Kulturë
Albert Vataj: 15 vite nga vdekja e tenorit
E marte, 06.09.2022, 06:00 PM
15 VITE NGA VDEKJA E TENORIT
Luciano
Pavarotti, titani i kulturës pop, "Mbreti i C-ve të larta"
Nga
Albert Vataj
Ai
nuk është më prej 15 vitesh, por standartet që ai vendosi në fuqinë vokale dhe
virtuozitetin interpretues operistik mbetet një sundim i pacënuar.
Luciano
Pavarotti, këngëtari italian, kumbimi dhe tingulli i pacenuar i të cilit
vendosi një standard për tenorët operistik të epokës së pasluftës, u shua më 6
shtator 2007 në moshën 71-vjeçare, në shtëpinë e tij pranë Modenës, në Italinë
veriore.
Ashtu
si Enrico Caruso dhe Jenny Lind para tij, z. Pavarotti e shtriu praninë e tij
shumë përtej kufijve të operës italiane. Ai u bë një titan i kulturës pop.
Miliona e panë atë në televizion dhe gjetën në personalitetin e tij, sharmin
fëminor dhe figurën bujare një lidhje unike me një formë arti, me të cilën
shumë njerëz kishin vetëm një njohje të atypëratyshme.
Në
fillim të karrierës së tij dhe në vitet 1970, ai iu përkushtua me një mendje të
vetme karrierës së tij serioze të operës dhe recitalit, duke e vendosur shpejt
tingullin e tij të pasur si zëri i madh operistik mashkullor i brezit të tij.
Ai ishte dhe mbeti në fronin e "Mbretit të C-ve të larta".
Nga
vitet 1980 ai e zgjeroi ekskluzivitetin e tij në mënyrë eksponenciale me
projektet “Tre Tenorët”, në të cilat ai ndau skenën me Plácido Domingo dhe José
Carreras, fillimisht në koncerte të lidhura me Kupën e Botës dhe më vonë në
turne botëror. Shumica e kritikëve ranë dakord se ishte karizma e zotit
Pavarotti që e bëri bashkëpunimin një sukses të tillë. Fenomeni “Tre Tenorët”
vetëm sa zgjeroi audiencën e tij tashmë të madhe dhe shiti miliona regjistrime
dhe video.
Në
fillim të viteve 1990, ai filloi të organizonte koncerte bamirësie të Pavarotti
dhe Friends, duke performuar me yje të rock-ut si Elton John, Sting dhe Bono,
dhe duke bërë regjistrime nga shfaqjet.
Gjatë
gjithë këtyre viteve, megjithë orarin e tij të ngjeshur dhe kërkues, zëri i tij
mbeti në gjendje jashtëzakonisht të mirë deri në moshën e mesme.
Koncertet
e tij në stadium dhe bashkëpunimet e muzikës pop, i sollën famë përtej asaj që
kanë pritur yjet bashkëkohorë të operës. Pavarotti dukej gjithnjë e më i
gatshëm të pranonte standardet muzikore për njerëzit e thjeshtë. Në vitet 1980,
ai e kishte të vështirë të mësonte role të reja opere apo edhe repertor të ri
këngësh për recitalet e tij.
Dhe
megjithëse ai planifikoi të kalonte vitet e tij të fundit duke performuar në
një turne madhështor lamtumire në mbarë botën. Fatkeqësisht ai arriti të
përfundontë vetëm gjysmën e turneve, të cilët i filloi në vitin 2004. Sëmundjet
fizike e kufizuan lëvizjen e tij në skenë dhe e detyruan rregullisht të
anulonte shfaqjet. Në vitin 1995, kur ai ishte në Operën Metropolitan duke
kënduar një nga rolet e tij të preferuar, Tonio në notat e larta të Donizettit
"La Fille du Régiment" ndonjëherë nuk përmbushte kriteret bazë të
vokalit, e cila u shoqërua me polemika mbi transpozimet në rënie.
Megjithatë,
mënyra e tij skenike krejtësisht e natyrshme dhe e mrekullueshme me gjuhën
italiane ishin krejtësisht të paprekura. Pavarotti mbeti një i dashur i
audiencës së Met deri në pensionimin e tij nga lista e asaj kompanie në vitin
2004, një rast ky i kremtuar me një varg shfaqjesh "Tosca".
Në
fund të viteve 1960 dhe 1970, kur Pavarotti ishte në maksimumin e tij, ai
zotëronte një tingull të jashtëzakonshëm për aftësinë e tij për të depërtuar
lehtësisht në hapësira të mëdha. Megjithatë ai ishte në gjendje të mbështillte
atë tingull të fuqishëm me ngjyra elegante dhe të shkëlqyera. Regjistrimet e tij
të repertorit Donizetti janë ende modele të hirit natyror dhe tingullit të
pacenuar. Diksioni i qartë italian dhe kuptimi i tij për fuqinë emocionale të
fjalëve në muzikë ishin shembullore.