Kulturë
Shyqyri Fejzo: Liriku i shquar Ymer Nurka ngjit me sukses shkallët e poezisë
E merkure, 21.09.2022, 06:41 PM
Liriku i shquar Ymer Nurka ngjit me sukses shkallët e poezisë
Nga
Shyqyri Fejzo
Sot
në jetën kulturore të vendit, kritika është tkurrur. Ajo, në tërë kuptimin e
fjalës është rralluar, rrudhur, madje edhe është zbehur. varfëruar, e
degjeneruar. Sot, “ajo ka ngritur veshët” nganjëherë, në disa qasje të dobëta
si parathënie të disa librave të këqij që botohen përditë nëpër disa shtëpi
botuese nga disa botues që kanë mentalitetin e shitësit të tullave dhe të
cimentos për ndërtime. Ka edhe poetë e shkrimtarë të cilët kane dhënë dhe
japing vepra të denja, por pak publikohet puna cilësore e tyre.
Ksisoj
lexuesi ynë nuk e di në cilën “ferrë fshihet” një vepër e re në poezi apo në
prozë, apo gjinitë e tjera, pa bërë “xhan” kritikën kur ajo të shpëtojë nga
tkurrja.
Për
këto mendime mund të kishim vënë dhe një titull tjetër, sindozot të lidhura me
“skanimin”, “vështrimin”,”zhbirimin” e të tjera, por preferova nje lloj
“shetitje” ,në erotikën e poetit Ymer Nurka, mbasi aty ke cfarë lexon, mendon e
mediton. Se, ç’është e vërteta, kjo “shetitja” jo vetëm shijon bukuritë e
“mjaltin” e poezive të tij, por “kullot” dhe sytë shlodh dhe këmbët në vendet
ku ai ka ngjizur poezitë. E ato vende nuk janë të pakta. Më do nga Korça,
Kosova, Përmeti, Skrapari, Durrësi, në male ku kullotin bagëtitë, në lumin e
Grabovës ku lajnë çobankat në shelgjishtet ku ciganet e bukura thurin shporta e
kanistra apo pranë parqeve të bletëve ku autori ka dobësinë më të madhe për
mjaltin me hoje,(por ti nxjerrësh përpara dhe një tepsi me
mjaltë
në hoje, ai nuk e ka mendjen aty, po te mjalti njerëzor, tek bukuri e bukurive
njerzore tek femra, të cilës në poezi i ka ngritur dhjetra peidistale)
lulet ku kullotin insektet e uruara,
bletët. Deti po se po, sa i egërsuar dhe i pa zotrueshëm, i mahnitshëm, blu i
bukur ka gjetur vend në poezitë e tij.
Nga “vallja e shqipeve” tek “stanore”,nga “kënga e mjekes” tek “kënga e
çames”, Pastaj nuk do të tregohem hipokrit. Fshati i vëndlindjes së poetit,
Strelca dhe vendlindja ime Shënepremtja, qëndrojnë kurris mbë kurris, të dy mbështetur mbi malin
e Lenies. Mbi të famshmen Lenie;”…në një anë diell, në tjetrën hije”. Të
ndjekësh gjurmët e kalit të poezisë erotike të Nurkës, nuk është e lehtë. Ato
të shpien në “Stanore”, në “këngën e
virgjëreshës”
zgjon…qershinë e hidhur”,”kënga e çobankës”, “Ah hiret e tua”, “Lirikë shiu”
etj. të çojnë në dashuri e idile të panumurta, të cilat po t’i përmendim të
gjitha, me siguri do të zgjonim diku xhelozi të pa parë. Grada e fuqisë së
shprehjes që e bën njerinë të cilësohet si poet, është një cilësi misterioze që
natyra apo perëndia i dhuron poetit. Në
rastin e Ymerit bujaria ka qënë e madhe, e pallogaritëshme krahasuar me njësitë
matëse që përdor sot njerzimi. Në këtë mes nëpër këmbë na ngatërrohet dhe fati.
Mençuria popullore thotë se “fati rri krah për krah me trimin”. Duke u lindur
në këmbë të një mali fantastik e
misterioz, Lenies, ka qënë me fat se
vendi buron në legjenda, tregime e përralla
që brez pas brezi gurgullojnë si ujrat e ftohta e të pastra kristal të
Liqenit të Zi, të Kroit të Mushkës e të Rrobullit të kuq. Kur disa aventurierë
grisnin këpucët duke kërkuar flori në Lenie, Koshnicë, në Moçal të Ariut, te
guri i Mirashit, Guri i Kamjes, apo tek Tre liqenet, Ymeri thesaret nuk i
kërkonte si ata, nën tokë, Ndaj duan e thonë (jo gojët e liga) se Ymer
Nurka ka qënë me fat se ka gjetur sepeten më të moçme ku ishte mbyllur fjalori
me fjalët më të lashta të atyre trevave. Ka kërkuar shumë, me vite, në biseda
me njerëz, në dasma, në gostira në punë, në çezma ku gratë e vajzat mbushnin
ujë e flisnin për dashurinë. E ku nuk kërkoi deri sa e gjeti “sepeten” e
shenjtë. Ai nuk e shpërtheu atë sepete. E mori me shumë kujdes e ngarkoi në
mushkën e tij të sertë dhe e çoi në shtëpi. Aty e fshiu dhe e pastroi mirë e
mirë dhe e hap kur i nevoitet. Në atë
sepete magjike ai gjen e merr temën që do të trajtojë, llojin e poezisë
strukturën e vargut, ritmikën e përkryer, larminë e pafund të fjalëve.
Amvisat
e njohin më mirë se kushdo se me miell të mirë e të situr del kulaçi dhe byreku
i mirë.
Poezia,
dihet se lindi si këngë vajtimi; më vonë këngë gëzimi, pastaj këngë admirimi i
çdo bukurije; natyrës, pemët e gjithë bimësia, kafshët dhe veçanrisht për
bukurinë e bukurive, femrën. Poezia na hap dritaret e shpirtit që t’a shohëm sa
e bukur është natyra, ajo na sjell përsëri
në shpirt freskinë e foshnjërisë, dashurinë e rinisë; ajo na ringjall
pasqyrat e kohës së shkuar duke na injektuar në venat e moshuara enthuziazmin
që ndriti pranverat tona, të qënijes dhe të përtej të qënurit tonë, plot ëndrra
të dashurive, plot zjarr nëpër deje, edhe kur jemi plakur. na bën t’a ndjejmë që
egzistojmë me shqisë e me mendje. -Poezia e Ymer Nurkës fatmirësisht është
gjithnjë ‘shtatzënë” dhe jep në dritën e
diellit muzikën e pentagramit,
muzikë
e cila na ngre në sferat më të larta duke na pastruar të gjitha pocaqitë, si
veset, ferrat apo çdo bëzhdilë të shpirtit. Ymeri me poezinë e tij është shumë
afër mistikut, por në dallim me të tjerët, ai i përdor simbolet, gjithnjë duke
qënë koshient se ato janë simbole. Ai nuk është nga ata që i beson qorrazi
simbolet. E ky është një dallim i madh cilësor. Duke e bërë dukshëm këtë
dallim, midis mendimit dhe realitetit, ai kapërxen çdo kufi, të cilin të tjerët
e kanë të vështirë ti afrohen. -Poezia e tij nuk pasqyron vetëm moshën e brezit
tij, por edhe të shkuarën, duke i hapur një shteg e rrugë pa pikë pengese të
ardhmes.
Poezia
erotike e Ymer Nurkës është një bukuri poetike e rrallë, e cila nuk e ka
shoqen. Ajo rrallëherë është parë dhe dëgjuar në gjuhën shqipe me këtë harmoni
dhe melodi të vargut. Pas Lagushit të madh, poezia e Nurkës e ka ngritur muziklitetin
e vargut shqip në një shkallë më të lartë. Ajo është një
poezi
muzikë, harmoni, apo më mirë të themi një gurgullimë harmonike si
ato
të vendlindjes së tij, gurgullimë e përsosur, e ashpër,e butë, kadife, kur e
do
puna..Jo pak vargje të poezisë së tij kendohen këngë në dasma. Ndaj
edhe
e do e kërkon shumë lexuesi, se i ngjall shumë emocione dhe i jep
kënaqësi
dhe gëzim estetik së bashku.
Në
krijmtarinë e tij bien në sy poezitë erotike të intimitetit, të cilat janë
ngrohtësi
zemre, kënaqësi e veçantë shpirtërore, dëshirë për ëndërrim
erotik.
Kur ai shkruan për dashurinë mbetet gjithnjë në kufijtë e arsyes.
Sistemi
i jetës njerzore nuk degjeneron tek Ymeri deri aty sa të vulgarizohet
poezia.
Ai e shpjegon më së miri forcën e dashurisë, frymëzimin që i vjen
prej
saj, jetën që bën dhe që i jep kuptim asaj për vazhdimësinë. Të
përdorësh
një fjalor aq të pasur me një shtrirje e thellim të
jashtëzakonëshëm
e të mos prekësh “vijën e kuqe”,kjo mund të ndodhë
vetëm
me Ymer Nurkën. Në se do të krahasonim e të bënim analogji me
bujqësinë,
plugimet e tokës dihet se mund të bëhen me pendë,me kuaj,me
traktorë
të lehtë e të rëndë, për analogji dhe poezitë përfshi dhe ato erotike,
nuk
janë njëlloj. Ka poezi të lehta, vjershërime, ka poezi pa bosht e themel
dhe
poezi të cilat pasi i lexon dhe i rilexon, të mbeten në mend për një kohë
të
gjatë. Poezitë e Ymer Nurkës do të thoshim pa u gabuar, se i ngjajnë
punimit
qilizëm me traktor të rëndë, qilizëm që nuk le brenda arës gurë e
rrënjë
dhe ka rënë në “taban”.Në kohë të ndryshme, ka pasur dhe ka edhe
krijues
të tjerë(madje me emër), të cilët kanë përdorur krijimet erotike me
sukses.
Edhe pse na pëlqen të ngulemi thellë në krijimet e ndonjërit prej
tyre,
nuk na pëlqen pranë vënia(krahasimi midis tyre). Në thelb krahasimi
është
afri, por me largësi brenda. Ta zemë, Nurkën mund ta vëmë pranë
Lasgushit
se kanë lëvruar të dy erotikën. Por largësia që i ndan nuk është
vetëm
kohore.Ymeri, si Lasgushi është adhurues
i triumfit njerzor në
dashuri.
Lasgushi njihet tani se nuk kalonte asnjëherë në ekstrem banal
nëpër
vargje. Të njëjtën gjë mund të themi edhe për Ymer Nurkën. Në se
këtë
qëndrim do e sinonomim me kërcimin së larti në sportin e atletikës,
tek
Nurka mendoj se steka është ngritur më lart, pa prishur bukurinë,
përkundrazi.
Është llogjike se është steka e kohës dhe artit brilant të
autorit.
Nurka
është një mjeshtër i jashtëzakonshëm i portretit njerzor, veçanrisht
femrës.
Portretet e vajzave të qëndisur bukur nga ai, u a ka theksuar në
maksimum
elementët e bukurisë, si flokët, faqet, buzët, sytë, gushën, për të
bërë
që ato të rrezatojnë sa më shumë dashuri. Por ai krijon edhe rrethana
romantike
fantastike të cilat i shkojnë për shtat dashurisë. Napa e turpit në
poezitë
erotike të Ymer Nurkës sikur është tkurrur, grisur në vende-vende
(pa
zarar), duke ruajtur intimitetin dhe fshehtësinë. Ai është i drejt-
përdrejtë dhe
vargjet e poezive të tij janë hymn për femrën, për bukurinë
njerzore.
Në
shumicën e poezive të Nurkës në vargjet e tyre (karakteristikë tipike e
krijuesit
kjo) hasen dy fjalë të kundërta ose dhe fjali të tëra të kundërta.
Duhet
thënë se ato mjete artistike mbajnë emocion të madh poetik. Nga
“kënga
e çobankës”:”Ndërsa nën sqetull, mbaje dy sepete:/Njëra plot me
këngë,
tjetra plot me derte”: Nga”Zgjohu moj qershi e hidhur”;”Verë pas
vere
më ke qeshur/Vjeshtave me drithërimë/Aq se dimrash të kam
zhveshur.”Nga
“Tango”;”Më fale një zjarr që më djeg”/ “Tek
Udha”;”Paskam
qeshur,paskam qarë./ Nga Sublime; “Gjithë thesaret në i
gjetsha/
N’ato maja, n’ato vende/ Ardhtë gjumi e mos fjetsha/ Jo, pa gjetur
zemrën
tënde./ Nga “S’mbahet peng një zemër”; “Të më duket mjalti,si
shafran
i hidhur/.Kjo është jo vetëm një veçori tipike e krijmtarisë së tij,
por
do të thoshim pa frikë se është një mjeshtri e rrallë. Ka dhe gjen
brendia
e sepetes të fatit të tij.
Në
vazhdën e tyre mendojme se vjen dhe betimi, zotimi. Betimi i tij është
tradicional,
pohim i formuluar tekstualisht, por çdo lexues e di se betimi
është
vërtet shenjë e vërtetësisë, përdorur si një lloj zotimi solemn public,
por
në funksion të poezive të Nurkës ai është imagjinar, dëshirë shprehës
dhe
shpesh i nxitur nga gjendje emocionale e shpirtërore ekstazë para
bukurive
e hireve të femrave që përshkruan. Por në këtë mes ka një
mpleksje
të komplikuar midis natyrales dhe qiellores. Poeti në këtë fushë
është
gjithnjë kërkues. Ai që kërkon, gjen, por vetëm ai që këmbëngul si
Nurka,
gjen dhe merr. Ja si zotohet e betohet poeti në momente vërtet të
papërsëritëshme,
qiellore. Në poezia “Sublime”: “Veç në të gjetsha në ato
maja/
Buzën tënde si rubin.”;.. S’ja vlen aspak të mbytem/Veç në qofshin
sytë
e tu./.Ndërsa në poezinë “Gjuha e dashurisë” poeti shpreh: “Flaka që
më
dogji mua/Do zoti i djeg të tërë/. Kurse në poezinë “Duel
dashurie” “Ç’bandill do të vdekur,kë trim do të
gjallë?”.Dueli ka
mbaruar.Po
rezultati? Në poezinë e bukur “O mjalti në hoje”poeti shpreh
dëshirën
për një sakrificë supreme kur shprehet:”Kur të pikosh tinë, moj u
bëfsha
enë/Në një cep të botës, atje le t’më lënë/”.Në poezinë “Mos e hiq
fustanin”ai
shpreh luftën e brendëshme që bëhet në personin e tij para
bukurisë
qiellore të femrës.”Para saj në gjunjë, s’rashë, po u kapita”…Në
poezinë
“Stanore” veprimet dhe përshkrimet janë krejt “bio”; “Me belin, që
s’di
ta tundë/Me gjinjtë si arra gungë.”Ndërsa në poezinë “Lirikë e brishtë”
bëhët
pyetja; “Më thuaj për zemrën, shorti kujt i ra?”.
Është
fakt se ekzistojnë turma të tëra emocionesh të bekuara që fluturojnë
vazhdimisht
në botën tonë shpirtërore të brendëshme, të çakorduara, të
pa organizuara, si mjegull, dhe sapo vjen e
shenjta poezi, si një dritë e
fuqishme
qiellore që i shpirtëzon ato shije jete, të cilat më pas
grumbullohen
në mendje, në subkoshiencë dhe intuitë, në intelegjencë për
të
zbukuruar jetën lëndore. Kudo që shkelëm në vendet që Ymeri ka ngjzur
poezi,
ato na rikujtonin të pastra e të fuqishme emocionet që kishin qënë
para
tyre. Ndërthurur me vargjet e fjalët perlë të tyre, vendet, objektet
njerzit
që tiren aq bukur në poezitë e tij, na bëjnë që vendet, njerzit, natyrën
për
rreth ti shikojmë me tjetër sy, me kostumin që ka prerë dhe qepur aq
bukur
poeti. Me të drejtë del pyetja; pse e lexojmë poezinë e Ymer Nurkës;
çfarë
e dallon atë nga të tjerët? Ai është një novator në këtë fushë, si për
ritmin,
rimën,stilin. Sepse ai shkruan realisht, “pa egjer” dhe “pa dushk”,
me
material jetësor duke përdorur gjithë bagazhin e mjeteve artistike që
mban
letërsia e gjuha shqipe, pa inflacion fjalësh,
porse edhe sepse është
shprehur
me aqë lartësi fisnike arti, sa që na bën mik t’a lexojmë në
vazhdimësi.
Për
të pjellë muzikën që është gjuha e përbotëshme qytetare, poezia duhet
të
jetë e mundëshme të ngjitet në pentagram. Për ndryshe nuk do kish
egzistuar
muzika, me bijat e saja si kënga qytetare dhe popullore, opera,
simfonia,
koncerti etj.
Poezia
është nëna e muzikës kur mban në shpirt e në mëndje metrin,
rimën,
ritmin, fluturimet Pindarike dhe thellësitë e Homerit, ose ata të
Goetes,
Schillerit, Hygoit, Lamartinit, Leopardit dhe Dantes,
Lasgushit…Por,
shkallët për tu ngjitur ne pentagramin e magjishëm, nuk i
ka
vetëm poeti. Në rastin konkret poeti Ymer Nurka është treguar shumë
bujar.
Desha te shpreh mendimin se sa mbresa i le në koke kompozitorit
poezia
e Nurkës? E, në këtë mes del se kompozitorët, me poezinë brilante të
poetit
të talentuar, kanë një thesar të pallogaritshëm në se do i
binin..”përmidis
pazarit Durrësit”
Në
lëmin e mpleksur të këngëve dhe poezive ka dukuri sa të bukura e
vyrtioze
aq dhe të papajtueshme e kontradiktore. Ndalim në disa grimca të
tyre
të cilat në vend që të relaksemi, na trishtojnë.”Ai që nuk pi rakinë dhe
verën,
kurrë mos e paftë pranverën”,”Do të vras babanë…dhe s’të lë pa
marrë” “O pasha…more pasha”, “hani pini dhe këndoni
sa të jetë
lalagjoni…”
Gjithë se kush bën pyetjen: “Si u ngjitën në pentagram këto
poezi?”
Kjo, kur sot ka poetë klasi, në poezi të cilat jo rrallëherë kanë zënë
vend
natyrshëm në këngën qytetare dhe popullore. Përvoja tek ne ka
treguar
se kur shtrohet në pentagram poezia e tyre, të cilët nuk po i
përmend
me emër, kënga e veçanërisht ajo popullore del e përkryer dhe
merr
jetë.
Përfundimisht,
koha po vërteton se Ymer Nurka ka një poetike krejt të
vetën,
veçoritë e stilit artistik që e dallojnë atë poetikë, burojnë nga
temperamenti
tejet dinamik, talenti dhe pjekuri e padiskutueshme artistike.
Ai
ka sjellë një poezi erotike(dhe më tej) me vlera të larta estetike, shartuar
bukur
e natyrshëm populloren me mjetet artistike e pasurinë gjuhësore që
mban
gjuha shqipe. Dimensionit të poezisë erotike ai i jep thellësi, gjatësi e
gjërësi
të reja, duke krijuar një arritje semantike dhe stilistike origjinale, të
hijëshme
me elemente të pasur gjuhësorë, duke siguruar në këtë mënyrë
një
komunikim të përherëshëm me lexuesin.
Hamburg Nëntor 2020