Kulturë
Prend Buzhala: Piktorët e shndërruan hapësirën në rrugë të dashurisë hyjnore e humaniste tereziane
E marte, 27.08.2024, 06:59 PM
PRISHTINË, PIKTORËT E SHNDËRRUAN HAPËSIRËN NË RRUGË TË DASHURISË HYJNORE E HUMANISTE TEREZIANE
Nga
Prend BUZHALA
Sot
më 26 gusht bie 114-vjetori i lindjes së Nënës Tereze, Ganxhe Bojaxhiut: në
sheshin Nëna Tereze të Prishtinës, ku gjendet përmendorja e saj, u hap një
ekspozitë njëditore me portrete e punime të arteve figurative kushtuar kësaj
ikone shqiptare e shenjtoreje. Ishte një organizim i mahnitshëm i Shoqatës "Artistët për Artistët",
në krye me piktorin Veton Gusia me moton "Fryma e Dashurisë."
Portretet paraqitnin vlerat e kësaj humanisteje botërore
Morën
pjesë artistë të të gjitha gjeneratave: piktorë universitarë s Hajrush Fazliu,
Haki Xhakl e Ahmet Ibrahimi, piktorë të njohur si Idriz Berisha Xhixhi, Sadri
Behrami e të tjerë piktorë
profesionistë, si dhe studentë të arteve figurative. Secili portret e punim
kishte të veçantën e vet: që nga portreti realist e deri te portreti modern apo
te ai i artit konceptual.
Interesimi
qytetarëve ishte i madh.
Ishte
i njëjti interesim i madh si në maj të këtij viti, kur kjo shoqatë psti shfaqur
po në rrugë punme figuratve për Skënderbeun.
‘Nëse
dikur ekspozzat në rrugë shfaqnin mesazhe prteste, kësaj radhe ato kishin një
tjetër qëllim, t’i shpalosin artistikisht vlerat e dashurisë tereziane; është
nderimi i artistëve për këtë ikonë shenjtoreje të dashurisë dhe Hyjit.
1.
Dominonte
në këto piktura ngjyra e bardhë. E bardha është ngjyra e thjeshtësisë dhe
përulësisë. Në kontekstin e sarit të Nënës Terezë, ajo përfaqëson një jetë të
përkushtuar dhe pa mburrje, një angazhim për t’u shërbyer të tjerëve pa kërkuar
lavdërime personale. E bardha simbolizon gjithashtu pastërtinë e qëllimeve dhe
shpirtit të saj. Është një ngjyrë që dëfton transmetimin e një ndjenje paqeje
dhe qetësie. Për Nënën Terezë, e bardha ishte një shprehje e dëshirës për të
sjellë paqe dhe harmoni në jetën e njerëzve që ndihmonte. Në shumë kulturat dhe
traditat fetare, e bardha është e lidhur me moralitetin dhe virgjërinë. Përmes
kësaj ngjyre, Nënë Tereza shprehte angazhimin e saj për të jetuar një jetë të
pastër dhe të përkushtuar ndaj qëllimeve të saj shpirtërore dhe humaniste.
Ndlrsa
ngyra blu është e lidhur me qetësinë dhe besnikërinë. Në kontekstin e sarit,
kjo ngjyrë përfaqëson një përkushtim të thellë dhe të qëndrueshëm ndaj detyrës
dhe një besnikëri të patundur ndaj misionit të saj humanitar. Blu është një
ngjyrë shpirtërore që lidhet me reflektimin dhe meditimin. Për Nënën Tereze,
ajo përfaqëson një lidhje të thellë me dimensionin shpirtëror dhe përpjekjen
për t'i ndihmuar të tjerët nga një hapësirë thellëssht shpirtërore. Gjithashtu
simbolizon harmoni dhe paqe.
Ngjyrat
e sarit të Nënës Tereze – e bardha dhe e blua – nuk janë vetëm elementë
estetikë, por kanë një rëndësi të thellë simbolike që reflekton vlerat dhe
parimet që ajo përfaqësonte.
Sari
është bërë një pjesë e rëndësishme e trashëgimisë kulturore dhe shentëruese të
Nënës Tereze. Ai përfaqëson një lidhje të fortë me kulturën dhe traditat e
vendit ku ajo punoi, duke ruajtur një lidhje të rëndësishme ndërmjet historisë
dhe prezencës së saj të vazhdueshme në botë.
Ngjyrat
e sarit të Nënës Terezë – e bardha dhe e blua – kanë një simbolikë të thellë
dhe shumëdimensionale që lidhet ngushtë me identitetin dhe misionin e saj. Këto
ngjyra janë të përzgjedhura me kujdes dhe përfaqësojnë vlera dhe ide të
rëndësishme për jetën dhe veprën e saj.
2.
Një
pikturë (dhe da tjera) tregojnë pjekurinë e forcën, tregojnë një figurë pa
pamje të fytyrës, me perde të qeta përreth, por kah fytyra një ngjyrë e zezë që
zhduk tiparet e saj. Dikush mund ta shohë si “provokim”. Po, është provokim
artistik! Pa fytyrën e dukshme, piktura sugjeron se ajo nuk është e interesuar
për lavdërim personal, por e përqendruar në shërbimin e njerëzve në nevojë. Ky
aspekt thekson se Nënë Tereza ka qenë e gatshme të sakrifikojë identitetin e
saj individual për të ofruar ndihmë dhe mbështetje të sinqertë dhe të thellë.
Te arti modern ka të tjera vlera kuptimore e figurative: figura pa fytyrë (në
jo pak piktura), simbolizon një vetëdije universale dhe anonimitet, me
sugjerimin estetik se Nëna Tereze është një figurë që përfaqëson më shumë se
individin, duke përfshirë idealet dhe vlerat e saj të përkushtimit dhe
humanizmit; se Fytyra e padukshme nënkupton se ajo është e përkushtuar për të
shërbyer pa kërkuar njohje personale, se ndikimi i saj është më shumë se sa
mund të kapërcehet nga një identiteti personal... Perdet e buta që valëvisin anash te shumë
piktura e punime, simbolizojnë ndjeshmërinë dhe butësinë e natyrës së Nënës
Tereze. Ato sugjerojnë një qasje të ngrohtë dhe mbrojtëse ndaj të tjerëve, si
dhe një dëshirë për të ofruar mbështetje dhe ngushëllim në mënyrë të qetë dhe
pa shpërqendrim. Perdet (e veshjes) gjithashtu krijojnë një ndjenjë të
mbrojtjes dhe ngushëllimit për ata që janë në nevojë.
Pikturat
e tllka aty sugjerojnë që Nëna Tereze ka arritur të tejkalojë ndjenjat e
lavdërimit personal dhe mirënjohjes për veten. Një figurë pa pamjen e fytyrës
nënkupton se ajo nuk kërkon të vlerësohet për veprat e saj, por është e
përqendruar në ofrimin e ndihmës dhe mbështetjes për të tjerët. Ky anonimitet
është një shenjë e thellë e modestisë dhe përkushtimit të saj të vërtetë për të
mirën e njerëzve që ndihmoi.
Në
këto piktura jepet thelbin i ndikimit të Nënës Tereze për ata që ishin në nevojë, duke nxjerrë në
pah dritën dhe shpresën që sjell ajo. Pikturat paraqitnin përpjekjen për ta shprehur shpirtin e ndihmës
dhe përkushtimit të saj për ata që ishin të varfër dhe në vështirësi.
Piktorët
e shfrytëzojnë figurën e Nënës Tereze për ta hulumtuar dhe paraqitur mëmësinë më të gjerë, që
përfshin mëmësinë biblike dhe përvojën personale të tij me nënën e tij të
ndjerë, me një fjalë, universitetin e nënave.
Një
ekspozitë me portreteve të Nënës Terezë në këtë shesh të qytetit që mban emrin
e saj, aty ku ndodhet edhe përmendorja e saj, ishte një ngjarje kulturore dhe
shpirtërore me ndikim e interesim të shumanshëm: që nderoi figurën e Nënës
Tereze, por gjithashtu krijoi një hapësirë për reflektim mbi vlerat universale
të dashurisë, përkushtimit dhe bamirësisë që ajo përfaqëson.
Ekspozita
e organizuar në këtë shesh të rëndësishëm të qytetit, duke e bërë atë qendër të
aktivitetit publik sot; shërbeu si pikë qendrore referuese, duke e lidhur
ekspozitën me kujtimin e përhershëm të saj. Kur organizatori vendosi punimin
monumental pikturor të Idriz Berishës, qytetarët, të befasuar, ndalonin para
pikturës me nderim të thellë, interesoheshin për ngjarjen që po zhvillohej në
shesh dhe përjetuan punimet e ekspozuara përreth përmendores, duke krijuar një
qark që ftonte vizitorët të jenë pjesë e kësaj ngjarjeje dhe të reflektojnë mbi
jetën dhe misionin e saj. Secila vepër kishte një përshkrim që tregonte për artistin
dhe interpretimin e tij mbi figurën e Nënës Terezë.
U
duk sikur ajo rrugë u shndërrua në Rrugën e Dashurisë dhe Bamirësisë.
Ishte
ftesë spontane: njerëzit ndalen për një moment në mes të jetës së përditshme
dhe reflektojnë mbi vlerat e dashurisë, humanizmit dhe përkushtimit. Ekspozita
shërbeu gjithashtu si një platformë për
artistët për t'i shprehur vizionet e tyre mbi figurën e saj, duke e paraqitur
Nënë Terezën jo vetëm si një figurë historike, por edhe si një ikonë të
përjetshme të mirësisë njerëzore e të dashurisë.
Përpjejet
e tlla, që paraqiten anembanë botës, e mbajnë gjallë kujtimin dhe veprën e saj
të suksesshme për t'i lidhur njerëzit me një trashëgimi shpirtërore që vazhdon
të frymëzojë miliona njerëz në të gjithë rruzullin tokësor.
Në
këtë shesh tradicionalisht dekadave të fundit, në Kosovën e lirë, mbahen
manifestime të ngjashme, në DITËT E GONXHES; një vend ku njerëzit mblidhen për
të ndarë ide dhe përvoja. Në rastin e manifestimeve tereziane, sheshi bëhet një
hapësirë ku përfshihen të gjithë pa dallim për të festuar dhe nderuar
trashëgiminë e Nënës Tereze. Hapësira e hapur publike reflekton idenë e
humanizmit e të bamirësisë universale dhe përkushtimit ndaj të gjithëve,
pavarësisht prejardhjes apo besimit, një parim thelbësor i misionit të saj.
Sheshet
e tilla, kudo, shndërrohen në vende të shenjta, si pelegrinazhe nderimi për
jetën jetën dhe veprën e saj. Përmendorja dhe manifestimet kulturore të
arteve figurative si ky i sotmi, në këto vende janë një mënyrë për ta mbajtur
gjallë kujtimin e saj dhe për t'i frymëzuar brezat e rinj të angazhohen në
veprimtari humaniste, bamirësie dhe altruizmi. Përmes këtyre aktiviteteve,
sheshi bëhet një vend i fuqishëm simbolik ku historia, fetë dhe kultura
bashkohen për të krijuar një përvojë të përbashkët shpirtërore.
Përmes
ekspozitave të artit, leximeve publike dhe manifestimeve të tjera kulturore, ky
vend shndërrohet në një qendër ku njerëzit reflektojnë mbi vlerat dhe mësimet e
Nënës Tereze. Duke sjellë art dhe kulturë në një mjedis publik, sheshi përçon
një mesazh që kalon përtej artit vetë.
Kishte
sot, në këto ambiente, femra shqiptare që mbanin një si nderim në veshjet e
tyre sarin e Nënës Tereze e ngjyrat bardh e blu: ishte një akt i thellë
respekti dhe identifikimi me vlerat që ajo përfaqësonte. Sari i bardhë me vija
blu, i njohur si veshja karakteristike e Nënës Terezë dhe Misionareve të
Bamirësisë, është bërë një simbol i përkushtimit, përulësisë dhe shërbimit ndaj
të tjerëve. Mbajtja e sarit është një mënyrë për të treguar identifikim me vlerat
që ajo përfaqësonte: përkushtimi ndaj paqes, shërbimit dhe dashurisë pa kushte.
Gratë ndihen të lidhura shpirtërisht me trashëgiminë e saj dhe e shohin atë si një udhërrëfyese për veprimet
e tyre të përditshme.
Sari
i Nënës Terezë është bërë një simbol global i solidaritetit dhe bashkimit me
njerëzit në nevojë. Gratë nga kultura dhe vende të ndryshme që mbajnë këtë
veshje, qoftë për ngjarje të veçanta apo për një angazhim më të gjatë, dërgojnë
një mesazh të fortë të bashkimit përmes veprave të mira dhe bamirësisë, duke
tejkaluar kufijtë kulturorë dhe fetarë.
26 gusht 2024