Kulturë » Ypi
Edison Ypi: Libri dëgjohet
E diele, 28.01.2024, 08:59 PM
Libri dëgjohet
Nga
Edison Ypi
Nga
britma e parë kur sapo bie nga barku i nënës deri te traku i fundit i zemrës, e
gjithë jeta është muzikë.
Për
gjithkend që nuk njeh Letësinë, Artin, por edhe zeje, nuk thuhet "nuk merr
sy" apo "nuk merr hundë", por "nuk merr vesh", pra nuk
dëgjon muzikat përkatëse.
Me
gjasa, rilindasit që ishin seriozë dhe "merrnin vesh" nga shumçka,
ata duhet të falenderojmë për këtë dhuratë linguistike që zor se ka të dytë në
botë.
Muzika
është e kudondodhur.
Muzika,
rrëmuja më e rregullt që ekziston, as nuk ikën as nuk vjen. Aty ka qënë, është,
e do të jetë.
Nuk
ka skutë në botë pa muzikën e vet.
Muzika
është oqeani ku është mbytur bota. Edhe boshi dhe heshtja e pafund e Kozmosit
ka muzikën e vet. Muzika nuk është si librat që kanë rend, fillim, vazhdim,
mbarim. Në oqeanin e muzikës mund të hidhesh e të mbytesh në çdo çast e nga çdo
breg.
Hingëllima
kuajsh. Britma jeniçerësh. Gërrvima qerresh që ikin duke ngitur pluhur grahur
nga kasnecë me fermanë perandorakë në gji ose koka të prera në arka me akull
për të mos u kalbur.
Lutje
muzeinësh mbi minare.
Kanconeta
që memzi dëgjohen në magnetofona të vjetër me shirita që vazhdimisht këputen
dhe broduejsat vazhdimish i ngjitin.
Pëshpërima
të rrezikshme të deklasuarish nëpër bodrume që bëjnë shakara të kripura,
shqiptojnë herezira të frikshme, dhe presin rrëzimin e pushtetit të vrasësve.
Qeflinj
mikroborgjezë që për t'ju dukur gruaja më joshëse e shohin fshehtas nga brima e
çelësit në dush nën muzikën e ujit që gruas i lëpin kurmin.
Sherr
mes komitësh mokrarë lidhur me vargjet e këngës "Ta sulmoj Trebinjën"
nëse vazhdimi është "bytha nuk ma mban" apo "bytha ma
mban", derisa dikush i zbut gjakrat duke u thënë të mos sherrosen kot se
"kënga është tjetër gjë".
Gurgullima
përrenjsh të rrezikshëm.
Heshtje
uluritëse malësorësh nëpër hane që janë nisur të marrin gjak.
Krisma
gjaksish.
Furra
elektrike të uritura për çelik që "hungërrijnë si luanë" etj. etj.
Romanet
e Kadaresë janë tekst përplot me muzikë. Aq shumë muzikë, sa më tepër këndohen
se lexohen.
"Ti
qan që larg", "do të buças në krisma jete", "shkrep me
zjarr porsi shkëndia", "rrufe që pat dërrmuar", "do buçasë
një yll së brendi", etj. etj. për habinë dhe fatkeqësinë e atyre që për
Poezinë të shurdhojnë veshët por nga Poezia "nuk marrin vesh",
Poezitë e Lasgushit, ato të qetat e të ëmblat në dukje, janë përplot me krisma,
buçima, ulurima.
Si
drita që është njëkohësisht valore dhe grimcore, Arti është edhe shqisor edhe
subjektiv. Arti nuk është kurrë vetëm Alfabet, vetëm pentagram, vetëm penel,
vetëm daltë, por gjithmonë një ekuilibër delikat, një kombinim divin, Alfabet
plus pentagram, ose daltë plus penel plus aromë, etj.
Fakti
që këtë ekuilibër arrijnë ta realizojnë vetëm gjenialët, është arsyeja pse jo
gjithçka që shkruhet, pikturohet, dëgjohet, nuhatet, është Art.
Arti
si shkak i thellë dhe i hollë shqisash, dhe pasojë veglash, është një produkt
pafundësisht kompleks.
Arti
quhet Letërsi ose Muzikë ose Pikturë, në varësi se cilën shqisë zgjon, alarmon,
ekzalton, më tepër.
Nëse
artisti përdor më së shumti Alfabet, apo nota, apo ngjyra, apo daltë, quhet
respektivisht Letërsi, muzikë, pikturë, skulpturë, etj.
"Aromë
Gruaje" është një nga pararendësit letrarë dhe filmikë të artit të Aromës,
Artit më të vjetër që ende nuk ka emër se është në fillimet e tij por së
afërmi, kur duke parë një film do provojmë dhe aromat përkatëse, do marri hov
me ndihmën e teknologjisë.
Muzika
nuk del vetëm nga teli i violinës, gryka e gajdes, brima e fyellit, serpentina
e saksofonit, por edhe nga pena e shkrimtarit, peneli i piktorit, dalta e
skulptorit.
Teksti
dëgjohet, muzika shikohet, piktura nuhatet, skulptura lexohet, nuk janë pohime
paradoksale.
Tingulli
i telit apo bumi i daulles, janë vetëm maja e ajsbergut zhytur në oqeanin e
shpirtit.
Për
sa kohë çdolloj vegle që nxjerr një muzikë të këndëshme e ekzalton shpirtin
cilësisht njësoj si orkestra me treqint violina, është e qartë se nuk janë të
rëndësishëm tingujt në vetvete, por alternimi i kohëzgjatjes së tingujve me
pauzat, në atë mënyrë që të hapin e të mbyllin në tru ato rrugë gjaku që muzika
të mos jetë deprimente por relaksuese.
Nuk
ka Letërsi pa muzikë, Muzikë pa aromë, skulpturë pa tekst. Nuk ka kryevepër pa
të gjitha ndjesitë bashkë.
Pikërisht
sepse arti është mpleksja e shqisave, autorët nuk dinë ta qartësojnë
laboratorin për të cilin thonë se e marin në varr.
Laboratori
i artistit është e gjithë bota. Nuk mund të marret bota në varr. Sado gjenialë,
duke qënë një kokrrizë në kozmosin e pafund, thjesht nuk e spjegojnë dot.
Rasti
i Jean-Baptiste Grenouille, protagonistit të romanit "Parfumi" që
kishte nuhatje fenomenale pikërisht sepse brenda vetes nuk kishte asnjë aromë,
është një provë se Arti është irracional dhe zor se "merret vesh",
por nuk është aspak paradoksal.
Libri,
lokomotiva e arteve, jo vetëm lexohet. Libri më së paku lexohet. Libri
dëgjohet. Libri imagjinohet. Libri sigurisht edhe nuhatet. Libri ka brenda
vetes pafund tinguj, aroma, imazhe. Nga Libri "të marrësh vesh", pra
librin të dish ta dëgjosh, është po aq e vështirë dhe e rrallë sa të dish ta
shkruash.
Leximi
dhe dëgjimi i librit janë ekzaltimi i brendshëm i pakonkurrueshëm.
Para
Librit dhe Letërsisë roboti do mbetet një dallamango i ngathët dhe kompjuteri
një budalla i hekurt.
Në
pritje të na çfaqet një tjetër virtuoz që të shqyrtojë lidhjen e letërsisë me
aromën, një i dytë atë të mardhënies mes arkitekturës dhe letërsisë, një i
tretë të skulpturës me matematikën, të falenderojmë përunjësisht akdamikun
perfeksionist estetizant Vasil Tole për librin "Kadare dhe Muzika",
këtë kontribut kolosal në hulumtimin e llagëmeve labirintike brenda Letërsisë
dhe Muzikës përmes veprës letrare beethoviane, mozartiane, lokale,
kontinentale, botërore, kozmike, të Kadaresë.