Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Parathënia e At Gjergj Fishtës
E enjte, 26.10.2023, 07:59 PM
PARATHËNIA E AT GJERGJ FISHTËS
Nga
Timo Mërkuri
Pak
është folur dhe shkruar për Parathënien
e At Gjergj Fishtës që shoqëronte botimin e “Kanuni i Lekë Dukagjinit”, mbledhur
dhe shtjelluar nga atë Shtjefën Gjeçovi dhe botuar në Shkodër, Shtyp.
Françeskane më 1933 së bashku me punimet
e atë Pashk Bardhit dhe të Faik Konicës. Leximi i kësaj Parathënie ishte një befasi e këndëshme për
mua, sinqerisht që u mahnita me stilin e tij të të shkruarit, me thellësinë e
mendimit e gjerësinë e njohurive, me densitetin e informacionit në frazat e
tij, me kompozicionin e tij, herë si një tekst muzikor dhe herë si një pikturë.
Kjo është arsyeja aqë nisa të shkruaj këto shënime për përshtypjet që më la kjo
vepër e shkurtër në faqe por e madhe në vlerat e saj.
I-Parathënia
e At Gjergj Fishtës për Kanunin e Lekë Dukagjinit ka një vlerë të rëndësishme historike dhe letrare për kulturën
shqiptare, pasi është një dëshmi e qartë e dëshirës së tij për të ruajtur dhe
promovuar trashëgiminë kulturore dhe juridike të Shqipërisë. Kjo ndihmon në mbrojtjen dhe thellimin e identitetit kombëtar dhe kulturor të
shqiptarëve.Përmes kësaj parathënieje, At Gjergj Fishta e lidh mjeshtërisht kanunin, dokument juridik tradicional,
me letërsinë. Ai e paraqet atë si
një pasuri që ka vlerë letrare dhe emocionale, duke e bërë të njohur edhe për
ata që nuk janë të specializuar në studimin e tij.
Ajo
që të bën përshtypje qysh në pamjen e parë
është stili pasionant dhe emocional
i Fishtës në këtë parathënie, i cili ka për qëllim të frymëzojë shqiptarët për
të ndjekur e ruajtur vlerat dhe traditat e tyre. Ky frymëzim është i
rëndësishëm për të kujtuar se sa e çmuar është trashëgimia e kombit dhe se sa e
rëndësishme është ta ndihmojnë në ruajtjen e saj.
Parathënia
e Fishtës është një tekst i rëndësishëm
në letërsinë shqipe. Ajo është një përpjekje e ndjeshme për të kombinuar
letërsinë me historinë dhe kulturën, duke krijuar një vepër të theksuar emocionante
lidhur me identitetin kombëtar, duke u shndruar në një pjesë e rëndësishme e
trashëgimisë kulturore shqiptare dhe ka ndihmuar në ruajtjen e vlerave të
trashëgimisë historike dhe juridike. Ajo është një tekst që i ka kujtuar
shqiptarët për rëndësinë e ndjekjes dhe respektimit të trashëgimisë së tyre
kulturore dhe legjislative.
II-Në
parathënia e tij për Kanunin e Lekë Dukagjinit, At Gjergj Fishta përdor një stil të shkruarit të fuqishëm dhe
retorik për të paraqitur thelbin dhe rëndësinë e këtij dokumenti
tradicional shqiptar, duke e shprehur nëpërmjet disa elementëve të veçantë:
Fishta
përdor një gjuhë plot pathos dhe emocion
për të bërë lexuesin të krenohet, por dhe të ndihet përgjegjës për trashëgiminë
kulturore e historike shqiptare. Ai
shprehet me një ton emocionant dhe me
një këndvështrim të thellë humanist për Kanunin, duke i dhënë atij vlerë të
jashtëzakonshme për shoqërinë shqiptare. Ai përdor elementë lirikë për të përshkruar natyrën dhe trashëgiminë
e Shqipërisë, shfrytëzon dhe përdor simbolet e natyrës, popullit dhe historisë për të
theksuar vlerën e Kanunit.
Stili
i tij është i pasur me figurat retorike,
përfshirë metafora, simbole, paralelizma dhe antiteza, duke i dhënë një
dimension të thellë emocional dhe argumentues parathënies së tij, sa që të
duket se pol exon një nga poezitë e tij dhe jo një parathënie studimore. Fishta përdor disa figura retorike
që pasurojnë tekstin dhe e bëjnë atë më tërheqës, psh., ai përdor një analogji
për të krahasuar vlerën e folklorit me epopenë, duke përmendur "Epopét mâ
të mdhá e mâ të bukura të botës." Ky krahasim është një figura retorike e
quajtur analogji. Stili I tij përdor përshkrime të thelluara dhe të imazhuara
për të paraqitur konceptin e "folklorit" dhe bukurinë e kësaj
trashëgimie. Përshkrimi i detajuar i Tanushës është një shembull i kësaj dhe
përdor imazhe të pasura për të paraqitur bukurinë e saj.
Stili
i tij përshkruan thellësinë e trashëgimisë historike dhe kulturore të Kanunit,
ai është kallzues dhe frymëzues dhe inkurajon
lexuesin të respektojë dhe të kujdeset për trashëgiminë kulturore dhe juridike
të shqiptarëve duke e bëtë atë më
tërheqëse për lexuesin. At Gjergj Fishta e shpreh pasionin e tij për
trashëgiminëetnokulturore shqiptare nëpërmjet fjalëve dhe frazave të ngarkuara
emocionalisht.
Entusiazt
nga natyra, në parathënien e tij, Fishta paraqet një vizion idealizues për të
ardhmen e Shqipërisë. Ai shpreh dëshirën dhe besimin se kjo trashëgimi e lashtë
e do të përcillet brez pas brezi dhe se Shqipëria do të ndjehet krenare për identitetin dhe vlerat e saj kulturore.
At
Gjergj Fishta shpalos një shqetësim të thellë për humbjen gradualisht të vlerave tradicionale dhe për të mbrojtur
këtë trashëgimi të çmuar, shqetësim që paraqitet në mënyrë të qartë në stilin e
tij të shkruarit, duke e bërë të qartë që Kanuni nuk duhet të harrohet dhe të
përfshihet në të ardhmen e kombit shqiptar.
Të
kemi parasysh se stilistika së tij është
përshtatur ndaj audiencës së
tij, ai e shkruan këtë parathënie në një mënyrë që të
ndikojë tek shqiptarët e epokës së tij
dhe të të gjitha brezave që do ta lexojnë në të ardhmen, duke synuar të përcjellë një mesazh të fortë për
ruajtjen e identitetit kulturor dhe juridik të shqiptarëve.
Përfundimisht, stili i parathënies së At Gjergj
Fishtës për Kanunin e Lekë Dukagjinit është një kombinim i emocionit,
historisë, kultures, dhe retorikës që përdoret për të ngjallur ndjenja të forta
dhe të ndikojë tek lexuesi në mënyrë që të ruajë dhe të vlerësojë Kanunin dhe
trashëgiminë e tij. Ai paraqet një vizion shpëtimtar dhe frymëzues për të
ardhmen e Shqipërisë dhe kujton të gjithë shqiptarët për detyrimin e tyre për
të mbrojtur dhe ruajtur vlerat tradicionale të kombit.
III-Parathënia
e At Gjergj Fishtës ka vlerë letrare të
veçantë për letërsinë shqipe dhe atë botërore, pasi ai përdor stil pasionant dhe emocional për të komunikuar ndjenjat dhe bindjen e tij në lidhje me
rëndësinë e Kanunit, stil që e bën këtë
parathënie tërheqëse për lexuesin, duke
e bërë atë të ndihet më afër vlerave të shprehura në Kanun.
Fishta
shpalos një mjeshtëri të lartë letrare
në këtë parathënie, ai përdor gjuhën dhe retorikën në një mënyrë të
shkëlqyeshme për të bërë argumentet e tij të forta dhe bindëse. Përdorimi i
figurave retorike dhe simboleve e bën këtë tekstin tërheqës edhe si një vepër
letërsie. Fishta ka pasur njohuri të thella për letërsinë dhe
historinë shqiptare, dhe kjo njohuri pasqyron thelbin e parathënies së tij. Ai
përpiqet të përcjellë një perspektivë të thellë të njohurive të tij në këtë tekst, duke e bërë
atë edhe më të besueshme dhe bindëse.
At
Gjergj Fishta ka qënë dhe është shfaqur si një mjeshtër i fjalës, dhe ky tekst është një shembull i një gjuhe të
pastër, të fuqishme dhe të dukshme. Përdorimi i fjalëve dhe shprehjeve të
zgjedhura është një karakteristikë e vërtetë e letërsisë së tij. Për këto
arsye, parathënia e Gjergj Fishtës për Kanunin e Lekë Dukagjinit është një
vepër e rëndësishme letrare dhe historike që ka kontribuar në ruajtjen e
kujtesës historike dhe kulturore të shqiptarëve. Kjo tekst është një trashëgimi
e pasur e kulturës së shkruar shqiptare dhe një burim frymëzimi për të gjithë
ata që duan të njohin më mirë historinë dhe trashëgiminë e vendit.
IV-Parathënia
e At Gjergj Fishtës ka një vlerë të rëndësishme për brezat e sotëm të shqiptarëve në disa aspekte: Ky tekst, me stilin
që është shkruar, shërben si një mjet për të nxitur ndërgjegjësimin tek shqiptarët për identitetin e tyre
kulturor dhe historic, duke i inkurajuar ata të njohin më thellë traditat dhe
vlerat e trashëgimisë së tyre, duke e bërë kështu të mundur që brezat e sotëm
të ndihen më të lidhur me të kaluarën e tyre. Ajo inkurajon brezat e sotëm të shqiptarëve të respektojnë dhe të
vlerësojnë Kanunin dhe trashëgiminë kulturore të vendit, ai u kujton
shqiptarëve se trashëgimia e tyre kulturore është e çmuar, duhet të njihet dhe
duhet të ruhet.
Kjo
parathënie kontribuon në forcimin e
identitetit kombëtar të shqiptarëve, i ndihmon ata të ndihen më të lidhur
me historinë, kulturën dhe vlerat e tyre kombëtare, duke e bërë kështu më të
fortë dhe të krenar identitetin e tyre, madje nxit brezat e sotëm të
shqiptarëve të kuptojnë rëndësinë e ruajtjes
së traditave dhe vlerave të tyre kulturore. Ajo i inkurajon ata të marrin
përgjegjësi për trashëgiminë e tyre dhe ta kujdesen për të në mënyrë që ajo të
transmetohet edhe te brezat e ardhshëm.
Sigurisht
që ky tekst i shkurtër por shumë i pasur në vlera dhe informacione shërben si
burim frymëzimi për studiuesit,
shkrimtarët, dhe të gjithë ata që janë të interesuar për historinë,
kulturën, etnokulturën dhe trashëgiminë ligjore shqiptare, pasi sjell një
perspektivë të thellë për të kuptuar Kanunin dhe trashëgiminë e tij.
Për
këto arsye, parathënia e Gjergj Fishtës ka një vlerë të konsiderueshme për
brezat e sotëm të shqiptarëve, pasi ndihmon në promovimin e identitetit
kulturor dhe historik, në ruajtjen e trashëgimisë së tyre, dhe në nxitjen e
tyre për të kuptuar më mirë vlerat tradicionale të vendit të tyre.
V-Parathënia
e Kanunit të Lekë Dukagjinit është e shkruar në dialektin gegnisht dhe, duke e bërë këtë, ajo shfaq elegancën dhe pasurinë e këtij dialekti
të gjuhës shqipe pasi: dialekti gegnisht ka një shqiptim të veçantë dhe të pasur, shqiptim që është përdorur në parathënie. Kjo bën të duket edhe si një përpjekje për të ruajtur
integritetin gjuhësore të kësaj treve dhe tregon një kujdes të veçantë për
detajet gjuhësore. Realisht At Gjergj Fishta gjithë krijimtarinë e tij letrare e
ka shkruar në këtë dialekt duke i dhënë letërsisë shqipe një krijimtari plot me
ngjyra dhe melodi që të hutojnë me tingëllimën dhe dritësimin që i japin gjithë
veprës. Sekreti I kësaj është se Fishta përdor me elegancë fonetikën e
dialektit gegnisht, duke përfshirë tingujt dhe ndryshimet e fonetikës, që e
bënë atë të dallueshme, duke shfaqur respektin për veçantitë fonetike të këtij
dialekti dhe i jep tekstit një "shije" të veçantë gjuhësore.
Përdorimi
i dialektit gegnisht ofron një liri më
të madhe të ekspresionit për autorin, mjeshtërisht ai përdor fjalë dhe
shprehje të veçanta që nuk do të ishin të disponueshme në gjuhën standarde. Dialekti
gegnisht është i lidhur ngushtë me
kulturën dhe traditat lokale të trevave të At Gjergj Fishtës dhe Lekë
Dukagjinit dhe duke e përdorur këtë dialekt, parathënia përforcon lidhjen me
trashëgiminë kulturore të kësaj treve dhe shprehet në mënyrë më autentike.
Duke
shkruar në dialektin gegnisht, Fishta sigurisht ka pasur ndikim më të madh tek
lexuesit e kësaj treve, duke e bërë parathënien më afër audiencës së synuar dhe
më relevante për këtë kontekst gjeografik., por njëkohësisht mban gjallë
artistikisht dhe sjell pranë kohës sonë një pasuri të madhe të gjuhës shqipe.
Nga
çdo aspekt që ta shohësh vlera e “Parathënie” e At Gjergj Fishta në veprën “Kanuni i Lekë Dukagjinit” ka një vlerë të
dyfishtë, si një vepër e përsosur letrare më vete dhe si një studim për një
pasuri etnokulturore të kombit tonë që të bën ta shohësh këtë kanun me një sy
tjetër pozitiv për kohën kur funksionoi në ruajtjen e identitetit kombëtar dhe
popullin tonë si një popull që dhe në kushtet më të vështira të egzistencës së
tij ruante një shoqëri bazuar në legjislacion dhe na mëson që të vlerësojmë se
: “Më mirë një ligj jo i përsosur, por që ruan identitetin kombëtar se sa pa
ligje fare”.
Sarandë, më Tetor 2023