Botime të reja
Zë i fuqishëm kundër harrimit
(Nexhat Halimi, “Angështia” –
dramë, botoi Shtëpia Botuese “Fad”, në Prishtinë, 2014)
Nga Kaltërina Meka
Brenda
një shkrimi letrar-një drame, po s`ngjau të
jetësohen çaste, ngjarje, rrjedha,
po s`ngjau të krijohen rrugë të
shumta përjetimi, të krijohen zgjidhje të
shumta rikrijimi dhe
rikuptimi, të zgjohen të
fshehta-magjike, që të ngjallet fjala e fjetur
në libër dhe të marrë shpirt në
skenë, atëherë aty ka pak gjasa të hyjë
drita, të pikojë dhe të flasë gjaku, të baraspeshohet imagjinata me realen, të
ndihet dhe ndërlidhet deri në fund fryma
e intrigës me trungun e jetës. Gjithë kjo mund të realizohet dhe është
domosdoshmëri për një krijim artistik të mirëfilltë. Nexhat Halimi, tashmë i njohur në poezi,
prozë e dramë, e shënon këtë të arritur me shumë sukses dhe pikërisht kjo
mendoj e radhit ndër autorët e mirë te ne. Fjala është për dramën “Angështia”,
në të cilën shtjellon një temë nga vorbulla e luftës së fundit atdhetare në
Kosovë. Halimi, dramën e vet e ngre mbi motivin e dhunës së egër të ushtrisë e
policisë serbe, me kaq pasoja për popullin duarthatë. Apostrofohet sidomos urrejtja patologjike
kundër femrës shqiptare, e cila nga armiku cilësohet fajtorja kryesore për
përtëritjen e jetës në këtë tokë kaq herë të djegur deri në gur dhe prapë të
rikthyer nga gjaku i derdhur... Drama nis me ikjen e një fshatari nga
hordhitë serbe. Ai – për një dritare, ia del të hyjë në një shtëpi përplot gra
e fëmijë-refugjatë, ku nuk ka burrë mes tyre. E zonja e shtëpisë – në pamundësi
të gjej zgjidhje tjetër për të, i sugjeron të fshihet në dhomën e saj të
gjumit, nën shtrat. Ai, natyrisht, nuk ka udhë tjetër. Ndërkohë, militarët
serbë, ia behun në shtëpi. Oficeri serb sulet për ta dhunuar zonjën e shtëpisë,
nënë e pesë fëmijëve. Gruas – për t`i ikur poshtërimit, nuk i ndihmojnë as
stolitë e arit, që ia ofron dhunuesit. I
ikuri – i fshehur nën shtrat, tërë këtë akt e ndjek përmes pasqyrës. Ai sa herë hamendet të dalë
dhe të qërojë hesapet me oficerin, veçse është i vetëdijshëm se kjo do të
thoshte të vriteshin gratë e fëmijët-refugjatë, të strehuar në shtëpi. Kjo e
shtyn të heq dorë dhe të përjetojë vdekjen për së gjalli nën shtratin, në të
cilin oficeri serb e poshtëron gruan. Akti i dhunshëm ndaj gruas, serbe e
martuar për një shqiptar, i cili gjendet në radhët e UÇK-së, nis spiralen vertikale psikologjike.
Të ikurin e bren ndërgjegjja dhe nuk ia del t`ia fal vetes heshtjen e vet nën
shtrat, ndërsa “derri” serb keqpërdorte gruan e luftëtarit të lirisë. I
fshehuri nën shtrat betohet se nuk do të qetësohet kurrë pa u hakmarrë. Ik – i
turpëruar nga shtëpia, vërtitet nëpër mal, gjysmë i çmendur. Ndërkohë, ia pret
udhën njësitit serb, ia del ta vrasë oficerin, në strajcën e
të cilit gjen sy, veshë, gishta shqiptarësh, që ai i barte t`i shpjerë në Serbi
- trofe lufte. Aty gjen edhe stolitë e arit të gruas së dhunuar. Gjendja e tij
gjithnjë e më shumë keqësohet. Të marrë veten i ndihmon një bashkëfshatar, por
edhe një luftëtar, i cili – po kthehej në shtëpi. Luftëtari e merr me vete
njeriun gjysmë të çmendur dhe niset me të në shtëpi të vet, aty t`i ndihmojë
pak-pak të kthehet në vete. Befasia është tmerrësisht e rëndë, i ikuri
ballafaqohet prapë sy më sy me gruan e dhunuar... Drama është thurur me
mjeshtri; me intuitë të rrallë, me një ndjenjë të veçantë të ndërtimit të
veprimit të dramës. Situatat, të përshkruara me tone tragjike, herë – herë të
kompozuara edhe me shprehje lirike, bëjnë mozaik të ndërtuar në një mënyrë
autentike. Gjë që ngrit gjithnjë emocion është ndjenja e fajësisë së qenë dhe
të paqenë, të shpërfaqura në skenë të gjerë, sikur në ndonjë kështjellë që
ndërtohet nga skalitës të mirëfilltë. As vendimi i palëkundur që të hakmerret
nuk kalon pa zgjuar tallaze të mëdha
brenda shpirtit. Ai hakmerret dhe , natyrisht, sado që hakmarrja është diçka që e liron sado pak nga
ngarkesa e rëndë që ndien i ikuri, papë te ai, si dhe te gruaja e dhunuar, pasojat mbesin të
thella, plagët të pashërueshme. As ajo as ai nuk duan ta kujtojnë atë që
përjetuan, por brenda vetvetes ajo megjithatë është e pranishme, i ndjek dhe i
mundon. Drama është shkruar me një stil të rrjedhshëm, të qartë e të afërt, e
cila gjë bën që lexuesit ta përjetonin deri në fund, e sidomos kjo do të
ndodhte me shikuesit – dashamirë të tetarit, sikur drama të inskenohej, me
ç`rast do të merrte dimension të ri, do
të merrte shpirt, jetë... Për fund, do cekur, se ky tekst i realizuar me shumë
përkushtim e mban kujtimin gjallë të popullit për
katrahurat që përjetoi nga policia dhe ushtria, e sidomos nga paramilitarët
serbë, duke mos i harruar për asnjë çast masakrat e papara. Lufta këtu – në
dramën “Angështia”, e shtrin vetëm hijen e vet të rëndë, ndërsa përplasjet
ndodhin brenda personazheve, të cilët
pësojnë. Drama, me të gjitha tiparet që ka,
ngjallë mbresë të jashtëzakonshme edhe gjatë leximit, por vërja në skenë
gjithsesi do ta ndriste edhe më fuqishëm
këtë lëndë impresive dramaturgjike, përmes së cilës autori nuk thërret
për hakmarrje, por ngreh zërin kundër harrimit.