Speciale » Basha
Sabile Basha: Intelektuali e atdhetari Jahja Fusha (1919-1944)
E premte, 17.11.2023, 08:00 PM
T'I KUJTOJMË ATDHETARËT TANË:
JAHJA
FUSHA- “JAM DELEGAT I NJI POPULLSIE, QË NUK KA PAS, NUK KA AS NUK DO TË KETË
VEÇ SE NJË DËSHIRË TË PANDRYSHUESHME NGA ASNJË FUQI NË BOTË: TË BASHKOHET DHE
TË JETË PJESË TANËSORE E SHQIPNISË”.
(1919-
pushkatohet me 27 dhjetor 1944)
Nga
Prof. Dr. Sabile Keçmezi-Basha
Intelektuali
e atdhetari Jahja Fusha u lind më 27
dhjetor, 1919 në Podujevë. Ishte i biri i Sahitit dhe nënës
Shehide. Jahjaja i vogël u rrit e u edukua në një familje të brumosur me taban
kombëtar. Vinte nga një familje e pasur llapjanë, dhe kontaktin e parë me
Abetaren shqipe e pati në familjen e
tij, ngase dihej se babai i tij, veq librave të shumta në gjuhën shqipe që
sillte nga Tirana, ai ishte njeriu i parë që solli Abetaren në Llap. Babai i
tij dallohej për burrëri e për trimëri, dhe duke u nisur nga këto virtyte të
larta njerëzore, populli i Llapit e caktoj kryetar të Podujevës e që ishte
kryetari i parë shqiptarë në këtë qytet. Nëna Shehidja, Jahjan e rriti me një
dashuri e kujdes të madh në kushtet e asaj kohe. Babai i Jahjas ishte
arsimdashës i madh, andaj edhe pritej se djalin e tij do ta shkollonte dhe do
ta arsimonte në mënyrën më të mirë të mundshme.
Shkollën
fillore e mbaroi në Podujevë, ndërsa për të vazhduar shkollimin familja e
dërgoi në Shkup. Atje përfundoi shkollën Normale që për kohën ishte një arritje
e madhe. Studioi filozofin e drejtësinë, por me fillimin e Luftës së Dytë
Botërore, qe i detyruar që të ndërpret shkollimin, se zëri i atdheut ishte më i
fuqishëm se të gjitha punët tjera që mendonte ti përfundonte. Ishte njohës i
mirë i disa gjuhëve të huaja që i përdorte në kontaktet që i mbante në Shkup.
Gjatë studimeve pati takime të shumta me student përparimtar dhe mu nga këto
biseda e kuptoi se sa e vështir ishte jeta nën robëri. Takimet e tija filluan
të shpeshtoheshin sidomos me intelektual e patriot të mëdhenj shqiptarë. U bë
mik e shok me Xhafer Devën, Rexhep Mitrovicën Luan Gashin, Bedri Gjinajn, Bedri
Pejanin, Esat Berishën e shumë të tjerë. Aktiviteti i tij patriotik vije në
shprehje sidomos gjatë Luftës së Dytë Botërore, ku edhe e caktojnë Nënprefekt
të Rrethit të Llapit. Jahja Fusha dallohej për organizimin dhe strategjinë
luftarake që kishte. Ai me sukses të madh dhe me pak humbje në njerëz mbrojti
dhe komandoi me forcat luftarake në mbrojtje të brezit kufitar mes Krahinës së
Llapit dhe Serbisë nga çetnikët e partizanët, që nga Kepi i Krypës në Reçicë e
deri në Orllan, duke e mbrojtur popullsinë llapjane nga masakrat e spastrimi
etnik.
Më
16-20 shtator 1943, kur u organizua dhe u mbajt Kuvendi i Lidhjes së Dytë të
Prizrenit, Jahja Fusha se bashku me Hoxhë Visoken ishin caktua si delegat të
popullsisë së Llapit që të marrin pjesë në të. Gjatë punimeve të kuvendit,
Jahja Fusha ishte aktivë dhe gjatë atij takimi e shfrytëzoi edhe për të bisedua
me shumë krerë të rezistencës kombëtare. Ndërsa në Kuvend, në mbledhja e tretë
të Kuvendit, e cila u mbajt më 18 shtator 1943, në sallën e shkollës “Bajram
Curri”. Sipas gazetës “Kosova”, Tetuer
1943, Vitit i III, Nr. 51, 52, 53. Citojë se “Kryetari i Kuvendit, Z. Musa
Shehu, mbasi konstaton se Delegatët janë të gjithë ndër vendet e tyne, hap
mbledhjen dhe i ep, mandej, detyrën të ushtrimit të Kryesisë Nënkryetarit Z.
Dr. Rexhep Krasniqi, i cili ven në rend të ditës së bisedimeve të Kongresit
pikën e dytë të Programit: Bashkimi i Mitrovicës me Shqipni. Z. Krasniqi
përfiton nga rasa që i epet për të tërhequn vërejtjen e mbledhjes rreth
randësisë së madhe që ka pika e dytë e Programit të kongresit, çashtje e cila,
në lidhje me vendimin e djeshëm të marrun me zane të përbashkëta, për bashkimin
e Kosovës, Dibrës dhe Strugës me Shqipni, do të jetë nji plotësim i idealit të
të gjithë Shqiptarvet: realizimi n’atë anë i andrrës së të gjithë atdhetarve:
sigurimi i kufijve ethnik.
“Rendi
i Ditës – thekson Kryetari, tue i dhanë fund bisedës së tij të shkurtën – e
difton vetvetiu randësinë e vet. Aj thotë: Bisedim mbi çashtjen e bashkimit të
Mitrovicës, Podujevës, Vuçiternës, Pazarit të Ri, Senicës e Zonës Neutrale me
Shqipni”. Për fjalë paraqitet përfaqësuesi i Llapit, Jahja Fusha, i cili në mes
tjerash dhe në mes duertrokitjeve nga të pranishmit fillon diskutimin “Un jam
Delegat i Llapit (Podujevë), t’atij vendi që, ndonse vuejti shekuj nën zgjedhen
e Perandorisë Osmane, ndonëse hoq nji mijë e e nji të zeza nën shkelmin e
Klikës Ushtarake imperjaliste të Beligradit, nuk flet, as nuk din të flasë,
prej njij skaje në tjetrën të gjanësisë së vet, tjetër gjuhë veç gjuhës s’onë
amtare: Shqipes së pavdekshme; jam delegate i Llapit, i atij vendi qind për
qind shqiptar, që padrejtësinat e Fuqive imperjaliste t’ Europës kishin dënue
si shumë vende të tjera thjesht shqiptare me nji padrejtësi të randë: që të
vuente ndonse qind për qind shqiptare, nën shkelmin e tiranisë imperjaliste të
serbve; jam përfaqësues i Llapit, t’atij vendi që ka përbri zonën ku zotnon
Kost Peçanasi, kjo vegël e verbtë e imperjalizmit serb që ka vra e pre shumë
shqiptarë, pa kurrnji faj tjetër veç fajit se ishin, si gjithë vendi i jonë, si
të gjithë ne të mbledhun këtu: Shqiptarë dhe që edhe sot e kësaj dite, nuk ban tjetër
veç se sendergjue shfarimin e Fisit t’onë; jam Delegat i njij popullsije që
ndër të gjitha mjerimet dhe përpjekjet e saja nuk ka pasë, nuk ka as nuk do të
ketë veç se nji dëshirë të pandryshueshme nga asnji fuqi në botë: të bashkohet
dhe të jetë pjesë tanësore e Shqipnisë”.
Pastaj,
Jahja Fusha, në diskutimin e tij u mor, mandej gjatë e gjatë, me përshkrimin e
hollësishëm të sulmeve të zhvilluara, herë mbas here, nga ana e fuqive
imperialiste serbë dhe malazezë kundra krahinave të ndryshme të Prefekturës së
Mitrovicës duke theksua, njëherë qëndresën të patundshme shqiptare në
përballimin e sulmeve të përsëritura dhe mbrojtjen kreshnike të tokës së tyre,
tokë të cilën nuk kanë pushua së lami me gjakun e tyre bujar për të mund m’e pa
krejt të lirë dhe të lidhur përjetësisht me tërësinë jetësore të Dheut Arbënor.
Dhe krejt në fund, Jahja Fusha, fton Kuvendin që të vendosë marrjen e të tëra
masave që do të gjykohen të përshtatshme për të sigurua lidhjen e bashkimin e
Mitrovicës, të Vuçitërnës, të Podujevës, të Tregut të Ri dhe të Senicës me
Shqipni...”
Ndërsa,
në tubimin e organizuar nga Halim Spahija , më 26 qershor 1944, në Prizren, ku
formohej Shtabi i Përgjithshëm Ushtarak për Mbrojtjen e Trojeve Etnike
Shqiptare, Jahja Fusha avancohet në gradën e gjeneral majorit të Ushtrisë
Shqiptare dhe caktohet që të organizoj mbrojtjen e vijës kufitare: Kumanovë-
Vranjë- Topallë- Merdar- Prepallac- Kopaonik.
Shtabi
i Përgjithshëm Ushtarak të Mbrojtjes të Tokave Etnike Shqiptare përbëhej nga:
1.
Komandanti Suprem: gjeneral Qazim Komoni dhe
2.
Anëtarët e Shtabit të Përgjithshëm të Ushtrisë për Mbrojtjen e Tokave Etnike
Shqiptare;
1.
Gjeneralmajori Fuad Dibra ishte përgjegjës për mbrojtjen e vijës kufitare:
Dibër-Manastir- Shkup;
2.
Major Shefqet Kapiteni, emërohet të mbroj vijën kufitare Shkup- Kumanovë;
3.
Gjeneralmajori Jahja Fusha, do të emrohet që të mbroj vijën kufitare: Kumanovë-
Vranjë- Topallë- Merdar- Prepallac- Kopaonik;
4.
Majori Adem Voca, emërohet që të mbroj vijën kufitare Kopaonik-Jeni Pazar
5.
Profesor Ymer Berisha, caktohet që të mbroj vijën kufitare Jeni Pazar- Tivar.
Gjatë
mbrojtjes së kufirit komandant i Regjimentit IV të Prishtinës, i cili me
zotësinë dhe me mjeshtrin e një drejtuesi të përsosur, kishte detyrua shumë
herë që të ikin Brigadat e Divizionet e armikut. Madje në vjeshtën e vitit
1944, kur lufta kishte hy në fazën përfundimtare, në rast të një sulmi kundër
forcave nacionaliste në sektorin e Podujevës, ishin shkatërruar tri Divizione
bullgare të motorizuara, të udhëhequra nga komunistët. Edhe nga ana e ushtarëve
vullnetar, viktimat nuk ishin të pakta.
Në
fund të vitit 1944, e fillimi i vitit 1945, Kosova ngadalë, po sigurt po binte
në prehrin e Serbisë e të Jugosllavisë. Për atdhetaret filloi një etapë e errët
e një kalvar i vërtet. Shumë nga atdhetaret qen të detyruar që të lëshonin
atdheun, disa nga ata i pushkatuan, e disa të tjerë për të rezistuar dolën
maleve.
Pas
hyrjes së forcave partizane në Kosovë, Xhafer Deva dhe shumë patriot të tjerë e
lusin me javë të tëra Jahja Fushën që të largohet bashkë me ta nga vendi dhe të presin situata më të
volitshme për tu kthye në atdhe dhe për të
fillua aktivitetin kombëtar. Jahja Fusha ishte kategorik në qëndrimet e
tija dhe assesi nuk pranon që të largohej nga vendi duke thënë se: “Unë nuk
mund ta thej Besën që ia kam dhanë Popullit se do të jemi bashkë në
të mirë apo të keqe, unë do të qëndroj me Popullin tim. Nuk kam ba asnjë të
keqe, kam luftue për Liri. Lufta për Liri ashtë e drejtë themelore
natyrore e njeriut e Popullit... Nëqoftëse bishat çetnikokomuniste e fajsojnë
dike le të më fajsojnë mue, nëqoftëse e dojnë jetën time, nuk më dhimbet do ta
jap dinjitetshëm por nuk do ta jap Popullin tim e as një nga bashkluftëtarët e
mi... “, ai e kishte lidhë fatin e vet
me popullin e vet, dhe ikja nga vendi e quante tradhëti. E për tradhti ai nuk
kishte lindur dhe gjithmonë i kishte urryer dhe luftua tradhtarët.
Jahja
Fusha ishte i martuar me Luçia Gio-Fusha, me kombësi gjermane. Në kohën kur e
arrestuan Jahjan, oznashet arrestuan edhe gruan e tij të bukur e burrërore.
Edhe pse ishte shtatzënë e pushkatuan, vetëm e vetëm pse ishte gruaja e Jahja
Fushës dhe deri në fund të jetës nuk deshi të largohej nga ai. Pushtetarët i
ofruan gjithçka, duke filluar që nga postet e ndryshme, kthimin nga kishte
ardhur e shumëçka tjetër, por gruaja e tij ishte mishërim i besës dhe i
dashurisë me Jahjan. Nuk pranoi asgjë, bile disa oznash i kishte fyer rëndë,
duke i quajtur sa të egër por edhe të mjer.
Sa
më shumë që afrohej përfundimi i Luftës së Dytë Botërore, aq më shumë zhvisheshin
synimet e komunistëve jugosllavë, të cilët deri atëherë propagandonin çlirimin
nacional, ndërsa në këtë kohë çdo kush që përhapte këtë qëndrim shpallej
nacionalist dhe antijugosllav, ndërsa për të tillët nuk mungonte as plumbi.
Më
18-19 nëntor 1944 forcat gjermane largohen nga Kosova, dhe në vend të tyre u
vendosën çetnikët që ishin konvertuar në partizan. Siç dihej pjesa më e
rrezikuar në Kosovë ishte zona e Llapit ngase ajo ndodhej në pjesën kufitare me
Serbin, andaj çetniket i kishin duart e lira që të vrisnin e të plaçkitnin
shqiptaret dhe pasurin e tyre. Me qëllime të caktuara ndaj shqiptarëve Titoja
kishte shpall amnisti më 21.11.1944, për
të gjithë ata që nuk kishin bërë krime, të kthehen në shtëpitë e tyre dhe se
atyre nuk do iu mungoi as qimja e flokut. E qëllimi dihej. Në këtë mënyrë
mendonin se do i joshin patriotet dhe brenda një kohe të shkurtër do i
likuidonin ata. Qëllimi ishte që në mënyrën më të lehtë ta arrestonin Jahja
Fushën e Hoxhë Visokën e shumë të tjerë.
Jahja
Fusha u arrestua gjatë muajit dhjetor 1944. Së pari e dërgojnë në burgun e
Podujevës, pastaj e dërgojnë në burgun e Prishtinës. Po gjatë këtij muaji e
arrestojnë edhe axhën e Jahjas- Aliun, dhe më vonë e pushkatojnë. Po ashtu edhe
mikun e shokun e Jahjas, Hoxhë Visokën e pushkatojnë pa gjyqe. Në burg, Jahjaja
nuk qëndroi gjatë. Pjesëtarët e OZN-es e morën disa herë në pyetje duke e
rrahur në mënyrën më shtazarake. E akuzuan se ai kishte bashkëpunua me gjerman
dhe se kishte krye vrasje të shumta ndaj popullatës serbe në Llap. Sa qëndroi
në burg, Jahja Fusha, njerëzit e pushtetit tentuan që ta bindin atë që të
bashkëpunoi me ta, në mënyrë që të punojë
kundër interesave kombëtare por përkundër
të gjitha atyre torturave më të egra
Jahjaja qëndroi i pathyeshëm në bindjet e tij patriotike. Jahja Fushën,
anëtarët e OZN-es nuk munden ta bindin as me hire as me pahir që të
bashkëpunonte me ta. Andaj me 27 dhjetor 1944, mu në ditëlindjen e 25 të tij, e
dënojnë dhe e ekzekutojnë me pushkatim në vendin e quajtur Taukbahqe në
Prishtinë. Pas vdekjes së atdhetarit e tërë pasuria e tij iu konfiskuan nga
pushteti gjëja se në emër të një reforme agrare.