Speciale » Basha
Sabile Basha: Murat Mehmeti - Duam vetëvendosje deri në shkëputje
E diele, 03.03.2024, 09:00 PM
T'I KUJTOJMË ATDHETARËT TANË:
MURAT
MEHMETI-“DUAM VETËVENDOSJE DERI NË SHKËPUTJE”
(1952-
27.11.1968)
Nga
Prof. Dr. Sabile Keçmezi-Basha
Më
5 gusht 1952, në Prishtinë, u lind Murat Mehmeti. Ai ishte djali i Qazimit dhe
nënës Shefkije Mehmetit. Ishte fëmija i katërt në familje, pas motrave: Fatime,
Nazmije dhe Naxhije. Ata bënin një jetë të qetë dhe të lumtur. Babai i tij
punonte si punëtor ndihmës në shëndetësi dhe deri diku i iu siguronte një
mirëqenie. Babai i Muratit ishte një atdhetar i devotshëm dhe arsimdashës i
madh. Gjithmonë kishte ëndërruar që një ditë ti shkollonte fëmijët dhe si të
tillë do të ishin të dobishëm për vendin. Kështu edhe ndodhi. Me atë pagë të
vogël që merrte, të gjithë fëmijët i dërgoi në shkollë. Edhe Murati i vogël
posa i bëri shtatë vjet e dërguan në
klasën e parë, në shkollën fillore të qytetit “Meto Bajraktari” në Prishtinë.
Qysh si fëmijë Murati tregonte interesim të madh për shkollën dhe librat. Por,
me të madhe i interesonte historia, gjeografia dhe poezitë e rilindësve tanë.
Bile nga ato poezi disa edhe i kishte mësuar përmendësh. Murat Mehmeti si
fëmijë ishte dëshmitar i shumë padrejtësive të shumta që ndodhnin ndaj popullit
shqiptar. Shpeshherë e dëgjonte babanë me shok duke biseduar për shqetësimet e
tyre se si do të vazhdonin më tej.
Në
harkun kohor 1966-1981, mendohej se shqiptarët patën sadopak një jetë më të
durueshme dhe morën frymë më lirshëm. Po themi lirshëm ngase krahasuar me kohën
e para plenumit, gjithsesi ishte më e durueshme. Do të ishte gabim po të
besohej se në këtë kohë shqiptarët ishin liruar plotësisht prej shtypjes,
dhunës politike dhe shtetërore. Edhe pas Plenumit të Brioneve, Jugosllavia
kishte mbetur shtet policor, dhe diktaturën e saj e shprehte pikërisht ndaj
popullatës shqiptare duke i bërë përsëri të njëjtin terror dhe të njëjtat
padrejtësi. Por, në këtë kohë bie në sy sidomos një politikë më perfide dhe më
dinake që Titoja filloi ta aplikonte me një mjeshtri ndaj pjesës më të
prapambetur dhe më të shfrytëzuar të ish-Jugosllavisë- Kosovës. Bie në sy,
menjëherë pas Plenumit të Brioneve, se gjoja ajo e revidoi politikën e
“gabimeve” ndaj shqiptarëve, dhe gjoja po hapte “dyert e perspektivës” për ta.
Plenumi, ia hodhi fajet gjoja nacionalizmit serb apo më shkurt, ministrit të
Punëve të Brendshme të Jugosllavisë Aleksandër Rankoviçit. Po qe se Rankoviçi
ishte xhelati që bëri të gjitha ato krime, shtrohet pyetja ku ishte KQ i
PKJ-së, KQ i PKS-së, e mos të ndalemi në anëtarët e kryesisë partiake të
Kosovës. A thua si mund të shpjegohet shpërngulja qindra e mijëra shqiptarëve
nga trojet e veta, aksioni i mbledhjes së armëve, dhe krejt në fund kush e
nënshkroi dhe e aktivizoi Konventën Jugosllave
- Turke të vitit 1938, që statistikat dëshmojnë se nga viti 1953-1960 nga
Kosova dhe trevat tjera shqiptare në ish Jugosllavi u shpërngulën mbi 283.000
veta. E gjithë kjo edhe njëherë vërteton
se politika jugosllave edhe pas plenumit, s’ishte politikë e parimeve dhe e
lirisë, por thjeshtë, ishte politikë e parimeve mashtruese dhe e lirisë
manipuluese.
Për
të bindur opinionin e gjerë të vendit e aq më tepër atë ndërkombëtar, se shteti
jugosllav, është demokratik dhe të gjithë popujt që jetojnë në të gëzojnë të
gjitha të drejtat, Titoja mori përsipër që të përgatiten e të miratohen disa
amendamente kushtetuese në vitet 1967 dhe 1968.
Murat
Mehmeti, po në këto vite kishte përfundua shkollimin fillor dhe ishte
regjistrua në shkollën e mesme teknike “19 Nëntori” e sot kjo shkollë mban emrin, “28 Nëntori” në
Prishtinë. Në këtë kohë Murati kishte lëshua shtat, ishte i kujdesshëm dhe
modest për nga natyra, fjalë pak, i dashur me shokët dhe i guximshëm në
veprime.
Ç
‘është e vërteta, edhe pas vitit 1966 dhe në veçanti pas ndryshimeve
kushtetuese, u bënë disa hapa e ndryshime pozitive në përmirësimin e pozitës së
Kosovës dhe tërë popullit shqiptar në RSFJ, por analizuar drejt, as ato nuk
kishin të bënin me ndonjë zgjidhje të
drejtë e fatlume të çështjes së Kosovës.
Edhe
më tej, autonomia vazhdonte të ishte tepër formale dhe tepër e kufizuar. Në
mënyrë më perfide përsëri vazhdonte shtypja kombëtare dhe prapambetja e
gjithanshme ekonomike, kulturore e arsimore etj. Lirshëm mund të thuhej se edhe
vetë shteti jugosllav që funksiononte si federatë ishte në gjendje krize të
gjithanshme. Klima politike ishte në tension e sipër dhe në çdo moment pritej
që të shpërthente.
Në
këto kushte të tendosjes në Beograd dhe Zagreb, më 1967, kishin shpërthyer
demonstrata të fuqishme. Ndërsa në Kosovë, pasi
u bindën se me rrugë institucionale nuk do të arrihej e të sigurohej një
autonomi më e gjerë, që Kosova të shpallej Republikë, e vetmja rrugë që kishte
mbetur ishin demonstratat paqësore. Masat shqiptare në Jugosllavi përmes
demonstratave vendosën që të kërkonin ato që atyre u mungonin gjithmonë në
krahasim me popujt e tjerë në Jugosllavi. Tek kërkesat e demonstruesve
shqiptarë, përveç tjerash do të ndikonte edhe kjo e dhënë, se sa ishte premtuar
dhe çfarë nuk ishte zbatuar, por që ishte shkuar në të kundërtën nga
pushtetarët.
Andaj
mund të thuhej se demonstratat e vitit 1968, nuk kishin filluar rastësisht. Për
organizimin dhe mbajtjen e tyre ishte punuar gjatë dhe me përkushtim. Sipas të
dhënave që kemi, thuhej se “Grupi Politik” i tyre ishte formuar dhe kishte
vepruar qysh nga viti 1964, atëherë porsa ishte zbuluar organizata ilegale e
quajtur Lëvizja Revolucionare për
Bashkimin e Shqiptarëve (LRBSH), dhe ishte arrestuar Adem Demaçi me shokë. Por,
siç ndodhte gjithmonë në këto raste nuk
ishin zbuluar të gjithë anëtarët e organizatës. Të pazbuluar ngelën të rinjtë
Selatin Novosella, Ibrahim Gashi dhe Shemsi Hoxha, të cilëve më vonë iu
bashkohen edhe Osman Dumoshi, Adil Pireva dhe Ilaz Pireva. Në muajin gusht 1967, grupit iu
bashkëngjitën edhe Xheladin Rekaliu, Afrim Loxha dhe Skënder Muqolli.
Fillimisht grupin e përbënin atdhetarë të dëshmuar dhe patriotë të pa
kompromis. Anëtarët e grupit kryesisht ishin studentë e ca nga ata edhe me
fakultete të mbaruara. Ishin të rinj, por qysh në fëmijëri kishin pasur kontakt
me dhunën dhe terrorin e ushtruar nga okupuesi. Andaj, urrejtja për të dhe
dashuria për lirinë thuajse në mënyrë të shkëlqyer kishin gjetur baraspeshën.
Pasi me rrugë institucionale nuk u arrit të
sigurohet një autonomi më e gjerë, që Kosova të shpallej Republikë, e vetmja
rrugë që kishte mbetur ishte ajo e
demonstratave paqësore. “Grupi politik” kishte mbajtur shumë mbledhje
për organizimin e demonstratave me të vetmin qëllim që puna e filluar të dilte
sa më e përgatitur, dhe sa më me nivel. Deri në detajet më të imta kishte
shkuar organizimi. Ishin caktuar detyrat që përfshinin të gjithë grupin.
Dita
e festës së flamurit po ofronte dhe anëtarët e grupit shtuan edhe më tepër
intensifikimin e mbledhjeve. Mbledhja që
vlen të përmendet është ajo e 16 tetorit 1968, e cila u mbajt në shtëpinë e Osman Dumoshit në
Prishtinë. Në të merrnin pjesë: Osman Dumoshi, Selatin Novosella, Adil Pireva,
Afrim Loxha, Tefik Çitaku, Ramadan Ramadani, Ilaz Pireva, Xheladin Rekaliu dhe
Skender Muqolli. Në këtë mbledhje u sollën dhe u morën vendime të rëndësishme,
që me gjuhën e historianëve, koha pas ngjarjeve të rëndësishme për popullin
shqiptar, do të quhej koha para demonstratave dhe pas demonstratave. Kohë, kur
asgjë në politikën kosovare nuk do të jetë si më parë. Kohë, kur shqiptarët do
të mendojnë ndryshe dhe do të veprojnë ndryshe.
Sipas
organizatorit dhe pjesëmarrësit aktiv të demonstratave, Selatin Novosellës,
thuhej se në këtë mbledhje u vendos:
1.
Demonstratat të mbahen me 27 nëntor 1968, në orët e paradites në Podujevë, në
Gjilan, në Ferizaj dhe eventualisht në ndonjë vend tjetër të Kosovës, kurse në
orën 15 e 55 minuta të mbahet në Prishtinë;
2.
Në demonstrata të mos përdorët dhuna, përveç në mbrojtje;
3.
Të shumëzohet dhe të shpërndahet vjersha “Ejani në demonstrata”, të shkruar nga
Adil Pireva, me pseudonimin Arbën Kosova;
4.
Adil Pireva të mos marrë pjesë në demonstrata, por mundësisht të ngeli i
pazbuluar për të marrë pjesë si gazetar në mbledhjet e ndryshme pas
demonstratave, për të parë se çfarë thuhej në organet e ndryshme për
demonstratat dhe çfarë vendimesh do të merreshin në organet e pushtetit;
5.
Mbledhja e ardhshme të mbahet me 23 nëntor në shtëpinë e Selatin Novosellës.
Në
ditën e caktuar, pra më 27 nëntor 1968, në Prishtinë çdo gjë ishte gati për të
filluar. Organizatorët ishin në ethe, jo nga frika por nga një gëzim që në ato
çaste vendimtare ishte i pambarim. Vjersha mobilizuese “Ejani në demonstrata” e
shkruar nga Adil Pireva ishte shpërndarë tek studentët. Parullat ishin shkruar
dhe bërë gati. Fjalimi kishte marrë formën përfundimtare. Selatin Novosella me
Skënder Muqollin po bënin përgatitjet e fundit për t’i bartur flamujt dhe
transparentet, çka do të thotë se çdo gjë shkonte ashtu siç e kishin parashikuar. Dhe, duke
shfletuar materialet e shumta për demonstratat e vitit 1968, me vëmendje shikoj
fotografitë e atyre djemve, sa të rinj, po sa të guximshëm; sa me vizion ishin
për të ardhmen. Ishin studentë e nxënës dhe kishin marrë përsipër për të
ndryshuar rrjedhat historike.
Në
orë të caktuar, arrijnë flamujt dhe transparentet midis Institutit Albanologjik
dhe Bibliotekës Krahinore. Me shpejtësi rrufe shpërndahen në mes pjesëmarrësve.
Vendi i nisjes së demonstratave ishte caktuar oborri i Fakultetit Filozofik.
Itinerari
ishte caktuar që demonstruesit të qarkullonin nga Fakulteti Filozofik për në
rrugën kryesore “Marshall Tita”, për të vazhduar në drejtim të Komitetit
Krahinor deri tek Teatri dhe para Kuvendit. Me një vëmendje të jashtëzakonshme
organet e rendit përcillnin zhvillimin e ngjarjeve. Në ora 16 pa pesë minuta,
pa asnjë sekondë vonese, filluan të grumbulloheshin studentët e shumtë nga të
gjitha fakultetet, nga të gjitha rrugët qytetarët iu bashkoheshin
demonstruesve. Nxënësit e shkollave të mesme në fillim kishin zënë radhën pas
turmës studentore por më vonë me vrullin e tyre depërtuan në rreshtat e para të demonstruesve.
Pushtetarët të shqetësuar shikonin nga dritaret e zyrave duke mos guxuar që të dalin përballë
demonstruesve. Gjatë rrugës policia kishte vënë shumë barrikada. Por, shtrohet
pyetja, a thua vallë kishte ndonjë barrikadë që ndalonte studentët e nxënësit e
guximshëm që ishin tej mase të mllefosur me politikën jugosllave, e sa vinte
mllefi shtohej edhe më tepër.
Rruga
kryesore “Marshall Tita”, që atë kohë ishte e kalueshme për automjete, pas një
kohe, posa demonstruesit dolën në rrugë, automjetet nuk qarkullonin më. Turma
ishte drejtuar drejt vendit ku ishte paraparë që të mbahet fjalimi. Vendi ishte
caktuar pjesa e përparme para Teatrit Krahinor, tarraca mbi kioskën e
“Optikës”. Fjalimin ishte caktuar ta lexonte Osman Dumoshi, por më vonë e
kishte vazhduar së lexuari Skënder Kastrati.
Deri
sa lexohej fjalimi, masa kohë pas kohe brohoriste parullat e caktuara. Thuhej
se ndikim të dukshëm dhe përkrahje të madhe në organizimin e demonstratave në
Kosovë kishte pasur Baca Metush Krasniqi, atdhetar i njohur.
Shumë
njerëz nga shërbimi i Sigurimit, ishin futur në mes të demonstruesve dhe
mundoheshin që t’i shpërndanin ata. Por ishte e kotë. A ndalet lumi i
rrëmbyeshëm vallë?
Ashtu
siç ishte pritur, nga masa doli dhe mori dhen parulla “Kosova-Republikë”.
Populli ishte përgatitur për një kërkesë të tillë, andaj edhe masa e përkrahu
dhe e shpalosën me krenari. Afrohej nata, demonstruesit brohoritnin
“Vetëvendosje... Vetëvendosje” dhe aty për aty doli parulla “Bashkohuni ...
Bashkohuni...”.
Policia
kishte humbur durimin, kur masa u drejtua nga burgu i qarkut të Prishtinës, dhe
kërkonin që të lirohen të gjithë të burgosurit politik. Në radhët e para
ndodhej i riu Murat Mehmeti, i cili kishte organizua një grup të rinjsh nga
lagjja e tij dhe suleshin pa pikë frike,
duke brohoritur “Duam vetëvendosje deri në shkëputje”, dhe shkonin drejt
policëve që ishin barrikadua jo larg nga burgu i Prishtinës. Policia përdori dhunën, ndërsa nga banesat ku
kryesisht jetonin serbët dhe malazezët,
thuhej se aty ndodheshin edhe disa ish pjesëtarë të UDB-ës, që hidhnin
me gjësende të forta nga tarracat e tyre. Fillimisht u dëgjua një zhurmë e
trishtueshme pushke, pastaj një i ri me duart e ngritura lart u rrëzua për
tokë. Demonstruesit shpejt u mobilizuan për t’i dhënë ndihmë, por ishte e kotë.
I riu Murat Mehmet, nxënësi i shkollës së mesme teknike të Prishtinës ishte i
pari që ra në mënyrën më të denjë në altarin e lirisë. Aty u plagosën edhe
shumë të tjerë. Sipas disa të dhënave, mbi demonstruesit kishin shtënë policia, por edhe persona të
paidentifikuar, të cilët qëndronin në një nën kulm të një godine pranë burgut.
Për këtë ngjarje të kobshme, kurrë dhe asnjëherë nuk u hulumtua sa duhej, dhe
kurrë nuk u zbuluan vrasësit.
Pas
sulmeve që bëri policia dhe ushtria, masa filloi të shpërndahej në drejtime të
ndryshme për t’u ndalur përsëri para Fakultetit Filozofik. Masa e mllefosur për
intervenimin e policisë dhe për vrasjen e Murat Mehmetit, brohoriste sa mundte
“Gjakatar...Gjakatar”, “Vrasës, Vrasës”
e shumë të tjera. Shumica e demonstruesve deri herët në mëngjes nuk u
shpërndanë. .
Më
27 nëntor 1968, dita kur ra dëshmor i riu shtatëmbëdhjetë vjeçar Murat Mehmeti,
e si gjithmonë pas vrasjes udbashët u munduan të fshehin krimin, siç kishin
bërë edhe më herët me mësuesin Fazli Grajçevcin e Shaban Shalen e shumë e shumë
të tjerë. Hetuesit e UDB-es, të urdhëruar nga lart kishin ftuar babain e Murat
Mehmetit, Qazim Mehmetin, duke e kërcënuar që varrimin e djalit ta bënte
menjëherë, pa pranin e familjarëve dhe të askujt, dhe ceremoninë e varrimit ta
kryente dikur natën vonë. Qazim Mehmeti nuk ishte burrë që frikësohej dhe me
një krenari dhe urrejtje të pa parë nuk e pranon këtë lloje varrimi, ngase nata
ishte kohë e pa kohë dhe nuk kishte mundësi të siguronte hoxhën për varrimin e
të birit, pastaj nuk kishte mundësi të siguronte pëlhurën e nevojshëm- qefinin,
dërrasat e shumë gjëra të tjera. Por, të tëra këto nuk mjaftonin që udbashët të
hiqnin dorë nga kërkesa e tyre. I than babait të dëshmorit se të gjitha këto do
i sigurojnë, por gjithsesi varrimi duhet të kryhet. Qazim Murati nuk tërhiqej
nga kërkesat e tij. Po në një moment, kërcënimi
arriti pikën e vlimit, sa ata i thanë se po qese nuk pranon ta kryente
varrimin në këtë kohë, ata do e marrin trupin e djalit të tij dhe do e zhdukin
pa gjurmë. Qazimi, duke e ditur se për çfarë janë të aftë ata të bëjnë,
megjithatë vendos që të kryhej varrimi në prani të disa familjarëve (Qazim
Mehmeti-babai, Kadri Muli- gjyshi, Halit Mehmeti- axha, Mehmet Mehmeti- djali i
axhës, Hajriz Selmani- kushëri, Ilaz Selmani- kushëri, Ragip Mehmeti- djali i
axhës, Habib Mehmeti- djali i axhës, Ahmet – djali i axhës, Hakif Mehmeti-
djali i axhës, Rexhep Rafuna- fqinjë, Musli Shala- fqinjë, Kadril Leci – nga
Barileva, Nebi Selmani- fqinjë dhe Hashim Tahiri- nip i dëshmorit).
Sipas
disa të dhënave që na i ofron Selatin Novosella, ai thotë se ”Pas vrasjes së
dëshmorit Murat Mehmetit, me iniciativën e Isa Kastratit dhe Hasan Dërmakut, të
cilët pas demonstratave ende nuk ishin burgosur e shtypin dhe e shpërndajnë një
trakt me titull “Lajmërim”, me të cilën u ftuan qytetarët që të bojkotojnë
mësimin në shenjë pikëllimi për këtë vrasje, si dhe deri sa të lirohen nga
burgu organizatorët e demonstratave, të cilët mbaheshin në burgjet e pushtetit.
Në trakt, thuhej : “Lajmërohen vllaznit shqiptarë dhe motrat shqiptare,
studentët dhe studentet, nxënësit dhe nxënëset, që me rastin e vrasjes së
shokut, vëllait dhe birit tonë, Murat Mehmeti, i cili dha jetën duke i kërkua
të drejtat tona nga bishat e egra, në shenjë pikëllimi, të mos vijohet mësimin deri
më 7 dhjetor 1968. Mbas datës së përmendur, po qe se nuk lirohen të burgosurit,
mos vijimi do të vazhdoi deri sa të lirohen të burgosurit!”
Pas
vrasjes dhe varrimit të Murat Mehmetit, pushtetarët ishin të frikësuar dhe të
tmerruar nga guximi i rinisë shqiptare, andaj ata u munduan që ta heshtin
vrasjen e të riut. Por , a mund të
ndalet lumi në rrjedhën e tij, kështu vepruan edhe populli duke mos u frikësuar
nga pushtetarët dhe ata organizuan homazhe tek varrezat dhe vizita tek
familjaret e dëshmorit. Ata, në këtë mënyrë i tregonin pushtetarëve se populli
nuk frikohej nga ata dhe ishin të vendosur në luftën për të drejtat e tyre.
Duhet
përmendur se me rastin e 6-mujorit të e vrasjes së dëshmorit Murat Mehmetit,
Metush Krasniqit, Sabri Novosella, Shefqet Jashari, Gani Xhafolli, dhe Avdi
Limani, kishin organizua shkuarjen e shumë nxënësve, studentëve dhe të rinjve
te varri i dëshmorit Murat Mehmeti. Më vonë këtë homazh të organizuar organet e
pushtetit do ta cilësojnë si veprim armiqësor
dhe do të merren masa ndaj organizatorëve. ndërsa Avdi Limani do të
dënohej nga Gjyqi për Kundërvajtje në Prishtinës.