Mendime
Arif Molliqi: Atë Gjergj Fishta dhe dredha e djallit
E diele, 17.01.2010, 06:48 PM
Atë Gjergj Fishta dhe dredha e
djallit
„...Pse shqyptarvet asht tue m´u ba,/S´u vjen gjuha tjeter gja,/ Veç me pshtjellë e me ngatrrue,/Për shoshojn veç me shprrallue,/Punët e mbara me i shkatrrue:...“ ( Gjergj Fishta)
Nga Arif Molliqi, Hamburg
Mbase, pas dhjetë vitesh u takuam,
me propozoj ta pimë një kafe bashkë. Nuk e kuptoja arsyen, por ashtu bëmë,
shkuam në një qoshe të qytetit, aty ku pihet kafja me xhezve. Sapo hymë brenda,
dikush më preku për krahu; kjo ditë si e sotme nuk festohet vetëm...
U bëmë tre.
Edhe pse ishim vetëm tre, gati- gati
u deshtë të thirrët policia e rendit publik në Hamburg nga „ Qi i kërcnoheshim shoqi-shoqt...“ duke e mbrojtur shqiptarizmin
me armën e quajtur „komb“. Gjithsecili fjalën komb dhe fjalën patriotizëm
mundoheshim ta lakonim në rasa dhe kohë, duke ia atribuua mendimit dhe programit politiko-ideologjik që
i takonim ...
I pari: një pjesë e kombit
tonë në kohën „time“( për sa punoj dhe veproj ideologjia e tij), sikur filloj
ta kuptoj drejtë çështjen tonë kombëtare, u vetëdijesua... ?!
I dyti; në kohën „time“ kombi
i ynë e ruajti bërthamën kombëtare nga armiku i brendshëm dhe i jashtëm...?!
I treti; koha e „ime“ po e
çliron çënjen tonë kombëtare nga armiqtë e jashtëm dhe ata të brendshmit...?!
Mirëpo, për një moment ndryshoj tema
e bisedës, ndryshoj koha, ndryshoj melodia e zërit tonë, ndryshoj çdo gjë kur
unë pa qellim i recitova disa vargje të Atë Gjergj Fishtës. M´u kujtuan...
“
Dredha e djallit, pse s´asht tjeter,
Si
e kam kndue ndër libra t´vjeter,/
Veç
padija edhe krenarija;/
Qu shkojn njitë si trupi e hija...“
Tashmë i mësuar që disa
„intelektual“, pastaj patriot e atdhetarë t´i dëgjoj duke folur me hamendje, e me të dëgjuara nga
filani e fisteku, pa i verifikuar më parë gjërat, për njerëz të mëdhenj, për
heronj e luftëtar, edhe ne të „tre“ ia
filluam nga këndet e ndryshme (enveristo-titist dhe nga këndi nacionalist) ta
„analizojmë“ biografinë dhe veprimtarinë e Atë Gjergj Fishtës.
Si deri tani, dikush thumbit e dikush
patkoit?!...
E, „analizuam“ veprimtarin e Fishtës
së pari nga këndi i „mallkimit“
shpirtërisht dhe dënimit zyrtarisht. Në Kodin Penal nen i veçantë ishte
Fishta...E quajtën; „ Neni Fishta“(?!) Ky „nen“ ishte burgimi dhe dënimi për
shqiptarët në Shqipëri, në Kosovë, edhe në Maqedoni, edhe...
Gjithkund ku përmendej fjala Fishta,
dënoheshin.
„ Mirë ia kanë bërë!- kërcyen
përnjëherë ata të dytë. - Fishta është deklaruar: „Le ta dijë bota mbarë se Gjergj Fishta s´është shqiptar!“ E një
njeri që deklaron se „nuk është“ shqiptar medoemos duhet dënuar ashtu. Ai vet
ishte fajtor...”
Asnjëri nuk tregonin, ose, nuk e
dinin ku e ka gjenezën ky lloj „faji“?!
Gjeneza e „fajit“ të Fishtës qëndron
në atë që sistemi komunist në Kosovë dhe
Shqipëri Fishtën e quajtën „ armik të racës sllave“( Enciklopedia e Madhe e
Bashkimit Sovjetik, botim i vitit 1953), e herë shkrimtar borgjez, herë agjent
austro-hungarez e, herë italian.
Çuditërisht, albanologu gjerman
Maksimilian Lambarci, jo vetëm që përkthen „ Lahutën e Malcisë“ në gjermanisht, por edhe e vlerëson se Fishta është „Homer shqiptar“.
Faik Konica thotë; „... kot që mundohen
grekët e sotëm të gjejnë në letërsinë e vet një vepër ma të plotësueme se
Lahutën“
Mitrush Kuteli shpall tre poetët më
të mëdhenj të Rilindjes: De Radën, Naimin dhe Fishtën.
Eqrem Çabej e vendos Gjergj Fishtën
në krye të letrarëve më të rëndësishme shqiptar duke e quajtur poet kombëtar i
Shqipërisë....
Pra, cili qenka Atë Fishta që
titistat dhe enveristat e quajtën „
armik të racës sllave“ dhe për kaq vite e anatemuan dhe nuk u përfshi në
librat shkollore në Kosovë e as në Shqipëri?!...
„...Ndër ta, vetë E. Hoxha, në
një artikull të shkruar për revistën „Almanach“ të Beogradit, qysh në vitin
1947, theksonte se hallkat e miqësisë që kanë lidhur popujt e Jugosllavisë dhe
popullin shqiptar nuk mund t´i këpus as shpata e shtypësve tanë, as intrigat e
imperialistëve, as vjershat e poetit të imperializmit dhe agjentit italian,
shovinistit At Gjergj Fishtës...“( E. Hoxha, në Marrëdhëniet shqiptaro-
jugosllave 1945-1948, vepra e cit. faqe 513, dhe Hysamedin Feraj, në Skicë e
mendimit politik shqiptar, botuar me 1998).
„Ky vlerësim për Fishtën nuk është
ndryshuar as mbas prishjes me jugosllavët dhe as mbas prishjes së marrëdhënieve
diplomatike me Bashkimin Sovjetik... Në botimin voluminoz të „Historisë së
Letërsisë Shqiptare“ në vitin 1983 për Fishtën shkruhet; “Vepra e tij
kryesore, poema „Lahuta e Malsisë“, duke sulmuar shovinizmin e fqinjëve të
Veriut, propagandonte antisllavizmin dhe vinte në plan të dytë luftën kundër
pushtuesit osman, për të nxitur urrejtjen midis popujve fqinjë“( „ Historia
e Letërsisë Shqiptare“ bot. i ASH të RPSSH- Instituti i Gjuhësisë dhe
Letërsisë, Tiranë 1983, faqe 470)
„... Le´ se be ka ba Greqija/
Me
na u shdrrue kufijvet vend,/
Por,
po thonë se edhe Serbija/
Don
me u ndjergur mje n´Pezrend,...“
“Atë
Fishta, Dredha e djallit-1908)
Një gjë është e sigurt se nuk
qëndrojnë pretendimet e „analistëve“ dhe të „patriot-komunistëve“ se Fishta
paska thënë, po e përsërisë edhe një herë;
„ Le ta dijë bota mbarë se Gjergj Fishta s´është shqiptar!“ Pikërisht
rrokja pas kësaj të pavërtete, ky shtrembërim i konsumuar kaq shumë deri më sot
ndër shqiptarë, ka bërë që herë-herë këto vargje ti vishen poetit. Askund në veprën e Fishtës
nuk hasen vargje ku ai të thotë për veten, me emër e mbiemër se nuk e ndien me
veten shqiptar. Askund Fishta në çfarëdo mënyre nuk e ka thënë se nuk është
shqiptar.
Po ta lexonim me vëmendje
veprimtarinë e Atë Fishtës, do të shohim se një poet, një autor i „Lahutës së
Malcis“ nuk ka mundur të thotë diçka të tillë. Mirëpo, po të lexohen veprat „Anzat e Parnasit“ të botuar në vitin
1907, dhe „Mrizi i zanave dhe vjersha të
tjera“ botuar nga Sh. B.“ Naim Frashëri“ me 1994 , e përgaditur nga Skëndër
Buçpapaj, haset edhe poema satirike me titull „Metamorphosis“ ku në atë poemë heroi i saj duke e shpallur për
atdhe të vetin kuletën, ai (personazhi satirik i Fishtës), rrëfehet në vetën e parë:
„ Ta dijë Shqypnija/
Pra,
e sheklli mbarë,/
Se
ma mbas sodit/
Un
s´jam shqyptar,/
A
ndiet zotni,/
Qi
rrini m´shkam ?/
Un
ma me sodjet/
Shqyptar
nuk jam./
M´thirrni si t´doni, /
U
tham: Urdhno!/
Zulu*
ma ngjitni...“
Ky, pra është personazhi grotesk i
Fishtës e, jo Fishta.
Ky është ai Fishta i madh që më aq mjeshtri, me një
satirë të fuqishme tregon se çfarë janë ata njerëz që në plan të parë e kanë
interesin e vet vetjak. Andaj për interesat e veta materiale, për t´u ngritur në hiarkin e pushtetit, për ta
ruajtur pushtetin e vet, ata e ndaluan Fishtën, u munduan kinse përmes gojës se
personazhit fishian që thonë ;“prej sodit s´jam më shqiptar“ ta eliminojnë
veprën e Fishtës sepse ashtu kërkonte Enciklopedia
e Madhe ruse, kërkonte „vllaznimi“ me sllavet e, kurrsesi nuk ka mundur të
jetë Fishta i Madh antishqiptar. Si ka mundur një poet si Fishta, një mjeshtër
i vargjeve shqipe që më aq mjeshtri u
këndoj luftëtarëve të epopesë shqiptare, u këndoj atyre që luftuan kundër sllavëve? Fishta që tregoj se „..ku shqiptari është i detyruar të
mbijetojë vetëm në bazë të këtij kodi të ashpër „ Armt i kjen´ktij baba e nana/
bab´ taganin e nan´ breshana“ ( Skendër Buçpapaj, „ Fishta, interpret i
genit shqiptar)
Atëherë, a ka mundur ta thotë
një gjë të tillë Fishta ?!
Kurrsesi.
Një kritik i yni letrar thotë; „ T´ia mveshësh Fishtës fjalët që ai i vë
në gojë të personazhit „ ...Se ma mbas sodit/ Un s´jam shqyptar“ është njësoj
sikur t´ia mveshësh Shekspirit, ta zëmë, xhelozinë e Othellos; Servantesit-
„marrëzinë“ e Don Kishotit; Molierit- hipokrizinë e Tartufit, kurse Balzakut-
koprracinë e Gobsekut!“
Asnjërit nuk i pëlqeu e vërteta për
Fishtën, ashtu siç ka edhe sot të tillë që nuk ju pëlqen Fishta. Jo për tjetër
pos pse Ai ka shkruar kundër „vëllezërve“ sllavë...(?!).
Njeri me tha, mos e ngatërro
çështjen e Enciklopedisë ruse(?!)
E, unë iu përgjigja me vargjet e
Fishtës;
„...
Thonë, do t´dalë nji dreq i kuq/
Qi
pa dhimbë do t´ia njesë thojt/
Edhe
m´duket se per ne,
Mor
shqyptarë, ky djall i zi/
Sa
ma para ka me le,/
Pse
na dreqnit kem´ kojshi...“( Dredha e djallit-Fishta).
Pastaj,
ai „dreqi i kuq“ edhe nga veprat e S. Frashërit e ka hequr kapitullin në të
cilin Samiu i përcaktonte sllavët si armiqtë kryesorë të shqiptarëve...(?!)
Tjetrit, nuk i pëlqeu „çështja“ për
Fishtën dhe tha: nuk duhet t´i përkrahim
këngët që ndjellin urrejtje me serbët(?!), sepse;
Në Tiranë adhurohet Bregoviqi e Lepa
Brena...
Në Prishtinë e Tetovë Ceca e
Dragani...
Përsëri Fishta;
“...
Verë e dimën kualt e shkepët,
Gjejn
kullosë në dhe të verbë...“
Për
fund, pasi ishte koha të mbyllët restoranti i recitova (rikujtova) edhe këto vargje të Fishtës marr nga poema
satirike „Dredha e djallit“ e shkruar me 1908 e që ka mjaft aktualitet edhe sot
për situatën në shqiptari.
Po pra!
„...Peni
i mndashit nuk u mbrrnin,/
Per
me matë ketë Shqyptari./
Veç
se ata ia ban hallin/
E
nuk ndejen kot tu´u tallë;/
Pse
me t´shpejtë e thirrën djallin,/
Edhe e ropen per së të gjallë..“