jet?s n? gjith? komlekset e saj, duke filluar
nga lindja e gjer n? cakun e fundit, vdekjes, dhe kjo n?p?rmes eposeve n? Veri
dhe iso-polofonis? n? Jug.
Si shembull Timo M?rkuri citon pjes? nga
thesari i humorit t? Lefter voglit, k?tij lapidari t? k?ng?s isopolifonike.
Duke mos folur shum? p?r
personin e bardit tjet?r t? Jugut, Lefter Çip?n mjafton t? tregoj se si e
p?rcakton Timo M?rkuri, nj? fash? t? portretit t?
tij: “krijimi i variantit t? k?ng?s piluriote, vija e saj melodike dhe struktura
e grupit, novacioni i shoq?rimit t? k?ng?s me fyell etj, ?sht? nj? nga suksete
m? t? m?dha t? k?ng?s popullore
shqiptare. Ky sukses ka firm?n e
autor?sis? s? Lefter Çip?s.”¹?
Jan? njer?zit q?e b?jn? k?ng?n, jan? jet?t e
njer?zve n? vite e
shekuj q? thurin notat e nj?
muzike origjinale mbi nj? tok?
origjinale. Pik?risht k?to t? dyja
nuk mund t? zhduk?
askush, si rrjedhoj? as termin k?ng? poli-
fonike.
Q? kur
isha i vog?l fare, im at? m?
fliste p?r k?ng?t e
Nivic?- Bubarit, fshatit t?
origjin?s, e m? tej n? m?nyr? t?
pakuptueshme k?nga me iso hyri n?
shpirtin tim, k?nga e Himar?s, e
Pilurit e t? gjitha krahinave t?
tjera. Isoja ?sht?
sfondi i nj? muzike t?
pashlyeshme shpirt?rore. Duhet t? jesh
jugor q? ta kuptosh m? mir? se t? tjer?t k?t? magji
t? pazb?rthyer...
Durr?s 5 prill 2020
____________
¹) Timo M?rkuri, “Honestra
e k?ng?s himariote”, Milosao, 2018, f. 4
²)N? Ballkan kan? ekzistuar
disa forma k?ng?sh polifonike t? ndara sipas kombeve t? ndrysh?m ballkanik?.
Esht? njohur k?nga bizantine, k?nga “ojkanja” dhe “gauqe” n? Kroaci, Serbi,
Bosnje-H ercegovin?, k?nga “epiriote” n?
Greqi, isopolifonia n? Shqip?ri, k?nga “gusla” n? Serbi, Mal i Zi, Bosnje- Hercegovin?,
Kroaci, k?nga “lazarika” n? Serbi dhe k?nga me kore grash? n? Bullgari. (
Sipas es.wikipedia.org/wiki/polifonia )
³)Termi polifoni përcakton
në muzikë një stil kompozicioni që ndërthur dy ose më shumë zëra të pavarur
(vokal dhe / ose instrumental), të
quajtur edhe pjesë. Ata evoluojnë njëkohësisht në rrjedhën e përbërjes, duke
mbetur të ndryshëm nga njëri-tjetri nga pikëpamja melodike dhe përgjithësisht
edhe ritmike, ndërsa rregullohen nga parimet harmonike. Në një kuptim
kompozitor termi polifoni bie në kundërshtim me atë të monodisë me një zë të
vetëm. Termi polifoni rrjedh nga greqishtja e lashtë që do të thotë:shumë zëra.(sipas
it.wikipedia.org/wiki/polifonia )
?)
es.wikipedia.org/wiki/polifonia )
?) Brunilda Ternova, ”
Iso-polifonia shqiptare, gjenialiteti artistik i tingullit t? shpirtit”. 9
dhjetor 2009 https://www.albanianews.it/cultura/isopolifonia-albanese-patrimonio-unesco
?)Anna Maria Ragno. Shenjat
e tingujve q? i takojn? isopolifonis? shqiptare.
Arberianews.blogspot.com/2013/08/-i-segni-sonori-dellappartenza-liso-4.html
?) Ismail Kadare.
“Autobiografia e popullit n? vargje”, Tiran?. 1980. f. 9.
?)Timo M?rkuri. “Identiteti
iso-polifonik” Milosao, Sarand?, 2018,
f. 11
?)Po aty, f.13
¹º)Po aty. f.38
¹¹)Ismail Kadare. “Eskili, ky humb?s i madh”,
Onufri, Tiran? 2001, f. 148
¹²) Fjala e lir? 19 tetor
2011
¹³) Eqrem Çabej. “Shqip?ria
midis per?ndimit dhe lindjes” f. 55
¹?) Fatmir Minguli, “Daniel
Arnaut- simptoma t? poezis? s? shkruar shqipe n? shek. XII –XIII” “2M printing”,
Durr?s, 2018, f.20
¹?) Po aty, f. 21
¹?)Fatmir
Minguli,”Tatuazhet e shpirtit-translet?rsia e Moikom Zeqos”, Erik, Tiran? 2017,
f. 50-51
¹?) Timo M?rkuri,
“Identiteti iso-polifonik” Milosao, Sarand?, 2018. f. 171
¹?) Po aty, f. 168
¹?)Po aty, f. 121-122
¹?) Po aty, f. 73
-Per Zemrashqiptare, nga
Durresi, Prill 2020-