Mendime » Radovani
Fritz Radovani: At Anton Harapi
E marte, 19.02.2013, 08:03 PM
FRATI,
SHQIPNIA E … “
Nga Fritz RADOVANI
“A e dini se çdo ndertese i vihen temelet n’dhe?
Edhe pse n’varr, na hijshem duhet t’jemi gurt e temelit t’njiasaj binaje
t’cillin sot e quejm Shqypni”. Këto fjalë ka thanë Frati Rregjent i Shqipnisë
At Anton Harapi O.F.M., në gjyqin komunist të zhvilluem në Tiranë në vitin
1946.
At Anton Harapi asht lé në
fshatin Shirokë pranë Shkodres, me 5 Janar 1888, dhe pushkatue me 20 Shkurt
1946, pranë lumit Lana në Tiranë. Edhe pse sivjet At Antoni kishte 125 vjetorin
e lindjes së Tij, dhe as nuk u kujtue të pakten si “shkrimtar”, mbasi si Frat
apo Atdhetar Shqiptar, nuk besoj se ka kush e kujton mbasi shumica e
shqiptarëve janë tue rifillue me mësue gjuhën kineze, që u ka pasë mbetë
pergjysë në vitin 1967. Po kleri katolik sot pse nuk e kujton, ose të pakten
pse heshtë? – Edhe ai e ka arsyen e vet!!! Per me e kujtue si frat, nuk e kanë
njohtë ...ndersa si shkrimtar, duhet me i pasë lexue veprat letrare të Tij, të
cilat per fatin e keq, këta klerikët e sotit nuk dijnë me i lexue se janë
Gegnisht. Sa me i komentue “Roma per Toma”...ma mirë mos me folë as me shkrue
fare per Té!
Në vitin 1936, edhe një tjeter
klerik që nuk i bjen kujt nder mend per Te, edhe Ai prift “katundesh”, Don
Kolec Prennushi, ka pasë shkrue në “Hylli i Dritës” fq. 583, se At Antoni:
“...asht mendje dialektike, qi shkruen kryeartikuj, ndër cillt disa janë
kryvepra. Dija e thellë, arsyetimi i lidhun, analizimi i hollë, stili i
peshuem, dallojnë gjithë shkrimet e tija. Mund të jetë i thatë, i ftohtë, por
ai asht i drejtë e i pafajshem” Pra, dhjetë vjet para se me e pushkatue Ai
thotë: “por ai asht i drejtë e i pafajshem...”, dhe megjithse Don
Kolec Prennushi, u masakrue edhe Ai dhe vdiq mbas hetuesisë në vitin 1950, nuk
ka lanë asnjë “shenim” se, “kam gabue kur kam thanë per At Antonin, se asht i
drejtë e i pafajshem”.
Studjuesi i njohun Daniel
Gazulli, në vitin e kaluem shkruen per At Antonin: “Rezultat i akumulimit të
dijeve dhe i përvojës si pedagog, asht botimi i veprës së parë pedagogjike,
“Edukata ose mirërritja e fëmijëve” më 1925, që mund të cilësohet edhe një
përshtatje të leksioneve të pedagogut A. Hergert, një punim i mirëfilltë
shkencor.
Synimi fisnik i tij, ishte që
mbrënda lëvizjeve të reja reformatore të krijohen hapsina për modernizimin e
metodave mësimdhanëse, didaktika e shkollës së re shqiptare, dhe kërkonte në
veçanti që këtë rrymë të kohës ta shpërndante me pasion në moshën e re, tue e
pajisë në këte mënyrë, me kujdes e matuni, me parimet progresiste të shkollës
së traditës së hershme demokratike e kulturore të Europës Perëndimore. Për
çudi, ende sot studiohen në universitetet e vendlindjes autorët e pedagogjisë
sovjetike (pedagogë pedantë komunistë rusë) dhe jo pedagogët e traditës
shqiptare në trojet etnike shqiptare.” E çka na duhen sot këto mendime?...
At Anton Harapi thotë: “Kam
punue për Shqipni ballfaqas. Nuk pres shpërblim, por as denimi nuk ka pse m’pret.
Bashkatdhetarët e dinë fort mirë se kurr nuk i trathtova. Me ta vuejta, me ta
punova, me ta qindrova, me ta gzova. Me ta edhe do t’vdes. Eshtent e mi,
n’token e t’parve t’jen testamendi em”. E per të perforcue mendimin e Tij me
një tjeter fakt, që At Anton Harapi në fundin e vitit 1944 nuk pranoi me u
largue nga Atdheu i vet Shqipnia, do ti referohem edhe njëtjeter Rregjenti
Shqiptar, të Nderuemit Cafo Beg Ulqini, i cili thonte: “Asht kenë një dhe nuk bahen dy si Ai!”. Në vitin
1944, kur At Antoni, aty nga fundi i nandorit po këthehej nga Gjermania mbas
një takimi me Hitlerin, ishte ndalue në Podgoricë, dhe në një hotel Ai asht
takue me komandantin e trupave gjermane që po u largonin nga Shkodra.
Komandanti gjerman e kishte njoftue At Antonin për largimin nga Shqipnia dhe e
kishte ftue me ikë edhe ky me ata, tue i sigurue që do ta çonin ku do të
dishronte At Antoni, për mos me ra në duartë e komunistave, të cilët, me 28
Nandor do të hynin në Shkoder. At Antoni nuk ka pranue me u largue nga Shqipnia
dhe po kje nevoja do të pranonte edhe vdekjen, për të cilën Ai vetë nuk dinte
shkak. Por, kishte kërkue nga gjenerali gjerman, largimin e trupave të fundit
të ushtrisë gjermane me datën 29 Nandor 1944 dhe, jo me 28, që kishin
planifikue ata mbasi i kishte shpjegue që, “nuk asht mirë me na njollosë Ditën e Flamurit, me ditën e okupacionit
komunist të Atdheut!”. Komanda gjermane e ka pranue kërkesën e At Antonit dhe
ushtarët e fundit gjerman janë largue nga Shkodra në mengjezin e datës 29
Nandor. Për këte veprim At Antoni kishte vue në dijeni atë natë edhe Cafo
Begun. Të nesërmen ishte nisë për Shkoder, ndonse edhe Cafo Begu e kishte ftue
me qendrue aty ku do të strehohej ky vetë, por as Cafo Begut, Ai nuk i kishte
pranue me qendrue andej mbasi “nesër kanë me thanë, paska shkue At Antoni me
ruejtë kokën tek serbët...”.
Cafo Begu e
përfundonte bisedën me një konkluzion:
“Shërbimi i At Antonit
për mosnjollosjen e Ditës së Madhe të
Flamurit, 28 Nandor 1912, asht shërbimi ma i madh që një Atdhetar si At Anton
Harapi, mundet me i ba Atdheut të vet. Ka me ardhë një kohë që për këte vepër
Ai do të zanë vendin që meriton!”
Historia botnore njeh
shumë personalitete që kanë folë, shkrue dhe kanë hy në histori apo enciklopedi
per parashikimet e tyne në fusha të ndryshme, dhe per mendimet e tyne të sakta
rreth zhvillimeve të ardhëshme në Botë. Një mendim të tillë nuk e kam ndigjue
nga askush perveçse, nga At Anton Harapi, në gjyqin e Tij në shkurt të vitit
1946: “Shqipnia u fitue me gjak; me
gjak dhe po mbahet e robnueme. Do të vij dita e me Paqe e Drejtsi do t’fitohet”
Edhe këte thanje lapidar, edhe
këte nuk e kujton askush...
20 Shkurt 1946...Ishte
vranët. Binte shi. Në orët e para të mengjesit katilët komunistë e nxoren prej
një skute nen një shkallë të rrethuem nder hekura, ku kaloi ditët e fundit të
vuejtjeve, siç më ka tregue bashkvuejtësi i Tij, Osman Kazazi. Me duer e kambë
të lidhuna, pa ujë dhe me një copë bukë thatë, nën atë shkallë gjente forca me
iu buzqeshë “nxanësve të vet”. E morën, e hypën në një kamjon... E çuen në një
bregore të lumit Lana, ku e zbritën me vazhdue pak rrugë.
Frati i përvujtë, por krenar, hidhte hapat me kujdes, tue ngritë herë–herë
kindet e zhgunit, për të mos u stërpikë nga balta që shkelte. Një prej
ekzekutorëve i tha: “Mos ki dert, o prift reaksionar, se te balta ke me
perfundue”. Ai e shikoi dhe reagoi me qetësi e kthjelltësi:
“Atje tek shkoj, biri
im, due me shkue i panjollë, siç kam kenë tanë jetën!”.
***
E...”kush thoni ju?”,
guxon sot, me njollosë Fratin e Asizit... At Anton Harapin?!
Vetem “ata” që
vazhdojnë me vra edhe persëvdekuni!
Edhe harresa, asht
vrasje!
Edhe shpifja asht
vrasje!
Edhe urrejtja asht
vrasje!
E, kush thoni ju, janë
sot... të gjithë këta “vrasës” modern të Shqipnisë?
Të gjithë “ata”...që nuk i kujtojnë Martirët e Atdheut dhe të Fesë.