Kulturë
Prend Buzhala: Lirika e tragjikës së humbjeve dhe e ringjalljeve përmes fjalës
E marte, 02.04.2024, 07:55 PM
LIRIKA E TRAGJIKËS SË HUMBJEVE DHE E RINGJALLJEVE PËRMES FJALËS
(Vëllimi
poetik "Thikat e mllefit", i Brahim Avdylit, në procedurë botimi, pranë SHB “MESHARI”,
Prishtinë, 2024;
Lexim
analitik)
Nga
Prend BUZHALA
Vëllimi
poetik "Thikat e mllefit" i Brahim Avdylit, hapet me poezinë
"RRETH E RROTULL NESH". Është tekst poetik që paraqet një përsiatje
të thellë dhe të ndjeshme të jetës dhe përvojës njerëzore në përputhje me një
kontekst spiritual dhe metafizik.
1.
Interpretimi i poezisë së parë "Rreth
e rrotull nesh"
E
nis me simbolikën e fuqisë së numrave:
Ky
libër
hapet
me numra,
numri
shtatëqind e shtatëdhjetë e shtatë do të thotë
se
jam i zgjuar nga mërzia,
vjen
fuqia qiellore
dhe
më mbush shpirtin e zemrën.
Njëmijë
e njëqind e njëmbëdhjetë e një
do
të thotë se jam më i fuqishëm
se
sa çeliku i dhembjeve
dhe
i largoj nga vetvetja të ligat e botës!
Duke
përdorur numra për t'i shfaqur ndjesitë dhe përvojat personale; poeti arrin që
edhe këtë "kategori" ta mishërojë, që t'u japë shpirt edhe numrave.
Numrat janë të ndjeshëm dhe përmbajnë një mesazh thelbësor, duke treguar për
një shpirtërorësi që ndryshon botën për të mirë. Këto vargje përshkruajnë
fillimin e librit me numra dhe interpretohet si një metaforë për fillimin e një
udhëtimi të brendshëm apo një rrugëtimi shpirtëror. Numri "shtatëqind e
shtatëdhjeteshtatë" mund të shikohet si një simbol i fuqisë, ndërkohë që
fuqia qiellore që vjen pas tij është një tregues i një ndjenje të thellë të
frymëzimit ose ndriçimit shpirtëror. Në traditën biblike, numri 7 është i
lidhur me spiritualitetin, të vërtetën dhe qëndrueshmërinë. Numri 777
përfaqëson një shenjtëri ose fuqinë e shenjtë. Ky numër, në këtë poezi,
simbolizon frymëzimin ose ndriçimin shpirtëror që vjen nga një burim i madh dhe
i shenjtë. Ndërkaq, numri 1171, mund të ketë një lloj kombinimi të numrave për
të paraqitur një fuqi më të madhe apo një ndjenjë të thellë të përparimit dhe
mbrojtjes. Në disa tradita, numri 11 është i lidhur me transmetimin e mesazheve
nga bota e shpirtit, ndërsa numri 71 përfaqëson një mister ose shpirtërorësi.
Numri interpretohet edhe si një shprehje e një periudhe kohore, si fillimi i
një periudhe të re të ndryshimeve dhe zhvillimeve. Në këtë rast, vargu
"zgjuarsi nga mërzia" paraqet zgjuarsi apo ndërgjegjësim që vjen nga
përjetimi i vuajtjes dhe përballimi me sfida të jetës. Ndërkaq, "mbushja e
shpirtit të zemrës" shpreh një si shërim ose arritje të një gjendjeje të
harmonisë dhe paqes shpirtërore. Jepet, përgjithësisht, fillimi i një rrugëtimi
të brendshëm apo i një lëvizjeje drejt një gjendjeje të përmirësuar të
vetëdijes dhe shpirtërores dhe sjell një mesazh të fuqishëm për përparimin
personal dhe për arritjen e një gjendjeje më të lartë të lumturisë dhe qetësisë
shpirtërore.
Në
njësinë e dytë tekstuale vazhdon me ndjesitë e braktisjes dhe kërkimit të
kuptimeve.
Aq
më shumë
më
braktisin të mitë
zhytur
ndër ëndërra të zbrazëta,
bota
shkon hapësirës së theqafjes e unë i fshij lotët e turbullimit
nga
ndjenjat e atërisë
bllokuar
në muret e padukshme
e
kur ngritem
shoh
botën e njeriut
nga
zhurmëria shkatërrimtare
drejt
ferrit tmerrshëm të udhëtojnë.
Megjithatë,
autori nuk qëndron vetëm te këto ndjenja negative, por shkon përtej tyre për të
kërkuar dhe për t'u lidhur me diçka më të thellë dhe më transcendente. Ky tekst
poetik përshkruan ndjenjat e vetmisë dhe braktisjes, por edhe një kërkim
thellësisht lirik për gjetjen e kuptimeve dhe përvojës shpirtërore. Shqiptohet
një përvojë e brendshme e ndarjes dhe vetmisë, ndërkohë që poeti përmend edhe
një kërkim të brendshëm për kuptimin dhe përvojën shpirtërore. Në këtë
shtresime semantike, paraqitet një ndjenjë e thellë e braktisjes dhe ndarjes,
duke u përballur me një botë që duket e zbrazët dhe e paqëndrueshme. Zhytja në
"ëndrra të zbrazëta" përshkruan humbjen apo mungesën, zbrazëtinë
ose ndarjen nga një realitet dashakeq. Edhe pse autori e përjeton këtë ndjenjë
të vetmisë, ai kërkon shpëtim ose qetësie nga ndjenjat e turbullimit dhe
shkatërrimit. Përmes shkrimit të këtyre ndjenjave të thella, ai shpreh një
dëshirë për ta kuptuar dhe për të shpëtuar nga kjo gjendje e brendshme të
turbulluar. Poeti shqipton poetikisht kuptimin e thellë të botës dhe të jetës
njerëzore, duke e parë atë nga një këndvështrim i tronditur dhe i dhimbshëm.
Shihet një ndjenjë e thellë e zhgënjimit dhe dëshira për një kuptim më të madh
dhe më të thellë të qenësisë së njeriut dhe të botës në tërësi. Poeti shpreh
nevojën për ta ndjekur një rrugë të lartë dhe për ta gjetur qetësinë mu në
mesin e gjirit e turbullirave. Përmes kërkimit të kuptimeve dhe përvojës së
hulumtimit spiritual, ai shpreh dëshirën për të arritur në një gjendje më të
qetë dhe të qartë të shpirtit. Në vend që të ndalohet nga tronditjet dhe
turbullirat e jetës, ai përpiqet të ndjekë një rrugë më të lartë, një rrugë që
e çon drejt qetësisë dhe harmonisë së brendshme. Kjo përvojë e kërkimit dhe
nevoja për gjetjen e kuptimeve është një aspekt i rëndësishëm i zhvillimit
personal dhe shpirtëror, dhe shprehja e tyre në tekst ndihmon lexuesin të
identifikohet dhe të reflektojë për jetën dhe përvojat e tyre personale.
Vijnë
shtresimet tjera poetike, siç është kërkimi për kuptimin e botës dhe qëndrimin
ndaj saj. Përmes përvojave personale dhe kuptimeve të thella, poetit i shfaqet
një botë e rrezikshme dhe e shkatërruar nga të këqijat njerëzore Në tekstin e
dhënë, autorit i shfaqet një ndjesi e thellë e përgjegjësisë për botën dhe për
gjendjen e saj aktuale. Ai vërehet të ndiejë një ndjenjë të thellë të
zhgënjimit për shkatërrimin dhe tronditjet që ka përjetuar bota nga veprimet
dhe sjelljet e njerëzimit.
Kënga
e qetë
do
të thotë dyqind e njëzetë e dy-
të
ulet Zoti i Madh në zemër,
i
vjen keq për botën e bjerrur
me
besimin
e
zotave të rrejshëm,
kur
do AI
jeta
mbyllet përsëri me numër
metafizika
mësohet
përtej
syve,
më
duket se fluturoj kah Yjet...
Ky
përshkrim i botës si një vend i rrezikshëm dhe i shkatërruar tregon një
këndvështrim kritik ndaj realitetit dhe sfidave të përballuara nga shoqëria.
Megjithatë, ai mbetet i përkushtuar ndaj kërkimit të qetësisë dhe mbijetesës së
shpirtit. Në vend që të përjashtohet ose të humbasë shpresën për të ndryshuar
gjendjen, autorit i shfaqet një vullnet i fortë për të qëndruar i përkushtuar
ndaj kërkimit të qetësisë dhe mbijetimit të shpirtit. Kjo tregon një përkushtim
të thellë ndaj përparimit personal dhe shpirtëror, edhe në mes të sfidave dhe
turbullirave të botës. Për këtë autor, qëndrimi ndaj botës është i ndryshëm nga
një qëndrim pasiv ose indiferent. Ai e shikon botën si një vend ku ka sfida dhe
vështirësi, por edhe si një hapësirë potenciale për rritje personale dhe për
t'u lidhur më thellë me vetveten dhe me diçka më të madhe se vetja. Në këtë
kuptim, qëndrimi i autorit ndaj botës shprehet nëpërmjet një përpjekjeje të
vazhdueshme për të arritur një gjendje më të mirë dhe më të harmonizuar, edhe
përkundër sfidave që ai përjeton.
Gjendja
metafizike dhe qëndrimi ndaj Zotit përbën një tjetër njësi semantike lirike, ku
folësi lirik shpreh përkushtim ndaj një hyjnoreje më të lartë, duke e përballur
me refleksionin vetjak dhe me një ndjenjë të thellë mëshire për botën e
tronditur. Teksti tregon për një qëndrim të thellë ndaj qëllimeve dhe kuptimit
të ekzistencës në një nivel metafizik. Përmes shprehjes së përkushtimit ndaj një entiteti më të lartë,
autorit i shfaqet një ndjenjë e thellë mëshirë dhe përgjegjësie për botën dhe
për rolin e tij në të. Kjo qasje përmbledh një qasje të përgjegjshme ndaj
misterit të ekzistencës dhe një kërkese për të kuptuar thellësinë e saj.
Kuptimi i një qasjeje metafizike shpesh shoqërohet me një përkushtim të thellë
ndaj besimit ose një ndjenje të thellë të mrekullisë dhe mëshirës së një fuqie
më të madhe. Autori përcakton një qëllim për të shkuar përtej përjetimit të
vetes dhe për t'i lidhur përvojat e tij me diçka më të madhe dhe më
transcendente. Kjo rrugë e përparimit shpirtëror përfshin angazhimin e
vazhdueshëm për reflektim dhe përvojë personale, duke u përballur me sfidat dhe
vështirësitë me një ndjenjë të thellë mëshire dhe përgjegjësie.
Përgjithësisht,
kjo tekst përshkruan një rrugë të gjatë për të arritur në një gjendje më të
lartë shpirtërore dhe për të kuptuar më mirë qëllimin e ekzistencës.
Në
përgjithësi, ky tekst përshkruan një udhëtim të gjatë dhe të thellë për të
arritur në një nivel më të lartë të shpirtërores dhe për të kuptuar më mirë
qëllimin dhe misterin e ekzistencës. Përmes një qasjeje të përkushtuar ndaj
mëshirës dhe kuptimit, autorit i shfaqet një dëshirë për të lidhur me diçka më
të madhe se vetja dhe për të gjetur një qetësi dhe qëllim në jetë.
Është
shtresa e reflektimit lirik mbi përvojën njerëzore dhe ballafaqimin me mëkatin,
mungesën e besimit, dhe kërkesën për të gjurmuar kuptimin më të thellë të
ekzistencës. Mëkati dhe mungesa e besimi përshkruhet si një botë "e
bjerrur" që është e mbuluar nga besimi në zota të rrejshëm, duke sugjeruar
një ndjenjë të humbur të bindjes dhe mungesës së orientimit shpirtëror në një
botë që duket e shkallëzuar nga shprishja dhe mendësia e gabuar. Po ashtu,
poeti shpreh dëshirën për t'i kuptuar gjërat përtej përvojës së tij të
parëndësishme. Përmendja e numrave metafizikë sugjeron një kërkim për njohuri
dhe përvojë shpirtërore që shkon përtej kuptimit të zakonshëm njerëzor.
Shprehja e "fluturimit kah Yjet" dhe dhimbja që e shoqëron këtë
proces, sugjeron kërkimin e vazhdueshëm dhe të lodhshëm për kuptimin dhe përvojën
shpirtërore. Është, pra, një udhëtim i brendshëm i ballafaqimit me mëkatin,
mungesën e besimit dhe kërkesën për të arritur një kuptim më të thellë dhe më
të qëndrueshëm të jetës dhe ekzistencës njerëzore. Ai shpreh gjakimin e thellë
për ta përvetësuar një kuptim më të madh dhe më të thellë të realitetit të
fshehur shpirtëror.
2.
Botët e fshehura të përmasës shpirtërore
Poezia
e mësipërme është përfshirë në ciklin e parë me titullin "Mbifjala".
"Mbifjala" është e lidhur me imazhe të natyrës së çuditshme, të mistershme
ose magjike. Në këtë kontekst, lirikat paraqesin një botë të fshehur ose një
udhëtim në një dimension tjetër shpirtëror. Mund t'i referohet një ngjarjeje të
rëndësishme, një momenti të jashtëzakonshëm apo një epoke të caktuar, e
shqiptuar poetikisht mënyrë të pasur dhe imagjinative. Atëherë edhe cikli i
tillë me këtë fjalë fillesë qëmton kuptimet dhe shpërthimet e mundshme
semantike nëpërmjet fjalëve dhe imazheve të përdorura në poezi.
Madje,
këtë “mbifjalë" e nis me një kthim në parahistori:
Qeniet
e etura për guzhmë
kalërojnë
në
të gjitha anët e qytezës
pa
i përfillur maskat,
dëshirojnë
që të këmbejnë
pak
frymë
midis
ordisë së gjallesave.
Duke
ikur nga tollovia
shpëtoj
nga duart e zgjatura të tyre
e
më shtyjnë që të mendoj
a
mos u ngjajmë qenieve të para
siç
e pat thënë miku im
“homo
pellazgus”,
sepse
me sapiens e sapiens
nuk
kemi ngjashmëri
as
me teorinë e evolucionit...
Jemi
kthyer në parahistori
përkundër
luksit modern,
gjuha
është kthyer praptazi
e
fjalët këputen
nëpër
zanore
fare
pa kuptim,
nuk
e di a jetojmë
para
erës së re
apo
pas erës së re
e
në çfarë epoke jemi,
as
nuk e di saktësisht
nëse
jemi njerëz!
Poezia
"Kthimi në Parahistori" shpërfaq një ndjesi të humbur dhe një
përpjekje për ta kuptuar rolin dhe ekzistencën e njeriut në botë. Krijuesi
përdor imazhe të qenieve të etura, duke i përshkruar ato si të pavarura nga
maskat shoqërore dhe duke dëshiruar të "këmbejnë frymë” midis “hordhisë së
gjallesave". Kjo shprehje simbolizon dëshirën për liri dhe pavarësi nga
normat shoqërore. Në pjesën tjetër, autori thekson ndjenjën e humbjes së
identitetit dhe lidhjen me një epokë të panjohur, duke pyetur nëse janë vërtetë
njerëz dhe duke shprehur pakënaqësinë me artificialitetin e shoqërisë moderne.
Në këtë kontekst, fjalëshprehja "homo pellazgus" ndikon tek
një nostalgji për një periudhë të humbur.
Humbjet
këndohen më tutje, siç vijnë poezitë në vazhdim: "Jam mësuar me zhbërje",
"Helmimet e bukurisë", "Hije e vetëtimave" apo " Pushteti
i vdekjeve”. Te poezia "Jam mësuar me zhbërje" shfaqet ndjesia e
vetëdijes së dështimit dhe reflekton mbi mungesën e vlerave humane në shoqërinë
moderne. Poeti përdor fjalë e frazema si
"zhbërje", "shtet i të qenurit artificial"
dhe "shtetësia e të qenurit zero" për ta përshkruar një
realitet të varur nga ndarja dhe indiferenca.
Kaq
vjet i bëra
në
këtë strofull të vuajtjeve
rrotull
e rrotull
sheshit
të hijenave i rashë
e
nga një dëm të madh pësimesh
u
shtua
në
vorbull të shpirtit...
Së
mbrami
u
mësova me zerrot e zhbërjet
e
një ditë, papriturazi
do
të zhbëhem
edhe
nga lista e të qenurit-
jam
shpirt i pastërt
por
në shkëmbinj të pamundësisë!
Poetika
e kësaj poezie përqendrohet në dhimbjen e shpirtit dhe ballafaqimin me një
shoqëri që ka humbur lidhjen me njeriun dhe vlerat themelore. Shprehjet e tilla
si "ndodhet e liga" apo "zotin e thërras, por ma
sjellin të veshur jevgjit" shfaqin ndjenja të trishtimi dhe mohimi për
një botë të humbur. Poezia "Helmimet e Bukurisë" fokusohet në
kontrastin midis dashurisë dhe helmimeve, duke shprehur një kuptim të thellë të
çmendurisë dhe ngjarjeve tragjike. Bukuria është e lidhur ngushtë me dhimbjen
dhe pasojat e saj. Imazhe të tilla figurative si "gjarpëri me
trëndafilin e bukur mbi kokë" ilustrojnë shpesh raste, ku e bukura
është një maskë për fatin e pashpallur dhe tragjedinë. Mesazhi i përgjithshëm
është se durimi shëron plagët e shpirtit, ndërsa helmimet vijnë nga
mospërfillja dhe nga një gjendje e pamend. "Hije e vetëtimave"
ndjesia e ndarjes dhe e papajtueshmërisë me shoqërinë dhe realitetin, shkon më
tutje me imazhe të tilla si "zanat përrallore të fletëve shpërthyese"
për të përshkruar ndarjen midis vetes dhe botës së jashtme. Kjo poezi
përqendrohet në ndjenjën e të papërsëritshmes dhe mospërputhjes me realitetin,
ndërkohë që pamjet surrealiste lirike janë shfaqje e kësaj mospërputhjeje. Në
përgjithësi, poeti shpreh përjetimet e ndarjes dhe të moskuptimit nga shoqëria.
Ndërkaq, te poezia "Pushteti i vdekjeve" përdor imazhe dhe metafora
për ta shqiptuar kritikën ndaj pushtetit dhe kontrollit mbi jetën dhe vdekjen.
Folësi lirik reflekton mbi shndërrimin e njeriut në një lloj "zoti të
paqenë" që përdor teknologjinë dhe shkencën për të manipuluar jetën dhe vdekjen.
Përdorimi i fjalëve e nocioneve si
"Eliza-Teste", "Pandemi", dhe "Laboratorë"
fokusohet në rolin e shkencës dhe teknologjisë në manipulimin e jetës dhe
vdekjes. Lirika shpreh një ndjenjë të frikshme për fuqinë e pasiguruar të
njeriut përballë teknologjisë dhe shkencës.
Përgjithësisht,
te këto poezi, poeti përdor figura me pamje ekspresive. Ja disa ndër to:
Gjarpri
me trëndafilin e bukur: imazh që krijon një kontrast thelbësor midis një pamje
tërheqëse të jashtme ("trëndafili i bukur mbi kokë") dhe një
elementi potencialisht të rrezikshëm ("gjarpri"). Imazhi tillë
ekspresiv simbolizon shfaqjen e jashtme të bukurisë, në të cilën mund të
fshihen rreziqe apo tragjedi të panjohura.
Bukuria
si maskë për fat tragjik: e bukura na është edhe një maskë për fatin e pashpallur
dhe tragjedinë, thekson kuptimin e thellë dhe të ndjeshëm, për ta paraqitur
idenë se shpeshherë, në dukje të jashtme të bukurisë, mund të ketë një pasqyrë
më komplekse e realitetit.
Roli
i durimit për shërim të Shpirtit: mesazhi i përgjithshëm na thotë se durimi
shëron plagët e shpirtit, e që përfshin një kuptim optimist dhe një sfidë për
t’i përballuar sfidat dhe tragjeditë me një qëndresë të fortë dhe me aftësinë
për të vazhduar përpara.
Helmimet
nga mospërfillja dhe çmenduria: helmimet vijnë nga mospërfillja dhe çmenduria.
Ky mesazh thekson rolin e ndërgjegjësimit dhe kujdesit ndaj të tjerëve, duke
sugjeruar se një qëndresë e kujdesshme dhe me durim, parandalon tragjeditë dhe
mospërfilljet.
Zanat
Përrallore si simbol i ndarjes dhe mungesës së pajtimit: përdorimi i frazave si
"zanat përrallore" simbolizon vështirësitë dhe mungesën e pajtimit me
botën. Ky përdorim i imazhit shpreh një izolimi artistik ose ndjenjën e
pasigurisë.
Shndërrimi i njeriut në
"Zot të Paqenë": koncepti i shndërrimit të njeriut në një lloj
"zoti të paqenë" sugjeron një formë të re të autoritetit të dhunshëm
dhe kontrollit, që përdor mjete teknologjike për të krijuar një ndryshim në
jetë dhe vdekje. Ky shndërrim është
subjekt i kritikës për përdorimin e pushtetit për qëllime të dyshimta.
3. Cikli “Nëpër
thikat e mllefit” dhe vragat e zemrës
Poezitë në vijim vazhdojnë
me të njëjtin ritëm të rëndë të dramës shpirtërore e kohore. Kështu, te
"Pranvera e shkrumbuar" vazhdojnë theksimet e humbjes dhe me
shqiptimin e një përpjekjeje për ta kuptuar misterin e jetës dhe kohës.
Përdoren pamje të natyrës dhe elementëve të stinëve për t’i përshkruar ndjenjat
vetjake. Pranvera, simbol i rinisë, ngërthen një tjetër ndjesi, atë të
hapërdarjes dhe të ndalimit, mbase për ta paraqitur ndjesinë e moskuptimit ndaj
kohës dhe jetës.
Në sy të
stinëve
është
shkrumbuar kalimthi,
papritmas
u kall
në fillin
e vet të këngëve
me
vetëtimat e dyanshme
në mugullimin
e Dijes
e lulet e
etjes shumëngjyrshme
i thau
befas
i padituri
çast
në vlugun
e rritjes
së gjelbërimit
me duart e
zgjatura për Diell...
Një botë e shprishur dhe
grabitqare shfaqet te poezia "Flukama e grabitjeve", me thekse të
forta kritike. Përmes grabitjeve të shumta dhe situatave absurde, autori
reflekton mbi mungesën e drejtësisë dhe thekson tensionet shoqërore dhe
politike. Krijohet një atmosferë e trishtueshme dhe reflektuese.
Në vend të
Zotrave
është ulur
Kryedemoni-
përtyp pa
mua
mllefin e
zgjidhjeve!...
apo:
Gjak
pabesie
rrugëve të
botës
edhe për
gjëra të liga
që kurrë
nuk i kam bërë
prapë po i
laj,
shprehimisht
e kam pranuar
fuqinë
kozmike
e fëmijët
e vegjël
i kam
mbajtur mbi vetull,
prore kam
ruajtur
për
bardhëzimin e vargjeve
me ngjyrën
boreane të maleve,
e askujt
borgj
nuk i
mbetem
frymimeve
për të mesëmen,
të mirën e
të ligën
i kam
vjerrë në vjerrëse
me të
cilat
vlerësohet
koha!...
Te "Apoteozë e
paparë" paraqitet një këndvështrim i thellë ndaj shoqërisë dhe rrethanave
sociale. Përdor një atmosferë kafeneje për t’i shqyrtuar marrëdhëniet ndërmjet
njerëzve dhe se si fajet janë shpërndarë ndryshe midis gjinisë së ndryshme dhe
brezave. Përdorimi i një atmosfere kafeneje, shënjon një vend ku njerëzit
diskutojnë, konfrontohen dhe shpërfaqin pikëpamjet e tyre. Kafeneja është një
metaforë për shtresa të caktuara të shoqërisë ose të mjediseve ku ndodhin
diskutimet dhe tensionet sociale.
Duke e pi
një kafe
në një
restorant të përpëlitjeve
mendimet i
kam shkepur
nëpër
apoteozat e shqetësimeve.
Aty
përsëritet
diapazoni
i gjerë i intrigave
në mes
burrecëve të sprovuar
dhe grave
dredharake,
mu pranë
tryezës
së
shkrimeve të mia...
Tryeza e
lënë
është
mënjanë
nën
qiellin e vetmisë,
e çastet
gënjejnë njëra tjetrën
në betimet
e bëra
në fëmijët
e virgjër
kur ata
qëndrojnë
në
prapavijë
të stinëve
të lakmisë
e lotojnë
bashkë me
mua
në
tronditjet e mëdha
të zemrave
para
Zotrave!...
Poeti shqyrton artistikisht marrëdhëniet
e ndryshme ndërmjet njerëzve, duke përqendruar vëmendjen në ndarjen e fajeve
sipas gjinisë dhe brezit. Ky aspekt tregon një ndërgjegje kritike ndaj
diskriminimit dhe padrejtësisë sociale që ekziston në shoqëri. Mesazhi i
poezisë thekson hipokrizinë dhe mosmarrëveshjet që e karakterizojnë shoqërinë. Shihet
edhe si një kritikë ndaj sjelljeve të pamoralshme, sjelljeve të dyfytyrshme dhe
tensioneve sociale shkaktohen nga ndasitë dhe stereotipat. Përdorimi i frazave si
"gratë ua lënë fajet burrave" dhe anasjelltas, tregon një analizë të
ndarjes tradicionale të rolit në shoqëri; reflekton mbi përgjegjësitë dhe
konfliktet që vijnë nga këto ndarje. Poezia shfaq një ndjesi të thellë të
ndërgjegjësimit dhe kritikës sociale, duke shprehur një dëshirë për të sjellë
në vëmendje dhe ndryshuar strukturat shoqërore të padrejta dhe diskriminuese.
Mesazhi inkurajon lexuesit të reflektojnë mbi marrëdhëniet dhe ndikimet e tyre
në shoqëri, pasi thekson hipokrizinë dhe mosmarrëveshjet në shoqëri.
Poezia 'Shpenzimet e injorimeve”
po ashtu e shqipton një kritikë të ashpër ndaj shoqërisë dhe ndërveprimeve
njerëzore. Kjo poezia fillon me një referim të gënjeshtrave dhe fakteve të
mbuluara e që interpretohet si një shpallje e pamundësisë për ta bërë dallimin mes
të vërtetës dhe manipulimit të saj në shoqëri. Shprehje si "dhembjet e
masave" dhe "mësojnë vajzat e gratë të gënjejnë bukur",
sugjeron një pamje kritike ndaj mënyrës se si shoqëria shpesh e trajton dhe
ndikon tek individi. Me fjalë-shprehjet si "injorimet" dhe
"lëkurën e rrjepur të ditëve" tregon për një ballafaqim me
mospranimin dhe mungesën e drejtësisë në shoqëri. Ideja e një dënimi nëpërmjet
vuajtjeve dhe injorimeve, shfaq një perceptim të thellë të pasigurisë dhe
tensioneve sociale.
Tek “Trinitë e qenies”, metafora
e "detit të lotëve" dhe "vragat e zemrës" shpërfaq
thellësi emocionale dhe përpjekjen për t’i kuptuar shpirtin dhe vuajtjet e
jetës. Ideja e "zbrazjes së barkut të lotëve" dhe ndryshimi i
pamjes së jashtme me gjendjen e brendshme, tregon për një rrugëtim të brendshëm
drejt kuptimit të jetës dhe vlerave. Poezia fillon me një përmendje të
përgjimeve dhe të metash për ta përshkruar rrjedhjen e detit të lotëve dhe
vragat e zemrës; shpreh një përpjekje për t’i kuptuar dhe përballuar vuajtjet
dhe shpirtin nëpërmjet artit, veçanërisht këngës.
E qeshura
vaji dhe
kënga
lindin e
rriten në shpirtin tënd
shprehja e
tyre
është
brenda
e jashtë
vetes
në të ty
diapazonet e qenies,
janë
zgjidhja e parë
e plagëve
të numëruara
me kalimin
e ditëve
Përdorimi i konceptit të
trinisë së qenies dhe lidhja me plagët e jetës dhe këngën, shfaq ndjenjë të
thellë filozofike dhe metafizike. Koncepti i trinisë së qenies ligjëron për një
kërkim të ekuilibrit dhe kuptimit të ndryshimeve në jetë.
U desh të
këndoja
si këndon
ai që i përlotë fjalët
deri sa të
më zbardhin flokët
e ta
kuptoj mirë
lojën e
përdalur-
me flokë e
me pamje
me këngë e
me shpirt
me lot e
me vaje
mbyllet
përkohshmëria!...
Poeti përdor imazhe dhe
metafora për të përshkruar trinë e qenies në një mënyrë filozofike dhe mendohet
se kjo ka të bëjë me kuptimin e jetës dhe ekzistencës.
Në disa vargje, përdorimi i fjalëshprehjeve
si "sindromë e mashtrimit të vrasjeve", sugjeron kritikën ndaj
manipulimeve dhe gënjeshtrave, të cilat shoqëria i përdor për ta kontrolluar
dhe dëmtuar individin. E tillë është atmosfera edhe te poezia “Xhuxhmaxhuxhja e
verdhë", që shpërfaq përdhosjen dhe fjalët e papërshtatshme. Theksimi i përjetimeve
dhe imazheve të fuqishme, ka për qëllim t’i thellojë ndjenjat e dhimbjes dhe
tensioneve. Metaforat si "magjistarët e turpit" dhe akuzat për
ndonjë lidhje të dyshimtë, shfaq një perceptim të thellë të mospajtueshmërisë
dhe mungesës së besimit ndaj disa figurave, me përvojat e vështira në jetë. Përdorimi
i fjalëve të forta ekspresive dhe akuzat për përdhosje, dëfton një ndjenjë të
thellë të tensioneve dhe konflikteve personale. Shprehja e gjakut dhe lotëve përsëri
na e shfaq një përballje të thellë me emocionet dhe prapambeturinë. Poeti
thekson injorimin dhe mallkimet e pranuara, duke shfaqur një refuzim ndaj
ndikimeve të dëmshme dhe një qëndrim të pashpallur ndaj padrejtësive. Frazemat si
"mjeshtër i përlyer" thekson një tjetër përballje të thellë me gjuhën
dhe sjelljen negative të të tjerëve. Këtij cikli i takon edhe poezia.
Poezia “Parantezat e gjykimeve”,
e cila, po ashtu, është një reflektim mbi Jetën dhe Fjalët. Reflekton mbi
ndryshimet në jetë dhe mënyrën se si fjalët ndryshojnë me kalimin e kohës.
Metafora e "njerëzve kukulla" dëfton për një ndjesi të
pashpjegueshme të manipulimit dhe kontrollit nga të tjerët në jetën personale. Poezia
ligjëron për një frikë se fjalët dhe përkushtimet e një autori mund të vidhen
dhe zëvendësohen nga të tjerët. Metafora e "fantomëve të fjalëve"
sugjeron frikën për humbjen e identitetit dhe kontrollit mbi fjalët e veta. Ideja
që fjalët mund të shpërndahen dhe të kuptohen ndryshe nga shumë njerëz, reflekton
kërkimin për njohje dhe vlerësim në shoqëri. Kjo lirikë thekson edhe aspektin e
shëmbëlltyrës së mbrapshtë dhe humbjen e
identitetit, për ta paraqitur ndikimin negativ të kritikave dhe humbjen e
vlerës së vetes. Është një reflektim mbi rreziqet e jashtme dhe konfliktet që
ndikojnë në identitetin personal. "Padrejtësia vret për së gjalli" na
e dëfton edhe njëherë ndjenjën padrejtësisë dhe impaktin e saj në jetën e
individit. Poeti përfundon me një pyetje të thellë mbi identitetin personal dhe
rolin e tij në kohë. Në parantezat e gjykimeve, shfaqet dyshimi i thellë për
rolin dhe ekzistencën e vetës në kontekstin e një shoqërie të manipuluar dhe të
ndryshuar nga të tjerët:
E pyeta veten
me klithje
të padëgjuara
kush e
falsifikon kohën,
kush i ka
kurdisur
akrepat e
matjeve
në kohë
vetmie
e më lënë
mua
edhe
jashtë ngjarjeve,
a jam
tërësisht
apo nuk
ekzistoj
nëpër
parantezat e gjykimeve
4. Fjalëshenja
e librit (Interpretim i poezisë "Thikat e
mllefit")
Ndërkaq,
një ballafaqim i vazhdueshëm me kritikat dhe shpifjet shfaqet re poezia "Thikat
e mllefit" (e ndarë në gjashtë njësi lirike), titull që e mban edhe
ky vëllim poetik. Poezia përshkruan një përballje të vazhdueshme. Thikat e
mllefit janë metaforë për kritikat dhe frikën nga kjo kritikë. Autori reflekton
mbi sfidat e të qenit një individ i lirë dhe ndjenjat e pasigurisë që vijnë me
shprehjen e mendimeve dhe ideve të ndryshme.
Metafora
e "Thikave të Mllefit": Metafora
e "thikave të mllefit" shfaq kritikat dhe ofendimet që vijnë nga
jashtë. Kjo mund të interpretohet si një paraqitje e mospajtimit ndaj
ndjenjës së paqes dhe të sigurisë. Në fillim të librit përmend vargjet:
tragjikomedia
po zgjohet
përmes
vrugullimeve të mesnatës
të
më therë
me
thikat e padukshme...
Autori
shpreh frikën dhe pasigurinë që vijnë me shprehjen e mendimeve dhe ideve të
ndryshme. Në një mjedis ku kritika është e pranishme, mund të ndihet
vështirësia për të shprehur lirshëm pikëpamjet dhe mendimet personale. Subjekti
lirik ka një ballafaqim midis nevojës për të shprehur veten dhe kritikave që
vijnë si pasojë. Kjo kontradiktë tregon sfidat dhe tensionet që hasen në
përpjekjet për të qëndruar besnik ndaj vetes dhe ndaj vlerave të ndryshme.
Përherë
më godasin
pas
kurrizit
ata
që nuk i kuptoj,
paradoksia
e të qenurit
është
kundër filizave të mia
e
të frymëmarrjes së lirë...
Në
disa vargje tjera, ndihma dhe dhimbja shfaqen si pjesë e përjetimit të
personazhit lirik e që interpretohet si një ballafaqim me një realitet të
vështirë dhe me një ndërgjegje të ndrydhur nga mjegullimi i kritikave të
vazhdueshme. Poezia thur një ndërliqësi ndjesish të thella të sfidave dhe
pasigurive të jetës, veçanërisht kur është në fokus nevoja për t’u shprehur
lirshëm mendimet dhe pikëpamjet. Folësi lirik ndien një tension midis dëshirës
për liri shprehjeje dhe pasigurisë që vjen me kritikat dhe shpifjet nga
shoqëria.
e
ma ndalojnë
përkushtimin
e dashurisë
katërdhjet
e tri vite
radhazi,
dhembja
dhembjen
e përtërin
në
dialogët e paqena të fatit!...
Thikat
e mllefit janë fjalëshenja të goditjeve të fatit jetësor dhe të sfidave të
padurueshme të jetës. Kjo simbolikë përfaqëson ngjarjet tragjike, vuajtjet dhe
konfliktet që përballon një njeri në
udhëtimin e tij ekzistencial. Në poezi, thika e jetës përfaqëson tragjeditë
personale dhe humbjet e një personi të dashur, siç janë vdekjet e dashurve,
humbjet e miqve ose pengesat dhe sfidat që ndikojnë në rrugën e tij të jetës.
Simbolika e thikës sintetizon pengesat dhe konfliktet që njerëzit ballafaqohen
në jetë. Ajo paraqet sfidat dhe pengesat që duhet të përballen për ta arritur
suksesin ose për të kaluar nëpër momentet e vështira. Ajo paraqet sfidat dhe
pengesat që duhet të përballen për ta arritur suksesin ose për të me të ligën, siç këndon te poezia “Anathema e
zotave”:
Askush
nuk i kupton
trininë
e qenies
sipas
thikës trekëndëshe
të
dënimit të demonëve- ...
Është
edhe fjalëshenjë për momentet e dobësisë dhe frustrimit, kur njeriu ndjen se
është i ndrydhur nga pengesat dhe vështirësitë. Përmes kësaj simbolike, poeti
shpreh thelbin dhe kompleksitetin e jetës njerëzore, duke paraqitur një portret
të ngjarjeve tragjike dhe sfidave që ndikojnë në fatin e njerëzve. Në këtë
mënyrë, thika e jetës shërben si një refleksioni shpirtit njerëzor. “Thikat e
jetës nuk na dëmtojnë kur ne e dimë se sa fort mund të japim për të shpëtuar.
Ato na dëmtojnë kur ne humbasim shpresën dhe besimin në vetveten", thotë
Paulo Coelho, kurse poetja e shquar amerikane Maya Angelou këndon: "Thikat
e jetës janë të padukshme, por shumë herë ato janë më të forta se çdo gjë
tjetër. Është aftësia jonë për ta ndaluar gjakderdhjen dhe për t'i rritur muret
e rezistencës së trupit dhe shpirtit."
ku
t’a di
ç’faj
paskam bërë-
uratat
e fjalës janë të shenjta,
tani
në
pikë të sheshit pa faj më therrin,
etja
e
plagosur rrjedhë
konturave
të prapta të jetës...
Tematika
e thikës dhe metafora e thikës përmendet në disa poezi. Autori i referohet
thikës si një simbol i dhunës dhe konfliktit të padukshëm që ai ka përjetuar
gjatë jetës.
Thika
shërben si një simbol i vuajtjes dhe ndjenjave të dëmtuara që shoqërojnë autorin.
Kjo metaforë krijon një pamje simbolike e cila inkurajon lexuesin të reflektojë
mbi të, si metaforë e dhunës dhe ndjenjat e humbjes që shfaqen në jetën e
njeriut.
Në
një perspektivë tjetër, thika interpretohet edhe si një simbol i vuajtjes dhe
humbjes së shpresës.
Poeti
e ka qëndresën të fortë. Është përvojë që e bën më të qëndrueshëm, më të madh
dhe më të ditur. Vargjet inkurajojnë përballimin e thikës së jetës me guxim dhe
rezistencë, duke e shikuar këtë përvojë si një mundësi për ringritje e ringjallje.
Është një akt i mbrojtjes dhe vetëdijesimit për jetën dhe vendimet.
5.
Dëftimi i kujtimeve, vuajtjeve dhe dhimbjeve
Ka
shumë dhembje e vuajtje, reflektime e revoltë te ky vëllim poetik, te secili
cikël dhe te pjesa më e madhe e poezive. Në antikë urtakët e dikurshëm të
arteve thoshin se poezinë e mirë e lindin vuajtja e dhimbja. Vuajtja dhe
dhimbja janë ndjenja të forta dhe thelbësore që shqiptojnë përjetime të
thekshme për momentet e jetës, për marrëdhëniet, përvojat dhe emocionet e që
janë burim frymëzimi për krijimtarinë poetike. Njerëzit shpesh përjetojnë
momente të rënda të jetës që shndërrohen në poezi, duke shërbyer si një medium
për t'i shprehur këto përjetime, ide e reflektime, për të komunikuar me të
tjerët. Shumë prej krijuesve më të mëdhenj të historisë së letërsisë, kanë
pësuar vuajtje të mëdha dhe kanë gjetur frymëzim në to për të krijuar vepra të
mëdha artistike. Vuajtja është burim frymëzimi për krijuesit për të zbuluar e
zhdrivilluar tema të ndryshme dhe për të krijuar vepra të mrekullueshme që
prekin shpirtin e lexuesit. Një poet i mirë gjen frymëzim dhe fuqi krijuese nga
vuajtja dhe dhimbja që përjeton në jetë, dhe i shpreh ato në mënyrë të
mrekullueshme përmes poezisë. Poetët shprehin frymëzimet e tyre nëpërmjet
detajesh intime dhe përshkrimeve të holla, duke e bërë lexuesin të ndjehet më
afër përvojës së tij. Vuajtja dhe dhimbja shpesh shprehen nëpërmjet metaforave
dhe imazheve të fuqishme figurative. Këto imazhe përshkruajnë çmendurinë,
errësirën, gjakosjen e ekzistencës e të shpirtit ose ndjesitë tjera të
asocionojnë me dhimbjen dhe vuajtjen. Krijuesit zhdrivillojnë artistikisht
refleksione mbi natyrën e njeriut, mbi vuajtjen universale dhe mbi ngjarjet
tragjike në jetë. Lirikat e tilla sjellin ndjenjën e përgjithshme të
solidaritetit dhe mirëkuptimit midis lexuesve dhe poetëve.
Edhe
pse vuajtja dhe dhimbja janë tema të rëndësishme në poezi, shpesh ato shoqërohen
me një shpresë për rimëkëmbje dhe për mirëkuptim, për ta kuptuar më mirë veten
dhe botën rreth tyre. Poetët përdorin me kujdes gjuhën për ta shprehur botën e tyre të brendshme. Ata
përdorin detajet më të vogla dhe më intime të jetës e ekzistencës, për ta
shprehur botën e tyre shoirtërore me thellësi dhe intensitet. Ky përqendrim në
detaje emocionale sjellë përqendrim dhe intimitetit midis poetit dhe lexuesit.
Të
gjitha këto premisa ideore, tematike e artistike, i hasim te ky vëllim peotik,
ku jeta e arti identifikohen plotësisht.
Kështu,
cikli "Anathemat e zotrave", zgjon një rrjedhë të tërë asociative: a
shfaq ndjesi shpirtërore të kundërta; a përfaqëson një ndjenjë të kundërshtimit
ndaj hyjnive ose një tjetër ballafaqim vetjak ndaj këtyre fuqive të larta; në
mos shpreh një ndjenjë të zhgënjimit, revoltës, ose një tjetër ide, siç janë
reflektimet mbi vuajtjet dhe tragjeditë njerëzore që duket se janë të
pabesueshme ose të papranueshme nga një perspektivë hyjnore; në mos është një
formë kritike ndaj institucioneve fetare, duke theksuar hipokrizinë ose
abuzimin e tyre të mundshëm të pushtetit; apo nëse poeti është i interesuar nga
mitologjia, për ta përdorë këtë shprehje si paraqitje të një histori ose të një situate të tillë që
lidhet me zotat dhe marrëdhëniet e tyre me njerëzit; apo, më në fund, mos është
një procedim lirik për t'i përshkruar sekretet e mëdha ose të fshehura që
ndërrojnë botën dhe që njerëzit nuk mund t'i kuptojnë plotësisht? Për ta parë
se s reflekton e shkruan poeti, le ta marrim në shqyrtim poezinë me të njëjtin
titull.
Poezia
"Anathema e Zotrave" ngjall një gamë të gjerë emocionesh. Kjo njësi
poetike fillon me një lutje drejtuar zotave, duke shprehur një kërkesë për
kujdes dhe mëshirë. Përdorimi i numrit "TRE" simbolizon një thellësi
ose kuptim të gjerë në kërkesën e autorit.
Numrit
TRE
i
lutemi NE
numrit
të ZOTAVE
e
përsëri na pështjellet katahura ,
pastaj
më duhet të pres
me
zemër të ngrirë
zemrimin
e kaltërsisë së madhe -
atje
ku frymojnë e bëhet çka thonë Zotat,
sepse
kam
mësuar
prej
ndrydhjes në ndrydhje
nën
dhunë e nëpër ndjekje
me
durim të veçantë
e
me fjalën e urtë
të
përgjigjem
ashtu
siç
përgjigjet njeriu,
e
zemra më kthehet
në
gjoll të ujërave!
Trinia
është shpesh i lidhur me kontekstin e besimit. Kërkesa për mëshirë dhe kujdes
nga Zotat, lidhet me trininë e shenjtë në krishterim (Ati, Biri, dhe Shpiti i
Shenjtë) si një lutjeje drejtuar Hyjit. Në shumë tradita, numri "tre"
është simbol i plotësisë dhe ekuilibrimit. Kërkesa për mëshirë dhe kujdes duke
përdorur numrin "tre", paraqet një kërkesë për një plotësi dhe
harmoni në jetë. Numri "tre" simbolizon ndërthurjen e kohës,
hapësirës dhe ekzistencës. Kërkesa për kujdes nga Zotat, ndërlidhet me kërkesën
për mbrojtje dhe udhëzim në të kaluarën, të tashmen, dhe të ardhmen.
Në
vijim, autori përshkruan një gjendje të ndryshuar të shpirtit, ku dhembja dhe
trishtimi janë ballafaquar me zemër të ngrirë.
Dhembjet
e tij
me
dhembjet e stërgjyshave
nëpër
luftërat e ideve
vërdallë
i sillja nëpër mendje
e
tre breza të tjerë
na
bashkoheshin me dhembjet
saherë
të përflakura
edhe
para marrjes së ish-gruas
me
pështjellimin e viteve,
askund
nuk e thashë
të
vërtetën e hidhur -
prore
në gojë të Kryedemonit!
Vuajtjet
nuk janë vetëm personale, por edhe të brezave. Metafora e gurit të dhembjes në
kurriz, tregon për një barrë të vazhdueshme të vuajtjeve. Kujtimet dhe Vetmia
janë një shpalosje e përjetimeve dhe ngjarjeve të rrugëtimit të tij, duke
theksuar vështirësitë dhe vuajtjet. Përmes dëftimit të kujtimeve, autori
reflekton mbi ngjarje të rëndësishme në jetën e tij, duke përfshirë betejat dhe
sfidat. Në veçanti, përmend betejat e Hazreti Alisë si një figurë të shenjtë që
ka shërbyer si frymëzim dhe udhërrëfyes. Në një gërshetim ndjesish, folësi
lirik përfshin dhimbjen për humbjen e të dashurve, por edhe vullnetin për ta
vazhduar jetën dhe për t'i përballuar sfidat me guxim dhe durim. Bën fjalë për
pasigurinë dhe dhunën psikike, duke i dhënë zjarr një vështrimi kritik ndaj
sistemit shoqëror dhe përgjegjësisë së tij për gjendjen e individëve me
sëmundje mendore.
Fjalëshenja
"anathema" shpërfaq një mallkim ose dënim të mungesës së mërisë dhe
të drejtësisë. Autori shprehet për mungesën e ndjenjave pozitive dhe
mbështetjes që mund të vijnë nga një fuqi e lartë. Përshkruan një detyrim të
vazhdueshëm ndaj dashurisë dhe mbështetjes, madje edhe nën kushtet më të
vështira dhe sfiduese të jetës. Konfronton kuptimin e "anathemës" dhe
sfidat e jetës. Në përfundim të poezisë, autori shfaq një vlerësim të thellë
për shpëtimin dhe fuqinë e Zotrave. Përdorimi i fjalëve si "Zoti i
Madh" dhe "kujdestares së Melodisë" tregon ndjenjën e
besimit dhe kërkimit të guximit dhe mbështetjes në plane të larta hollësish.
Poezia
shfaq një pasqyrë të thellë të jetës, ku emocionet e forta dhe refleksionet e
thelluara përcillen përmes vargjeve të thella. Edhe pse ka dhimbje dhe
trishtim, poeti shfaqet të ketë një vullnet të fortë për ta vazhduar jetën. Ky
qëndrim shihet si shprehje e guximit dhe vendosmërisë për t'i përballuar sfidat
e jetës, pavarësisht humbjeve të përjetuara. Ligjërimi poetik dhe imazhet e
përdorura, janë tejet intensive dhe të forta, për ta theksuar thellësinë e
emocioneve të përjetuara. Fjalë të ngjashme me "nën këmbë e kisha
prushin" dhe përdorimi i sintagmës si
"dhembja e madhe" paraqesin forcën dhe ndikimin e thellë të
humbjes, kurse përdorimi i fjalëve si "guxim" dhe "durim"
tregon se, pavarësisht vuajtjeve, ai është gati të vazhdojë përpara.
Gjithashtu,
fjalët e përdorura për të përshkruar rrugëtimin emocional të autorit duke përfshirë
"trishtim", "vuajtje", dhe "guxim", ndihmojnë në
ndërthurjen e një historie të pasur emocionale. Kjo konfrontohet me kuptimin e
"anathemës", një fjalëshenjë që paraqet një mallkim ose një peripeci
të rëndë.
6.
Imazhet e mbyllura e të zymta
Kërkesa
e autorit për mëshirë dhe kujdes nga Zotat reflekton gjakimin për një lidhje të
fortë dhe mbrojtëse me përmasa shpirtërore. Nëpërmjet kësaj kërkese, poeti
shpreh një nevojë për mbështetje, kuptim dhe ndriçim në rrugëtimin e tij të
jetës.
Në
ciklin "Alergjia e shkatërrimit", vazhdojnë tonet e rënda që përmbajë poezi, të cilat trajtojnë tema
serioze dhe të thella, siç janë vuajtja, trishtimi, humbja, konflikti dhe
ndjesitë e mjerimit. Aty na ligjëroj në varjet për tragjedinë dhe humbjen, aty
përshkruhen përjetime të trishta, humbje dhe forma të tjera të tragjedisë që
sjellin dhimbje dhe trishtim. Edhe te ky cikël këndohen misteret e ekzistencës,
përvojat e vdekjes dhe pasiguritë e jetës, ankesat ndaj jetës, fatit ose
shoqërisë, zhgënjimi, imazhe të mbyllura dhe të zymta. Madje, këto imazhe të
mbyllura dhe të zymta, veçohen për përdorimin e detajeve, ngjyrave dhe
atmosferës që shkaktojnë këtë ndjesi të mbyllur dhe të errët; janë imazhe që
përfaqësojnë pamje të zymtë dhe të mbyllur të botës, duke sjellë një ndjenjë të
thellë të vetmisë ose pasigurisë. Ngjajnë në rrugëtimet nëpër errësirë, të
ngjashme me një tunel të errët ose të një dhome të mbyllur, që shkaktohet nga
ndjesi të izolimit dhe mbylljes së përvojës së personazhit lirik.
Kështu,
te poezia "Metaforika e rrotulluar" vazhdon t'i shprehë përsiatjet
mbi jetën dhe sfidat. Jorgani i trishtueshëm përmendet si një mbulesë që
shoqëron jetën, edhe në momentet kur nuk jemi të ndërmendur për dhembjen. Ky
jorgan i referohet kujtesës së dhimbshme apo pengesave që mbartin shpirtin.
Shenja e Diellit paraqet dijen dhe përkushtimin e zjarrtë që sjell një
ringjallje të jetës. Megjithatë, metaforat e dritës janë të ngatërruara, ndërsa
sugjerojnë një mbingarkesë me kohë të ndryshueshme dhe kuptim të humbur.
Është
kthyer
jorgani
i pakapshëm i shpërfilljes
nëpër
pajetësi të shenjtë-
Hënën
e ngrisim për Diell
me
grushtat e mesnatës,
e
çdo gjë na kthehet
me
metaforikën e rrotulluar!...
Ndërsa
te poezia "Familjet e prishura", dhimbja për prishjen e familjeve
shprehet si një mallkim i thellë. Numrat dhe simbolet përdoren për ta
përshkruar humbjen dhe zhgënjimin që shoqëron shkatërrimin e lidhjeve
familjare. "Alergjia e shkatërrimit" është poezi që paraqet imazhe të
ndryshme të shkatërrimit dhe dhimbjes që shoqërojnë jetën tonë. Figurat e
përdorura krijojnë një atmosferë të rëndë, ku ngjarjet tragjike dhe pasojat e
tyre kërkojnë durim dhe vlerësim të thellë. Aty
ngjet edhe "Tragjikomedia e ferrit", një tjetër poezi që
përmend hijen e kobshme nga Kryeferri, ai bën të interpretohet si një përshkrim
i vuajtjeve dhe tensioneve të pafund. Përmendja e hijes së kobshme nga
Kryeferri, paraqet një element të errët dhe tmerrues, që shfaqet si një hije që
ndalon në gjitha të mirat e botës. Tragjikomedia e ferrit paraqet një gërshetim
e vorbull të ndjenjave të tmerrit dhe të dhimbjes, duke shprehur kërkesën për
mbrojtje hyjnore dhe njëkohësisht një pasiguri për të ardhmen.
Aty
lexojmë referencën për lojën e çastit dhe rolin e të praptëve në kohën tonë të
ndjeshme (poezia "A ka lojë pa krijuesin"). Duke ligjëruar për një
varg biografemash familjare, poezia është e ngarkuar emocionalisht dhe përdor
një gjuhë të pasur simbolike dhe metaforike për t'i shqiptuar e dëftuar
përsiatjet e mundimshme, sfilitëse. Është poezi që shpreh një gamë të gjerë
emocionesh dhe mendimesh në lidhje me fatin, vuajtjen dhe marrëdhënien e
njeriut me të. Në fillim të poezisë, përmendet një "lojë e turbullt e
vendit", duke aluduar te fati dhe ngjarjet e papritura që ndikojnë në
jetë.n tonë. Poeti shqyrton rëndësinë e fatit dhe përpjekjen për ta kuptuar,
nëse ka një krijues që drejton fatin. Në pjesën e dytë të poezisë, shfaqet një
ndjenjë e vuajtjes dhe mospajtimit me vendin dhe fatin e caktuar nga
mjegullinat e padukshme të jetës. Teksti poetik vë në dukje pasigurinë dhe
mungesën e zgjidhjeve të qarta për fatin dhe vuajtjet e jetës. Përdor imazhe të
mbyllura dhe të zymta për ta përshkruar këtë ndjenjë të mungesës së
udhërrëfyesit dhe mbingarkesës së këtij fati të papërcaktuar.
Nëpërmjet
simboleve të demonëve dhe fuqisë së tyre, poezia reflekton mbi përvojat dhe
zgjedhjet e njeriut dhe mbi marrëdhënien e tij me të kaluarën dhe ardhmërinë.
Përshkruhet një proces reflektimi dhe kërkimi për kuptim në botën e ngjarjeve.
Cili
refer i prishtë
i
kohës së përdalur
prapa
çastesh të befta
qëndronte
të
hynit ju
në
lojërat e momenteve të liga
e
të shkelnit
me
atë dërrasë të padukshme
të
mjegullave?!...
Qindra
gënjeshtra e improvisione
do
t’i kenë
nëpër
duar të moteve
gjyqtarët
e praptë
nga
kullat e mëdha
të
vuajtjeve tuaja,
fushave
të padrejtësisë
u
ranë që t’u nxjerrnin
jashtë
lojës së fatit -
ju,
bijtë e dhembjes sime!
Kjo
pjesë e tekstit poetik një atmosferë të zymtë dhe të errët në të cilën ndodhet
folësi lirik, duke kërkuar një kuptim
për fatin dhe vuajtjen nëpërmjet një metafore të lojës. Referimi ndaj "kohës
së përdalur prapa çastesh të befta" sugjeron një kohë të mbyllur, të
humbur ose një marrëzi, ndërsa "lojërat e momenteve të liga"
përshkruajnë situatat e vështira dhe sfiduese që paraqiten në jetë. Imazhi i
"dërrasës të padukshme të mjegullave" dëfton një ndjenjë të
mbingarkesës dhe mosndriçimit, duke aluduar te pamundësia për ta kuptuar ose
përballuar gjendjen aktuale. Ndërkohë, "Qindra gënjeshtra e improvizione"
përforcon idenë e një realiteti të turbullt dhe të komplikuar, ku njerëzit
përpiqen të ndryshojnë fatin dhe t'i mbulojnë vuajtjet e tyre përmes
gënjeshtrave dhe improvizimeve. Gjyqtarët e përmendur nga "kullat e mëdha
të vuajtjeve" janë një metaforë për ndërgjegjen apo zemrën, të cilën
personazhi po përpiqet ta përballojë; ata përpiqen të nxjerrin njerëzit jashtë
"lojës së fatit", duke përshkruar dëshirën për t'u liruar nga ndjenja
e pa kontrolluar që e shoqëron jetën. Theksimi i vargut "ju, bijtë e
dhembjes sime!" përforcon ndjenjën e poetit ndaj personazheve lirikë,
duke sugjeruar një lidhje emocionale dhe një dëshirë për t'i shmangur vuajtjen
dhe padrejtësinë.
Kështu
e
deshi praptësia
i
lëshon demonët prej dorësh
kohën
që ta ndërrojnë
për
fjalët e Kryedemonit,
e
ju
aspak
nuk u mbajtët
për
tehun e fjalëve të Zotit,
pranë
jush
nuk
e kishit
macen
e fajit-
turpin
e jetës
nën
jastak të begatisë,
sepse
jeni
pa
vetëdijen tuaj
dhe
flisni
çka
nuk ua kapë mendja
derisa
sëmundja u pushton
e
hedhur me qëllim!...
Është
një tjetër moment i fuqishëm emocional dhe filozofik, ku paraqiten betejat
e brendshme me fatin dhe marrëdhënien me
Zotin. "Praptësia" paraqitet si një forcë që lëshon demonët prej
dorësh... Në këtë kontekst, referimi te "fjalët e Kryedemonit"
dhe "fjalët e Zotit" sugjeron një ballafaqim të zorshëm ndërmjet
forcave të dobishme dhe të këqija, midis dritës dhe errësirës, ose midis të
vërtetës së thellë dhe iluzioneve. Sëmundja që "pushton e hedhur me
qëllim" - është një imazh i fortë që përshkruan vuajtjen ose sfidën që u
ballafaquan personazhet e biografemës autoriale, në mënyrë të papritur.
Le
ta dijnë të praptit
se
nderin nuk e kanë
sa
të heqin prej vjerrëses
fatin
tuaj,
zotat
që i quajnë
prej
diapazonit të gjuhëve
nuk
është Krijuesi,
I
Madhi u shikon
me
habinë e fuqisë së vet
derisa
turpi u pikë
demonëve
prej
majave të flokëve!...
Është
një përpjekje për ta forcuar vetëdijen dhe vetëvlerësimin, duke përdorur një
mesazh të fuqishëm për të transmetuar për lexuesit. "Fati"
përshkruhet si një vjerrëse që folësi lirik nuk mund ta heqë, duke e
përshkruar si një fatkeqësi apo të keqe që e ndjek atë. Referimi ligjërimor
poetik: "zotat që i quajnë prej diapazonit të gjuhëve" dhe përdorimi
i "I Madhi" për të përshkruar Krijuesin, sugjeron shpërfilljen apo
kundërshtimin ndaj autoritetit apo besimeve të përbashkëta. Vargu "Pikë
demonëve prej majave të flokëve" është një imazh që përshkruan një triumf,
duke sugjeruar se edhe në momentet më të errëta apo më të vështira, ka një lloj
fuqie të fshehur apo mbrojtëse që ndihmon atë të përballet me të ligat e të
papriturat.
Kur
të vie përgjegjja
do
të pëlcasin prej ironisë
e
ata nuk e thonë
se
shizofreninë
e
kanë ngjallur
në
epruvetat
e
plan-demisë nervore,
në
një njëqind mijë njerëz
kjo
sëmundje u merr!...
Le
të thonë
çka
të duan njerëzit
t’u
bien përskaj
edhe
gjygjeve-
katrahura
u përpinë
të
gjallë
e
në shkretëtirë,
pika
do të jetë
pushimi
pa ata
në
logun e madh të jetës!
Është
një këndvështrim kritik ndaj shoqërisë dhe mënyrës se si ajo i trajton
sëmundjet mendore dhe emocionale. Kjo njësi strofike fillon me një vështrim
kundruall përgjegjësisë dhe ironisë, duke paraqitur një ironi të pakund skaj që
shoqëron kërkimin për përgjigje dhe përballimin me probleme të rëndësishme.
Përdorimi i "ironisë" sugjeron një mosmarrëveshje ose kundërshtim
ndaj ndjenjës së përgjegjësisë.
Vargjet
"le të thonë/çka të duan njerëzit" sugjeron rezistencën ndaj
opinionit publik dhe gjyqësorit, duke paraqitur mospranim ndaj normave dhe
vlerave të shoqërisë.
Ky
cikël përfundon me katër poezi tjera: "Një melodi e trishtë",
"Të jesh një fëmijë në një dhe tjetër", "Apokaliptika e
fjalëve" dhe "Dashuri e humbur".
Humbja
e dhimbja e përshkojnë poezinë "Një melodi e trishtë", përmes një
melodie pikëlluese. Është një këngë e dhimbshme për përjetimet e pakuptueshme
të fëmijërisë dhe të papriturave të jetës. Përsiatjet mbi ndryshimet e
papritura në jetë dhe ndjenjat e tij të padukshme, shpërfaqen në mënyrë të
ndjeshme e që lidhen me ndjenjat e humbjes dhe një lidhje personale me
historinë. ", "Të jesh një fëmijë në një dhe tjetër" vë në fokus
rolin dhe ndjenjat e fëmijës në një mjedis të huaj dhe të ndryshuar. Poeti
paraqet vizionin e dashurisë dhe ndarjes, ku gjuha dhe komunikimi janë
sfiduese. Fëmija bëhet metaforë e një qenieje pa identitet dhe shpresa, në një
realitet të vështirë dhe të pakuptueshëm. Te "Dashuri e humbur"
poezia përfundon me vargje që përshkruajnë një periudhë të shkëputur dhe një
dashuri të humbur. Ndjenjat e trishtuara dhe mungesa e kuptimit të shkaktuar
nga ndryshimet në jetë janë theksuar me një këndvështrim mbi jetën dhe
çmendurinë e shekujve. Zbulohet një vlerësim për ta ruajtur bukurinë dhe
dashurinë, pavarësisht sfidave dhe vuajtjeve.
7.
Interpretim i poezisë "Apokaliptika e fjalëve"
Në
këtë tog lirikash, dallohet ajo me titullin "Apokaliptika e fjalëve".
Pjesa e apokaliptikës së fjalëve dëfton një periudhë të trazuar, ku drejtësia humbet kuptimin dhe gjuha
përdoret për manipulime dhe mashtrime. Poeti shpreh shqetësimin e tij për kohën
e rënë në një kaos moral, ku fjalët humbasin vlerën dhe drejtimi e drejtësia
nuk gjenden. Përshkohet nga një ton ndjesish të papërballueshme dhe tejet
kritike. Temat e dashurisë, humbjes dhe reflektimit mbi jetën përdorin një
gjuhë të pasur dhe metaforike për ta shprehur thellësinë e emocioneve. Teksti
fillon me një shprehje të fuqishme kundër pamundësisë për ta dëgjuar të
vërtetën dhe për ta përballuar të kaluarën dhe të tashmen pa u kujdesur për të
ardhmen.
nuk
dua ta dëgjoj,
fjalëve
pehlin
u
vjen era-
prej
të kaluarës
në
tashmen
lakuriq
janë
pa
të nesërmen-
vitrinë
e marrëzive!
Kjo
njësi strofike shpreh mohimin dhe një refuzimin për të dëgjuar të kaluarën dhe
të ardhmen. Ky refuzim paraqitet si mohim ndaj realitetit ose një ballafaqim me
mjerimin e realitetit. Frazemat "fjalët pehlin" dhe "u
vjen era" na e tërheqin në vëmendje mjerimin dhe pesimizmin e fjalëve
dhe mendimeve që vijnë nga e kaluara dhe që janë të pranishme tani. E tashmja
dëftohet si diçka lakuriqe dhe e pa
shpresë, duke përshkruar një lloj mjerimi dhe mosvlerësimi të kohës së
tanishme. "Vitrina e marrëzive" përfaqëson një tip shfaqjeje të
gjithë asaj që është e gabuar dhe e mjerueshme në këtë botë. Është, pra, një
tablo e mjeruar dhe e ndërlikuar e botës. Humnera e besës dhe drejtësisë po
ashtu prezantojnë një mungesë vlerash njerëzore e etike.
Ku
është besa
e
shkokërdhuar
me
të pabesa,
ka
humbur shembulli
i
ditëve të sinqerta,
kush
e hap gojën
për
të thënë diçka
në
pikë të ditës
na
zgjohen lugetërit,
e
duhet ta braktisë
njeriu
shtëpinë
e vet -
lemeri
e pa shkruar!
Mungesa
e besës dhe integritetit në shoqëri, nis me një pyetje retorike, me tone
zhgënjimi dhe pesimizmi në lidhje me moralin dhe vlerat njerëzore. Kurse
mungesa e drejtësisë paraqitet si lëkundje verash. Tabloja e e lugetërve që
hapin gojën për të thënë diçka në pikë të ditës, sugjeron një zhgënjimi dhe mospërfillje ndaj
atyre që shkelin drejtësinë dhe integritetin. Në pjesën e tretë dhe të katërt,
poeti përdor tablo metaforike dhe parabola për ta përshkruar një errësirë dhe rënie morale që
ka pushtuar shoqërinë. Dëshira për të heshtur dhe për të mbrojtur shpirtin nga
mjerimi dhe gënjeshtrat e botës, shfaqet në pjesën e pestë:
Ndër
të tjera
u
them
se
më mirë është të hesht
por
si mund të hesht,
jam
i mbuluar
me
parodinë e gënjeshtrave
e
përroi i ndërgjegjes
na
rrethon
por
shpirti mbetet i shenjtë!
Kjo
pjesë shqipton ndjesinë e mjerimit dhe zhgënjimit ndaj situatës aktuale të
shoqërisë, duke dëftuar një konflikt të brendshëm midis nevojës për heshtje dhe
dëshirës për ta përballuar të vërtetën. Dëshira për heshtje dhe dëshira për ta
shmangur përfshirjen në debatet dhe gënjeshtrat e shoqërisë, është një tjetër
pamje e refuzimit të realitetit të tillë. Ka dhe një ndjesi të mbuluar dhe të
braktisur nga gënjeshtrat dhe paroditë e shoqërisë si reagim ndaj mjerimit dhe
lëkundjes morale që përshkruhet në tekst. Ndërkaq, konflikti midis ndërgjegjes
dhe shpirtit që mbetet i shenjtë, sugjeron tensionin dhe mosbashkëpunimin midis
mendjes dhe shpirtit.
Ndërkaq,
parashikimi i një apokalipsi moral dëftohet si zbulesë biblike në pjesën e
gjashtë: me shkatërrimin e etikës njerëzore dhe moralin dhe drejtësisë
shoqërore.
Në
fund të faqeve
prap
po ua përsëris
do
të zbret nga qielli
apokaliptika
e kohës së re
shekujt
i përthekon mjegulla
e
nëse do të ndodhë
është
tërësisht e pasinqertë
apo
një poli (a)tikë-
gjarpëri
i kohës u mbështjellë!
Nga
koha e dhunshme
përplasen
fjalët
deri
në fund të zemrës
e
nuk duan
që
ta mbruajnë
aspak
të vërtetën
-
apokaliptikë e dhembjes!
Përpara
kemi një vizion të mnershëm shkatërrues në fund të kohës, duke përdorur një
ligjërim energjik. Apokaliptika e kohës së re shqiptohet si ide e vizion lirik;
apokaliptikë që do të zbresë nga qielli, duke sjellë mjerim dhe shkatërrim të
botës. Kjo pjesë përbën një sfidë kundruall kësaj tabloje të mnershme etike.
Imazhi i mjegullës dhe i gjarprit të kohës, përforcon ndjenjën e mjerimit dhe
frikës nga shkatërrimi dhe zhbërja e botës; si pasiguri dhe panik në lidhje me
të ardhmen dhe fatin e shoqërisë. Poezia përfundon me një si shpallje mbi
mungesën e vërtetësisë dhe përpjekjen për ta shmangur dhembjen dhe për ta
fshehur të vërtetën.
Përgjithësisht,
kjo poezi paraqet një si vizion apokaliptik për të ardhmen, me fjalë e shprehje
ekspresive, për të dëftuar mjerimin dhe pasigurinë totale të botës.
8.
Gjuha e kthyer në të pamundurën
Në
fund na shfaqet cikli "Vizionet e kalimit" me nëntë poezi, më
saktësisht, me nëntë rrathë poetikë, me tema, dhe motive si ato të vdekjes,
kohës, shpirtit, mendjes, dijes dhe idiotizmit. Një shprehje mbi atentatet e
vdekjes dhe ringjalljen e tyre në provat e jo-ekzistencës, ligjërohet te poezia
"Atentatet e jetës". Shfaqet një lidhje midis dhembjes dhe dashurisë
për mbijetesë, duke e lidhur këtë temë me përjetësinë që gjendet në fjalë pas
vdekjes. Ndërsa te "Pluhur yjesh" dëftohet një lidhje e thellë me
natyrën dhe shpirtin. Përmes tablove të bukura të natyrës, si freskia e
fluturave dhe shpërblimi nga natyra, poeti bën një thirrje për t'i shijuar
momentet e gjalla; një thirrje që ta vlerësojmë bukurinë e qenies së gjallë.
Ndërkohë, kjo poezi shfaq edhe vetëdijen e dhimbjes që vjen me praninë e
shpirtit në këtë botë. Te "Krizat e mendjes" përdoret një shkallëzim
i ndërliqshëm figurash poetike dhe shembujsh për t'i paraqitur krizat e
mendjes. Nëpërmjet pamjeve të tilla si shporta, presionet sociale dhe pluhuri i
mendjeve, krijuesi jep portretin e shkatërrimit gradual të mendjes dhe
shpirtit. Vjen poezia "Antiteza e dijes" që trajton temën e
idiotizmit dhe përdor fjalët për ta shqiptuar një kritikë ndaj një shoqërie që
po bëhet gjithnjë e më e prirur drejt paaftësisë intelektuale. Shprehet
keqardhje për manipulimin e fesë dhe ideve të tjera që shkaktojnë armiqësi dhe
pasiguri në shoqëri.
Gjuha
e kthyer në të pamundurën lexohet te poezia "Konglomeratet e Huaja".
Kjo lirikë revolte na e vë përpara ndjesinë e pamundësisë për ta shpjeguar ose
për t'i kuptuar shumë aspekte të jetës. Kjo pamundësi, si një konglomerat i
fjalëve të rralla, nuk kanë domethënie të njohur nga askush. Është Udha e
Urrejtjes Mijëvjeçare:
Konglomeratet
e mbledhura
në
pavetëdijen e çastit
e
origjinalet
të
shkelura
me
të dy këmbët e hekurta,
janë
urrejtja mbivjeçare
e
Satanait
për
të dalurit prej nderit,
besën
e kanë dhënë
në
shpellat e natës
para
demonëve të mohuar
të
shkatërrimit.
E,
pra, poeti i lidh këto konglomerate me urrejtjen e Satanait dhe shpreh
keqardhje për ata që humbasin besimin për nder. Poezia trajton humbjen e
vetëdijes dhe shpreh një pyetje, se ku ndodhet vetëdija në kohën e fjalëve.
Paraqitet një imazh dramatik për të dëftuar se si dikush mund të mbytet në
errësirën e vetvetes. Qorrsokakët e Ecjes dhe Tryeza e Zemrës, Bjerrja e Dritës
dhe Padikueshmëria e Errësirës, Hosteni i Dhembjes dhe Barku i Viteve,
Pështjellimet dhe Konglomeratet e Huaja - janë disa punkte tjera ideotematike e
shtjelluese të kësaj poezie refleksive. Janë pasiguria, qorrsokakët e jetës,
mos-hetimi i errësirës, paudhësitë, shterja e shpirtit, janë disa punkte tjera
që krijojnë sfondin poetik. Poezia
mbyllet me një thirrje për zgjimin dhe mbrojtjen nga pështjellimet që janë
mbjellë për ta ndaluar vizionin e ardhshëm ndër plehun e konglomerateve të
huaja.
Një
karakter të lirikës së thellë që thërret për ndihmë nga një fuqi më e lartë në
ballafaqimin me sfidat dhe luftën e përhershme të jetës, paraqet poezia
"Klithjet nga Golgota pranë Kalasë së Zezonës". Poeti e ndjen një
konfuzion dhe vuajtje, por në të njëjtën kohë shprehet i bindur e me devocion
ndaj një fuqie më të lartë. Edhe dy peozitë në vazhdim, "Nuk më braktis
shpresa" dhe "Vinë vdekjet", fokusohen te një shpresë e mbjellë thellë
në shpirt me ndjenjën e të mbijetuarit të dhembjes përmes meditimeve të zemrës;
si dhe të bindjes se fuqia e diturisë dhe lidhja me një Zot të Madh janë
burimet kryesore që mbijetojnë në çdo kohë; shpresa mbijeton nëpërmjet lidhjes
së thellë me dijen dhe kuptimin e botës. Kur flet për vdekjet që vijnë pa
lajmërim, folësi lirik tregon pavarësi të patundur ndaj kohës dhe ngjarjeve të
pafajshme, si një "plan-demi" që shtohet me varret, duke përdorur një
imazh të fortë për të përshkruar vdekjen në një mënyrë tejet personale.
Le
t'i lexojmë edhe tri poezi tjera.
"Rrotullimi i vdekjeve" është një apel kundër mëkateve e
gjendjeve të paligjshme që lindin jashtë kontrollit. Kërkon të mbijetojë ndaj
forcave të mëdha të dhembjes dhe kërkon dritën e diturisë për ta shpërndarë
errësirën. Dituria është armë kundër vdekjes: është thirrja është për të mos u
dorëzuar ndaj forcave të mëdha të ligjshme dhe të paligjshme, duke përdorur
diturinë si mbrojtje. Është edhe Shpresa përmes Durimit: këtu poeti shfaq një
shpresë të vazhdueshme përmes durimit, duke përdorur një pamje të shpërthyese.
9.
Ligjërimi i fjalëshenjave dhe frazemave
Në
fund, vjen poezia "Bëhem rërë kur të vdes" që përbën të vetmen poezi
të ciklit "Pasfjala". Humbja është e pashmangshme. Vëzhgimi poetik ndalet
tek mendimet mbi jetën, drejtësinë, dhunën dhe shpresën. Poeti i fton lexuesit
që ta kuptojnë vlerën e tij, ndërsa është ende gjallë, duke theksuar përpjekjet
e drejtësisë. Shfaqet një përpjekje për t'i veçuar forcat e dhunshme me të
cilat autori është përballur. Përdorimi i fjaleve si "lubitë
vrastare" dhe "shpopullimi", simbolizojnë konflikte të forta dhe
ballafaqime me armiqtë.
Kur
të vdes, atëherë mos më lavdëroni
zgjohuni,
sa të jem midis jush
më
tepër t’ia dini vlerën miradisë
përpjekjet
e pashkrepura të drejtësisë,
jam
i pavdekshëm për të vërtetën shqipe
për
lutjet e mëdha të shpresave tuaja
për
ditët e vetmuara
para
ortekut të shtypjes
për
vitet e mbyllura të mendimeve të flakta
për
vitet e vazhdueshme të ligjërimeve,
për
dhembjet kurdoherë të dhunës
së
armiqve
pa
e ndërruar asnjëherë etjen e madhe
të
çlirimit...
Lutet
që të mos lavdërohet më pas vdekjes, por thërret për zgjim, ndërsa është ende
midis nesh. Lutjet e mëdha të shpresave për ditë të vetmuara dhe kërkesat për
liri, shfaqen si elemente themelore. Identiteti dhe Pajtimi krahasohen me
"plisin e bardhë" që mbahet gjallë nga goditjet e zhdukjes dhe
shpopullimit; pajtimi me vëllanë e humbur thekson një ngjarje të rëndësishme
dhe një formë të thellë të lidhjes familjare.
Ligjërimi
i fjalëshenjave e sintagmave si "rërë" dhe "erë e padukshme"
shfaq një përqasje me natyrën e përkohshme dhe jetën si humbje. Frymëmarrjet pa shfaqen si një formë e
mungesës së jetës, duke sugjeruar mungesën e jetës së shpirtit pas vdekjes.
"Kur
të vdes, atëherë mos më lavdëroni" - metafora e vdekjes përdoret si një
ngjarje e pashmangshme që shërben si pikë kthese në jetën e poetit; "erë e
padukshme nëpër frymëmarrjet tuaja" - metafora e erës së padukshme shpreh
mungesën e ndjenjave dhe shpirtit në vdekje..
Fjalëshenjat
si "plisi i bardhë," "lubitë vrastare," dhe
"shpopullimi" shërbejnë si simbole për jetën, konfliktet dhe humbjen.
Autori thekson luftën e tij me të padukshmit dhe përpjekjet për drejtësi, duke
reflektuar vlera thelbësore të drejtësisë dhe lirisë. Idetë e shpresave dhe
lutjeve të mëdha për një të ardhme më të mirë, përmbajnë njërën ndër temat
kryesore që lidhet me shpresën dhe besimin.
Poeti
ka një vizion të dhimbshëm për ngjarjet e vdekjes, ndërsa përmendet se lexuesit
duhet ta njohin vlerën e tij përpara kësaj ngjarjeje. Tema e identitetit dhe
pajtimit me fatin e vëllaut, shprehen në mënyrë të thellë dhe të ndejshme, duke
theksuar një lidhje thelbësore.
Kur
të vdes, atëherë mos më lavdëroni"...
Metafora
e vdekjes përdoret si një moment kritik dhe vendimtar, si një ngjarje e
pashmangshme që shërben si pikë kthesë në jetën e autorit; duke pohuar se
vdekja është një realitet që nuk mund të shpëtohet dhe ka një ndikim të thellë
në perceptimin dhe vlerësimin e tij nga të tjerët. Kjo metaforë ka një ndjenjë
të thellë emocionale dhe filozofike, duke përcaktuar një moment të rëndësishëm
në jetë dhe marrëdhëniet e njeriut me të tjerët. Lufta me të padukshmit
reflekton angazhimin e poetit në ballafaqimin me sfidat dhe situatat e paqarta
në jetë, ndërsa përpjekjet për drejtësi tregojnë për aspiratat e tij për një
shoqëri të ndershme dhe të drejtë. Gjithashtu, tema e shpresës dhe e lutjeve të
mëdha për një të ardhme më të mirë,
shfaqet si një pjesë e rëndësishme e poetikës së autorit. Shpresa dhe
lutjet për një të ardhme më të mirë shprehen përmes idesë së shpresës së
vazhdueshme, duke përcjellë një vizion pozitiv për të ardhmen.
Kund
e kund poeti shpreh përpjekjet për të sjellë të vërtetën shqiptare dhe për ta
kuptuar thelbin e gjërave. Kjo reflekton dëshirën për të ndërtuar një identitet
të fortë dhe për ta gjetur kuptimin e jetës.
Kërkesa për të qenë njohur dhe vlerësuar nga të tjerët përmes thirrjes
"mos më lavdëroni" shfaq nevojën për lidhje dhe njohje ndër njerëz.
Shprehja "sa të jem midis jush më tepër t’ia dini vlerën miradisë"
interpretohet si një përpjekje për të sjellë diçka pozitive edhe përkundër
vuajtjeve dhe sfidave të jetës.
"Jeta
mbyllet përsëri me numër": metafora e jetës si "numër" sugjeron
një cikël të përsëritur, një proces që vazhdon. Numri simbolizon periudhat,
fazat e jetës, ose ndryshimet që ndodhin në jetë.
"Metafizika
mësohet përtej syve", është varg që shpalos një qasje të përthelluar në njohuri.
"Metafizika" përcakton studimin e natyrës së ekzistencës dhe
realitetit përtej perceptimit të thjeshtë. "Mësohet përtej syve"
tregon se njohuria dhe kuptimi i së vërtetës, shpesh vijnë nga një qasje më e
thellë ose intuitive.
Vargjet
në situatat e pandemisë:
...
fare nuk e dimë Lubinë Biologjike
apo
pse na përfillin
të
gjitha këto Dhembje
në
profilat e qenies së brishtë,...
paraqesin
një parketim të përgjithshëm të mbingarkuar nga dhembja dhe flet për një
çështje më të gjerë në lidhje me arsyet pse jemi të prekur nga vuajtjet.
"Të
gjitha këto Dhembje në profilet e qenies së brishtë": sugjeron një vëzhgim
apo njohuri më të thellë të aspektit të brendshëm të qenies. "Qenia e
brishtë" përshkruan një ndjeshmëri, duke përdorur një tablo ekspresive
për ta paraqitur natyrën tonë të përkohshme dhe të ndjeshme ndaj dhembjes.
Përdorimi
i paradoksit dhe metafizikës nëpër poezi, është
një procedim artistik për ta shprehur një përvojë të thellë ose për t'i
shqyrtuar misteret dhe paradokset e jetës. Lëvizjet midis realitetit dhe
çështjeve më shpirtërore, janë pjesë e strukturës së këtyre poezive... Edhe njëherë: "Kur të vdes, atëherë
mos më lavdëroni", varg që
shpreh një paradoks, duke përdorur momentin e vdekjes si një kthesë në
jetë. Paradoksi vjen nga fakti që, ndërsa autori thërret të mos lavdërohet më
pas vdekjes, poezia vazhdon të jetojë dhe të shprehet.
Poezitë
shpesh krijojnë një atmosferë të ngarkuar me mister dhe mendime të thella, duke
përdorur figurën letrare, paradoksin dhe gjuhën poetike. Nëpërmjet këtyre
elementëve, lexuesi e merr ftesën e
leximit ta bëjë edhe ai një reflektim të thellë mbi jetën, vdekjen dhe përvojat
njerëzore.
Paradoksi
i shpresës dhe dhembjes është një temë që shfaqet në shumicën e poezive të
mësipërme “Kur të vdes, atëherë mos më lavdëroni," autori shpreh
këtë paradoks nëpërmjet kundërshtimeve midis lumturisë dhe vuajtjeve. Lexohet
një përplasje midis shpresës dhe trishtimit:
Kur
të mos jem, mos më lavdëroni më tutje
për
ato që nuk më keni thënë gjatë frymimit
kur
nuk pushon të më gufë fjala e zjarrtë
nga
kazani i madh, por pikë e vogël e zemrës
që
u merrte të gjithëve me butësinë e përqafimit
edhe
kur më godisnit me rebelimin e padijes,
kishit
mbetur ju, të gjithë, zogj pa kloçkë
e
të shkapërderdhur me kokë të humbur
nëpër
fortunë
por
renditja t’u pajtoj me dhembjen e vëllaut!...
10.
Tragjika e folësit lirik, ndjesia e humbjes
Tragjika
e folësit lirik në këto poezi shfaqet nëpërmjet eksperiencave dhe ndjenjave të
theksuara të tij. Janë ato gjendje shpirtërore, ku folësi lirik përjeton
një tragjedi personale, nacionale ose
shoqërore. Në poezi dhe letërsi, këso situatash tragjike, shfaqen nëpërmjet
përshkrimeve të ndjesive të thella, vuajtjes, dhimbjes, humbjes ose ndjesive të
tjera negative. Situata e tillë përfaqëson një konflikt midis brendësisë së
folësit lirik dhe botës së jashtme, një humbje të dashurisë, një ndarje të
dhimbshme, ose një tjetër lloj përvoje personale apo shoqërore që shkakton
dhimbje. E, megjithatë, nuk mungojnë as përpjekjet për ringjallje e ringritje
jetësore. "Humbja është një pjesë e përhershme e jetës. Por gjithmonë,
në ndonjë mënyrë, ajo na bën më të fortë: atëherë kur jemi më të mjerë, kur
jemi më të dhimbshëm, kur jemi më të vetmuar", thotë Walter Anderson.
Zëri lirik shqipton stisjet e lektisjet e dhimbjeve e vuajtjeve, shpesh të
shkaktuara nga situatat e humbjes, ndarjes, dështimit, kujtesës së hidhur,
konfliktit ose ndonjë fatkeqësie tjetër; është një përjetim i brendshëm i
thellë i personazhit lirik, që e bën atë të ndjehet i braktisur ose i izoluar
nga bota që e rrethon. Po ashtu, janë të shpeshta përsiatjet mbi kuptimin e
jetës dhe përvojës njerëzore. Tipi i poezisë së tillë i thellon lidhjet
emocionale mes lexuesit dhe tekstit, duke përcjellë një përvojë të fuqishme dhe
të prekshme. George Eliot thekson se për të fituar, ne duhet të humbasim diçka.
Në humbje gjendet vlera e asaj që është mbijetesë e qenies. Lirikat e tilla
sugjerojnë se humbja është një përvojë që të forcon, ndonëse duket se po të
dobëson në fillim. Ajo na i mëson e dhuron prirjet për t'i përballuar sfidat
dhe për ta ngritur rezistencën tonë. Realiteti i jetës është ky. Përjetimi i
humbjes është i ndryshëm për secilin individ, por për secilin person, është një
përvojë e thellë dhe e ndjeshme.
Mars
2024