Kulturë
Beqir Cikaqi: Dasma me dhi
E merkure, 23.04.2014, 07:34 PM
Fabul, Beqir M. Cikaqi, redaktoi: Alma Papamihali
DASMA ME DHI
Në një fshat kosovar
ishte një herë një beqar,
një beqar djalë i ri,
kishte
qen,
Dhitë e kuqe për hijeshi,
kush i
shihte i
dhe si familje që ishte
prej tyre kishin shumë leverdi.
Qysh i vogël kur ishte fëmijë
na ishte bërë merak për dhi,
kështu n’ ato male e kodra,
edhat i kishte të vetmit lodra.
Dita shpejt i kalonte,
se me edha u argëtonte,
tërë ditën me ta vraponte
e natën n’ gjumë i ëndërronte,
ku mezi priste të agojë dita,
e të shkojë ai te torishta.
Të gjithë edhat i përqafonte
diç me ta ai kuvendonte,
herë fishkëllente herë këndonte,
kohë pas kohe edhe i qortonte.
Ndodhte shpesh që për me fjet
e merrte një në shtrat të vet...
Eh, kur i bëri vetëm pak vjet,
edhat n’ mal i lëshonte vet,
vetëm një këlysh e shoqëronte,
edhat n’ mal kur i lëshonte,
kurrë s’ulej që të pushonte,
me kureshtje i vëzhgonte,
i lavdëronte e i qortonte
Kur mendonte se janë ngi
edhat e vegjël i kthente n’ shpi,
N’ shpi edhat çdo herë i qonte,
atëherë, kur dielli perëndonte
këtë e kishte si kohë t’ caktuar,
se më shumë s’duhet vonuar.
Ashtu pra edhe kur u rrit,
merak kishte shumë për dhit,
dhe që atëherë si djalë i ri,
na ishte
bërë
Dhitë e kuqe për hijeshi,
kush i
shihte ia
kishte ndodhur shumë rrallë
që kopeja e tije të ketë galë
dhi të bardhë, apo larë.
Me vullnet e pa përtesë
dhitë i lëshonte çdo mëngjes,
shumë krenohej për kope
e krahasonte veten me Skënderbe,
që dhitë shumë i patën ndihmua,
kur me turqit pat luftua,
për nder të fitoreve ngadhënjimtare,
mbante kokën e dhisë në përkrenare.
E, ai me këtë krahasim
i epte vetes shumë besim.
Kështu; në derë t’ oborrit
E nëpër dhoma t’ shpijes,
nga meraku, për stoli
kishte vendosur brina t’ dhie.
Si shumë në dhi ishe mishërua
S’linte ditë pa i lëshua,
n’ borë e n’ shi ai çdo herë,
për to kujdesej dimër e verë.
Verës kur dielli shumë rrezonte,
në mes ditë dhitë i mrizonte,
derisa vapa të kalonte,
në disa mrize plotë freski,
e vet drekonte me kënaqësi;
bukë pogaçe e djathë dhie,
nuk i ndrinte as me petë flije.
N’ çantën e bukës për ushqim,
e fuste një fyell për argëtim.
I binte fyellit për mrekulli,
duke luajtur këngë, valle e melodi;
asnjë valle s’i hynte n’ hakë,
por valle
dasmash, i
Në dhi shumë ai u mishërua
s’linte ditë pa i lëshua.
S’shkonte n’ pazar, as ndër miq
se në dasma hiq se hiq;
as në festa të ndryshme fetare
ditën s’merrte pjesë ai fare,
edhe në katund e n’ kojshi
shumë rrallë dilte ai…
S’brengosej shumë për miqësi,
as për pazar e as për kojshi,
vetëm
dasmave iu
Me ndonjë dasmë me qëllua,
s’kishte dhitë kush me ia lëshua,
besa edhe çdo kujt si besonte,
që dhitë ai t’ia dorëzonte.
Se kishte frikë edhe tutë,
ndonjë dhi mos po ia hupë.
Në një ditë të bukur n’ verë
dhitë i lëshoi si për herë,
as vet se kishte pritur,
që të ishte aq i mërzitur,
pasi n’ mbrëmje kishte pas dëgjua
për tri dasma që ishin caktua,
në një periudhë kohore,
jo ma të gjatë se një mujore;
njëra dasmë në kojshi,
e dy të tjera në miqësi.
Si shumë atë ditë pat menduar
në njërën dasmë për të shkuar.
Që në njërën dasme me qëllua,
s’kishte dhitë kush me ia lëshua...
Shumë variante i mendoi
që në dasma ai të shkojë,
duke menduar, atë ditë iu tek,
pse s’bëje dasmë edhe vet,
ja kështu si kam mundësi,
me edha cjep edhe dhi.
Ndonëse pak si vështirë,
kjo ide iu duk e mirë,
i mendoi edhe shpenzimet
do të i kushtojnë shumë më lirë.
Mirë shumë pati mendu
se si dasmën me mbaru,
gjatë e mirë imagjinoi,
dasmën me dhi si t’ a organizoj.
Të dielën ditë e kishte caktua,
që dasmën ai me fillua
dhe po atë ditë me mbaru.
Shumë mirë e kishte kuptuar,
dasmë tjetër mos me qëlluar,
të gjithë t’ ftuarit për me ardhë,
mos t’ ketë arsye, dikush mu ndalë.
Disa ditë pat menduar
role dhive me iu caktuar,
edhe edhave me cjep,
gjithsecilit ia caktoi rolin e vet.
Dita e diel ishte afruar,
dasmën për ta e filluar,
çdo gjë e
që ta
një lutje e kishte n’ perëndi
që atë të diele të mos bie shi.
Ashtu rolet si i pat menduar,
nisi dhive me iu komunikuar:
Cjepve t’ mëdhenj e me mjekër
Iu dha rolin e “pleqve të vjetër”
I këshilloi që mos me lirit,
se ju duhet me i prit “miqtë”,
ndonjë mesele duhet me iu tregua,
por jo edhe shumë me e teprua,
ku është mirë edhe mbarë,
që “miqtë” të kenë ma shumë fjalë,
dhe në vend se me kafe me i gostitë,
kokrra misri duhet me iu qit.
Cjeptë e vjetër ashtu i urdhëroi,
e me të tjera dhi vazhdoi.
Dhive t’ vjetra iu priu nafaka,
i caktoi n’ role si “plaka”,
ato nisi me i porositur,
se disa gjëra duhet ditur,
që mos të jenë të koritur.
Kur të vjen ndonjë “mikesh”
S’duhet ju fort me u qesh;
për gjëra t’ ndryshme duhet pyetur,
që mos të ndihen të mërzitur.
Kështu “plakat” i këshilloi
E me të tjerat deshi të vazhdoi,
por për pak sa nuk harroi,
desh harroi me iu than,
që edhe nuset anash mos me i lan,
pasi janë shumë të “përgazta”,
na përgojojnë në tjera dasma.
Edhat e vegjël e të rinj,
i caktoi n’ role si “fëmijë”,
s’duhet shumë ju me u “halit”,
se mandej iu përqeshin “miqtë”,
n’ sofër të fundit ju do të hani,
çka të iu qesin zë mos bëni,
pra, duhet t’ keni shumë kujdes,
që mos t’ keni ndonjë ekses,
e kush s’ rrinë mirë si peshqesh,
mund t’ shpërblehet me flakaresh,
a të kapet për dy vesh,
se thupra besojë nuk ka nevojë
ta përdorim në këtë “farë lojë”;
ju ma të rriturit s’duhet me bë zë
se kush nuse s’ju jep më.
Dhe me edhat e mbaroi,
iu duk mirë se i udhëzoi,
një edh lazdrak bëri meee…
veshin deshi me ia ngre,
këtë, herë i tha po të fali,
se tjetër herë rrihesh si kali;
për këtë gjest në formë tallje,
u ndal edhi e kërkoi falje.
Kishte edhe tjera kategori,
n’ role dasmës pa u përfshi,
akoma se caktoi “bajraktarin”,
dhëndrin, nusen e këngëtarin.
Për bajraktar shumë s’mendoi
cjapin e kumbonës e caktoi,
në brinat e tije e pat sosur,
një shirit t’ kuq me ia vendosur,
e kumbonen me ia pastrua,
sa ma mirë me ia larua,
që ma larg me u dëgjua,
gjithë andej me dhënë haber
ka dasmë në mrize këtë herë.
Derisa , natën kishte pa ëndërr,
se cilin cjap ta bëjë dhëndër,
s’ishte i ri, e as i vjetër,
me brina të mëdhenj në kokë,
e në nofull edhe mjekër.
I tha “dhëndrit” që mos të pështillet,
sa ma mirë ai dihet sillet,
se e gjithë kjo tollovi,
është kah bëhet veç për ty;
kur të vjen nusja mos mu habit
e bombonat vet me i qit,
s’duhet pra ti me gabuar,
cjapin “dhëndër” e pat mësuar.
E për
“nuse” s’e
që ta caktojë si një ma të mirë,
si një trëndafil të bardhë,
një balushë e kishte n’ ballë;
e në qafë dy resa i kishte,
ma e mira ndër tjera ishte;
që nusja të duket më e bukur,
n’ kokë i vendosi një kurorë dushku,
e në qafë si zinxhir ari,
ia
përgatiti një me fije
në vend të vathëve ia ngjiti,
në vesh nga dy kokrra misri;
e bëri nusen për merak,
i mungonte veç një “duvak”.
Nisi “nusen” me udhëzua,
të tjerët çka flasin mos me u hutua,
në këmbë duhet me qëndrua;
kur të japim sinjal ti me bë,
herë mbas here “temena”,
të lavdërojnë kur të këndojnë,
po mos mendo se e meriton,
e këshilloi me gjithë nder,
si të sillet edhe në qyler…
Nga të
tjerët
se kumbarën duhet me ftua,
me gjithë ndrikull vjen kumbara,
dikush duhet me i dal para,
që mos t’ humbin me hy n’ ara;
sa ma mirë duhet me i pritur
që mos t ‘mbetem të koritur.
Ndërsa edhit të dhies plakë,
i dha rolin e “djalit” nën “duvak”,
se ashtu kishte ndëgjue
edhe plakat duhet nderu.
Shumë e kishte një merak
ta ftojë n’ dasmë edhe qenin Shark,
që mos t’i hyjë edhe atij n’ hakë;
si mendoi ashtu edhe veproi
Sharkun, si mysafir e ftoi,
për ta gostit si është më mirë,
i hodhi eshtra për t’ lëpirë.
Si problemi u paraqit
këngëtari për muzikë,
jo fortë shumë u mundua,
derisa edhe iu kujtua
ku e murr me vullnet,
fyelli ai të i bie vet,
dhe herë pas here me vallëzua,
e këngë dasmash me këndua,
gjithë
sa ma larg me u dëgjua;
të gjitha vet i përgatiti
më në fund dasme ai ta nisi.
Kështu, pran ujit te mrizi
të dielën dasmën ai e nisi,
që t’i shfrytëzojë në përdorim,
disa mrize kishte n’ disponim;
ani se , ditë e bukur ish me diell
dhe asnjë re s’dukej n’ qiell
u lut edhe një herë n’ perëndi
që atë ditë të mos bjer shi…
Sikur më parë që mendoi,
tani fillojë të veprojë,
me vullnet e pa përtesë,
për
secilin
Nisi dhitë t’i ndajë veç e veç,
nën një mriz i vendosi ata si “pleq”
iu tha shumë mos me lirit
sa ma mirë me i prit “miqtë”.
Dhitë “gra” si ma të vjetra
i caktojë në mrize tjera,
atyre shyte e të pa brirë,
ju dha urdhër për t’ shërbyer,
me kujdes t’ madh e sa ma mirë.
Ndërsa, edhave iu bëri me dorë,
ju “fëmija” luani atje n’ oborr,
derisa këta t’i rregullojë,
juve pak më vonë, por s’ju harrojë.
Ndaj edha e ndaj dhi
cjeptë vinin me u për zi,
zhurmë e madhe u bë,
besa edhe shumë tollovi,
me të gjithë e pat “zorë”,
sidomos me edhat e vegjël
që nuk luanin në oborr,
shumë kërcenin e vraponin,
askënd n’ dasmë se nderonin.
Edhe cjapi i caktuar “dhëndër”
kurorën e nuses ia hëngër…
I shkojë dita pa ngrënë pa pijë
duke u munduar ta organizojë
një dasmë me dhi.
Atë ditë dielli shumë rrezonte,
djersa ballit fortë i shkonte,
vapë e madhe si çdo herë
zakonisht që bëhet n’ verë.
Disa herë atë ditë tentoi
dasmën me dhi ta organizoi;
më në fund u bindë se s’ka mundësi
që të bëjë një dasmë me dhi,
u mërzit shumë e u zemërua
lëshonte fjalë pa i kontrollua,
iu jepte epitetet si është më keq
sa i pat quajtur edhe “dreq”.
U mërzit e u lodhë shumë,
djersa i shkonte sikur lumë,
pran kroit shkojë me u fresku,
për pak çaste me mendu;
duke e fshirë nga balli djersën,
ofshani thelë, e tha: Aiii, bre
S’ bahet dasma me “dreqen”...!!!