Kulturë
Prend Buzhala: Nënë Tereza, antitezë e lakmisë shkatërruese
E enjte, 05.09.2019, 09:46 PM
NËNA TEREZE, ANTITEZË E LAKMISË SHKATËRRUESE, I
(Kundrim
eseistik)
Nga
Prend BUZHALA
Në
ditën e sotme,më 5 shtator 1997, Nëna Tereze shkoi në përjetësi. Një jetë të
tërë ajo e zhvilloi luftën saj në solidarizim me të goditurit në jetë, me të
diskriminuarit, me të privuarit nga e drejta për t’u ushqyer, për të pasur një
pikë ujë, për të pasur ilaçe për shërim.
Në
jo pak tekste e lutje të karakterit meditativ e shpesh edhe poetik, ajo, si një
urtake e rrallë, i vëren sjelljet masive dhe ato individuale; i vëren gjakimet
a etjet jezusiane-racionale, sikundër janë dashuria e pakufi ndaj njeriut e
Hyjit, solidaritetin, lirinë për të vërtetën, për drejtësinë sociale, nga njëra
anë; si dhe pasionet e instinktet irracionale, siç janë egoizmi, ambiciet e
sëmura, zilia, e, mbi të gjitha, LAKMIA.
1.
Lakmia
përkufizohet si “dëshirë e madhe dhe e pangopur për ta pasur vetë diçka a dikë,
etje e pashuar për diçka; synim i padrejtë për të pasur diçka me çdo mënyrë.”
Porse kjo fjalë ka edhe anën tjetër të medaljes, ka edhe kuptimin tjetër shqip:
“Dëshirë e madhe e përpjekje me të gjitha fuqitë për të kryer një punë a për të
rregulluar diçka. Punon me lakmi të madhe. Ka shumë lakmi për punë (për
udhëtime).” Kështu i jep shpjegimin dhe përmbajtjen e kësaj fjale Fjalori ynë.
Dhe
sado që bota është e mbushur me lakmi e me lakmitarë, që nuk i frenojnë
dëshirat e veta, që dëshirojnë të zotërojnë gjithçka, edhe paratë, edhe
pushtetin, edhe gjithçka tjetër; megjithatë, gjithmonë në botë kanë ekzistuar
edhe ”banorët e së mirës”. Nuk e kishte thënë më kot Sami Frashëri: “Gjërat që
numërohen të shenjta, si mendja, njohuria dhe dituria, nga shkaku i lakmisë për
famë e madhështi, s’mund t’u qëndrojnë disa dëshirave të kota, ndërsa dashuria
mund çdo gjë.” Një luftëtare e tillë kundër lakmisë, është shembulli jetës dhe
veprës së Nënës Tereze. Te një lutje e saj poetike me titullin “Lutje për
përdorimin e parave” (vëllimi “Nënë Tereza, mërmërimë shenjtoreje”, Tiranë
2003, me përzgjedhje e poetizim të Visar Zhitit), thuhet:
O
shenjt (...)
Të
lutem mësona,
mësona
të kemi besë në largpamësinë e Zotit
e
të mos jemi të sigurt në lakmitë tona prej njeriu.
E
kë bëri të lumtur lakmia?
Ajo
e thekson nevojën e parasë, po edhe keqpërdorimin e saj. E, kur ajo ofron
dashuri, kur ajo gjendet në anën më ekstreme të socialitetit të rëndë, në Indi,
kundruall botës “së pasur”; gjithnjë e gjithnjë do ta theksojë dashurinë:
“Paratë nuk mjaftojnë. Shërbejnë vetëm për të blerë gjëra ‘materiale’, si
ushqime, veshje, shtëpi. Është e nevojshme diçka më shumë: ka fatkeqësi që nuk
ndreqen me para, por me dashuri.” (“Me shumë dashuri. Mendime të Nën Terezës”,
përkthyer nga Laureta Çobani, Tiranë 2003).
Ajo
e bën betejën e saj për rikthimin e kuptimit të dinjitetit, aty ku të vetmuarit
e të veçuarit kanë nevojë për dashurinë e kujdesin e tjetrit. Ajo thekson:
“Synoj t’u japë të varfërve me dashuri, atë që të pasurit e pushtojnë me para”
(“Me shumë dashuri,...”, po aty). Edhe zgjidhjen e problemeve të rënda të
drejtësisë ajo e sheh te dashuria, që nis në familje, e deri te skaji tjetër i
botës. Ajo nuk bën dallime në raca, besime e kombe: “Cilido qoftë besimi ynë,
duhet të mësojmë të falim, nëse duam të dashurojmë me të vërtetë.” Dhe të
gjitha të mirat ajo i gjen te demiurgu i saj, te Zoti, që fal aq shumë të mira,
që na e jep dhuratë jetën.
A
është gjë e mirë nëse Zoti kërkon nga ne të mirën?
Disa
herë e shqipton këtë pyetje,për ta gjetur gëzimin e saj te kjo dashuri, te
lutja, te hiri i saj hyjnor.
Dhe,
a nuk është antitezë e “botës së pasur”, ku ka lakmi, babëzi për fitime sa më
të mëdha, po edhe të droguar, njerëz të vetmuar, të papunë, të dëshpëruar, etj
etj. këtu, sipas frymës refleksive tereziane, ajo e konsideron lakminë si burim
të këqijash dhe mëkatesh, si armë që shkatërron virtytin e së mirës. Kësisoj
ajo ndjek atë traditë botërore e ungjillore. Pothuajse, të gjitha religjionet e
dënojnë lakminë si burim të këqijash. Niçe thoshte se se për të fituar pushtetin,
ti gjëra janë të nevojshmejanë: lakmia, zilia dhe urrejtja. Shën Pali Aty sheh
rrënjën e krejt të këqijave: “Sepse lakmia për para është rrënja e gjithë të
këqijave dhe, duke e lakmuar atë fort, disa u larguan nga besimi dhe e
depërtuan veten e tyre në shumë dhimbje.” Timoteu1-6.10).
Nëna
Tereze shtronte në poezinë-lutje që e përmendëm më lart:
“E
kë bëri të lumtur lakmia?”
Më
saktësisht: a gjen paqe në vetvete njeriu i tillë?
E
pra: po qe se lakmia nxit ambiciet e liga, sjelljen e pamëshirshme, nënshtrimin
e të tjerëve; atëherë ai nxitet e zhytet gjithnjë e më tepër në kënetën
imorale: lakmi për pushtet, lakmi për para, lakmi për popullaritet. Lakmia nuk
merr fund. Lakmitarët nxiten të kenë sa më shumë. Pikërisht pse nuk kënaqen me
atë që kanë, ata ndiejnë pasiguri, shqetësim.
Nuk
është e rastit, prandaj, përse Nëna Tereze i thekson të kundërtat e lakmisë:
solidaritetin, dashurinë, kujdesin, bujarinë, gatishmërinë për të ndarë me të
tjerët: “Shpirti i bashkësisë sonë është t’i dhurohesh Zotit, të duash dhe të
kesh besim tek të tjerët, dhe të sillesh mirë me të gjithë” (“Me shumë
dashuri,...”, po aty).
2.
Lakmia shkakton shumë
tensione shoqërore
Kosova
nuk fitohet E PLOTË si atdhe, kur lakmia e babëzia nuk kanë të ndalur. Kosova
varfërohet, kur lakmitarët e pushtetshëm rrëmbejnë ç'’iu vjen përpara.
Kosova
gëlltitet nga vrimat e zeza të botës së zhvilluar, kur ky vend nuk i ndjek
trendët zhvillimorë të botës, por vendnumëron... e këto VRIMA TË ZEZA po e
gëlltisin rininë tonë, si mish i gjallë, për t'i asimiluar pas një a dy
gjeneratash... Përpos Bashkësisë ndërkombëtare, që ka krijuar një realitet
tragjik me mure e izolime kundër Kosovës, kah këto VRIMA TË ZEZA po e dërgojnë
rininë tonë LAKMIA e pushtetarëve tanë për para e privilegje të pafund. Lakmia nuk
krijon paqe, as siguri, por pasiguri, shkatërrim të vlerave morale, shkatërrim
të shoqërisë.
Aty
ku mbizotëron lakmia, aty nuk ka vend as hapësirë për drejtësi, për lumturinë e
shumicës, pikërisht për faktin pse pushteti lakmitar njerëzi i sheh si numra
(për vota) dhe si pre për nënshtrim, për plaçkitje masive...
Dhe,
më në fund, nuk ishte e rastit, që duke i parë këto rreziqe, këto rrënjë të së
keqes, Nëna Tereze kërkonte thesaret e zemrës, të dashurisë e ato të dashurisë
nbdasj hyjit, se sa brengosjet tona për posedim material, për sigurim të jetës
nëpërmes gjendjes materiale. Vërtet, a nuk është lakmia ajo që nxit raporte të
fshehta armiqësore mes njerëzve? Se veprat e ndryshme kriminale, sikundër janë
vrasjet për interesa materiale e politike, a nuk motivohen nga lakmia? Me
filozofinë e saj të dashurisë në vepër, Nëna Tereze ishte shtylla më e sigurt
për një shoqëri e rend me drejtësi sociale e demokraci sociale, kundruall
lakmisë si tipar antisocial, antidemokratik e antinjerëzor.