Mendime » Xharra
Fahri Xharra: Hebrenjtë dhe shqiptarët. Sa dallojmë ndër veti?
E merkure, 10.02.2021, 10:22 PM
Hebrenjtë dhe shqiptarët. Sa dallojmë ndër veti ?
Shkruan
Fahri Xharra
Shpesh
e kam shkruar që të mendojmë si hebre, miqt e mi , te shkrimeve të mia nuk
pajtoheshin. Arsyen e di unë, por e dini edhe ju.
Sa
harrojmë ne dhe sa harrojnë hebrenjtë ? Ndryshimi është shumë i madh; aq i madh
sa që ne nuk kemi shënime të plota se kush ka vdekur nga ne, ne luftën e
99-tës, së për LDB dhe ate për luftërat
ballkanike dhe LPB as mos të flasim.
Kjo
nuk ndodhë me hebrenjt. Jo, jo . kurrë.
Janë shumë të kujtes shëm që brezat që
vijnë tës dinë asgjë, ose shumë pak.Në rastin tonë, pas 100 vjete nuk dimë se
kush ishte ai që e nisi ose ai që mbeti në katrahurën ekohës.
Një
krenari të madh e kemi që i kemi strehuar hebrenjt gjatë luftës së dytë
botërora , ndoshta edhe të vetmit që mund të krenohemi me humanizmin tonë. Por,
çka më shumë ? Të flasim për Kosturin , një qytete shqiptar në Greqi, në kufi
me të afërt me Shqiperinë.
Nga
historia e dimë që nga ikja e madhe e hebrejve nga tokat e tyre para dy mijë
vjetësh, ata zurën vend edhe në tokat tona. Edhe atëherë ishim mik pritës dhe
dashamirë , edhe pse mbi ne ishte Perandoria Romake.
Sidoqoftë,
gjatë Lufteës së Dytë Botërore gati të gjithë hebrejt u zhduken nga Kastoria,
pra atë kohë numroheshin rreth 900 vete dhe pas Luftës mbetën vetëm 35.
Që
kjo mos të harrohe është gjiruar filmi dokumenetar “Trezoros: The Lost Jews of Kastoria,”
kronikat dhe historia e komunitetit Sefardik, të zhdukura së bashku me
njerëzit.
Kur
erdhën gjermanët pas kapitullimit të italisë, ata i mblodhën 763 hepre të
Kostorit dhe u dërguan për zhukje në Auschwitz- Birkenau.
“Ne
duam që ta edukojmë popullin” thotë njërei nag realizuesit të filmit… Na duhet
që të të inkurajmë njerëzit tanë që të grumbullonjnë të dhënat historike që ato
mos të harrohen kurrë”Fare pranë kufirit shqiptar ndodhet një qytet magjepsës,
tradicional qytet plot histori me trashëgimni dhe me civilizim. Kastorja
(Kosturi siç njihet nga shqiptarët) ndodhet afër kufirit greko-shqiptar, në
jug-lindje të Shqipërisë. Ky qytet shtrihet buzë liqenit me të njëjti emër, i
cili duket që deperton thellë me vilat e bukura të qytetit deri lart në kodër
duke e përkundur qytetin mbi valët e liqenit si mbi një djep. Sapo merr kthesën
tek kodra hyrëse e qytetit ditën duket sikur një ortek i bardhë dëbore që ka
rënë buzë liqenit ndërsa natën ngjan me një kaci prushi të derdhur. Fle natën
në këtë qytet dhe të duket sikur e ke poshtë jastëkut liqenin si një ninull të
bukur hipnotizuese. Klima e zonës është me dimër të ashpër dhe verë të freskët
me vila rreth o rrotull liqenit dhe lule erëmira ka bërë që për këto cilësi ta
quajnë si Montekarlon e Ballkanit. Sipas të dhënave qyteti është themeluar nga
Perandori Justiniani në mes të shek.VI, me emrin Justinianopoli. Në shek. VIII
quhet me emrin Kostur, fjalë sllave. Ndërsa disa shekuj më vonë diku në shek,
XI historianët bizantinë e shënojnë qytetin dhe liqenin me emrin Kastorias. Për
emrin Kastorias ka shumë teori rreth prejardhjes së fjalës. Disa studiues thonë
që kjo fjalë lidhet me fjalën latine Castra (kështjellë) që në greqisht pëson
përshtatje në Kastro. Një teori tjetër që duket edhe për e kapshme është se
fjala Kastorias rrjedh nga fjala greke Kastor duke patur parasysh që ndër
shekujt në këtë qytet gjenden punishte të përpunimit të leshit, kastorëve,
gunave të ndryshme që shiten nëpër vendet e ndryshme të botës.duke qënë më të
preferuarat si nga ana cilësore po ashtu dhe për elegancën e tyre.
Kastoria (Kosturi) dhe
shqiptarët
Kosturi
dhe fshatrat e tjera përreth tij për shumë vite kanë qenë sunduar nga
shqiptarët, në fillim nga Despot Andrea II Muzakët. Pas vdekjes së tij e
trashëgoi këtë qytet djali, Stojë Muzaka (në kishën e Shën Athanas Muzakë të
ndërtuar në shek. XIV në Kostur janë shënuar emrat e vëllezërve Teodor dhe
Stojë Muzaka). Muzakajt e morën Kosturin pasi mundën Marko Kralin. Pas
Muzakajve Kosturi ka qenë në zotërimet e Ballshajve të cilët nëpërmjet lidhjeve
të martesave futën nën sundimin e tyre vise nga Lezha, Mati, Kosovën, Dibrën,
Ohrin, Kosturin etj. Në vitin 1385 qyteti ra në duart e osmanëve të cilët e
zotëronin deri në fundit të vitit 1912, kur grekët e çliruan atë. Prefektura e
Kosturit në fillim të shek.XIX udhëhiqej nga bejlerët shqiptarë myslimanë të
cilët gëzonin mbështetjen e fortë të Ali Pash Tepelenës. Në vitin 1870, Korça u
bë Prefekturë e cila kishte nën juridiksionin e saj edhe nënprefekturat e
Kosturit, Bilishtit e Kolonjës. Pas luftërave të ndryshme botërore dhe
ballkanike grekët përfituan më shumë, ata kryen masakra kundër minoriteteve më
të vogla të cilat ishin të pambrojtura duke djegur çdo gjë . Kosturi,140 familje hebrenj, të
cilët jetonin të bashkuar në një lagje ku kishin një shkollë, një bibliotekë
dhe një banjë për femrat.
Ndërtesa e shkollës hebreje u prish më 1960 për të zhdukur tashmë çdo gjurmë të kulturës së saj, ashtu siç u zhdukën vite më parë edhe ndërtesat fetare e shkollore turke, shqiptare dhe bullgare.
Kosturi ka pasur rreth shtatë xhami, ndër to përmendim xhamia Kursum, xhamia Tambaxhane, xhamia Hasan, xhamia Kulla, xhamia Mehmetit si dhe Teqe me emrat Ali Baba, Ajdin Baba dhe Qazim Baba. Ka patur një shkollë urbane dhe një Medrese.
Fahri Xharra, Gjakovë
10.02.21
BIBLIOGRAPHY:
M. Molho, Histoire des
Israélites de Castoria (1938). ADD. BIBLIOGRAPHY: B. Rivlin,
"Kastoria," in: Pinkas Kehillot Yavan (1999), 372–81.
Bardhyl Berberi/ Gjurmët
e shqiptarëve në Kostur