Faleminderit
Lida Miraj: At Shtjef?n Gjeçovi, themelues i arkeologjis? shqiptare
E shtune, 20.02.2021, 05:19 PM
AT’ SHTJEFËN GJEÇOVI, THEMELUESI I ARKEOLOGJISË SHQIPTARE
Nga
Lida Fabian Miraj
Fretnit
Françeskan? kan? qen? dhe jan? dhe sot e gjith? dit?n shumë t? respektuar p?r
q?ndrimet e tyre t? drejta jo vet?m p?r “Fe e p?r Atdhe”, por edhe p?r
erudicion n? t? gjitha fushat e kultur?s.
Kontributi q? ata kan? dh?n? n? kultur?n shqiptare ?sht? i pamohuesh?m,
pavar?sisht nga persekutimet e vazhdueshme q? kan? p?suar gjat? shekullit të
kaluar, duke filluar me vrasjen e At Shtjef?n Gjeçovit n? af?rsi te Prizrenit
n? vitin 1930, apo m? pas me vrasjet, zhdukjet, torturat dhe persekutimet e
Fret?nve Françeskan? gjat? viteve t? egra t? Komunizmit n? Shqip?ri.
Duke
u kthyer n? subjektin e k?tij shkrimi, i cili lidhet me At’ Shtjef?n Gjeçovin,
këtë themelues të arkeologjis? shqiptare dhe me Koleksionin arkeologjik, t?
cilin ai e pat mbledhur me shumë kujdes e përkushtim dhe q? ruhej n? nj? nga
ambientet e Kuvendit t? Françeskan?ve n? Gjuhadol t? Shkodr?s; ?sht? e
dhimbshme t? mendohet q? ky koleksion nuk ekziston m?, dhe kjo gj? datohet q?
n? vitet e para t? regjimit komunist.
At’
Shtjef?n Gjeçovi jo vet?m kishte koleksionuar me dashuri e pasion te veçant?,
por edhe kishte botuar nj? pjes? t? materialit arkeologjik n? revist?n “Zani i
Shna Ndout” n? maj-gusht t? vitit 1920.
N? k?t? botim ai prezantonte r?nd?sin? q? kishte arkeologjia n?
historin? e err?t t? Shqip?ris? dhe p?rshkruante g?rmimet q? ai vet? kishte
mund?suar. Koleksioni arkeologjik i At’
Shtjefnit ose i Fret?nve Françeskan?
ishte mjaft i r?nd?sish?m jo vet?m p?r cil?sine e materialeve q?
ruheshin, por edhe p?r faktin se ato kostituonin shembuj unik gjetjesh nga
nekropoli i Komanit, nga Laçi Sebastes, nga Shala e Dukagjinit, Kopliku,
Postrriba, Mirdita, etj., apo edhe nga gjetje t? tjera rast?sore.
N?
vitin 1998, pas kthimit tim nga nj? vit akademik p?r Studime Bizantine Post
Doktoratë, n? Dumbarton Oaks, Washington D.C., Institut i Universitetit
Harvard, une u mora me nj? pun? k?rkimore rreth veprimtaris? s? Misionit
Arkeologjik Italian n? Shqip?ri n? vitet 1924-1943.
N?
Arkivin Q?ndror t? Shtetit ne Tiranë ndërmjet shum? dokumentave gj?ndet nje
let?r, n? t? cilin thuhet se m? 13 Korrik 1927, zoti Ugo Sola, Minist?r pran?
Ambasad?s Italiane n? Tiran?, disa kopje t? librit t? par? , “Albania Antica”,
t? arkeologut Luigi M. Ugolini, ja dhuronte me dedikime personaliteteve
shqiptare p?rfshir? Rektorin e Jesuit?ve dhe At Gjergj Fisht?n n? Shkod?r, At
Shtjef?n Gjeçovin, i cili n? at? koh? ishte n? Kosov?, e t? tjer?. Nj? nga kopjet e k?tij libri i ishte d?rguar
edhe At’ Klement Miraj, famullitarit t? Rubikut, q? ishte njekohesisht edhe
kurator i koleksionit arkeologjik t? Gjeçovit.
N? Arkiv ruhet letra me konsideratat e mendimet personale q? At’ Klement
Miraj i drejtonte z. Ugo Sola, pasi kishte lexuar me kujdes librin “Albania
Antica I” t? Ugolinit.
N?
librin e Ugolinit nj? vend mjaft t? r?nd?sish?m zinte edhe p?rshkrimi i
Seksionit Arkeologjik pran? Muzeut Historiko-Gjeologjik t? Jezuit?ve n?
Shkod?r, i Koleksionit Arkeologjik t? familjes Vlora ekspozuar n? pallatin e
tyre n? Vlor?, si edhe pershkrimi i Koleksionit Arkeologjik te mbledhur me kujdes
nga At’ Shtjef?n Gjeçovi dhe qe ruhej ne Kuvendin e Franceskaneve ne Gjuhadol.
Ugolini
p?rshkruan (fq. 18): Questo sincero discepolo di San Francesco è una di quelle
persone che, seguendo una nobile tendenza insita naturalmente nel proprio
animo, nei pochi momenti di libertà si dedica con fervoroso ed illuminato
trasporto verso tutto quanto costituisce argomento o sussidio per lo studio
della storia del suo paese. E poichè gli
avanzi archeologici più lo attraggono, egli non solo li raccoglie e custodisce
con amorosa cura, ma cerca anche d’interrogarli intelligentemente.
Luigi
M. Ugolini, n? botimin e tij, falenderon At’ Shtjefnin, q? me bujari ja kishte
ofruar t? gjitha objektet e koleksionit p?r studim, gjat? vizitave t? tij n?
Shqip?ri n? pranver? e vjesht? t? vitit 1924, dhe i p?rshkruan ato me detaje
duke n?nvizuar se ndon?se koleksioni nuk ishte i shumt? n? num?r, ishte shum? i
r?nd?sish?m si p?r cil?sin? e objekteve q? ruheshin, ashtu edhe p?r faktin se
n? shum? raste ishin shembuj unik t? llojeve q? ai vet? kishte par? dhe
n?nvizon se t? gjitha objektet vinin nga zonat q? ai i quan zemra e
Shqip?ris?. N? menyr? t? p?rmbledhur,
sipas pershkrimit te detajuar te Ugolinit, koleksioni kishte objekte prehistorike
si çekiç? guri, s?pata hekuri dyteh?she, s?pata te ashtuquajtura
shqiptaro-dalmate; vazo t? vogla qelqi e vazo qeramike t? periudh?s
helenistike, fibula bronzi t? periudh?s romake; perla me past? xhami, vath?,
unaza, si edhe monedha t? periudhave t? ndryshme. Interesante ishin edhe disa objekte t?
antikitetit t? von? nga nekropoli i Komanit, t? cilat kishin shenj?n e kryqit,
gj? q? lidhej me prezenc?n e herëshme
Krisht?rimit n? k?to treva. Sipas
Ugolinit banor?t e zon?s s? Komanit krijonin objekte speciale me simbolin m?
karakteristik t? besimit t? tyre, dhe lejonin formula t? veçanta si p?r t?
treguar q? nuk d?sh?ronin t? ishin t? trajtuar si pagan?. N? fakt nuk dihet me sakt?si se kur
Krisht?rimi u p?rqafua nga banor?t e k?tyre zonave t? thella, por të dhënat nga
burimet historike thonë shumë qart? se Durr?si e Salona ishin dy portat
kryesore t? p?rhapjes s? Krishterimit n? Ballkan. Për pasojë dekorimi me simbolet e Krishtera
n? Antikitetin e von? tregon se kishte koh? q? popullsia e këtyre trevave
kishte p?rqafuar Krishtërimin.
Nd?r
fragmentet arkeologjike t? koleksionit t? At Shtjefnit veçohej nj? unaze e
madhe ari me nj? gur sip?r, e cila ishte e dekoruar dhe ruhej mjaft mir?. Unaza ishte gjetur n? nj? Tum? n? Kod?r
Bogez, pran? Laçit te Sebastes. Kishte
diamet?r t? br?nd?sh?m 17 mm, lart?si 32 mm dhe datohej n? shek VII. Nd?rsa guri ornamental, sipas p?rshkrimit t?
Ugolinit, dukej q? ishte m? i hersh?m dhe datohej i periudh?s romake.
Ugolini
n? botimin e tij t? par? p?rshkruan edhe Ekspozit?n Missionare t? Vatikanit n?
vitin 1925 ku Shqip?ria paraqitej mjaft mir? me materiale etnografike dhe
arkeologjike, por nuk jan? t? p?rshkruara materialet etnografike nga koleksioni
i At Shtjefnit, gjithashtu pjes? e ekspozit?s.
Koleksioni
arkeologjik i At’ Shtjef?n Gjeçovit fatkeqësisht nuk gj?ndet m? dhe, as nuk
dihet se ku ka p?rfunduar. Nuk gjendet
as koleksioni i tij etnografik. Nuk
gjendet m? as koleksioni i Jezuit?ve n? Shkod?r, dhe as Koleksioni Arkeologjik
i familjes Vlora.
Q?
n? krye t? librit te tij ‘Rrno vetem per me tregue’, At’ Zefi (fq. 24) shkruan: ‘N? fillim t?
dhjetorit 1944, ia behi n? Kuvendin Françeskan t? Gjuhadolit nji grup i
rand?sishem prej 7-8 vetash, i shoqnuem prej Kol? Jakovës; thuhej se ky grup
kryesohej prej Nako Spirut. Prun? me
vedi shum? urdhnesa, si mbylljen e revist?s kulturore HYLLI I DRITËS, si edhe
t? gjitha revistave t? tjera fetare Zani
i Shna Ndout, Zgjimi i djelnmise, Bijat e Zoj?s, etj. Urdhnonin mbylljen e shtypshkronjes si edhe
t? gjitha shoqatave fetare. ”Vizituen”
edhe Bibliotek?n e Muzeun e At Shtjef?n Gjeçovit. Kola k?rkoi unaz?n e Gjeçovit. K?shtu thirrej nj? unaz? antike, me gjas? e
shek. I, arit, punim i dyfisht? me mjeshtri t? madhe, q? kishte nji gur t?
nalt? joproporcional me unaz?n…..
Nd?rkaq Kola e muer dhe l?shoi nj? leter-v?rtetim.’
At’
Zefi në një paragraf m? posht? (fq. 24) tregon se: ‘Gjat? muejve janar-shkurt
1945 masat e terrorit erdh?n tue u randue…..
Nji m?ngjes u gjet i rrethuem prej partizan?ve edhe Kuvendi Françeskan i
Gjuhadolit. Ishte kontrolli i par?. Na mblodh?n t? gjith?ve nd?r dhomat e pritjes
dhe, nd?rsa bahej kontrolli vetjak, partizan?t e tjere v?rshuen me turr n?p?r
koridoret e dhomat e Kuvendit. Mbas 4-5
or?sh, kur kontrolli mbaroi dhe na lan? te lire me u kthye, pam? se gjithshka
ishte permbys?. Ishin marr? t? gjitha
makinat e shkrimit, çiklostilat, radiot, dylbit?, aparatet fotografike. N? Muzeun e At Shtjef?n Gjeçovit kishin marr?
t? gjitha arm?t antike t? punueme me argjend, si edhe arm?n t? cil?n ai e
kishte gdhend? e zbukurue me dor?n e vet.
Natyrisht q? nuk i gjet?m mâ as shum? orendi t? bukura e t?
vogla….. K?to lloj ”kontrollesh” u ban?
system veprimi p?r t? gjith? qytetin e Shkodr?s dhe t? gjitha pasoheshin me
arrestime t? shumta. Kuvendit ton? iu
p?rs?rit?n shpeshher?’. At Zefi (fq. 75)
shton se ‘…ne 14 Nandor 1946 Kuvendi Françeskan i Gjuhadolit u gjet i rrethuem
q? n? or?t e para…. Para or?s 8 erdh
oficeri Dul Rrjodhi me nj? skuad?r ushtarak?sh…. Duli i kishte marr? n? dor?zim t? gjitha
çilsat e Kuvendit, jo vet?m t? hymjes e daljes, por edhe t? gjitha zyrave,
ashtu t? Arkivit, t? Muzeumit, t? Bibliotek?s, te Od?s-Muzeum t? Fisht?s, t?
ambienteve t? tjera t? kultur?s e çlodhjes, ashtu edhe çilsat e odave t?
Fret?nve q? ishin n? burg.’
Dhe
bashk? me objekte, libra, apo dokumenta t? tjera me shum? vler?, pron? e
Provinc?s Françeskane, u zhduk edhe koleksioni me objekte arkeologjike i
mbledhur me shum? kujdes nga At Shtjefni, i ruajtur po me aq kujdes nga t?
gjithe Fretnit Françeskan?e dhe i vler?suar nga studiuesit e koh?s.
Let?r-v?rtetimi
i l?shuar pas marrjes s? ndonje objekti apo marrjet pa let?r-v?rtetim nuk
d?shmuan asnj?her? se ku p?rfunduan objektet arkeologjike e etnografike t?
mbledhura e t? ruajtura me shum? kujdes e dashuri, dhe t? ekspozuara n? nj? nga
ambientet e Kuvendit t? Françeskan?ve n? Gjuhadol.
At’
Zefi shpesh diskutonte rreth arkeologjis? dhe mua, pas nj? experience
relativisht t? gjat? pune n? k?t? fush?, gjithmon? m? çudiste fakti se ai jo
vet?m q? kishte lexuar shum? p?r arkeologjin?, por dinte t? diskutonte me detajet
e nj? profesionisti.
N?
këtë shkrim doja të kujtoja At’ Shtjefen Gjeçovin, si themelues të Arkeologjisë
Shqiptare. Në bibliotekën e Institutit
të Arkeologjisë ka qenë e vazhdon të jetë portreti i këtij Frati të
mrekullueshëm, pikturuar me mjeshtëri nga Hasan Nallbani. Krahas kujtimit të
At’ Shtjefen Gjeçovit nuk mund të mos përmendet dhe kujtimi i t? gjith?
Fret?nve Françeskan?, te cilët ma bukur se kushdo i ka quajtur At’ Zef Pllumi:
‘Atyne q? vdiq?n njerz, atyne q? q?ndruen njerz gjat? asaj periudhe t? v?shtir?…’.