Speciale » Basha
Sabile Basha: Mustafë Ibishi - Shqipëria Etnike do të bëhet me ne të gjallë, o me ne të vdekur
E merkure, 20.12.2023, 09:45 PM
T'I KUJTOJMË ATDHETARËT TANË:
MUSTAFË
IBISHI- SHQIPËRIA ETNIKE DO TË BËHET ME NE TË GJALLË, O ME NE TË VDEKUR
(1891-
u likuidua nga UDB-eja më 19 mars 1946)
Nga
Prof. Dr. Sabile Keçmezi-Basha
Mustafë Ibishi, u lind në fshatin Kramovik të Anadrinisë, më 1891, nga babai Ibish Thaqi. Mustafa u rrit në një familje atdhetare, ku, që të gjithë të parët e tij, kishin luftua dhe kishin mbrojtur tokat shqiptare nga okupatorët e ndryshëm. Edhe babai i Mustafës, kishte marr pjesë në disa luftëra për ti dal zot atdheut. Fëmijërinë dhe rininë e kishte kalua në fshat dhe, kryesisht ishte marr me bujqësi. Kulla e Ibish Thaqit, në atë anë, njihej në Kramavik e rrethin që ishte qendër e lëvizjes dhe në të pushonin e drekonin burrat më në zë të kombit dhe që luftonin për mbrojtjen e atdheut. Po në atë kullë, zuri fill edhe themelimi i Organizatës Politike- ushtarake “Besa Kombëtare” i prof. Ymer Berishës, për Llapushë e Rrafsh të Dukagjinit dhe Komandanti luftarak, Ukë Sadikun.
Por,
takimet e shpeshta me burrat atdhetar të kohës
dhe me njerëzit të pendës e pushkës, tek Mustafa patën ndikim të madhe.
Si i ri u brumosë me dashuri të madhe ndaj atdheut dhe në vete u betua, se
këmbë armiku nuk do të shkel në këto troje. Mustafa ishte i martuar me Zaden,
bijë e Hysen Syles nga Damaneku i Llapushës. Me të pati një jetë të lumtur
bashkëshortore. Në martesën e tyre lindën pesë fëmijë: Sadijen, Ryven, Fatimen,
Nexhmijen dhe djalin Hasanin.
Atdhetari
nga Kramoviku, që nga fillimi ishte pjesë e Lëvizjes për Lirimin e Trojeve
Etnike Shqiptare. Ai mori pjesë bashkë me shokë në luftën e Kollashinit
dhe mbrojtën me pushkë pjesën veriore të
kufijve të Kosovës. Mori pjesë në çdo luftë që organizuan Brigadat Vullnetare
të Bajrakut të Astrazubit e të Polluzhës gjatë viteve 1942 dhe 1944, që Mustafa
ishte pjesë e pandashme e tyre, duke u mbrojtur nga sulmet e hordhive çetnike
të Drazha Mihajloviqit.
Mustafë
Ibishi, bashkëpunonte ngushtë me krerët
e çetave kryengritëse shqiptare të Rrafshit të Dukagjinit, të Podgurit, të
Anadrinit, të Llapushës, të Lugut të Drinit dhe të Drenicës. Në takimet e shpeshta që mbante me ta, nga
ana e prof. Ymer Berishës, ishte paraqitur kërkesa që të organizohej dhe të mbahej një tubimi madh
kombëtar, ku do merrnin pjesë krerët më të njohura kombit. Mustafa Ibishi, ishte i gatshëm që të
ndihmonte kudo që paraqitej nevoja për të. Andaj, edhe në këtë tubim ishte dora
e djathtë e prof. Ymerm Berishës. Përvoja jetësore pran profesorit i kishte
ndihmua shumë Mustafës, dhe gati-gati mund të thuhej se ishte një nxënës i
devotshëm i tij dhe me përpikëri i aplikoi në jetën e përditshme luftarake. Ai
i përvetësoi këshillat e tij, durimin epik, strategjinë luftarake, ngase dihej
se profesori njihej si një politikan e strateg i luftës. Në jetën ilegale,
Mustafa ishte trim dhe njeri i besës, i ndihmonte të tjerët dhe ishte pranë
tyre në luftë kundër okupatorit serbo-sllav komunist jugosllav.
Ai
ishte i pandashëm me çetën e Ukë Sadikut, por luftonte edhe me atë, të Alush
Smajlit. Pastaj, iu ndihmonte luftëtarëve në çetën e Garaçëves të Qazim
Bajraktarit. Po ashtu ishte shumë aktiv edhe në çetën e Ndue Përlleshit. Dhe
pas të gjitha këtyre ecejakeve nëpër çeta të ndryshme me këshillën e Prof. Ymer
Berishëa formoi çetën e vet, e cila grumbulloi mbi 200 luftëtar të fshatrave të
Anadrinit, të Llapushës dhe viseve të tjera të Kosovës. Çeta e tij me pritat
dhe luftimet e saja, e tmerronte armikun. Duhet përmendur patjetër luftën në
malet e Bjeshkëve të Zatriçit dhe në Grykën e Garaçevës së Ponorcit. Edhe pse
ishte një luftë e pabarabartë në mes çetës së Mustafë Ibishit dhe atyre
partizane, që ishin në numër shumë më të madh dhe me përgatitje më të madhe në
armatim, qeta e Ibishit u shpartallua, por nuk u dorëzua, edhe më vonë iu
sollën kokëçarje të mëdha. Siç dihej, në këtë periudhë, në Kosovë ishin formuar
dhe vepronin shumë grupe e organizata të ndryshme ilegale patriotike. Por,
mendja e ndritur e prof. Ymer Berishës, këtë shkapërderdhje të ilegales nuk e
shihte me sy të mirë, andaj edhe kishte marr disa veprimtari për ta bashkuar
atë në një të vetme. Në këtë veprimtari profesorin e ndihmuan shumë atdhetar të
njohur por në mesin e tyre dallohej edhe Mustafë Ibishi.
Në
këto rrethana të okupimit, momenti historik shtroi nevojën e domosdoshme për
mbajtjen e një Kuvendi të ilegales shqiptare, ku do të bëhej bashkimi i të
gjitha këtyre grupeve-lëvizjeve, me një qendër udhëheqëse ushtarako-politike
për veprime kombëtare-bashkimin e trojeve shqiptare. Nga një takim paraprak i
njësive udhëheqëse u caktua vendi- fshati Dobërdol, dhe data e mbajtjes 4-5
gusht 1945.
Sipas
vlerësimeve që vinin nga tereni, situata për mbajtjen e Kuvendit të Dobërdolit
ishte e volitshme. Në bisedë me Ukë Sadikun, prof. Ymer Berisha takimin
ndërmjet krerëve të ilegales e kishte
caktuar për muajin gusht të vitit 1945, në fshatin Dobërdol, në malet e Martin
Pjetrit. Më 24 gusht filloi tubimi i madh i ilegales. Në të merrnin pjesë 19
grupe me përcjellësit e tyre, ndër të cilët edhe përfaqësuesit prej Roxhaje dhe
Pazarit të Ri, gjithsejtë 158 veta.
Aty
u takuan udhëheqësit siç ishin : Ukë Sadiku, Demë Ali Pozhari, Ndue Përlleshi,
Zef Gjin Doda, Zeqë Sokoli, Qazim Bajraktari, Shaban Sadik- Rama, Sadik Lutani,
Alush Smajli, Ferat Kotorri , Adem Shala, Njazi Alishani, Zhukë Haxhia, Islam
Tabaku, Rexhë Xhela, Mulla Ilazi, Biko Dresheviq ( i cili me vete kishte sjell
edhe katër të arratisur nga Sanxhaku ), dhe shumë të tjerë.
Përfaqësuesit
nga rrethi i Vushtrrisë, Podujevës, Mitrovicës, nuk merrnin pjesë për hir të
situatës së vështirë, por profesori ata i kishte njoftuar me kohë për detyrat
dhe organizimin e punës së tubimit. Përfaqësuesit nga Ferizaj, Gjilani e
Kaçaniku për arsyen objektive, e që ishin objektive nuk kishin prezantuar në
takim. Kuvendi i Dobërdolit sipas dëshmive që kemi, kishte zgjatur dy ditë. Gjatë tërë punës së
kuvendit, në kodër mbi Llugë afër Dardhës së Madhe, siç e quanin vendasit, u
vendos flamuri me shqiponjën dykrenore dhjetë metra i gjatë, që e ruante roja e
nderit Alush Smajli i Llazicës.
Në
mënyrë solemne Kuvendin e kishte hapur Ukë Sadiku. Ai i përshëndeti të
pranishmit dhe prezantoi prof. Ymer Berishën si iniciator ideor të lëvizjes dhe
krijues i organizatës “Besa Kombëtare”, dhe pikërisht për situatën politike
foli vetë profesori. Ai tha para të pranishmëve se “Situata politike është
shumë e rëndë dhe me ndihmën e aleatëve priten ndryshime të mëdha, por theksoi
se , ne duhet të jemi të gatshëm që në momentin e duhur të marrim pushtetin”. U
kërkua që edhe në terren të bëjmë mobilizimin e duhur të masave, dhe të jenë të
gatshëm për aksione konkrete. Kuvendi i Dobërdoli zgjati dy ditë,
procesmbajtëse e këtij tubimi kaq të madh e kaq të rëndësishëm ishte Marie
Shllaku, shkodrane. Gjatë tërë kohës tubimi ishte i siguruar shumë mirë, sepse
e ruanin luftëtarë të spikatur, njëherit edhe tërë fshati bënte roje, por
dalloheshin Smajl Hajdari, Halil Sadria, Zef Përlleshi, Martin Pjetri dhe
luftëtar të tjerë të Ukë Sadikut dhe Ndue Përlleshit. Kuvendi pasi zgjodhi udhëheqësit
ushtarak, mori vendim që të sulmohen njësitë e “UNÇ” në Drenicë dhe në minierën
e Trepçës, ku ishin inkorporuar forcat çetnike pas rehabilitimit të tyre. Kjo
luftë ishte një goditje e rëndë për armikun. Në këtë kuvend u mor edhe qëndrimi
që të formohet organizata politiko-ushtarake, patriotike ilegale “Besa
Kombëtare”, e cila do të udhëhiqet nga kryesia e përbërë prej 12 vetave. Supozohet se në Drenicë ishte
hera e dytë që formohej kjo organizatë, por me pak ndryshime, ngase atëherë
quhej organizata e rinisë “Besa Kombëtare”, dhe ishte e zyrtarizuar, si në
Kosovë po ashtu edhe në Shqipëri.
Kuvendi
zgjodhi Ukë Sadikun udhëheqës të
sektorit ushtarak, ndërsa prof. Ymer Berisha u caktua udhëheqës i sektorit
politik. Të dy këta ishin anëtarë të rrethit të ngushtë të Shtabit Udhëheqës të
organizatës.
Ishte
hera e parë që në radhët e grupeve ilegale patriotike u emëruan komisarët. Kjo
ishte edhe një garanci se grupet do të aktivizohen dhe do të veprojnë edhe më
tepër në teren sipas direktivave të udhëheqësish qendrore. Përveç këtyre në
kuvend u zgjodhën edhe udhëheqësit e sektorëve sipas parimit territorial, duke
mos lënë pa emëruar edhe aty, pos udhëheqësve ushtarak edhe udhëheqësit
politikë. Meqenëse Kosova dhe Dukagjini u ndan në 12 sektorë dhe u emëruan 12 komandantë dhe po
aq komisarë politikë për të pasur autoritet edhe më të madh në fushën
ushtarako-politike dhe për të qenë më afër popullit, ky grup u quajt “12
këshilltarët”. Pas kryerjes së kuvendit, grupet u larguan njëra pas tjetrës, pa
pasur as më të voglin problem. Të gjithë delegatët u shpërndan me përshtypjet
më të mira, posaçërisht ndjenin një simpati dhe një besim të madh ndaj profesor
Ymer Berishës.
Pas
përfundimit të kuvendit në Dobërdol, luftëtaret u shpërndan bashkë me
profesorin e Ukë Sadikun. Për pjesëmarrjen në Kuvendin e Dobërdolit, për
strehimin e kaçakëve dhe për përkrahjen e lëvizjes për çlirimin kombëtar dhe
për një Shqipëri etnike, udhëheqësit e këtij kuvendi si dhe shumë veprimtar të kësaj ane u dënuan
me burg shumëvjeçar. Iu plaçkitën dhe iu dogjën shtëpitë, u maltretuan familjet
dhe bënë akte genocidale ndaj tyre. Represion shtazarakë përjetoi sidomos
familja e Dan Pjetrit, në pronën e të cilit u mbajt Kuvendi. Po në këtë familje
ishte e strehuar 6 muaj edhe Marie Shllaku.
Mustafë
Ibishi, edhe më vonë dallohej në mes luftëtarëve me trimëri dhe oratori, me
zgjuarsi dhe me përkrahjen që iu jepte shokëve të luftës e të idealit. Duhet
përmendur përleshjen e madhe të çetës së Mustafë Ibishit, që kishte ndodhur në Grykën e Garaqevës të Ponorcit, më 16 mars
1945. Përleshja ishte zhvillua në mes ushtrisë partizane- çetnike dhe grupit të
vullnetarëve të Mustafë Ibishit. Aty nga partizanet ishte vrarë një nëntoger
dhe disa ushtarë të armikut, ndërsa nga ana e Mustafë Ibishit ishte plagosur
Malë Bashota i Carravikut dhe vet Mustafë Ibishi. Nga mllefi i madh që kishte
pësua ushtria partizane, në shenjë hakmarrjeje i kishte sulmua fshatrat:
Ponorc, Bubël dhe Llapçevë, duke i futur në rrethim të hekurt dhe ndaj
fshatarëve kishte përdorur dhunë duke i rrahur e malltretuar fshataret e
pafajshëm.
Më
17 mars 1946, qeta e Mustafë Ibishit, nga Gryka e Garaçevës ia mësyjnë bjeshkës
mbi Ponorcë, duke menduar se për dalje në veri, ajo ishte më e sigurta, po qese
kalonin nga fshati Mrasor. Mustafë Ibishi me shokë, shpëtimin e shihnin në
kalimin e Drinit të Bardhë, për të vazhduar në Dushkajë të Nahisë së Gjakovës.
Me kalimin e tyre në atë anë, llogaritshin se do kenë mbështetjen e çetës së
Ndue Përlleshit. Ky plan, luftëtarëve të Ibishit iu dështoi ngase, ushtria dhe
UDB-eja kishin llogaritur në atë plan, dhe kishin bllokuar çdo hyrje-dalje në
fshatrat e lartpërmendura. Ushtaret dhe UDB-eja, me forca të mëdha ushtarake
kishin zënë pritat, duke krijuar një mur
të hekurt që nuk mund të dilnin nga aty. Duke e ditur se Mustafa Ibishi
ishte i paparashikueshëm, dhe herë pas here sulmonte në befasi, aty ku nuk e
priste armiku, ata ishin përgatitur që
në mbrojtje të veriut kishin sjellë një brigadë tjetër, në këtë mënyrë
kishin zënë të gjitha pritat. Mustafë Ibishi ishte i vetëdijshëm se grupi i
mbetur i tij ishte në rrezik. Si të luftonte me gjashtë luftëtar me një ushtri
të tërë, mendonte. Vendosi të bënte një sulm, në vendin ku mendonte se ishte më
i përshtatshmi me u largua nga aty. Në sulmin e pa pritur që bëri ndaj ushtrisë
serbe, thonë se kishte vrarë shumë ushtar, por megjithatë, ikja qe e pamundur.
Më
19 mars 1946, u likuidua edhe Mustafë Ibishi me pesë shokët e tij: Xajë
Pataçanin e Pataçanit të Ultë të Rahovecit, Feriz Gashin e Sopniqit të
Rahovecit, Malë Bashotën e Caravikut të Llapushës, Halil Imerin e Mleqanit të
Llapushës dhe Jahë Kabashin e Kliçinës së Lugut të Leshanit. Shpëtoi i gjallë
vetëm Feriz Boja nga Kërrnica e Klinës, duke u kamufluar se ishte bari dhe si i
tillë e kalon rrethimin, duke u strehuar në fshatin e tij të lindjes në
Kërrnicë.
Të
nesërmen, kufomat e luftëtarëve trimave shqiptarë, ushtria partizane
serbo-çetnike i bartin deri në stacionin e policisë në Dush të Sferrkës së
Gashit, dhe aty i urdhëroi disa fshatarë të këtyre dy fshatrave që ti varrosnin
në një varr të përbashkët pa kurrfarë ceremonie mortore, vetëm 50 metra në jug
të këtij stacioni. Ky stacion i policisë për popullatën shqiptare ishte një
ankth i vërtet nga se, çdo ditë, e çdo mbrëmje, sjellin fshatar shqiptar vetëm e
vetëm për ti rrahur që në këtë mënyrë të merrnin informata se ku strehoheshin
trimat, që luftonin për një Shqipëri Etnike. Shqipëria Etnike do të bëhet me ne
të gjallë o me ne të vdekur, thoshte shpesh Mustafë Ferizi, dëshmori i kombit.