Kulturë
Gabriela Mujaj: Muzën e tij të përditshme, jepja artistit, o Zot!
E enjte, 01.02.2024, 08:54 PM
Gazmend
Freitag: Nadége me libër
Muzën
e tij të përditshme, jepja artistit, o Zot!
Nga
Gabriela Mujaj
Për artistin, askush më mirë sesa vepra e tij e heshtur nuk mund
të flasë. Teksa po kundroja ekspozitën e Gazit, m’u kujtua një episod nga
fëmijëria ime. Mbaj mend kur patëm shkuar për vizitë tek shtëpia e një fqinjit
tonë. Në hyrje të shtëpisë, në murin përballë, pata parë një pikturë e cila më
pati impresionuar jashtëzakonisht shumë. Më vonë, këtë pikturë e gjeta tek
kopertina e romanit „Zemra“ të De Amicis (shkrimtar i njohur klasik, italian).
Ishte „The Crying Boy“, vepra e piktorit italian, Giovanni Bragolin
(1911–1981).
Nuk e di sa kohë duhet të kem qëndruar përballë saj pikture, por
mbaj mend zërin e prindërve të mi, të cilët më thanë që ishte koha për t’u
kthyer në shtëpi. Atë ditë, unë kam parë më shumë sesa ajo që mund të shijej me
sy. Në mendjen time kam krijuar historinë, ngjarjen, çastin dhe përjetësinë.
Aty lindi dashuria ime për pikturën.
„Askush nuk duhet të lexojë poezi, të shohë
piktura apo statuja, nëse nuk është i aftë të shohë më tepër nga ç’ka shprehur
autori i tyre„- thoshte Nathaniel Hawthorne.
Artisti, është ai shpirt i aftë për të tejkaluar hapsirën fizike
e cila e rrethon, është prej asaj rrace njeriu të cilin është e pamundur t’a
burgosësh. Ai vazhdimisht e braktis trupin e ligësht e të limituar dhe fluturon
imagjinatash, ëndrrash, përfytyrimesh…
Ai udhëton herë në një botë e herë tek nji tjetër, i paaftë për
të jetuar në një realitet „normal“, ku e kuqja është e kuqe dhe e zeza është e
zezë. Në fakt, realiteti dhe përshtatja ndaj tij, asht agonia persistente e
tij, ndërsa detyrimi i pranimit të tij, ka çuar jo pak herë në vetëvrasjen e
artistit.
Në shkapërcimet e tij marroqe dhe në sjelljet e tij të krisura,
ai ngjiz veprën e tij të rradhës pikërisht me atë objekt apo njeri të cilin
njerzit e zakonshëm vazhdimisht e ndeshin në rrugë, në park, në muze, apo në
shtëpinë e tyre dhe pranë të cilëve mund të kenë kaluar aq shumë herë pa e vënë
re.
Kalimi i tyre pranë asaj peme, luleje, kopshti, gruaje, guri,
lumi etj, ka qenë krejt indiferent. Me artistin nuk ndodh e njëjta gjë. Syri i
tij dhe ndjesitë e mprehta, e përthithin rrezet e të zakonshmes dhe spikasin
deri tek detajet e vogla, të cilat më shumë sesa syri i shikon shpirti i tij.
Ai ndalet, përhumbet, kënaqet, bën dashuri, ledhatohet dhe
mandej e përjetëson me penela të cilët nuk janë asgjë tjetër përveçse se
zgjatimi i gishtave të tij, ashtu siç është edhe harku i violinës zgjatimi i
dorës së violinistit.
„Të dashuroj, në sytë e mi ti nuk je e
zakonshme, prandaj do të bëj kryevepër„-, i thotë piktori muzës tij
dhe ajo vjen e bëhet pikturë. Ajo nuk asht më një grua e zakonshme, është muzë.
Kështu është edhe Nadége, muza e pikturës së
Gazit.
Por ajo që ju shihni, që ne shohim, nuk duhet të jenë
domosdoshmërisht sytë e saj, as flokët e saj, as dora e saj, as gjinjtë e saj,
jo, me shumë mundësi nuk janë ata që ajo ka në të vërtetë, në fakt është ajo që
sytë e piktorit shohin. Nuk është vetëm një riprodhim i imazhit të saj / të
tij, është një rilindje e formës dhe imazhit përmes lentes së piktorit. Ajo
vjen e bahet krijesa e tij.
Por, çfarë e impresionon artistin kosovar nëpër qytetin e
Linzit? Çfarë mbruhet në shpirtin e tij nëpër mbrëmje me ose pa hënë, me ose pa
shi? Ç’erna ja çojnë peshë shpirtin dhe cila ëndërr i trazon mallin e asaj që
ka shkuar apo asaj që nuk ka ardhur akoma, për dhimbjet apo gëzimet e atyre
ngjarjeve që kanë ndodhur e sidomos për ato që nuk kanë ndodhur?
Këto ditë të zymta janari, netë të acarta shkurti, mëngjese maji
apo mbëmje vjeshte e frymëzojnë, e trishtojnë, e përmallojnë…?
Kur shpirti i artistit mbushet me frymën e nji bukurie e cila ka
nevojë të marrë jetë, ai po ashtu si gruaja e cila do të bëhet nënë, pret
çastin kur vepra e tij vjen në jetë.
Ashtu, në vetmi, pa kohë, pa orar, se arti nuk duron orare, as
kufinj, as rregulla. Ai është ligjvënës i vetes tij. Ai është shtet brenda
shtetit.
Piktori mbaron veprën e tij dhe në fund përshpërit: – „O Zot,
mos më ler pa muzën time, mos më ler pa frymë!“.
Ajo nuk ikën, edhe nëse nuk ka ardhur kurrë është aty, brenda
tij, edhe nëse nuk e ka njohur akoma, shpirti i tij e krijon një të tillë, por
edhe nëse ka ikur ai e kthen, e kthen pra, padyshim që e gjallëron. Vepra e
artit, piktura, poezia, skulptura e bën muzën e pavdekshme.
Po, kjo është përjetësia, pavdeksia e grues, ikonës së frymshme
njerzore, gjirit sublim.
Dhe përsëri, ai del dhe ecën rrugëve ku nuk ka njeri, duke e
lënë syrin e lirë që të impresionohet nga ajo që të tjerët nuk shohin, se të
tjerëve u falet, vërtetë po, në normalitetin e një njeriu të zakonshëm, por
artistit jo. Ai ka misionin e tij të shejtë, përjetësimin e bukurisë së kësaj
bote, duke e çuar atë në nivele artistike dhe estetike e cila bëhet bukuri që
shpëton botën (siç thoshte Dostojevskij) dhe që gjërat tokësore dhe të
zakonshme i ngre në nivele hyjnore dhe artistike.
Ky asht arti, ky është piktori, të cilin pa muzë, mos e lashtë
Zoti.