Kulturë
Shefqet Dibrani: Arti si interpretim
E diele, 31.07.2022, 06:28 PM
ARTI SI INTERPRETIM
Prof.
dr. Zejnullah Rrahmani, “MALËSORJA e Nazmi Rrahmanit ose Arti i interpretimit“,
studim letrar, botoi Sh. B. “Faik Konica“, Prishtinë 2002, faqe 238. ISBN
9951-06-002-1.
Shkruan:
Shefqet DIBRANI
Ndarja në Fushë
të Kosovës
”Më
në fund edhe ai u përshëndet me fëmijët e vet, të nesërmen edhe me mua në
stacion të trenit në Fushë të Kosovës. Kur u nis treni ai mbeti i vetmi njeri
në peronin e stacionit që na shikonte se si po largoheshim. Ishte 29 prilli
1999 kur përfundimisht ai mbeti në stacionin e trenit në Fushë të Kosovës, i
vetmi njeri që po përcillte dikend te treni që na largonte neve. Përfundimisht kishte vendosur të mos e braktiste shtëpinë e tij
dhe Prishtinën!“, ka shkruar i vëllai Zena, autor e studiues dhe profesor i teorive letrare në Universitetin e Prishtinës, pra
kështu ka shkruar një vëlla e mik, e
kjo nga aspekti psikologjik është me vlerë më të madhe jo vetëm letrare
por edhe etnokulturore, vlera tashmë të pakta, të rralla dhe periferike. Ky
fragment na jep për të besuar se shoqëria jonë, kombi ynë, do të gjejë forca
për ta marrë veten dhe për t’i kthyer ato vlera që i ka marrë përpara ai Përroi
i Keq, i veprave të këtij romansieri.
Retrospektiva e
një ndijimi
Edhe pas kaq e kaq vitesh, kur lufta është harruar(?!) e kur pasojat e saj
tashmë kanë dalë më në horizont,
ky fragment ta ndalë frymën, t‘i stepë
ndjenjat, të shokon, të kthen në atë kohë, t’i ndezë halucinacionet sa për një kohë nuk mund ta marrë njeriu veten. “Përmes teknikës së retrospektivës” autori e ka rikthyer ndijimin artistik
për qasje të këtij lloji në një vepër letrare.
Po çfarë kohe ishte,
në cilat rrethana tragjike qenka mbushur me
këtë frymëzim të hidhët shkrimtari e studiuesi. Vërtet një përshkrim
elegjiak e aq dokumentar tragjik për tragjiken e madhe të cilën e kemi harruar
në dalldisjet e pafundme pas epsheve morale
dhe pas vlerave kapitale duke rrënuar koncepte sociale e kulturore kudo.
Arti si fenomen
dramatik
E nëse këtë studim e shikojmë me llupën e atyre rrethanave të cilat kanë
mundur të ndikojnë në vetëdijen e autorit, studimi si tërësi “Malësorja e
Nazmi Rrahmanit ose Arti i interpretimit“ mbetet një dokument autentik i
kohës, parë nga prizmi i teorive letrare, por një kronologjie që ka ndikuar në
vetëdijen e autorit nuk mundemi t’i shmangemi. ”Arti i interpretimit“
është botuar në vitin 2002, d.m.th. vetëm dy vite pas përjetimit tragjik e të
trishtueshëm, që lexohet edhe brenda atyre rreshtave të fragmentit që nxorëm më
lart. Shtrohet pyetja nëse mund ta shkëpusim këtë studim mbi nocionet letrare
dhe për “Artin e interpretimit“ nga ato ngjarje nga ato rrethana, pasi
si duket ka gjetje, sidomos elementi tragjik, mbi tragjeditë që kanë ndodhur në
ato rrethana, ka trishtim të skajshëm dhe ka interpretim figurativ që u shkon
rrethanave të asaj kohe kur është ndikuar e frymëzuar studiuesi për t’i kapur
ato vlera ato detaje të hollësishme e të befasishme për mendjen dhe syrin e
secilit. Natyrisht, brenda trajtimit dhe hulumtimit letrar ka halucinacione dhe
veprime të çmendura, frikë për zhbërje e zhbirje nga faqja e
dheut. Por ka edhe shpresë për mëkim e tejkalim, për të dalë në dritë të
ndritshme.
Hipotetizmi dhe
qasja për një psikanalizë të tekstit
Tash, nëse studimin e shohim nga aspekti i psikanalizës, kollaj mund të
shtrohet një pyetje hipotetike, nëse studimi është rezultat i
kërkimeve në fushën e teorive letrare, apo autori është ndikuar nga tragjika e
ndarjes me të vëllain, të cilin e ka pasur edhe idol të romanit Malësorja?
Që do të ishte interpretuar se hipotetizmi është dukuri që mund të hulumtohet
edhe nga aspekti i psikanalizës së një studimi, madje edhe i një vepre letrare
siç është romani Malësorja, i Nazmi Rrahmanit.
Për të nxjerr një krahasim hipotetik në mes studimeve letrare dhe ndikimit
të atyre rrethanave në konceptin e qasjeve, mund të kuptohet nga parathënia,
por libri si tërësi tematike, nuk flet vetëm për ”Artin e interpretimit“
sado që gjithçka është parë nën prizmin e pedagogut, ligjëruesit të teorive letrare, studiuesit
të zellshëm dhe njërit nga shkrimtarët më të mirë të brezit të tij, siç është
Zena, por qasja dhe studimi mbi romanin Malësorja, është produkt i
rrethanave, i ndikimeve prandaj studimi është bërë si qasje ndryshe në raport
zhvillimeve e ndikimeve që ka kaluar kombi ynë dhe vetë autori, ose ndikimi i
pashmangshëm i të vëllait që ka mbetur vetëm në Prishtinë, për t’i mbetur
besnik veprës së tij dhe atdheut për të cilin ka bërë më shumë se kushdo tjetër
shkrimtari Nazmi Rrahmani, i cili do të mbetet figura më e kompletuar e
letërsisë dhe e brezit të tij, si qytetar, si intelektual, por edhe si Njeri.
Pa dyshim ”Arti i interpretimit“ është dokument autentik i atij
realiteti, është fryma e trishtimit të tij, e çmendisë dhe çmendurisë së pushtuesit,
dhuna dhe marrëzia si proces i zhbërjes dhe rreziku nga shpërngulja, degdisja
dherave të huaja e kontinenteve të largëta. Padyshim vepra është rezultat i rrethanave sociopolitike, halucionacione
të cilat jo secili mund t’i kontrollonte e t’i emanciponte për t’i futur në shërbim të letërsisë, studimit, dokumentit
origjinal që përshkruan si art
trishtimin, dhe interpreton situata duke i trajtuar ato në dritën e teorive
letrare, koncepteve psikologjike, që nuk mund të përshkruhen kollaj, e aq më
pak nga secili, veçmas nëse lënda shikohet nën llupën e psikanalizës.
Arti si
interpretimi artistik e letrar
Prof. dr. Zejnullah Rrahmani, më këtë studim për romanin Malësorja,
ka nxjerrë në pah tërë opusin e tij pedagogjik, afinitetin e një profesori erudit dhe të
intelektualit të përkushtuar. Tashmë studimi "Arti i interpretimit"
nuk mund të kufizohet vetëm studim i ngushtë për romanin Malësorja,
sepse aq sa është përmbledhur jeta e Kosovës, e banorëve të saj, veçmas e gruas
shqiptare, brenda romanit, po aq sqarohet në këtë studim me komentime edhe
realiteti i gjithmbarshëm i atyre rrethanave.
Gjithsesi ky mendim
kaq i stërholluar dhe i detajuar u përket të gjithë qytetarëve të Kosovës, që
kanë kaluar nëpër purgatorin komunist, i cili gati në çdo dhjetëvjetësh u
tregua i ashpër, i pamëshirshëm dhe armiqësor kundër shqiptarëve dhe
përgjithësisht kundër qytetarëve të Kosovës.
Jeta dhe
shkrimi
Shënimi "Jeta
dhe shkrimet e Nazmi Rrahmanit" mbetet biografia më sublime për
shkrimtarin Nazmi Rrahmani, për jetën, shkollimin, punën dhe shkrimet letrare
të tij. Një tekst konciz, i shkurtër dhe përmbajtjesor në të cilin është përthekuar mirë, bukur e saktë fizionomia
njerëzore, letrare e politike e shkrimtarit.
Një dokument origjinal, ndër më të mirët që i ka letërsia shqipe, sidomos pjesa e programit
arsimor, që u dedikohet nxënësve dhe studentëve në Kosovë, dhe më tej kudo në
hapësirën shqiptare.
Ne që jemi të
interesuar për të mësuar rrethanat shoqërore e politike në të cilat u formësua
shkrimtari e gjejmë në këtë parathënie të librit, aty zbulohet e tërë bota
emocionale dhe mësohen rrethanat që ndikuan në formimin dhe botëkuptimin letrar
të Nazmi Rrahmanit.
Ndikimi
sociopolitik në formimin e veprës dhe autorit
Në vazhdim prof. dr.
Zejnullah Rrahmani, "ka skicuar një numër çështjesh shumë të
rëndësishme të jetës shqiptare në Kosovën prej Luftës së Dytë Botërore deri
me hyrjen e forcave të Natos në Kosovë.", por për periudhën
kur u shkollua dhe u formua autori i Malësores, autori ka theksuar se
"partizanët (kur i) kishin vrarë armiqtë e socializmit,
vendosën pushtetin më çnjerëzor të njohur ndonjëherë nga shqiptarët:
socializmin jugosllav" kjo sintagmë na i sqaron më mirë dilemat, ato
rrethana politike, dhe sqaron edhe klimën në të cilën i ka shkruar romanet,
Nazm Rrahmani, i cili guximshëm ka prekur temat e ndieshme, të përgjakshme
nëpër të cilat kaloi populli ynë, prandaj studimi i tyre në prizmin e
ndryshimeve të rrethanave shoqërore e politike është kërkesë imediate e kohës,
dhe nevojë e pashmangshme e sistemit edukativ e arsimor në Kosovë, nëse duam të
mësojmë se si u krijua Letërsia Bashkëkohore në Kosovë dhe në çfarë rrethanash
u krijua edhe romani modern i Kosovës.
Tematika e
studimit letrar
Në tërë studimin e
tij, prof. dr. Zejnullah Rrahmani, ka zbërthyer aspekte sociologjike, tematike
e psikologjike të personazheve dhe karaktereve të tyre, duke i shpjeguar e krahasuar në kontestin e rrethanave e të atij
niveli sociokulturor që kishte shoqëria e fshati shqiptar në përgjithësi. Edhe
pse romani Malësorja, nuk është i ndarë në kapituj të veçantë, profesori
dhe studiuesi i teorive letrare, arrin ta bëjë këtë, duke e ndarë romanin në 4
pjesë të mëdha dhe në një varg temash me tematikë për t’u analizuar e komentuar
si duhet. Pastaj çdo detaj veç e veç është analizuar, trajtuar e komentuar,
duke folur për rolin e secilit personazh dhe duke shkoqitur secilën ngjarje të
zhvilluar brenda romanit. Një pasqyrim jo
vetëm profesional e intelektual por profesori ka dhënë ndihmesë
profesionale për t’u kuptuar romani saktë, më mirë edhe nga shtresa të tjera të
lexuesit.
Pra, siç thamë,
romani ndahet në katër pjesë të mëdha. Pjesa I, ka 9 Kapituj të cilët
shoqërohen me 9 Komente, në të cilat zbërthehet tematika dhe ngjarja, kurse në
pasuset tematike edhe rastet e veçanta. Komentet, janë metodologji pedagogjike,
andaj lexuesi do të kuptojë fare lehtë qëllimin e romanit, të individit dhe
ndodhisë brenda atij fragmenti që merret për diskutim. Ngjashëm ka vepruar edhe
në Pjesën II, ku janë përfshirë 2 Kapituj që shoqërohen po ashtu me 2 Komente
për diskutim. Pjesa III, përbëhet nga 4 Kapituj të cilët po ashtu kanë 4
Komente, dhe Pjesa IV, përbëhet nga 2 Kapituj, të cilët gjithashtu shoqërohen
me 2 Komente, por si tërësi, studimi kompletohet në mënyrë të shkëlqyeshme duke
hapur horizonte të reja për interpretime letrare, psikologjike e aspekte të
tjera.
Gjithashtu, në vijim
të këtij studimi janë shtjelluar disa nga karakteret kryesore të romanit, dhe
është bërë një interpretim i lëndës si pikëshikime, analiza, strukturë
organike, aspekte estetike, karakterizime të tjera letrare, sociologjike,
etnografike, filozofike, e psikologjike, duke krijuar kështu një mozaik të tërë
artistik, sa të mbushet mendja, se nuk ka lënë ngjarje a ndodhi pa prekur. Por
si njohës i teorive letrare, dhe si pedagog që është, profesor Zejnullah
Rrahmani, nuk e mbyll rrethin, prandaj ai ka shtruar nevojën për zgjerim të
studimeve edhe në aspekte të tjera, qoftë të karakterit psikologjik ose
tematik, pasi ka mundësi të shumta dhe të pashtershme. Ndoshta në këtë pikë
përputhet edhe studimi ynë, i cili merret me disa aspekte të psikanalizës, jo
për të plotësuar këtë kriter sa si vetëdije se fusha e studimeve letrare ka
mundur t’i prek e shterojë dukuritë dhe tematikën e romanit Malësorja,
më mirë e më saktë, qoftë si studime të veçanta, e qoftë si diskutime në kuadër
të sistemit arsimor, ku jo pak romani Malësorja,
dhe romanet e tjera të këtij autori kanë qenë pjesë e studimit dhe
komentimit. "Megjithatë, një vepër si kjo, ka shumë kuptime të cilat
edhe më tutje mbeten anash, jashta cilitdo studim, prandaj edhe jashta
këtij" studimi ka shkruar në librin "Arti i interpretimit"
profesori i teorive letrare Zejnullah Rrahmani, gjë që na motivon, për të pasur
zemër në disa interpretime, parë në një prizëm tjetër.
Epilog ose pse
duhet lexuar "Arti i interpretimit"
E pasi segmente të këtij studimi janë përmendur brenda shkrimit nëpër
pasuset e caktuar, vendosëm ta mbyllim këtë shënim me konstatimin se ata të cilët e kanë lexuar romanin Malësorja,
veçmas ata të cilët mëtojnë për ta trajtuar, të mos e lëshojnë rastin pa e
lexuar me ngadalë e me pasion, kujdesshëm e
vëmendshëm studimin në fjalë. Vërtet nëse dëshirojnë për ta kuptuar më
mirë efektin letrar, psikologjik dhe sociologjik të romanit dhe qasjet e tyre
për të qenë më të sakta, qoftë në raport me ndodhinë brenda romanit, e qoftë si detyrim profesional në raport me teoritë dhe
nocionet e shtjelluar për "Romanin e Madh - Malësorja"
të Nazmi Rrahmanit.
*Marrë nga libri i Shefqet Dibranit,
“KARAKTERI dhe ARKETIPI në romanin ‘Malësorja’ të Nazmi Rrahmanit”, studim
letrar, Prishtinë 2021, faqe 331- 338.