Kulturë
Albert Vataj: Milan Kundera mbi të drejtat e kafshëve
E hene, 09.10.2023, 06:54 PM
Milan Kundera mbi të drejtat e kafshëve dhe çfarë do të thotë në të vërtetë mirësia e vërtetë njerëzore
Përgatiti:
Albert Vataj
"Njeri,
mos e lartëso veten mbi kafshët", këshilloi Dostojevski në çështjen e tij
të përzemërt për të drejtat e kafshëve .
Një
çerek shekulli para, në anën tjetër të botës, Uitmanit udhëzoi në këshillën e
tij rrezatuese për jetën që "të duam tokën, diellin dhe kafshët"
Një
shekull pas Dostojevskit dhe Uitmanit, pak para agimit të një shkence të re që
ndriçon mrekullitë e mendjeve jo-njerëzore, Milan Kundera (1 prill 1929–11
korrik 2023) i sfidoi këto dogma në një roman prekës, përveç romanit të tij
klasik të vitit 1984, “Lehtësia e padurueshme e qenies”.
Në
faqet e fundit të romanit, duke llogaritur kuptimin e fuqisë dhe butësisë,
Kundera synon humorin e tij të djallëzuar në mendjemadhësinë e njerëzimit:
Vetë
fillimi i Zanafillës na tregon se Zoti e krijoi njeriun për t'i dhënë atij
sundimin mbi peshqit, shpendët dhe të gjitha krijesat. Natyrisht, Zanafilla u
shkrua nga një njeri, jo nga një kalë. Nuk ka siguri që Zoti i dha njeriut
sundimin mbi krijesat e tjera. Ajo që duket më e mundshme, në fakt, është se
njeriu shpiku Zotin për të shenjtëruar sundimin që ai kishte uzurpuar për vete
mbi lopën dhe kalin.
E
drejta për të vrarë një dre ose një lopë është e vetmja gjë për të cilën mund
të bihet dakord i gjithë njerëzimi, edhe gjatë luftërave më të përgjakshme.
Arsyeja që ne e marrim këtë të drejtë si të mirëqenë është se qëndrojmë në krye
të hierarkisë. Por lëreni një palë të tretë të hyjë në lojë - një vizitor nga
një planet tjetër, për shembull, dikush të cilit Zoti i thotë: "Ti do të
kesh sundim mbi krijesat e të gjithë yjeve të tjerë" - dhe marrja e
Zanafillës si e mirëqenë menjëherë bëhet problematike. Ndoshta një burrë i
ngjitur në karrocën e një marsiani ose i pjekur në hell nga banorët e Rrugës së
Qumështit do të kujtojë koteletën e viçit që e priste në pjatën e tij të darkës
dhe do t'i kërkojë falje (me vonesë) lopës.
Ne
kurrë nuk mund të përcaktojmë me siguri se cila pjesë e marrëdhënieve tona me
të tjerët është rezultat i emocioneve tona - dashurisë, antipatisë, bamirësisë
ose keqdashjes - dhe cila pjesë është e paracaktuar nga loja e vazhdueshme e
pushtetit midis individëve.
Mirësia
e vërtetë njerëzore, me gjithë pastërtinë dhe lirinë e saj, mund të dalë në pah
vetëm kur marrësi i saj nuk ka fuqi. Prova e vërtetë e vdekshme e njerëzimit,
testi i tij themelor (i cili qëndron thellë i varrosur nga pamja), konsiston në
qëndrimin e tij ndaj atyre që janë në mëshirën e tij: kafshëve. Dhe në këtë
aspekt njerëzimi ka pësuar një rrënim themelor, një rrënim kaq themelor saqë të
gjithë të tjerët burojnë prej tij, shkruan Kundera.