Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Dialogu i shpirtit me të përjetëshmen
E merkure, 27.11.2024, 06:55 PM
DIALOGU I SHPIRTIT ME TË PËRJETËSHMEN
Nga
Timo Mërkuri
Poezia
e Luan Ramës “Ti shkruaje në koma”, e rrallë në llojin e saj në letërsinë
shqipe ofron një reflektim të thellë mbi marrëdhënien e poetit me artin dhe
shpirtin e tij, duke ilustruar një dukuri estetike unike: praninë e poezisë si
thelb shpirtëror që mbijeton përtej kufijve të vetëdijes,në ëndërr, madje edhe
në koma. Në këtë poezi, vargjet bëhen dëshmi e një ekzistence të përjetshme të
ndjenjave dhe përjetimeve më të thella të poetit, duke u shfaqur si frymëmarrje
e shpirtit të tij në një gjendje ku trupi duket i ndalur. Fenomeni kur gjatë
gjumit, ëndrrave apo komës individëve u shfaqen krijime artistike apo zgjidhje
intelektuale njihet si iluminim apo zbulim intuitiv në pavetëdije. Ky proces
është pjesë e veprimtarisë së trurit dhe lidhet me mënyrën sesi pavetëdija
punon për të integruar dhe përpunuar informacionin ose për të zbutur trysninë
emndore të artistit dhe në këtë rast quhet shkencërisht “Procesimi i
pavetëdijshëm” pse truri punon në sfond gjatë gjumit apo gjendjes së
pavetëdijshme, koma për të zgjidhur probleme apo për të krijuar. Unë nuk e di
dhe poeti nuk na e sqaron në se kjo gjendje e poetes paciente ishte midis komës
dhe daljes prej saj (zgjimit), kohë në të cilën
mendimet dhe idetë shfaqen në mënyrë spontane dhe fenomeni në këtë rast
quhet “hipnagogjia” dhe është e njëjtë me periudhën midis gjumit dhe zgjimit.
Shumë artistë e shkencëtarë kanë raportuar frymëzim në këtë gjendje. Psh. Dmitri
Mendeleev, i cili pa në ëndërr tabelën periodike. Po kështuu Paul McCartney, këmngëtar,
kompozitor dhe istrumentist britanik, I njohur si antar I grupit të famshëm The
Beatles që krijoi melodinë e këngës së famëshme "Yesterday" gjatë një
ëndrre. Po ashtu dhe shkrimtarja
britanike Mary Shelley, gjeti frymëzim për romanin Frankenstein nga një ëndërr.
Në rastin e poetes që frymëzoi Luan Ramën ky fenomen mund të shfaqet dhe
shprehet si manifestim i shpirtit krijues që triumfon mbi vetëdijen, duke
dëshmuar se krijimtaria artistike është një akt i thellë shpirtëror dhe jo
vetëm racional. Është mjeshtëri e Luan Ramës gjetja dhe trajtimi i një fryme të
tillë poetike dhe talent i tij niveli i ndërtimit të kësaj poezie.
I-Poezia shfaqet si pjesë
shpirtërore e jetës në një situatë ku
subjekti lirik vazhdon të krijojë, edhe pse fizikisht është i shtrënguar
nga koma. Kjo përforcon idenë se poezia është më shumë se një veprim fizik; ajo
është një akt shpirtëror që tejkalon vetëdijen. Në vargjet:
“Ti shkruaje në koma
nën një dritë të bardhë
neoni
vargje që ndereshin në
ajër...”
poeti
paraqet një atmosferë eterike, ku krijimi poetik ndodh në një hapësirë të
paprekshme, madje të padukshme. Kjo "dritë e bardhë neoni" simbolizon
ndriçimin e pavetëdijshëm të shpirtit, ndërsa "vargjet që ndereshin në ajër" tregojnë lidhjen e pandashme të
poetit me frymëzimin e tij.
II-Dukuria estetike e
poezisë që lind edhe në koma shfaqet si dialog me të paprekshmen. Vargjet:
“Kushedi në ç’qiell janë
këto re,
mërmërima shpirti e
shenjti...”
tregojnë
sesi poezia buron nga thellësitë e shpirtit, dhe si e tillë ajo merr forma
mistike dhe metafizike. Subjekti lirik këtu
ndien një lidhje të brendshme me universin, ku vetë fjalët bëhen
"shkronja argjendi" që ndriçojnë edhe sytë e mbyllur, duke ilustruar
fuqinë transformuese të poezisë.
Kam
njohur dhe bashkëbiseduar me poetë që e kanë përjetuar situate të ngjashme, që procesin e
krijimit të ndonjë vargu apo strofe poezie në ëndërr e kanë shpjeguar si
një “Moment Eureka”, shpërthimi i beftë, si ai i Arkimendit në zbulimin e tij
të famshëm, por në rastin tone kemi një ndryshim, poetja gjatë komës krijonte
poezi në mënyrë të vazhdueshme, ndonëse të pavetëdijëshme. Veçse duhet të themi
se ka dy elemente në këtë rast që e shpjegojnë fenomenin e krijimit poetik: ajo
është poete dhe krijimi i poezive shpesh krijon një tension të jashtëzakonshëm shpirtëror e mendnor gjatë krijimit, dhe në
rastin tonë trysnia e parakomës dhe ajo gjatë kohës, të cilës ju shtua dhe
sëmundja arriti nivelet maksimale dhe kërkonte një “valvul shkarkimi”. Ishte
krijimi i poezive valvola nga u zbraz trysnia e brendëshme e saj. Ky moment i
shkarkimit krijoi ato drita neoni dhe pyetjen
për qiellin dhe rete, ky moment
ishte shpëtimi i saj, pavarësisht nivelit të poezisë që krijoi.
III-Poezia shfaqet si
kujtesë dhe dëshmi e dashurisë. Në koma, subjekti lirik shfaq nostalgji për njerëzit
dhe përvojat që ka humbur, madje ai i shfaq këto ndjenja si mall të pafund,
duke numëruar kohën dhe ndier praninë e dashurisë së dikurshme. Duhet të dimë
se pacienti në koma ndjen e përjeton, kujton e dëgjon të pranishmit çfarë thonë,
por nuk reagon, madje pas daljes nga koma i kujtohen një pjesë e tyre. Vargjet:
“Sa shumë ju ndjej të
dashurit e mi nën këtë qiell akuarel,
ndjej frymën dhe aromën
tuaj...”
krijojnë
një peizazh emocional ku poezia bëhet mjeti për të mbajtur gjallë kujtimet dhe
lidhjet shpirtërore. Ju rikujtoj gjëndjen në koma të heroinës, për të cilën na
lindi qysh tani dëshira për t'a njohur e takuar. Sigurisht që dëshirojmë të
vijojë të shkruajë, por jo të vuajë si gjer tani.
IV- Poezia shfaqet në
hapësirat e përtej jetës , si vazhdimësi Kur "porta e jetës" hapet,
poezia nuk zhduket, por kthehet në një formë të gjelbër, të gjallë, që
simbolizon rigjallërimin dhe vazhdimësinë përtej jetës fizike:
“Jo krizantema,
por lule të gjelbërta
nga bota e tej-jetës...”
Kemi
dëgjuar shpesh të tregojnë për njerëz që patën një përjetim pushim zemre, apo
“vdekje të përkohëshme” apo prag vdekje të flasin për drita të bardha që ju
faniten, për fusha të gjelbëra e lumenj kristal të pastër, diçka parajsore,
thua se ata ishin te porta e saj dhe hodhën vështrimin brenda. Ne skemi pse të
mos i besojmë ata, por ne duhet të besojmë dhe poteen tonë që dhe aty ku ishte,
(boll e përmendëm situatën mjekësore të saj) ajo vijonte të krijonte poezinë e
saj, madje ka krijuar edhe disa vargje të brilantta.Kjo do të thotë se poezia
nuk është vetëm një akt i kësaj bote, por një zë i përhershëm që mbijeton edhe
përtej saj, duke dëshmuar pavdekësinë e shpirtit poetik.
IV-Estetikisht,
kjo poezi ndërthur simbolizmin me një ndjeshmëri të lartë shpirtërore. Përmes
përdorimit të figurave të tilla si metafora (“shkronja argjendi,” “qiell
akuarel”) dhe personifikimi (“lutjet e pemëve”), poeti krijon një hapësirë ku
realja dhe e paprekshmja ndërthuren. Poezia, përmes tonalitetit të saj të qetë
dhe meditative, ndërton një realitet ku fryma poetike triumfon mbi kufizimet
fizike.
Kështu
ky krijim i Luan Ramës dëshmon se poezia është një formë e pavdekshme e
shprehjes shpirtërore, e cila vazhdon të pulsojë edhe në kushtet më ekstreme. E
thënë ndryshe, sshprehja shpirtërore jeton përjetësisht në poezi si hspirti I
njeriut në parajsë. Në këtë kontekst, poezia bëhet një lidhje me thelbin më të
pastër të qenies dhe një mjet për të komunikuar me universin dhe kujtimet, duke
mbajtur gjallë ndjenjat më të dashura të jetës. Është për t'u përshëndetur kjo
poezi e Ramës, siç e thamë, e para në llojin e saj në letërsinë shqipe, që
shpalos hapësira të reja poezie. Me këtë
rast duhet të përshëndesim talentin dhe vizionin e tij mjeshtëror. Sinqerisht
është një poezi që të ve në mendime për bashkëjetesën e poezisë me shpirtin në
pavetëdijen e njeriut, e pse jo (do na pëlqente shumë) dhe në botën e përtejme.
Duhet të guxojmë të ëndërrojmë, vetëm atëherë fitojmë.
Sarandë, më 26 nëntor
2024
________
Luan Rama
Ti
shkruaje në koma…
Poetes
Sh. K. që dhe në koma poezia pulsonte në shpirtin e saj
Ti
shkruaje në koma
nën
një dritë të bardhë neoni
vargje
që ndereshin në ajër
dhe
thoje : “kushedi në ç’qiell janë këto re,
mërmërima
shpirti e shenjti,
këto
shkronja argjendi që bien
mbi
sytë e mi të mbyllur ».
Kështu
i thoje ti lutjet e pemëve
lutjet
e pengjeve që flladi i tundëte tutje si fenerë
për
të kujtuar atë çka s’munde të bëje,
atë
çka s’munde të doje,
duke
parë symbyllurazi njerëzit që s’i kishe më
në
pagjumësinë e madhe dhe rrjedhën e paqtë
të
gjakut që s’donte të ndalej,
shikoje
shtëpi që ngjiteshin në qiell
duke
dashur të ngjiteshe dhe ti lart
mbi
çatitë e magjisë së jetës,
numuroje
orët
kur
dita dhe nata kishin bërë paktin e tyre
të
ngjizeshin në një,
dhe
në këtë mos-kohë
ti
vazhdoje të shkruaje poezi në eter
me
zanore farfuritëse për dashurinë e vjetër
dhe
mallin e botës,
“sa
shumë ju ndjej të dashurit e mi nën këtë qiell akuarel,
ndjej
frymën dhe aromën tuaj
aromë
gruri dhe bari,
ku
veç lulëkuqe shoh mbi buzët tuaja »…
E
kur porta e jetës tu hap
vargjet
sërish tu shfaqën,
jo
krizantema,
por
lule të gjelbërta nga bota e tej-jetës,
shpirti
yt nuk i kishte harruar,
as
fryma…