Kulturë
Fatmir Halimi: Roman me vlera të larta artistike
E shtune, 02.01.2021, 11:26 AM
Romani ‘Fletët e një ditari’ i Ismail Ailut është me vlera të larta artistike
Nga Ma.
Sc. Fatmir Halimi, Prishtinë
Shkrimtari Ismail Aliu brenda një kohe shumë të shkurtër
para lexuesve po paraqitet edhe me romanin e tij të tretë “Fletët e një
ditari”. Romani ka vlera të larta ideore e stilistike, pasi që autori
ka përdorë një gjuhë të rrjedhshme, të kuptueshme për të gjitha shtresat, me
një stil të pasur leksikor e semantikë të fuqishme.
Aliu si
personalitet dhe formim intelektual vjen nga Tetova, studion për ekonomi në
Universitetin e Prishtinës, në Kosovë dhe më pastaj për shkaqe të rrethanave
politike emigron qysh para 40 viteve në Berlin të Gjermanisë. Me këtë dua të
them se Aliu edhe pse më shumë se gjysmën e jetës së tij e ka kaluar në mërgim
dhe i cili shumë mirë është integruar në jetën shoqërore dhe kulturore
gjermane, prapëseprapë ai shkruan vetëm
Shqip, edhe pse dyert i ka të hapura që të botoi edhe në gjuhën Gjermane. E
gjithë kjo buron nga malli dhe dashuria që ka ai për atdheun e tij dhe dëshira
e madhe që përmes temave që trajton të kontribuoj në ngritjen e vlerave tona
kombëtare dhe letrare. Ismaili përmes syzheut të formave të tij në qendër të
vëmendjes ka individin shqiptar të migruar nëpër vende të ndryshe evropiane,
integrimin e tyre në jetën shoqërore, ku ata jetojnë dhe veprojnë. Përveç këtij
integrimi të shkëlqyeshëm shkrimtari vazhdimisht jetën e këtyre personazheve e lidh
me prejardhjen e tyre shqiptare. Prandaj po një temë të tillë e trajton edhe në
romanin e fundit Fletët e një ditar.
Fabula e romanit
Romani Fletët e një ditari në vija të
trasha trajton jetën e dy të rinjve shqiptarë të dashuruar marrëzisht. Plaurati
një djalë i bukur i punësuar në një kompani të madhe Gjermane, ai ngarkohet me
detyrë për zhvillimin e biznesit të kësaj kompanie edhe në Vlorë të Shqipërisë.
Ai kishte mundur që nga Gjermania në Shqipëri të vinte përmes fluturimit ajror,
por zgjodhi rrugën tokësore në mënyrë që t’i vizitonte edhe qytetet e tjera.
Plaurati arrin në Vlorë, akomodohet në hotel dhe fillon takimet në Institutin e
Vlorës për Biznes. Aty takon Antigonën-drejtoreshën e bukur të institutit. Pasi
shpalos projektin e kompanisë Gjermane për investime, që ai e përfaqësonte, bie
në dashuri me këtë femër të bukur, shumë inteligjente e mbi të gjitha elegante
dhe shumë e moderuar në çdo aspekt.
Shkrimtari Ismail Aliu rrëfimin e tij për ngjarjet, të
bëmat dhe episodet e shumta të jetës ia kalon narratorit, ose rrëfimtarit në
vetën e parë, pra personazhit kryesor, Plauratit, i cili për të gjitha këto
mbanë shënime, që nganjëherë thotë se po shkruaj në ditarin tim e
nganjëherë po shkruaj në këtë fletore të zezë. A për te mbajtur shënime,
përveç fjetores ka edhe llaptopin dhe kamerën e tij. Rrëfimi i shkrimit të
tekstit të romanit mund të interpretohet në dy rrafshe të mëdha; në rrafshin e
ekzotik ose toponomastikë dhe në atë të dashurisë. Themi kështu që, pasi personazhi
kryesor Plaurati arrin ta shpreh dashurinë e madhe ndaj Antigonës, ai përmes
aventurave që i bënë me të, arrin t’i vizitojë shumë qytete të bukura të
Shqipërisë, shumë plazhe bregdetare të atilla që deri sot janë ende të pa
eksploruara, mandej edhe shumë bujtina nëpër pjesët më malore dhe të thepisura
të vendit. Ai mbetet i pasionuar pas bukurive natyrore të Shqipërisë edhe pse
vetë është shqiptar, por nuk kishte arritur deri më sot t’i vizitojë. Pra e
gjithë kjo aventurë bëhet falë njohjes me vlonjaten e bukur Antigonën.
Shkrimtari për rrafshin ekzotik dhe toponomastikë ka për qëllim që lexuesve tua
paraqes këto perla e margaritarë të bukurive te rralla natyrore, e te cilat i
ka vetëm Shqipëria në Evropë. Kurse rrafshi i dashurisë
së zjarrtë mund të interpretohet si kontradiktë apo si konvencë e standardizuar
në jetën shqiptare, ku femra ende paraqitet si pronë- apo pjesë e pandarë e të
fejuarit, burrit, familjes dhe shoqërisë shqiptare. Prandaj shkëputja e saj dhe
thyerja e këtyre konvencave, çdoherë përfundon me fatalitet. Pra kjo është një
dukuri negative e shoqërisë shqiptare, e cila po na përcjell edhe në ditët tona
të “moderuara” evropiane. Një fat të tillë në roman do ta pësojnë edhe këta dy
të rinj. Antigona para se ta njihte Plauratin nga Berlini paska qenë e fejuar me
Astritin. Ai do ta ndjekë pas edhe përmes njerëzve të tij.
Romani në vete bartë edhe shumë ngjarje dhe rrëfime të
ndryshme, ku bartëse të tyre janë edhe shumë personazhe të tjera si Artani,
Beni, Genti, Shpresa pronarët e shumët të restoranteve rojet e plazheve etj.,
ku të gjitha këto janë të lidhura me personazhet kryesore me Antigonën dhe
Plauratin. Të gjitha këto vetëm sa e pasurojnë dhe ia ngrisin vlerën ideore e
artistike romanit si tërësi.
Përfundim
Pas këtij shqyrtimi teorik të diskursit letrar mbi
romanin Fletët e një ditari të Ismail Aliut vijmë në disa
përfundime.
Së pari, romani Fletët e një ditari na vjen
si perlë në letërsinë tone, i cili lexohet me një frymë, dhe është roman që të
lë pa frymëmarrje nga kureshtja se ç’do të ngjetë në faqet pasuese të tij.
Së dyti, si për nga rrëfimi i tekstit e po ashtu edhe për
nga ndërtimi dhe realizimi i tij si tekst është një roman modern, që me sukses
autori i shfrytëzon elementet dhe kategoritë stilistike si retrospektiven,
paralelizmin tematik, intertekstin. citatin e të tjera.