Kulturë
Jahja Drançolli: Si i inspironte Skënderbeu krijuesit e arteve në fillimet e shek. XVI?!
E hene, 03.10.2022, 06:55 PM
Postimi me shkas: Me rastin e pesëvjetorit të vdekjes së albanologut të shquar Robert Elsie (1950-2017)!
Si inspironte Skënderbeu
krijuesit e arteve në fillimet e shek. XVI?!
Nga
Jahja Drançolli
Deri
më sot, dolën në dritë shumë aspekte nga të ndryshmet që ndërlidheshin më
jetën, bëmat dhe epokën e tij. Rezultatet deritanishme ndiçuan shumë çështje
historike, letrare, muzikologjike dhe të arteve figurative.
Gjatë
periudhë së Humanizmit e Rilindjes, mes tjerash, ishte bërë një praktikë që
piktorët të paraqitnin në kupa qeramike, sqena të figuruara të personaliteteve
të shquara. Në këtë kontekst, i njohur në tërë Europën për nga trimëritë dhe
madhështia e shtatit të tij, nuk i kishte shpëtuar as piktorit të shek. XVI nga
punëtoria e Giovanni Maria Vasaro në Casteldurante (Itali), që ta pikturonte
Skënderbeun në një kupë balte Majolike
(maiolica: “stile nuovo-stil i ri” ose “stile bello-stil i bukur” i quajtur
sipas punëtorive të njohura në Majorka të Spanjës). Është e njohur nga historia
e arteve se, kupa poçerike, me plotë karamele, zakonisht i është destinuar të
dashurës.
Nuk
ishte gjë, që të quditë se si erdhi heroi ynë në Casteldurante, trevë e Dukatit
të Urbinos, kur dihen marrëdhëniet e shpështuara të Arbërisë me shtetet
italiane gjatë periudhës së Skënderbeut. Së këtejmi, duke u inspiruar nga një
kujtim i dashur të zëvendësuar me adhurimin e tyre për te, lindi në Casteldurante portreti i Skënderbeut
në një kupë poçerike. Casteldurante, gjatë shek. XV-XVI, kishte ndoshta më të
dalluarën, kopshtin më klasik të Rilindjes, një familje të ushqyer të Majolikës
italiane, të theksuar me linja të sigurta dhe të gjera dhe me polikromi të
lehtë, mbi sipërfaqe deri në skajin e bardhë ose ngjyrë të kaltërtë të mbylltë.
Portrete të tilla, duke pohuar se, kupat kishin për destinim dhurimin e
artistit, qartazi provon se figurat duhen konsideruar portrete të
personaliteteve të shquara, si, Aleksandi i Madh, Hanibali, Jul Cesari,
Kleopatra, Rikard Zemërluani, Saladini ,
etj. Ato gjithmon shoqërohen me emrin “bello”, “buono” (“e bukur”, “e mirë”).
Vëzhgimet
që vijojnë të bëjnë të kuptosh se sa arsye është fakti i zbulimit të një kupe,
ku u prezantua imazhi dhe emri i personalitetit të Gjergj
Kastriotit-Skenderbeut. Është fjala për
një kupë poçerike me diametër 22.5 cm., që tashmë është në: “Musée des Arts
décoratifs de Lyon” (Coupe, Scanderbech. Cat. 36). Në këtë qendër të njohur
arti, kishte kaluar ç’prej vitit 1939, nga një koleksion shumë i pasur i
Monakos. Nga analizat e kritikut të arteve Giuseppe Livarini të bëra në vitin 1940, ndeshim në këto
njoftime: “[...] në fund të hapësirës me ngjarë
të kaltërt të mbylltë, me vijëza të përshkruara në menyrë të fortë dhe
të theksuara gjithnjë e më tepër në kontrast me shkëlqimet e qarta të fytyrës e
të qafës, theksohet portreti i një
njeriu në plotësim të moshës, ndoshta të këthyer në rrenie, por jo i atillë që mund të zvogëlojë aspektin
e fortë të një njeriu, i cili është përshkruar si person që mund të coptonte në
dysh, me një goditje të shpatës, edhe pse trupi i armikut ishte i mbuluar me
hekur; helmeta dhe kapaku janë të punuara me velo ngjyrë kaltërt të mbylltë,
aty këtu të ringjallura me pika të bardha dhe me një degëze më të errët më shumë se sa me ngjyrën e
verdhë dhe të gjelbert; mangët i ka të dekoruara me dy tone të ngjyrës vjollce,
të bëra nga mangani. Me shkronja të bukura humanistike ndeshën gjurmët në
shirit të kaltërt të mbylltë me vetëm një fjalë, ‘Scanderbech”.
Është
e qartë se kupa poçerike ose qeramike nuk ka qenë kerkesë e heroit tonë, e as i të tjerëve për ti ofruar atij, meqë
është punuar rreth viteve 1510- 1520, vite këto kur Skënderbeu kishte ikur nga
jeta por mbeti i gjallë deri në ditët e sotme në kujtimet e historianëve,
shkrimtarëve dhe të artistëve. Që këtej, edhe në Castledurante, Skënderbeu
kishte zënë vend në vargun e burrave më të shquar jo vetëm të kohës së tij por
edhe të antikitetit. Në kupë mund të shihet një frut i kujtesës së mbajtur
gjallë nga bashkëkohësit sipas kujtesës së ndërmarrjeve të jashtëzakonshme të
luftëtarit të pamposhtur.
Pasi
që fama e tij ishte kaq e gjallë në shek. XVI, ajo duhet të ketë qenë edhe më e
përhapur ne shek. XV kur ai u doli përballë inkursioneve osmane, që shkonin
drejt Perëndimit.
Duke
u nisur nga fantazia ose portreti real, kupa prej balte majolike me
shëmbëllesën dhe emrin e Skënderbeut, e punuar në Casteldurante të Urbinos në
Itali, mbetet monument i rrallë, për të na dëshmuar admirimin e gjerë që
ushqenin jo vetëm italianët për figuren e Gjergj Kastriotit-Skënderbeut edhe në
shek. XVI, admirim ky që i ka rrënjet e veta në forcën e idealeve të lirisë e
të Atdheut dhe në kultin e vlerës heroike të cilat ishin të thelluara me karakterin
e heroit tonë kombëtar!