Kulturë
Ndue Dedaj: Ora e pavdekësisë së Migjenit
E shtune, 18.11.2023, 08:59 PM
ORA E PAVDEKËSISË SË MIGJENIT
(Poet
i Ngadhnjimit)
NGA
NDUE DEDAJ
Gjuha
e relikteve duhet dëshifruar që të “thotë” atë që fjalët nuk e thonë dot të
gjithën. Nëse ato i sheh si sende të vdekura, thjeshtë muzeale, atëherë nuk ke
kuptuar thelbin. Te Migjeni të tërheqin dorëshkrimet e poezive e prozave,
shënimet që lidhën me shërbesën si kryemësues në Pukë, letrat drejtuar miqve
dhe familjarëve, fotografitë etj. Në njërin nga botimet e veprës së tij, në një
foto janë stilografi dhe ora që ka përdorur poeti. Secila ka domethënin e vet,
por të vendosura ashtu pranë e pranë, sikur thonë se aty ku u ndal stilografi i
tij mbi letër, nisi ndërkohë ora e pavdekësisë së poetit. Një orë që nuk do të
ndalej kurrë. Kjo është simbolika që ne duam të shohim te ky objekt kaq i
zakonshëm. Ka plot orë që janë ndalur me shuarjen e personit që e mbante, burra
shteti, diturakë, oratorë, mbase edhe shkrimtarë, por jo ajo e Migjenit, i cili
sa ç’kishte lindur në një orë aspak të volitshme jetëgjatësie, kishte lindur
ndërkohë orëçuet si krijues i artit të fjalës.
Ora
e tij nuk do të ishte mitologjike, bestyte, por një orë historike. Ai do të
ishte aty gjithmonë, në tempullin e tij shkrimor, në akademitë letrare dhe orët
e letërsisë të shekullit të vet dhe të tjetrit pas. Në çdo antologji të poezisë
shqipe, në rend me Budin, Bogdanin, De Radën, Seremben, Naimin, Mjedën,
Asdrenin, Fishtën, Mekulin, Poradecin etj. Emri i tij as që mund të diskutohej
nga redaksitë, juritë, komisionet e letërsisë etj. Me të drejtë është thënë se
Migjeni ishte i pakrahasueshëm dhe i paimitueshëm. Mund të ketë pasur poetë të
dëshiruar për të qenë “migjenianë”, por kjo nuk do të ndodhte, pasi vargjet me
patos social të tyre nuk ishin të mjaftueshme për të “klonuar” ndër ta poetin
si ai, që rebelimin e kishte poetik dhe jo patetik.
Migjeni
ishte aso prerje shkrimtari, që shkruante me të njëjtën cilësi si poezinë,
ashtu dhe prozën, çka rrallë ndodh. Ai krijoi një sistem figurshmërie të vetin,
të pandikuar nga poezia paraardhëse, bashkëkohore apo popullore. Arshi Pipa
shkruante se “metafora është forma e tij natyrore e shprehjes”, çka shihet dhe
në konstrukte të tilla të figurshme, si “mali që s’bëzan”, “dielli alegorik”,
“kanga e dhimbës krenare”, “gjymtyrët e mpita të dheut që quhet shtet” etj. E
habitshme është se si e gjithë krijimtaria e tij është “orkestruar” me të
njëjtin ritëm, nerv krijues, sfond zymtak, bardhësi që vret, si të jetë shkruar
e gjitha në një ditë. Mjaftojnë titujt e poezive dhe prozave të tij të
shkurtëra për të krijuar një mozaik letrar të pashoq, a thua se flitet për
poema të tëra e romane. Si autor kishte aftësinë të thoshtë shumëçka në pak
radhë. Shkrimtaria e tij ishte e “programuar” dhe vetëm priste orët dhe ditët
që të hidhej në letër. Ajo ishte skulpturë, edhe telajo, edhe pentagram i
dhimbjes njerëzore. (“Gjini njerzuer asht një kitarë e gjallë”). Stilistika
letrare - gjuhësore e tij është një optikë më vete, ku veçoria më dalluese
mbase është proza e thurur me filigramin e poezisë, begatia e tropeve,
stilemave dhe narracioni krejtësisht origjinal. Letërsia shqipe nuk ka pasur
një shkrimtar më të ndjeshëm se ai. (“Përditë shoh qartë e ma qartë dhe vuej
thellë e më thellë”.) “Migjeni shkruen dhe ndien, ndien dhe shkruen”, do të
shkruante Radi më 1938. Po aq befasi përbën formimi i tij letrar në moshë të
re, ai shkëlqeu në letërsi kur ishte 20 – 27 vjeçar.
Është
shkruar shumë për Migjenin, sa është tejkaluar si vëllim vepra me shkrime,
monografi e studime kushtuar tij, që nga Skënder Luarasi, Arshi Pipa, Lazër
Radi, Rinush Idrizi, Alfred Uçi, Jup Kastrati, Xhevat Lloshi, Moikom Zeqo,
Albana Ndoja - Deda etj. Sprova e mirënjohur “Ardhja e Migjenit në letërsinë
shqipe” e Ismail Kadaresë, që e quan atë “uragani i ndërprerë, është një vepër
e shuguruese. E prapë çdo njeri i penës dëshiron të thotë fjalën e vet për këtë
shkrimtar, që nuk ka pasur fatin e Fishtës, Koliqit, Konicës, Haxhiademit, që
njëherë të rrëzohej e pastaj të ringrihej, as menjanimin e Poradecit, Asllanit
etj. Jo, ai ka pasur përherë statusin e shkrimtarit autentik të paprivuar, pos
njëherë në gjallje, kur i qenë ndaluar “Vargjet e lira”, më 1936. Ai është
quajtur “poet i mjerimit”, duke i rënë për shkurt sipas klisheve socrealiste,
siç është “qortuar” dhe për qendrimin kritik që mban ndaj klerit.
Shkrimtarët
janë të vetëdijshëm se nuk do të kuptohen gjithmonë, do të keqkuptohen,
paragjykohen, censurohen, apo ndalohen dhe sërish do të zënë vendin e merituar
në panteonin e letërsisë. Ky është “rregulli”, sa zor të ketë pasur shkrimtar
të shquar, që është duatrokitur për të gjallë. Migjeni e grushton shtetin për
ta bërë më njerëzor, e ironizon klerin për ta bërë më veprues, e gjitha në emër
të ringjalljes, që është ngjarja më e madhe e botës. Jo më kot cikli i parë
poetik i tij është “Kangët e Ringjalljes”. Ringjallja është vetë Bibla. Pra e
gjitha nuk është gjë tjetër veçse shprehësia e kishës së vet letrare, që është
letërsia. Migjeni e kishte lënë seminarin ortodoks dhe i ishte dorëzuar një
“feje” tjetër, shkrimtarisë. Nëse ai do të bënte kompromis me cilindo
institucion, nuk do të ishte Migjen. Ai është poet i lirisë dhe vargjet e tij
janë të lira jo vetëm si prozodi, por dhe si filozofi. Ai është për një
ndërgjegje të lirë, ide të re, shekull të ri, botë të re, njeri të ri, sipas
formimit të tij dhe jo ndonjë anësie politike. Ai nuk e përmend askund fjalën
socialiste (e themi këtë ngaqë idetë socialiste asokohe vlonin), kurse fjalën
kombëtare po. Migjeni është tokësor sa i përket përshkrimit dhe thadrimit të
varfërisë, skamjes, vuajtjes, zheleve, pijes, prostitucionit, por është mbi
realitetin për nga idetë. Ai don t’i bjerë pash më pash ferrit, jo për të qenë
interesant, por se nuk mund të pranojë atë botë që nuk e ndryshon dot.
Koha
i mplak njerëzit dhe doket, duke i zëvendësuar ato me të reja, edhe zbulimet
shkencore shpesh tejkalohen, por duket se feja, filozofia dhe letërsia nuk i
nënshtrohen kësaj ligjësie. Emra të spikatur letrarë që kanë shkëlqyer në rini,
siç është Migjeni, sa vijnë e bëhen përherë e më zotërues të mjedisit letrar
dhe përtej tij. Kjo vërehet në vargjet e tij që kthehen në postulate, si tek
asnjë poeti tjetër, ku ndër më kryesoret do të ishin: “Qeshu rini, qeshu, bota
asht e jote”, “O si nuk kam nji grusht të fortë t’i bij mu në zemër malit që
s’bëzanë”, “Mjermi s’don mëshirë, por vetëm të drejtë” e të tjera sentenca
etike e filozofike. Po kështu togfjalëshi “Kangët e pakëndueme” u shndërrua në
një metaforë për gjithë ata shkrimtarë që mund të quhen të një brezi të humbur
këtu ndër ne. Migjeni është shkrimtari që kuptoi fillin e ekzistencës shqiptare
në zgrip dhe thirrjet e tij poetike kanë për qëllim ta lartësojnë njeriun, ta
ndërgjegjësojë atë për të dalë nga kufiri ekzistencial i mbijetesës. Një
shkrimtar elitar që vjen e kthehet në vetëdije e kombit të vet. Personalisht do
ta quaja poet i ngadhnjimit, i shpresës, i dritës. Te poezia emblematike “Na të
birtë e shekullit të ri”, ai shkruan: “S’duem me humbë / në lojë të përgjaktë
të historis njerzore, / jo! jo! s’i duem humbjet prore – / duem ngadhnim! /
ngadhnim, ndërgjegje dhe mendimi të lirë!”
Migjeni
e dashuronte Shkodrën, por kjo nuk e pengonte poetin prozator, që ta shpërfaqte
qytetin e tij pa droje në gjithëpamjen e vet, dhe atë “lakuriqe”. Ai solli në
letërsinë shqiptare malësorin e kohës së tij përtej çdo ekzotike dhe glorifikimi,
“vetëm me një këmishë e brekë legjendare mbi shtat”, i cili ka një recital, që
nuk është tjetër veçse një testament migjenian i ndryshimit që mbartte vetë
shekulli XX. “Nën flamujt e melankolisë”, ai kundroi një Shqipëri të
paidealizuar: “Në vendin tonë... / askush s'mund të thotë/ se këtu rron / një
popull që ndërton / diçka të re...” Kanonizimi ideologjik i kumtit të tij
social do të ishte i pavërtetë në rrafshin estetik. Ai sa ç’ka kohën e tij,
është dhe i pakohë. Migjeni nuk pati etër letrarë, ndaj nuk ngjet me asnjë
shkrimtar. Ai ishte kritik si dhe bashkëkohësit e tij të penës, veçse me një
tjetër stil ligjërimi. Fishta, krahas epikës dhe lirikës, procedon me ironinë e
satirën, në parodizimin e parlamentarizmit etj., Noli kryesisht përmes fshikullimit
të figurës së “Barabait”, Konica përmes përshkrimeve jetësore komike e
stigmatizimit të veseve të nëpunësisë, Migjeni me anë të fshikullimit të
realitetit ngjethës, duke guxuar si askush ta drejtojë gishtin nga
institucionet përgjegjëse për skamjen, gjendjen e amullt dhe mungesën e
përspektivës të shqiptarëve. Ai është shkrimtar dramatik, edhe pse nuk shkroi
drama, ku shumë nga prozat e tij janë skena të gjalla teatri apo filmi, si
“Luli i vocërr”, “Baladë qytetëse”, “Mollë e ndalueme”, “A do qymyr zotni?”,
“Historia e njënës nga ato” etj., siç qe dhe vetë jeta e tij e shkurtër një
dramë me fund tragjik. Ai shkroi proza të endura me indin e sarkazmës therëse,
si “Bukuria që vret” e “Legjenda e misrit”, apo të ironisë, si “Sokrat i
vuejtun apo derr i kënaqun?”, “Urim për vitin 1937” etj.
Kur
ke një jetë me shkrimtarët / veprën e tyre, qoftë ajo dhe e vëllimshme, vjen
një çast që beson se nuk ke diçka të re për të thënë për ta, ndërsa Migjeni ka
një energji të fshehtë, që e bën përherë të pakryer, çka me siguri ka të bëjë
me gjenialitetin e tij krijues.
Poetët
shqiptarë kanë orën e tyre, të ndryshme nga njëri-tjetri, kanë “sibilat” e veta
prej 4 - 5 shekujsh, kurse ajo e Migjenit është orë e pavdekësisë. Edhe pse
bota e letrave sot përballet me humbjen e lexuesit, i cili është pakësuar apo
tjetërsuar në lexues online, Migjeni ka me vazhdue me qenë një poet i lexuar.
Është vështirë të thuash se çfarë do të ndodhë saktësisht në këtë qasje, ama
Bogdani i ka pasur shumë të paktë lexuesit në të gjallë të tij, ashtu si krejt
letërsia e vjetër, që e fitoi lexuesin në shekullin XX, me dimensionin e ri
kulturor që krijoi shkolla shqiptare. Kjo doemos që është e lidhur me leximin
në shekullin XXI, ku e sigurtë është që nuk do të jetë më ai klasik…