E hene, 29.04.2024, 09:28 AM (GMT+1)

Kulturë

Pilo Zyba: Ali Tepelena, Pouqueville dhe e vërteta mbi Ardian Klosin

E marte, 15.02.2011, 08:57 PM


 

ALI  TEPELENA, POUQUEVILLE, dhe e vërteta mbi Ardian Klosin

 

Shënime mbi librin “ ALI  TEPELENA”     Français Pouqueville

 

Nga PILO  ZYBA

 

Në datën 21 shkurt, mbushen plot 189 vjet nga drama dhe komedia  40 vjeçare që luajti Ali Pashë Tepelena në skenën politiko – ushtarake europiane, dhe mbyllja e perdeve në mënyrë tregjike dhe prapaskeniste të fuqive të kohës.Që nga dita e vdekjes së tij dhe deri më sot, koka e tij vërtet u pre, por jeta e tij, vepra dhe mendimet e studjuesve jo vetëm nuk u prenë, por ato gjatë gjithë rrugës nëpër shekuj,shkruhen,shtrëmbërohen,trasformohen,

shfrytëzohen  sipas kohës dhe interesave, qëllimeve, dëshirave, këndvështrimeve, lidhura këto me dashje apo pa dashje hallkat e zinxhirit madh historik Europian, Ballkanik apo ngushtë.

Pas rënies diktaturës komuniste, e përsëris, komuniste, pasi ka dhe diktatura tjera, mund quhen demokratike apo liberale, por, mund kenë njëjtat qëllime, ndoshta jo si ajo komuniste, por shpesh herë qëllime  këqia.Qofshin këta, sisteme, rrethe intelektualësh apo individë qorrollepsen mendimet e tyre, apo nisur nga interesat e karjerës, emrit, famës, apo interesave ngushta vetiake...

ardhjet e mia shpeshta Shqipëri  për interesa botimi apo familjare, ra dorë dhe libri i Konsullit Francez PUKVILI, për kohën dhe sundimin e Ali Pashë Tepelenës, përkthyer nga Ardian Klosi.Libri fjalë është shoqëruar edhe me një nënshkrim vënd pasthënies”. them drejtën, shumë herë këto pasthëniet nuk pëlqejnë.Ky mos pëlqim ka një arsye veçantë për mua, prandaj kërkoj ta bëj publike, për si poshtë:

E pas thënura, për mua, është si puna e atyre diskutojnë pasi mbyllet tryeza e diskutimeve.Ata flasin për sqaruar ato nuk u thanë, nuk u kuptuan, nuk u sqaruan.Vlerat e atyre nuk u kuptuan dhe i zbuloi i kuptuari, i sqaroi ai jep mendimet mbi to.Dhe ky është i nderuari, i dituri, i mënçuri, lëshon lehjet e pasthënave, për ato qe kanë lehur tjerët” interes tyre, kohës, për ulur apo manipuluar vlerat, për shtrëmbëruar ato interes qëllimeve, dhe duke shtuar ( unë) mendimet e parathënit për interesat e tij.

Meqënë se përkthyesi, pasthënësi, analisti, historiani, shkrimtari, mendimtari Ardian, pas një pune 10 vjeçare studim e përkthim, i mbështetur dhe nga ministria e jashtme Franceze, përsëris, mbështetur nga Ministria e Jashtme Franceze dhe ajo për marrdhënie kulturës, kështu thotë librin e tij ka përkthyer. Ardiani, analizon, sqaron, ato Pukvili nuk i pati sqaruar librin e tij, por edhe nuk mund ti sqarojë ( sepse nuk jeton), për këtë vendos veton dhe e bën z. Ardian Klosi. Njëkohësisht për prurë kohën tonë vlerat i paskemi humbur, apo na i kanë mohuar sistemet, individët dhe luftrat e brëndshme politike.

Librin fjalë Pukvilit, e kam lexuar vitin 1991 dhe e kam kaluar shumë herë nëpër duar, si rezultat i punës sime disa vjeçare për vlerat, etnografinë, këngën dhe historinë e Arvanitasve, cilat i kam botuar herë pas here, por shpejti do përmblidhen një libër veçantë, ku bën pjesë dhe Ali Pasha, por dhe vërtetat për jetën, politikën, lulëzimin dhe rënien e karjerës tij.

fillim librit shkruhen meritat e autorit Pukvil, si konsull, Antar i Akademisë Franceze, etj, etj, etj. Këto bëhen fillim për përgatitur lexuesin për seriozitetin e asaj do lexojë,vlerat, rëndësinë historike kohës, dhe gjoja vërtetat për dy shekuj kishin humbur  dhe i gjeti zotëria fjalë. Purtha shalet”, thoshte gjyshja ime, jetoi 110 vjet, njohu gjashtë pushtime dhe gjashtë diktatura, përfshirë edhe sotmen, njëjtën diktaturë, por një formë re...

vërtetë, gjatë gjithë jetës njerëzore për njerzit e mëdhenj bëjnë emër, pasuri, sjellin një ndryshim shoqëror kombëtar ( apo ndërkombëtar), vijnë pas tyre një sërë  gjoja “historianësh, analistësh, psikologësh”, cilët, nxjerrin shesh vërtetat”, pa thënat, ose thënat sipas analizave tyre. Kjo vlen dhe për librin fjalë. Me pak fjalë, Pukvili, me dashje apo pa dashje, hedh baltë mbi Aliun pas krahëve, por kur ishte pranë tij, duartrokiste, i thurte lavde.Pas rënies tij, i hedh shpellat me shkëmbinj gjoja emër vërtetës personale dhe historike.

analizën apo studimin, si e quan përkthyesi Ardian, sepse është tjetër përkthesh dhe tjetër analizosh, dhe miku im i bën dyja, thotë se, Pikvili ishte politikan, politikan i dërguar i Napoleonit  ( dhe pas Napoleonit). Pra, ai dinte luante kartrat e politikës interes tij dhe politikës tij. Dhe nuk sqaron se, Aliu kërkonte shtatë ishujt e  detit Jon i kishin Francezët dhe rëndësishmin e tyre Korfuzin. Ardiani, harron thotë  ( apo nuk e di) se, Aliu përkrahte Anglezët dhe qëllimet e tyre detin Jon. Harron se këto ishin kundërshtim me interesat e Pukvilit dhe politikës Franceze. Harron thotë se, ato vite Kollokotroni u gjeneral me urdhrin e lartë Anglez, dhe ne e shohim shpesh fotot e tij, por nuk pyesim  përse?

gjitha këto, sepse qëllimet strategjike Pukvilit ishin krah kundërt.

lexosh sot librin e një politikani pas dy shekujsh, dhe ta analizosh kohën e sotme, me vlerësimet e sotme, ideologjinë e sotme, psikologjinë e sotme, kushtet historike sotme, do thotë se, mëndja e analistit është jashtë orbitës ngjarjeve, kohën dhe kushtet cilat ato ndodhën, rrethanat historiko-politike krijuan këto përplasje.Kjo nuk është as bindëse, as e vërtetë, por qesharake.

Ja si shprehet z.Ardian:

“ Marrdhëniet me vezirin patën lavjerje të shumta, në vartësi dhe të ngjarjeve politike të ditës, të raporteve me Perandorinë e Bonopartit “

Thjesht, bukur, pastër.Pra marrdhëniet e  Pukvilit nuk vareshin prej tij, por prej atyre e kishin çuar lehte interes tyre, dhe kur nuk dëgjoheshin lehjet e tij, zagari i Bonapartit lehte krah kundërt dhe shante Ali Tepelenën.Këto marrdhënie u prishën edhe keq, kur Aliu doli hapur kundër qëllimeve politikës Franceze ne detin Jon dhe atë kundër Perandorisë Otomane. Dhe kjo ndodhi   traktatin e Tilsitit vitin  1807 mes Napoleonit dhe Rusisë. Franca nuk e donte shpërbërjen e Perandorisë turke, pasi interesat e saj ishin lidhura me influencën Franca kishte detin Jon, por dhe pjesë tjera Ballkanit.

Po lexosh me kujdes librin kohën tonë kupton se, ai i stis gjërat ashtu si do vetë, i dramatizon dhe i tjerr, i sqaron dhe i përzien sipas mënyrës atij i vjen për shtat. Gjithmonë  pas çdo ngjarje ndodhur pasi i ka bërë një analizë me gojën e tjerëve,  e mbyll ligjëratën duke thënë se, këtë ma tha një grua, diku një plak, diku një fëmijë, atje një bari, por pa përmëndur kurrë emrin e personit dhe pa bërë asnjë portret tij. Ndodhet Delvinë kur vritet pashai, Berat kur vritet pashai, gjitha konfliktet, deri dhe te vdekja e nënës Aliut, Hankoja, për cilën do zgjatem pak interes vërtetës. Ja si shkruan Pukvili:

“Olimbia moderne, Hankoja, që vuante prej kohësh nga një kanser uterin, fryt turpi i jetës së saj të shthurur, e mbylli karjerën e saj si vëllai më i vogël për gjak i Aliut.Njeriu që m’i ka treguar  këto hollësi shtonte se, e gërryer nga një ulçër gllabëruese, dha shpirt në valët e tërbimit, duke vjellë nëma të llahtarshme kundër Providencës së amshuar”

U lutem analizojeni vetë, nderuar lexues. kohën e sotme këto lloj deklamimesh historike duken qesharake, ndaj një nëne, pavarsisht nëse është e Aliut apo dikujt tjetër. Kanseri i saj i zbuluar nga mjeku, Pukvil, vinte nga jeta e shthurur bënte nëna e Aliut, shumë qesharake...Por si mos mjaftonte kjo, tjerr e tjerr dhe betimet për hakmarrje Aliut mbi kufomën e saj. Këto lojra fjalësh nuk kanë lidhje me një libër historik, por me një roman rëndomtë ku autori trillon skena çuditshme, për futur lexuesin ankthin dhe kërkimin e zgjidhjes  konfliktit. Vepron si tragjeditë e Hamletit, kur vëllai vriste vëllain, nëna djalin, dhe motra i nxirrte sytë dashurit për mos parë tradhëtinë bashkëshortore bënte.Këto prralla dhe shumë tjera, Pukvili, i servir nga pjatanca e tij dhe ne duhet ti hamë dhe ti shijojmë? Jo, zotërinj.Për nënën e tjetrit, Pukvili shton se ishte një kurvë, por për tijnë e thotë një gjë tillë? E shan Aliun, por haremin e tij gdhihej me ditë e net bashkë me vëllanë.Dhe fundi, e di Adriani se, takimin e Aliut me turqit ditën u pre koka e tij, Francezët ishin tretët, ndërmjetësit ,organizatorët e tryezës bisedimeve. Dhe kush thotë se dhe Pukvili nuk ishte organizatori i saj, sepse diplomacinë  franceze ai e përfaqësonte Greqi.

poshtë, i nderuari studjues, thekëson se, “Bajroni te “Childe Haroldi” kur flet për Pukvilin, paraqitja e tij për këtë burrë jashtëzakonshëm është e pa saktë”, dhe as nuk e përkthen fare thënien e tij. Studjuesi nga ajo lexoi, studjoi, apo kartrat e interesave shkruarit, shkruan dhe përkthen fjalët e klerikut T.S.Hugha, i fut thonjza dhe kujdeset dhe për kaligrafinë dhe gabimet drejtshkrimore sepse ai e ngren lart emrin e Pukvilit, prandaj nderuar lexues pasthëniet nuk pëlqejnë.

Ja dhe lojrat apo shabllonet e kohëve moderne:

Pas rënies Napoleonit, Pukvili konsull Patra shpëton me mijra njerëz nga masakrat. Pukvili, prift, politikan, megjithse bie Napoleoni prap ai mbete politikë, kjo po, tregon aftësinë e ti, dredhinë, dhe tjerrjen me kujdes leshit politikën Franceze.Pukvili shkrimtar  dhe një historian i kohës tij, gatuan gjëllët e shijshme, duke u hedhur erzat e interesave Franceze dhe duke i nxjerrur tregun e propagandës europiane. Ardiani, ha nga kjo gjellë, dhe nuk e ndjen se, as rigon, as piper dhe as kripë nuk ka .Gjëlla, është një opium për ti rritur vlerat vetes, interesave tij dhe baballarëve, cilët e kanë cuar për lehur për ta, dhe për tu hedhur hi syve bashkëkohësve,  pas, edhe vetë pasthënësi e shijojë dhe e përktheu për 10 vjet.

Historia e shkruar prej triumfuesve, kujton historinë e partisë komuniste, por edhe atë pas komunistes, sotmes. Historia gjithnjë trillohet, fantazohet, shumëfishohet për krijuar bindjen dhe për bërë sa shumë bujë, zërë vënd dhe një kohë sa gjatë mëndjet e njerzve. Por me një ndryshim, kur shkruhet ajo sjell shumë andrralla, sepse sjell gjoja fakte dhe vërteta por me qëllime caktuara, cilat brezat e ardhshëm e kanë vështirë për ti qartësuar dhe për mësuar vërtetën dhe qëllimet e saj gjitha ngjyrave.

pas studjuesi shkruan:

“Bindjet e Pukvilit ishin se, mënyra se si u suall sundimtari me të krishterët, krimet, shfrytëzimi, ishin shkaku i revolucionit Grek”. Pse, dhe për çfar arsye flet kështu Pukvili, analisti dhe përkthyesi as nuk e kupton dhe as nuk pyet që ta mësojë. Pse vetëm për të krishterët flet Pukvili, sa musulmanë kishte në atë kohë greqia, pyes unë ?

Apo mos Pukvili bën të njëjtin gabim që bëjnë grekët e sotëm kur thonë, Aliu ishte turk – alvani. Ose sot kur  shqiptarët musulmanë i quajnë Turq. Nuk dinë të ndajnë kombësinë nga besimi, apo e bëjnë me ndonjë qëllim tjetër. Pra, si mund të ketë qënë bindja e Pukvilit prift në këtë drejtim, në drejtimin e të dy besimeve.

Pasi u kthye Pukvili në Paris,vlerësime, dekorata, merr tituj akademikë, pse?

Një konsull ishte Pukvili, ç’ishin gjithë këto vlerësime për një prift konsull, apo një doktor – shkrimtar ? Të gjithë këta  tituj ju dhanë për politikën e tij të interesave të Francës, ato folën kundër musulmanizmit, sepse në atë kohë luftrat ishin aq sa politiko – ekonomike, po aq edhe fetare.

poshtë studjuesi gatuan një çorbë tjetër, cilën, për dhënë shijen e keqe te gjëllës hedh mendimet e mira Rilindasve për Aliun. Ai, nuk është gjendje dijë dhe kuptojë se, Rilindasve u duhej një emër, vepra, dhe vëmëndja kishte tërhequr ajo arenën ndërkombëtare, kjo edhe po nuk deshi studjuesi.Analizon fjalët e Sami Frashrit, diku vlerat dhe diku metat ai ka shprehur, pas diku një bisht, sepse ajo ishte koha dhe e patriotit tim Sami edhe ai ishte nën kthetrat e besimit tjetër.

pas fillon e mërret me Konicën. Për arritur qëllimin e tij, fillon e i bën biografinë e gjakut, si Enver Hoxha kundërshtarëve tij, bukur për besë.Apo si Sali Berisha sot e kësaj dite shan politikën komuniste, dhe njëjtën kohë vepron si komunist mbi popullin apo kundërshtarët e tij politikë.

Pse kështu bëhetn analizat e figurave tilla kombëtare, qofshin ato edhe si Xhinxhis Kani apo dhe Hitleri?Këtë e bëjnë ata nuk shikojnë shumë se ferrat u kanë hedhur tjerët përpara për interesat e tyre afatshkurtër.

Kudo ku ka një lopatë dhe mbi figurën e Aliut, autori nuk bën analiza.Atje ku ai lartësohet, i bashkangjitet një version, një pullë poste shoqëruese zarfit tij për ti ulur apo hedhur poshtë ato zotëron, qofshin ato dukshme apo padukshme pamjen e parë

Përsa i përket analizës kohës Komunizmit dhe figurës Aliu, Ardiani analist, tjerr mendimet e sistemit dhe me to mundohet bëjë triko dhe tua veshi  tjerëve, por këto triko janë thjeshta, pa stil, pa mozaikë dhe forcë bindëse. Janë kërcunj rritur nën hije, edhe pse i zjarr nuk digjen,por bëjnë vetëm tym dhe largojnë nga e vërteta historike. kohën e monizmit Ali Pasha nuk kishte një bust vetëm teritorin shqiptar tregonte emrin, veprën dhe kombësinë e tij. Studjuesi thotë gjithashtu se, teritoret e Aliut nuk ishin gjitha Shqipëri... falni nderuar lexues, Aliu ishte territorin e Pirros, por duket se studjuesi është miop.

Studjuesi dhe përkthyesi Ardian ka një problem madh, ose huazuar, ose servirur, dhe ja cilat janë ato:

Te  “Historia e Popullit Shqiptar” , thotë ai, ngjarjet janë treguar keq, ndryshe nga çi ka treguar Pukvili. Nuk thua i nderuar Ardian, pse duhet jenë ashtu si i ka shkruar Pukvili, cili është mendimi juaj apo i miqve tu? Nisur nga ato thamë lart, pse duhet dëgjojmë violinën e Pukvilit, i cili kur ishte pranë oborrit Aliut dhe kur ra Napoleoni i thurte lavde, dhe pas i binte daulles tellallit për ta sharë? Pse dëgjojmë violinën e Pukvilit dhe jo orkestrën e harmonizuar me Bajronin, Link, Nobhaus, Holand, Njuz,Durhan etj, etj, etj.

Studjuesi Gjerman FOLLMERAYER  pas revolucionit Grek shkruan se, shqiptarët përbëjnë shumicën dërrmuese greqi. Për këtë unë jetoj greqi prej 20 vjetësh  u jap fakte nga viti 18701907 vetë administratës dhe dokumentacioneve greke. Kur, Ai, nuk kishte shprehur këtë fakt, grekët i dhanë katedrën e historisë ai nuk e pranoi, dhe kur nxori shesh vërtetat, e shanë, e mallkuan, e zunë me gurë rrugët e athinës, pastaj nuk e përkthyen për 180 vjet. Kjo ishte edhe dëmin tonë.Kështu është e krijuar lufta, mik i nderuar, ajo nuk u interesonte grekëve, na interesonte neve. Ajo neve na dëmton me Pukvilin u intereson grekëve nuk pushojnë për Aliun dhe emrit tij.Kështu ndodh edhe me Pukvilin konsull, prift, historian, doktor, politikan marrdhëniet  e tij me Ali Pashën dhe Francën.Pas fjalëve tij fshihen gjitha titujt e interesave  dhe tregëtimeve diplomatike kohës kishin bënin me figurën e tij dhe pashallëkun e vezirit Shqiptar.

sajë politikës diskutushme, politikës binin ndesh me bashkëkohësit, me përplasjet e fuqishme me supërfuqitë mëdha kohës, me mbylljen tragjike dramës tij 40 vjeçare, me këto u i njohur Europë dhe botë Ali Tepelena. Ndryshe do mbetej një qoshe kazanit mbeturinave historisë kohës tij, dhe i harruar edhe për kohën tuaj, z.Ardian, si shumë pashallarë tjerë.Për këto dhe tjera, ju nuk i dini, por po ti kërkoni do ti gjeni e mësoni, disa e duan famën e Aliut dhe disa e luftojnë, disa e luftojnë haremin e tij, disa e ëndërrojnë, disa e urrejnë violencën e tij disa e kërkojnë, disa e shpresojnë dhe disa e kërkojnë thesarin sot e kësaj dite.Por thesari i tij ishte historia dhe vepra i la kohës, me mirat dhe këqiat e saj, me armiqtë dhe miqtë, me ata e urryen por dhe e admiruan njëkohësisht.Jeta dhe vepra e Aliut, është një rrugë e gjatë duhet shkelur me kujdes, duhen zbuluar me dashamirësi  shënjat e gjurmëve, pa u ndikuar nga tjerët, por duke parë e prekur nga afër vërtetën dhe shijen e mirë apo keqe ka ajo.Duhet qëruar mirë gruri nga egjri, i cili e hidhëron bukën, por edhe pret oreksin dhe sëmur. Prandaj përpara se bëhen analiza përcipta, apo hidhen tryezë gjëllra gatuara nga guzhinjerë me tendenca caktuara, duhet futur thellë luga kazanin e madh historisë, dhe shijohet me kujdes shija e mendimeve hedhura..sepse këshu bëjmë gabime rënda historia ardhmen nuk do na e falë, do na qeshë dhe do na tregojë me gisht.

Miku im!

Nuk ishte e nevojshme lexuesi lexojë studimin tuaj për kuptuar Pukvilin, mos e mbivlerësoni veten me servirizma tilla.Mendimi se, duke u marrë me figura mëdha ngjitesh pjedestalin e mëdhejve është i gabuar.

Studimi është i juaji, por nuk ka pse ti bashkangjitet, Pukvilit,  besoj se, Pukvili nuk ka nevojë për avukat mbrojtës. Ai ato trilloi, i shkroi ti lexojmë,por kjo nuk do thotë se ne do ta hamë sapunin për djathë. Siç e shikon, lumi i historisë ka 200 vjet rrjedh dhe shumë kucura i theu nëpër shkëmbenj, ose i nxori nëpër zae, ndërsa rrjedhën e tij e çoi detin e madh historisë.

Nëse Ali Pash Tepelena diskutohet, luftohet,apo vlerësohet, kjo tregon se është një figurë komplekse, ka tërhequr vëmëndjen  e studjuesve për ato ka bërë, dhe hapen dritare reja ende pa njohura, cilat, duke ecur nëpër rrjedhën e burimit kërkohet gjëndet e vërteta, qoftë historike, qoftë shoqërore apo private. Për bërë portretin e tij vërtetë, nuk kemi pse mbështetemi te Pukvili, dhe as tjerë pukvilë, por kërkojmë mirë hambarët e historisë, për parë nga na i kanë fshehur vërtetat, dhe pas bëjmë një portret kozmopolit tij i mbetet historisë dhe kombit, qofshin ato meritave, por edhe dobësive.



(Vota: 3 . Mesatare: 2.5/5)

Komentoni
Komenti:


Gallery

Pëllumb Gorica: Magjia e bukurive të nëntokës sulovare
Fotaq Andrea: Një vështrim, një lot, një trishtim – o Zot sa pikëllim!
Pëllumb Gorica: Grimca kënaqësie në Liqenin e Komanit
Shkolla Shqipe “Alba Life” festoi 7 Marsin në Bronx
Kozeta Zylo: Manhattani ndizet flakë për Çamërinë Martire nga Rrënjët Shqiptare dhe Diaspora