Speciale » Namani
Qazim Namani: Objektet kishtare brenda citadelës në Kështjellën e Artanës
E hene, 22.05.2023, 07:58 PM
Objektet kishtare brenda citadelës në Kështjellën e Artanës
Nga
Qazim NAMANI, Dr.
Arkeologji/Trashëgimi Kulturore
Punët
konservuese dhe restauruese të kryera në Kalanë e Artanës, nga viti 2015 deri
më 2017, janë bërë me fondet të Këshillit të Evropës dhe nën mbikëqyrjen e
UNESCO-s. Hartimi i projektit për konservim e restaurim është bërë nga kompania
kroate “Omega Engineering”, ndërsa punët ishin kryer nga firma beogradase
“Koto”. Për restaurimin e kësaj kështjelle është siguruar fondi prej 1.1 milion
euro nga Këshilli i Evropës.
Në
vitin 2015 arkeologu serbë Marko Popovi?, në emër të UNESCO-s është caktuar të
mbikëqyrë gërmimet arkeologjike dhe konservimin e mureve në Citadelën e Kalasë
së Artanës.
Rezultatet
e para të gërmimeve u publikuan në gazetën beogradase “Blic”, nga arkeologu
serbë Marko Popovi?, i cili më vonë të gjitha rezultatet i botoi në një libër.
Marko
Popovi? shkruan se gjatë gërmimeve në citadelë, janë zbuluar tre ndërtesa të
mëdha banimi me një kishë, dhe dy cisterna me puse filtri në qendër. Ai shtoi
se u zbulua edhe një strukturë e jashtëzakonshme, një vaskë e nxehtë që u
përdorën atë kohë, si një Saunë (banja) mesjetare. Ajo (banja) ishte e ndërtuar
midis njërës prej ndërtesave dhe kishës e cila kishte një dhomë të vogël
katrore, dhe një sistem ngrohje nën dysheme. Sipas kronologjisë sonë shton ai,
ky është një objekt, i ngritur në kalimin e shekujve XIV-XV, dhe është më i riu
në kompleksin e Citadelës. Tani është vërtetuar plotësisht se citadela e
kështjellës ishte ngritur në gjysmën e parë të shekullit 14-të, shkruan Marko
Popovic.
Nga
vëzhgimet dhe analiza e objekteve të përshkruara nga arkeologu serbë, të gjitha
argumentet e përshkruara janë të pa sakta, dhe të dukshme se kemi të bëjmë me
tendenca për të falsifikuar historikun e ndërtimit të kështjellës në Artanë.
Në
këtë shkrim arkeologu Popovi? shkruan: Siç shihet gjatë fazës së parë të
gërmimeve brenda citadelës, janë zbuluar themelet e një kishe, për të cilën
thotë se në shekullin XIV, ka filluar ta ndërtojë Mbreti Milutin, e të cilën më
vonë e ka përfunduar Stefan Deçani.
Shikuar
në aspektin logjikë dhe shkencorë, në një hapësirë ku gjenden freska murale të
një objekti kishtar, nuk mund të kishte banjë mesjetare, apo edhe të ndizej
zjarri për të ngrohur objektet brenda citadelës. Kjo tregon se pagzimorja e
kishës më të hershme ishte shndërruar në ndonjë ngrohtore pas pushtimit osman.
Nga
strukturat e mureve kuptojmë se këtu kemi të bëjmë e një kishe më të vjetër të
shekullit XI-XII, apo nga mesjeta e hershme që mund të jetë shkatërruar nga
lëvizja ikonoklaste ose më vonë. Mbi këto piktura murale vërehen edhe harqet e
kupolës së kishës së vjetër ngjitur me murin rrethues të Kështjellës. Nga
mbetjet e rrënojave të themeleve po ashtu kuptojmë se kisha e re një anijatash
që është ndërtuar më vonë dhe nuk mbështetet në muret e jashtme të kështjellës,
por ka një distancë rreth 1m. Këto fakte dëshmojnë se brenda citadelës kemi dy
objekte të kishave.
Siç
duket më vonë osmanët, pagëzim orën e kishin përdorur për ngrohje të ujit dhe
avullin e ujit të ngrohët me tuba argjile, e kishin përdorur për ngrohje të
objektit. Kjo vërehet edhe në fotot e bëra në hapësirën për të cilën arkeologu
serbë e quan dhomë të vogël, ku sipas tij, ishte edhe vaska me ujë të ngrohët.
Pra në këtë hapësirë vërehen freskat e kishës, që argumentohet qartë se kjo
kthinë e vogël, ishte pjesë e kishës tjetër, dhe se nuk bëhet fjalë për
kurrfarë vaske (banjë) të shekullit XIV, por për pagëzim ore e kishës më të
hershme. Kjo na shtynë të mendojmë se deri sa është ndërtuar Katedrala e re,
jashtë mureve rrethuese të gjashtë kullave, në qytetin mesjetar të Artanës,
pagëzimi i lindjes së fëmijëve është bërë në kishën e vjetër brenda citadelës
së Kështjellës.
Dalja
në pah e pikturave murale në kishën e vjetër, na shtynë të mendojmë se gjashtë
kullat e ndërtuara në qytetin e Artanës, janë ndërtuar shumë më herët se
shekulli XIV.
Bazuar
në këto fakte mund të supozojmë se rëndësia e kështjellës së Artanës është
shtuar në antikitetin e vonë, pas fillimit të dyndjeve të fiseve barbare në
trevat e Dardanisë.
Bazuar
në pozitën gjeografike dhe gjurmët e aktiviteteve minerare, në të gjitha
luginat e fshatrave për rreth Artanës, dhe numrin e madh të gradinave ,dhe
fortifikatave tjera në shumë fshatra, mund të pohojmë se për shkaqe të
sigurisë, ky vendbanim filloi të zhvillohet dukshëm që nga mesjeta e hershme.
Ky
qytetërim që u zhvillua dukshëm në mesjetë, pa dyshim se është vazhdimësi e
qytetërimit dardan, që lulëzoi në Mbretërinë e Dardanisë, për tu zhvilluar
gjatë sundimit romak në Ulpianë, Vendenis, Kushumli, Prokuple, Vrajë, Leskoc,
Preshevë e Kumanovë.
Bazuar
në burimet historike të kohës, mund të arrijmë në përfundim se pas shkatërrimit
të Justiniana Primës, mes Medvegjës e Leskocit, shkatrrimit të Vendenisit në
rrafshin e rrjedhës së Llapit, dhe shkatërrimit të Ulpianës (Justiniana
Secondës), nga fiset barbare në antikitetin e vonë, ky qytetërim dhe kultura
dardane, vazhdoi të lulëzoj, në qytetin e fortifikuar të Artanës, gjatë gjithë
mesjetës, deri sa ra nën pushtimin e Perandorisë Osmane.
Si
përfundim mund të pohojmë se përshkrimi i historisë së kështjellës së Artanës,
është falsifikuar dhe zbulimet arkeologjike ofrojnë argumente që dëshmojnë se
ndërtimi i kishës brenda mureve të kështjellës qendrore, ku janë zbuluar
pikturat murale daton disa shekuj, para shekullit XIV. Mendoj se këtu kemi të
bëjmë me dy objekte kishtare, kishën paleokristiane dhe tjetrën të ndërtuar në
shekullin XV, para pushtimit Osman.