Kulturë
Albert Vataj: Seneca na këshillon
E diele, 18.09.2022, 07:38 PM
Seneca na këshillon se si të rishikojmë marrëdhëniet me ankthet dhe frikërat tona të pabaza
Nga
Albert Vataj
Ne
jemi grimca në dimensionin galaktik dhe si të tillë, jemi procese ekzistence
shndërrimi dhe përtëritjeje përmes përplasjes. Në kuptimin utilitar, jemi
gjithnjë në qëmtim të tensionit, tendosjes, trysnisë, shpërthimit. Një ngulm
për ta refuzuar prehjen, atyshmërinë e asgjësë dhe gjithmonshmërinë e
shmangies, bishtnimit, frikës. Jemi prej lënde shpërthyese.
Dy
mijëvjeçarë përpara se të shpikte koncepti klinik i ankthit, (Ndjenjë e rëndë
ndrydhëse, shtypëse; shqetësim i madh për fatin e dikujt ose për fundin e
diçkaje.) filozofi i madh romak, stoiku Seneca (rreth 4 pes–65 pas Krishtit)
ofroi një ilaç të përjetshëm për këtë ngërç elementar njerëzor në
korrespondencën me mikun e tij, Lucilius Junior, i botuar më vonë si “Letra nga
një Stoik”.
Në
letrën e trembëdhjetë, të titulluar "Për frikën e pabazë", Seneka
shkruan:
Ka
më shumë gjëra … që mund të na frikësojnë sesa të na shtypin. Ne vuajmë më
shpesh në imagjinatë sesa në realitet.
Duke
parë zakonin njerëzor vetëshkatërrues dhe të lodhshëm, për të përgatitur veten
për katastrofë imagjinare, Seneka e këshillon mikun e tij të ri se:
Ajo
që ju këshilloj të bëni është të mos jeni të pakënaqur para se të vijë kriza.
Meqenëse mund të ndodhë që rreziqet para të cilave jeni zbehur, sikur t'ju
kërcënonin, nuk do të vijnë kurrë mbi ju. Ata sigurisht që nuk kanë ardhur
ende.
Prandaj,
disa gjëra na mundojnë më shumë se sa duhet. Disa na mundojnë para se të duhet.
Disa na mundojnë kur nuk duhet të na mundojnë fare. Ne e kemi zakon ta
ekzagjerojmë, ose të imagjinojmë, ose të parashikojmë trishtimin. Një lloj
zelli për të mbështjellë realitetin me një trysni rreziku dhe frike, kërcënimi
dhe pasigurie.
Të
kërkosh sherrin me shkop e me strajcë thotë populli, sepse ne jemi të
programuar të jemi gjithnjë në kontradiktë, si me veten tonë ashtu edhe me
realitetin rrethues. Kësisoj në një gjendje gjithnjë alarmi, ne mbetemi ajo
qenia e denjë vetëm për sfida, qofshin këto edhe fatale. Ndoshta kurrë nuk i
kemi bërë llogaritë e luftërave dhe betejave, të cilat përgjithësisht janë të panevojshme
dhe me kosto. Gjithsesi ne kemi lindur, jemi rritur dhe deri në asgjësim
mbetemi një përplasje. A nuk erdhi edhe ekzistenca në rrafshin galaktikë nga
një përplasje?!!!
Por,
rreziku më i madh i shqetësimit të gabuar, paralajmëron Seneka, është se duke u
përgatitur vazhdimisht për një katastrofë të imagjinuar, ne e mbajmë veten të
mos jetojmë plotësisht, diçka mbi të cilën ai shpjegoi në esenë e tij më të
famshme morale, “Mbi shkurtësinë e jetës”. Ai e përfundon letrën me një citim
nga Epikuri që ilustron këtë pikë kthjelluese: Budallai, me të gjitha të metat
e tjera, e ka edhe këtë, ai gjithmonë bëhet gati të jetojë.