Kulturë
Karl Gurakuqi: Alfabeti i “Monastirit”
E diele, 14.11.2021, 08:00 PM
Alfabeti i “Monastirit”
Sipas kujtimeve te Karl Gurakuqit
Shoqnija
“Bashkimi”, e themelueme në Shkodër në vjetin 1899 me nisjativën e Abatit të
Mirditës, Êmzot Prêng Doçit,âsht ajo qi mâ shum se çdo tjetër u dha hov
letravet shqipe me krijimin e njij alfabeti, qi në përgjithësi âsht ai i sotmi;
me botim tekstesh për shkollat fillore, tue nisë nga libri i pare i leximit,
tue vijue me gramatikën e shqipes e tue mbarue në të çmueshmin “Fjaluer” prej
538 faqesh me mâ tepër se 14000 fjalë.
Njimend
auktori kryesuer i Fjalorit âsht Dom Dodë Koleci, por edhe At Pashk Bardhi kâ
gisht në të me nji ndihmesë të shënueshme fjalësh dhe këshillimesh.
Ky
si sekretar i Shoqnis, kishte barren e organizimit të punës, të rrgullimit të
skedavet, të qortimit të shtypâjvet. Mund të quhet prá si bashkë-redaktuer,
bashkë-përpilues, si krahu i djathtë i Dodë Kolecit. U rrînte mbi krye
radhuesvet të Shtypshkrojës së jezuitvet, ku u shtyp Fjalori.
Shifet
kudo, në çdo faqe, dora e kujdesësshme e At Bardhit, pse asht nji ndër librat
mâ të rallë shqip pâ gabime shtypi....
....
Në
fillimin e tetorit (1908) At Pashk Bardhi, mesuesi yne, na kënaqi tue na tregue
veprimtarín e Shoqnís letrare “Bashkimi” në fushën e letësís shqiptare.
Ato
ditë kishte dalë nga shtypshkroja e Jezuitvet, “Fjalori i Ri i Shqypes”, qi
bánte datën- Shkodër, 9 kallënduer 1908- E kishte lidhë në kartuç, me germa
ari. I qeshej buza.
“Kjo
âsht nji vepër e pa-vdekshme”- na tha-; kanë bashkëpunue pendat mâ të mira; të
gjith misat e Shoqnís kanë marrë pjesë me ndihmesën e vet, por përpiluesi
kryesuer âsht Dom Dodë Koleci”.
Alfabeti
“Agimi”
Përveç
Shoqnís “Bashkimi”, themelue me nisjativën e Abatit të Mirditës, Emzot Preng
Doçit në vjetin 1899, gjindej edhe nji Shoqni tjetër letrare me êmnin “Agimi”.
Kjo
ishte themelue nga Dom Ndr? Mjedja në vjetin 1901.
Nji ndër qellimet qi synoi mâ së forti qe krijimi i njij alfabeti, themelisht
latin, shkencuer.
Në
jug shkrimtarët toskë përdorshin alfabetin e “Stambollit”.
Disá
shkrimtarë tjerë përdorshin alfabetin thjesht grek; prap ishin disá qi
përdorshin alfabetin turk, kështu qi mungonte nji bashkim e nji unjisim në
pikëpamje të shkrimit.
Kjo
gjendje kaotike i dha shkak At Fishtës të shkruente atë poezín e bukur satirike
“Koha e arit në Shqypní” (1907) (mbas Eklogës IV të Virgilit)-......
Nuk
mund të vijohej mâ në ketë rrugë mos-bashkimi. Ishte turp e mëkat qi nji grusht
Shqiptarë të mos bâheshin bashkë, sidomos n’atë kohë kúr atdhetarët çojshin
zânin për lirí e vetësundim.
Qeverija
e Stambollit në korrikun e vjetit 1908, me shpalljen e Kushtetutës së r?, kishte dhânë lirín për mësimin e gjuhës shqipe. Turqit e
Rij, qi kishin rrëxue Sulltan Hamidin e kishin hypë në fron vëllán e këtij,
Mehmetin V, e kishin prêmtue nji farë lirije për popujt e perandorís.
Shqiptarët
me mzi q’pritën me përfitue prej kësaj rase. Mid-hat Frashëri, i biri i Abdylit,
qi njifej me pseudonomin “Lumo Skendo”, prej Stambolli, ku vepronte si nëpunës
në Ministrin e Arsimit të Turkís, mori nisjativën për thirrjen e nji Kongresi
Shqiptarësh për të zgjidhë çâshtjen e përshtjellueme t’alfabetevet.
Si
qëndër për këtë mbledhje të rândësishme u zgjodh qyteti i Monastirit,prandej
alfabeti qi doli nga gjini i saj u quejtë “Alfabeti i Monastirit”.
Mid-hati
bâni ftesat përkatse, tue lânë lirí, qi çdo qytet apo shoqní letrare të
zgjidhte përfaqsuesit e vet në nji numër të pacaktuem.
Shkodra
dërgoi At Gjergj Fishtën dhe Luigj Gurakuqin
nga ana e shoqnis “Bashkimi” dhe Dom Ndr?
Mjedjen bashkë me Mati Logorecin nga ana e shoqnís “Agimi”.
Si
shihet, zgjedhja u bâ mâ së miri: të katêrt shkrimtarë në zâ, kompetentë dhe
atdhetarë në shêj.
Kongresi
u zhvillue në nândorin e vjetit 1908. Si kryetár u zgjodh Mid-hat Frashëri,
por, për me e shpejtue punën, e, tue qênë se shumica e përfaqsuesvet nuk e
kishin kompetencën e duhun, si b.f. vëllazënt Luz e Rrok Berisha, argjendarë
nga Kosova, Hafiz Ibrahim Dalliu, hoxhë nga Tirana, u formue “Komisjoni i
Alfabetit, nën kryesin e At Fishtës, ku u êmnuen si misa, në mes tjervet, të
katër Shkodranët.
Mbas
shumë bisedimesh gjatë të cilavet ngjanë mjaft
kundërshtíme, kaq sá qe tue u shpërndá Kongresi pa asnji përfundim, u
vendos të pranoheshin d? alfabete: ai i “Stambollit” dhe ai i “Bashkimit” me
disá ndryshime.
U
la i lirë përdorimi i të dyjavet për të pá se cili do të gjênte pëlqim në
popull.
Nuk
ngjati shum e mbrenda njij vjeti u la krejt mbas dore ai i “Stambollit” e zûni
ai qi âsht sot në përdorim.
Bisedimet
në kongres qenë shum të nxehta, kaq sá qe friga e njij deshtimi të plotë.
Kundërshtimet u shkaktuen nga vetë Mid-hati, i cili kishte ngulë kâmbë të
pranohej germa “Q” si âsht sot, ndonse nuk mund të paraqitte asnji arsyetim
shkencuer.
U
bânë proponime të ndryshme, ndër të cilat qe proponimi i Luigj Gurakuqit, i
cili ishte i mendimit, qi për ket tingull të pranohej grupi “kj”, si e kishin
Shqiptarët e Italis; dhe mbassi kishin qênë pranue grupet “gj” dhe “nj” për
analogji kërkonte edhe grupin “kj”.
Nuk
qe e mundun me i u mbushë mendja Mid-hatit. E donte me doemos gërmën “q”, pse
kështu e kishte edhe alfabeti i Stambollit, me të cilin ishin botue veprat e
Naimit.
Për
mos prishë punë, u pranue proponimi i Mid-hatit, e kështu sot kemi n’alfabetin
t’onë nji germë, e cila na jep nji tingull të ndryshëm nga ai qi i kanë caktue
gjuhët e tjera, qi përdorin lafabetin latin.
Mirë
ká thânë i moçmi: “Shqiptari për nji plesht e djeg jorganin”
.....
Marre nga: Karl Gurakuqi,
"Qi te mos harrohen", doreshkrim.