Mendime
Adil Fetahu: 'Libri i kaltër' tentativë për tkurrjën e autonomisë së krahinave
E diele, 12.12.2021, 09:48 PM
“LIBRI I KALTËR” TENTATIVË PËR TKURRJËN E AUTONOMISË SË KRAHINAVE
Shkruan:
Adil FETAHU
Pozita kushtetuese-juridike e Kosovës në
ish-Jugollavi
Krahinat autonome (Kosova
dhe Vojvodina) që ishin në ish-Jugosllavi, në periudhën 1945 deri më
1992, kanë pësuar ndryshime në statusin dhe pozitën e tyre
kushtetuese-juridike, të përcaktuar me kushtetutat e Jugosllavisë dhe të
Serbisë: me Kushtetutën e RDFJ (1946), me Ligjin Kushtetutes të RFPJ (1953), me
Kushtetutën e RSFJ (1963), me Amandamentet
në Kushtetutën e RSFJ të vitit 1963, të miratuara në vitin 1967, 1968 e
1971, dhe me Kushtetutën e RSFJ (1974), me Kushtetutën e RSFJ (1988), dhe me
Kushtetutën e RS të Serbisë (1989). Kushtetutën e të ashtuquajturës Republika
Federale e Jugollavisë (Serbi + Mali Zi), të vitit 1992, nuk ia vlenë ta
përmendim, sepse sipas saj Kosova i kishte humbur të gjitha atributet e
autonomies, dhe sepse Kosova e kishte miratuar Kushtetutën e vet më 7.09.1990,
me të cilën ishte proklamuar Kosova shtet i pavarur, anëtare e bashkësisë së
Jugosllavisë, varësisht nga përcaktimi se do të jetë federatë apo konfederatë.
Statusi dhe pozita
kushtetuese e Kosovës ka oscilua prej një kushtetute në tjetrën. Sipas
Kushtetutës së RFDJ (1946), Kosova kishte statusin e provincës autonome, që
ishte një shkallë më e ulët e autonomisë, sesa Vojvodina e cila kishte status
të krahinës autonome. Dallimi qëndonte në përfaqësimin e Kosovës në organet e
republikës së Serbisë dhe në ato të Federatën jugosllave. Në Dhomën e Kombeve të Kuvendit Federativ,
republikat kishin nga 30 përfaqësues, krahina (Vojvodina) 20, ndërsa provinca
(Kosova) 15 Organi më i lartë i krahinës (Vojvodinës) ishte kuvendi popullor i
krahinës, ndërsa organi më i lartë i provincës (Kosovës) ishte këshilli
popullor i provincës autonome. Akti më i lartë juridik i autonomive ishin
statutet, në të cilat e jepte pëlqimin kuvendi i republikës (Serbisë).
Ndonjë përmirësim i statusit
të Kosovës nuk u bë as me Ligjin Kushtetues të vitit 1953, që kishte një
emërtim të gjatë: Ligji kushtetues mbi rregullimin shoqëror dhe politik të
Republikës Federative Popullore tëJugosllavisë dhe të Organeve të Pushtetit
Federativ.
As Kushtetuta e RSFJ, e vitit
1963, nuk e përmirësoi pozitën Kosovës,
përveç asaj që e barazoi me Krahinën Autonome të Vojvodinës, por që të dy
kahinat ishin këmbë e krye të lidhura e të gozhduara në Republikën e Serbisë.
Nuk përfaqësonin kurrëfar elementi të Federatës. Në dispozitën e nenit 2 të
Kushtetutës, përmendën vetëm gjashtë republikat të cilat e përbënin
Jugosllavinë, Delegacionet e krahinave (nga 5 delegatë) të cilat i dërgonin në
Kuvendin Federativ, ishin delegacione të Republikës së Serbisë, të zgjedhura në
kuvendet e krahinave. Në nenin 111 par.3, ishte përcaktuar se: Në Repubikën
Socialiste të Serbisë ekzistojnë krahina autonome e Vojvodinës dhe e
Kosovë-Metohisë, të cilat janë themeluar në vitin 1945 me vendim të Kuvendit
Popullor të Republikës Popullore të Serbisë, në bazë të vullnetit të shprehur
të popullsive të atyre rajoneve (sic).
Natyrisht se me pozizën e
tillë të Kosovës shqiptarët nuk mund të ishin pajtuar, por duhet pasur parasysh
regjimin diktatorial të Serbisë dhe Jugosllavisë në kohën e persekutimeve që bënte
OZNa/UDBa, e kryesuar nga A.Rankoviqi, prandaj kuadrot e pakta shqiptare të
asaj kohe nuk kanë mund të bëjnë asgjë më tepër. Pas rënies së Rankoviqit
(korrik 1966), kur shqiptarët mund të “merrnin frymë” më lirisht, u shfaqën
paknaqësitë me pozitën kushtetuese dhe statusin e Kosovës e të shqiptarëve në
Jugollavisi dhe u artikuluan kërkesa për ndryshime e përmirësime. Kërkohej
statusi i republikës për Kosovën dhe të drejta të plota për shqiptarët në
republikat e tjera. Edhe republikat
tjera, Kroacia e Sllovenia kërkonin ndryshime në drejtim të decentralizimit të
pushtetit federativ, që ishte i dominuar
nga Republika e Serbisë, me përkrahjen e Malit të Zi, Maqedonisë e her-herë
edhe të Bosnje-Hercegovinës. varësisht se cilat kuadra ishin në udhëheqjene
asaj republike.
Reforma
dhe amandamentet kushtetuese
Gjashtë amandamentet e para (I – VI) në Kushtetutën e
Jugosllavisë, të vitit 1963, u miratuan
në Kuvendin Federativ më 26 prill 1967. Ato amandamente kishin të bënin
kryesisht me përbërjen dhe autorizimet e
organeve federative.
Amandamentet që
përmirësuan dukshëm pozitën
kushtetuese-juridike të krahinave autonome ishin ato të vitit 1968 e 1971, e
pastaj Kushtetuta e RSFJ (1974). Me kushtetutën e RSFJ (1974), Kosova fitoi
statusin e subjektit konstiuiv të Federatës. Ndonëse nuk ishte e barabartë me
njësitë e tjera (6 republikat), të cilat e kishin statusin e shtetit,si njësi
në Federatën jugosllave, megjithatë, në territorin e vet edhe Kosova i kishte
të gjitha elementet e shtetësisë: organet legjislative, ekzekutive dhe
gjyqësore, tërë organizimin e njëjtë sikur republikat, dhe ishte e përfaqësuar
drejtpërdrejt në të gjitha organet, organizatat dhe strukturat politike dhe
shtetërore të Federatës: në Kryesi, në Kuvend, në Këshillin Ekzekutiv Federativ,
në Gjykatën Kushtetutese e në Gjykatën dhe Prokurorinë Federative, me numër më të vogël përfaqësuesish se sa që
kishin republikat, por me efekt të njëjtë të votës paralizuese (aty ku vendimet
merreshin me consensus, me pëlqimin e delegacioneve apo të kuvendeve të të
gjitha republikave dhe krahinave). Tashmë
Kosova kishte kushtetutën e vet (1974) si akt më i lartë juridik,
Gjykatën Kushtetuese, Kryesinë e Krahinës.
Me qenë se ishte në kuadër të Republikës së Serbisë, kishte
përfaqësuesit e vet edhe në organet dhe strukturat e asaj republike, ndërsa
Serbia nuk kishte përfaqsues të saj në organet as strukturat tjera të Kosovës.
Për të arritur atë pozitë, është dashur shumë angazhim, punë politike e
profesionale të kuadrove të atëhershme, por edhe sakrifica dhe gjak në
protestat dhe demonstratat e vitit 1968. Kërkesat e Kosovës të paraqitura në
procesin e diskutimit për amandamentet i përkrahnin kuadrot e Republikës së
Kroacisë. Funksionari i lartë i asaj Republike, Mika Tripallo, haptas përkrahte
kërkesën për Kosovën republikë.
Se si ka ardhur deri te
miratimi i atyre amandamenteve dhe asaj kushtetute, këtu nuk do të zgjatemi,
sepse fjalën e kemi për “Librin e Kaltër” (të Kryesisë së
Serbisë), që synonte revidimin e Kushtetutës së vitit 1974 dhe kthimin e krahinave
atonome vetëm në kuadër të Serbisë, pa status as elemente përbërëse të
federatës dhe pa asnjë element të
shtetësisë.
Libri i
kaltërt ishte tendencë për këthim prapa
Edhe në procesin e reformave
dhe miratimit të amandamenteve (1968 e 1971) dhe gjatë procesit të miratimit të
Kushtetutës së RSFJ-së (1974), udhëheqja politike dhe shtetërore e Serbisë, të
prirur nga politika hegjemoniste serbomadhe, me këmbëgulje ishin kundër atyre
ndryshimeve, sidomos kundër avancimit të pozitës së krahinave që ishin në
përbërje të saj. Mirëpo, me qenë se
Jugosllavia ishte shtet njëpartiak, e udhëhequr nga LKJ, vetëm disiplina
partiake dhe autoriteti i pakontestueshëm i Titos, që ishte kryetar i Partisë
dhe i shtetit, ka ndikuar që të arrihet miratimi i amandamenteve dhe i
Kushtetutës. Miratimi i tyre shkaktoi edhe përçarje në radhët e udhëheqësve të
Serbisë, të ciët u ndanë në dy grupe: njëni grup që ishte kundër reformës dhe
tjetri që përkrahte reformën, ndoshta jo nga bindjet e veta, por në bazë të
disiplinës partiake. Kundër amandamenteve dhe kushtetutës, ndër të tjerë ishin
udhëheqësit më të lartë të Serbisë: Dragosllav Markoviq, Petar dhe Ivan
Stambolliq, Dushan Çkrebiq, Gjorgje Llaziq, etj. Në përkrahje të ndryshimeve
ishin Millosh Miniq, Mirko Popoviq, Zhivan Vasileviq, Momçillo Dugaliq.
Dragosllav Markoviq, që ishte kryetar i Kuvendit dhe kryetar i Komisionit
Kushtetues në kohën e miratimit të amandamenteve, edhepse ishte kundër tyre, me
disiplinë partiake u detyrua të jepte miratimin në Kuvend.
Kushtetuta e RSFJ, me
përfshirjen e amandamenteve të viteve
1968 dhe 1971, u miratua më 19 shkurt 1974. Të pakënaqur me avancimin e pozitës
kushtetuese të krahinave autonome, qysh në dhjetor të atij viti, në Komitetin
Qendror të LK të Serbisë u debatua për pozitën kushtetuese të Serbisë, kurse më
16 janar1975, Kryesia e RS të Serbisë
pas një debati dhe vlerësimi për
mosfunksionimin e Serbisë si tërësi dhe si shtet i popullit serb, caktoi një
grup punues të ekspertëve, për të hartuar një matreial (analizë me konkluzione
e sugjerime) mbi statusin dhe problemet
e funksionimit të Serbisë. Në atë grup punues u caktuan ekspertë të së drejtës
kushtetuese: Najdan Pashiq, Radosllav Ratkoviq-Era, Velko Markoviq, Miodrag
Zeçeviq, Nikolla Staniq, etj. Nuk është e vërtetë ajo kanë pohuar dhe shkruar
disa autorë shqiptarë, madje edhe në Wikipedia
shkruan, se “librin e kaltër” e ka përgatitur Akademia e
Shkencave të Serbisë. Akademia e
Shkencave, tek dhjetë vjet më vonë e hartoi Memorandumin famëkeq (1986), që u
bë udhërrëfyes për politikën nacionaliste e hegjemoniste serbe, deri në
shkatërrimin e përgjakshëm të Jugosllavisë.
Iniciator kryesor për
hartimin e “librit të kaltër”, mbi
problemet e funksionimit të Republikës si tërësi unike, ishte Dragosllav
Markoviq, kryetar i Kryesisë së Serbisë. Ai u kishte rekomanduar edhe krahinave të hartonin analizat e tyre,
por ato ishin kundër kësaj iniciative dhe nuk e përfillën sugjerimin e Kryesisë
së Serbisë.
Grupi punues punoi
intensivisiht, hartoi një material voluminoz, të titulluar:”Republika
Socialiste e Serbisë dhe krahinat autonome në pëbërjën e saj (pozita
kushtetuese dhe praktika)”. Materiali i grupit punues u bë në formë të
librit, dhe pasi që libri kishte kopërtina të kaltra dhe titull të gjatë,
shkurtimisht e quanin “Libri i kaltër”.
“Libri i kaltër” ishte me karakter intern, si material bazë, platformë, për të
hapë diskutimet politike e kushtetuese mbi problemet e mosfunksionimit të
Republikës së Serbisë, duke pasur parasysh ekzistimin e dy krahinave në kuadër
të saj. Pasi nga fundi i dhjetorit 1976,
u shqyrtua në mbledhjen e Kryesisë së Serbisë,
iu dërguar strukturave të caktuara udhëheqëse të Republikës dhe të
Federatës, pesë republikave tjera dhe atyre të krahinave autonome.
Në Kuvendin e Serbisë, të
mbajtur më 8 janar 1977, ekspozenë lidhur me problemet e trajtuara në “LIbrin e
kaltër” e paraqiti Dragosllav Markoviqi, kryetari i Kryesisë së Serbisë. Pas
shqyrtimit të “Librit të kaltër” në Kuvendin e Serbisë, Dragosllav Markoviq dhe
Tihomir Vllashkaliq kishin biseduar me Eduard Kardelin, ideatorin dhe
promoterin e Kushtetutës së Jugosllavisë të vitit 1974, dhe thonë se kishin
marrë pëlqimin e Kardelit për disa sugjerime nga “Libri i kaltër”, gjoja se
Kardeli iu paska thënë: “Nuk mund të lejojmë që krahinat autonome përmes derës
së ngushtë të shndërrohën në republika”!
Duke parë rrezikun që
kanosej për këthimin prapra të statusit të Kosovës, udhëheqja e atëhershme,
Fadil Hoxha, Xhavit Nimani, Mahmut Bakalli etj, pasi e njoftojnë Titon për
këtë, ai e dërgon Eduard Kardelin për të biseduar me udhëheqjen e Kosovës.
Kardeli kishte shtruar si kusht ardhjen e tij, që takimi dhe biseda të
zhvillohet pa praninë e mediave, pa procesverbal as inçizim. Takimi është
mbajtur në Brezovicë dhe nuk është publikuar asnjë përfundim nga takimi.
Sidoqoftë, nga njoftimet e mëvonshme të pjesëmarrësve të atij takimi, udhëheqja
kosovare i ka kundërshtuar ashpër argumentet dhe sugjerimet e “Librit të
kaltër” për revidimin e Kushtetutës dhe kthimin prapa të pozitës së Kosovës,
duke theksuar udhëheqja dhe populli i Kosovës nuk tërhiqen prapa për asnjë
“milimeter”nga të drejtat e fituara e të garantuara me Kushtetutën e vitit
1974.
Në “Libri i kaltër”, autorët
përpiqen të argumentojnë se krahinave autonome u janë dhënë autorizime
shtetërore, të cilat nuk përkojnë me karakterin e autonomisë dhe se krahinat
gjithnjë e më tepër po komunikojnë drejtpërdrejt me organet e Federtës dhe po
distancohen e veprojnë kundër interesave të Serbisë. Në kapituj të veçantë janë
analizuar dispozitat e kushtetutës së RSFJ-së dhe asaj të Serbisë, të cilat
shpeshherë, sipas autorëve të “Librit të kaltër”, interpretohen gabimisht dhe
në praktikë zbatohen në dëm të Serbisë. Marrin shembuj nga funksionimi i
organeve të Federatës dhe të Republikës, në të cilat delegcionet dhe përfaqësuesit
e krahinave paraqitën të pavarura sikur të mos ishin në përbërje të Serbisë.
Vështirësitë e Republikës së Serbisë për të miratuar ligje unike për tërë
Republikën, pasi që krahinat nuk e japin pëlqimin dhe e bojktojnë zbatimin e tyre: në lëmin e mbrojtjes
popullore, punëve të brendshme e sigurisë, të shtetësisë, të marrëdhënieve ndërkombëtare, të sistemit ekonomik, të arsimit e kulturës,
të drejtësisë penale, të veprimtarisë informative, të politikës së kuadrove, të
sportit, të pjesëmarrjes në organet e
Federatës, e kështu me radhë. Sipas konkluzioneve të autorëve të “Librit të kaltër”, të miratuara në Kryesinë dhe në Kuvendin e
Serbisë, në të gjitha fushat e përmendura, krahinat autonome veprojnë të
pavarura dhe për këtë po e kanë përkrahjën e organeve të Federatës, ashtu që në
Republikën e Serbisë janë krijuar tri sisteme të pakoordinuara, të paharmonizuara dhe të distancuara midis tyre dhe se për këtë
shkak duhet të fillojnë bisedime politike dhe kushtetuese-juridike për revidimin e zgjidhjeve të dhëna në
Kushtetutën e vitit 1974. “Duke marrë parsysh tendencën e shfaqur të
dezintegrimit të Serbisë si tërësi dhe diferenimin gjithnjë më të madh të tri
rajoneve (lexo: dy krahinave dhe “Serbisë së ngushtë”), me një lidhje reciproke
të dobët apo vetëm formale, shtohet pyetja: a mund t’i realizojë populli serb
të drejtat e veta në mënyrë të barabartë me popujt e tjerë të Jugosllavisë, ta
realizojë të drejtën ev et historike që ta ketë shtetin kombëtar në kuadër të federates jugosllavie, e cila mbështet
në parimin e vetëvendosjes”, shtohej në “Librin e kaltër”.
Vlerësimet, konstatimet,
argumentet dhe konkluzat e shtruara në “Librin e kaltër” i kundërshtuan
përfaqësuesit e krahinave autonome, dhe bisedimet për to nuk i pranuan as
udhëheqja e republikës së Kroacisë e Sllovenisë. Baza ideo-politike e
materialit të shtruar në “Librin e kaltër” ishte hegjemonizmi, etatizmi,
unitarizmi dhe nacionalizmi serbomadh, me aspirata për të dominuar jo vetëm mbi
krahinat autonome, por edhe mbi republikat e tjera. Si e tillë, “Libri i
kaltër” u refuzua dhe nuk u pranua të bisedohet për te si një platformë
bisedimesh për funksionimin e Serbisë. Në një mbledhje të përbashkët të KQ të
LKJ dhe KQ të LKS, e pastaj në mbledhjen e KQ të LK të Serbisë (më 11 e 12
korrik 1977), “Librin e kaltër” e kishin gjykuar si përmbajtje nacionaliste,
etatiste, përfaqësuesit e krahinave autonome, por edhe disa kuadro të larta të
Serbisë, si Millosh Miniqi, Mirko Popoviq, Zhivan Vasileviq, Momçillo Dugaliq,
të cilët edhe kishin kërkuar përgjegjësi politike, veçmas kundër Drgosllav
Markoviqit, Dushan Çkrebiqit, Gjorgj Lllaziqit dhe Ivan Stambolliqit. Për çudi,
kundër “Librit të kaltër” krahas përfaqësuesve tjerë nga Kosova, kishin qenë
edhe Dushan Ristiqi dhe Kolë Shiroka!
Problemi i kërkesave të
Serbisë për revidimin e Kushtetutës së RSFJ (1974), ishte temë e bisedimeve të
zhvilluara te kyretari Tito, në Brione
(më 27 korrik 1977), në të cilën kanë marrë pjesë krerët e LK të Serbisë dhe të
krahinave autonome: Tihomir Vllashkaliq, Mahmut Bakalli dhe Dushan Alimpiq, ku
është marrë vendimi që për “Librin e kaltër” të mos hapen kurrëfar bisedimesh
dhe libri të mos përhapet. Pyetjes së Vllashkaliqit lidhur me problemin e
mosfunksionimit unik të Serbisë as në lëmin e mbrojtjës popullore, si një problem
delikat, Tito i ishte përgjigjur: “Në këtë fushë krahinat duhet të kenë të
njëjta të drejta sikur republikat. Për këtë nuk ka përse të bëhet fjalë.
Komanda supreme (në krye të së cilës ishte vet Tito) është ajo që koordinon
punën në tërë territorin e vendit”.
Në një mbledhje të zgjëruar
të KQ LKS, mbajtur më 10 e 11 shtator 1977, pas një polemike të bujshme,
përsëri u vlerësuan si të papranueshme
dhe u refuzuan qëndrimet e shtruara në “Librin e kaltër”.
Përkundër refuzimit të
“Librit të kaltër”, aktiviteti në organet partiake dhe shtetërore të Serbisë, për të dominuar mbi krahinat
autonome nuk ka pushuar asnjëherë, dhe ai aktivitet u intensifikua e mori
format më të vrazhda pas vdekjes së Titos (1980), pas demonstratave studentore
në Kosovë (1981), pas Memorandumit të AShAS (1986), pas ardhjes së
S.Millosheviqit në krye të LK, inicimit dhe miratimit (1988) të
amandamenteve në Kushtetutën e RSFJ të
vitit 1974, dhe atyre në Kushtetutën e
RS të Serbisë (1989), e pastaj luftërave të përgjakshme në shpërbërjen e
Jugosllavisë, deri te lufta e fundit në Kosovë dhe intervenimit të NATO-s.
Kështu, “Libri i kaltër”,
mund të vlerësohet vetëm si një nga
dokumentet e shumta zyrtare të pushteteteve të Serbisë, për hegjemonizëm,
unitarizëm e dominim mbi popujt e tjerë, të projektuara qysh prej
“Naçertianies” (1844) e deri te programet e dekadës së fundit të shekullit të
kaluar. Aspiratat e Serbisë për realizimin e tyre nuk kanë pushuar asnjëherë.
Janë ndërruar vetëm akteret dhe metodat për arritjen e atyre synimeve, duke ua
përshttur kushteve e rrethnave të reja dhe konstelacionit të marrëdhënieve
ndërkombëtare.