Editorial » Ukaj
Ndue Ukaj: Në kujtim të Faik Konicës
E diele, 15.03.2020, 11:07 AM
Në kujtim të Faik Konicës
Nga
Ndue Ukaj
Në
një ditë si kjo - në vitin 1875 - lindi shkrimtari, diplomati dhe publicisti,
Faik Konica.
Ai
ishte i kulturuar, erudit dhe i rreptë si pakkush.
Konica
lindi një ditë pas ditës së verës, së cilës ia kushtoi një tekst të shkurtë,
por shumë domethënës. Në fakt, ai tërë jetën e tij punoi dhe luftoi për të parë
dhe përjetuar 'verën kombëtare', për t’i ndierë rrezet e diellit dhe lulëzimin
e kombit shqiptar, pasi dimrit të gjatë dhe të acartë. Ai punoi që populli i
tij të ngrohej në rrezet e lirisë dhe të përparimit, por vdiq i pezmatuar.
Sepse, rrezet e lirisë, drejtësisë dhe përparimit, për çka fliste dhe luftonte
ai, nuk e ngrohnin sa suhej popullin e tij. E ai, gjatë gjithë jetës, përmes
punës diturore dhe intelektuale, u përpoq t’i kuptonte dhe t’i shpjegonte
arsyet e kësaj mjegulle që pengonte përparimit kombëtar.
Në
historinë e kulturës e kulturës shqiptare, Faik Konica është nga ato
personalitete që ka treguar dashuri përvëluese për kombin dhe përparimin e tij,
që ka vuajtë pafund për shkak të prapambeturisë së kombit të tij dhe ka guxuar
të stigmatizojë pa kompromis plagët që dhembnin fort. I ditur dhe i formuar me
koncepte perëndimore, ai vuante pse e shihte popullin e lashtë të prapambetur,
të çorientuar dhe të mbytur në mosmarrëveshje të brendshme. Prandaj, te
"Shqipëria si mu duk", më 1929, i pezmatuar ai shkruante: "Ashtu
kuptova se në të vërtet kisha arritur në Shqipëri, një vend i bekuar me një
mijë bukurira, po i shkelur nga një turmë, e cila ushqen një urrejtje kundër
bukurisë”. Ky gjykim i Konicës, i ashpër, por real, edhe pas kaq dekadash,
shporon si heshtë në zemrën e gjitha atyre që e duan kombin shqiptar të
emancipuar dhe të përparuar, si gjithë popujt tjerë të Europës.
Vepra
e tij e pasur në fushën e letërsisë, publicistikës dhe gazetarisë mbetet një
testament i përhershëm për shqiptarët e çdo kohe, sidomos për ata që nuk i duan
zinxhirët e robërisë. Është një vepër e begatshme, diturore dhe domethënëse,
për ata që aspirojnë të jetojnë me dinjitet në mesin e popujve të emancipuar.
Sidomos për ata që nuk e duan poshtërimin dhe nënshtrimin. Është një vepër që
shqiptarin e ndihmon ta mposhtë plogështinë, të heqë pluhurin e robërisë dhe të
ecë me dinjitet ka përparimi dhe liria e njëmend.
“Të
lirë nga krahët, por truri i tyre është i lidhur me zinxhirë” - shkruante ai
dhe kërkonte që shqiptarët e çorientuar dhe me pranga zinxhirësh në tru, të
çliroheshin nga ky sindrom poshtërues. Por, që të ndodhte kjo, shqiptarët duhej
të kulturoheshin dhe të emancipoheshin. Dhe në këtë betejë, fjala dhe mendimi i
kulturuar dhe dituror, kishte kuptim. Për këtë arsye, ai shkroi thirrjen e tij,
“Lutja e shkrimtarit” që tingëllon aktuale edhe sot:
”Ati
ynë që je në qiell, jepna fuqinë ta mbajmë gojën të mbyllur kur s’kemi për të
thënë gjë! Falna durimin të thellojmë një punë përpara se të shkruajmë mbi të!
Frymëzona me një ndjenjë të mbrehtë të drejtësisë që të flasim jo vetëm në
paanësi po edhe të sillemi ashtu! Shpëtona nga grackat e gramatikës, nga
shtrembërimet e gjuhës dhe nga lajthitjet e shtypit. Ashtu Qoftë”. Kjo lutje,
që ka bazë te teksti biblik, si ligjërim dhe semantikë, përkatësisht te lutja
që Jezusi ua mësoi dishepujve të tij, është dëshmi e kulturalitetit të veprës
së tij dhe përkatësisë së saj oksidentale.
Konica,
ndër tjera, na dha leksione të nevojshme për të kuptuar, gjykuar dhe shpjeguar
historiografinë shqiptare, sidomos atë që merret për raportet ndërmjet
shqiptarëve dhe Perandorisë Osmane. Duke e analizuar këto raporte, shprehimisht
shkruante: “Para se gjithash, prapambeturia kulturore është pasojë e pushtimi
turk. Ky pushtim zgjati afër pesëqind vjet.”
Konica
ka shkruar një sërë tekstesh të dobishme, që mund të lexohen edhe në kontekstin
e sotëm shqiptar, sepse janë analiza që tingëllojnë sikur të ishin shkruar sot,
në Tiranë dhe në Prishtinë. Kjo tregon ç’mendje e madhe ishte ai, por
njëkohësisht sa të paaftë dhe të pazotë që jemi ne për të kaluar nga ky stadi
primitiv drejt një shoqërie të përparuar dhe të organizuar mirë.
Konica,
ashtu sikurse edhe sivëllezërit e tij shkrimtarë, ishte i ditur dhe i rreptë, i
pa kompromis me veset dhe të këqijat shqiptare, të cilat i stigmatizonte si
pakkush, por edhe krenar për vlerat kombëtare, të cilat i lartësonte me guxim
si pakkush.
Ai
besonte se beteja për të emancipuar një popull, nuk mund të bëhej duke i ikur
të vërtetës, por duke e trajtuar atë dhe duke shkulur me rrënjë të keqen. Po
ashtu, ai besonte se beteja për të emancipuar dhe kulturuar një popull, nuk
mund të bëhej me rrahagjoksë, por nga njerëz të dijes, të hollë nga mendja dhe
të iluminuar, që problemet e shoqërisë dhe të raporteve ndërkombëtare, nuk i
qëmtojnë nga kafetë dhe çajtoret plot tym duhani, por nga dija, librat dhe
kultura.
Konica
na ka vizatuar me vija të trasha dhe të dukshme, të vërteta të dhimbshme, që
nganjëherë tentojmë t’i fshehim, edhe pse e dimë se, dielli nuk mbulohet me
shoshë.
Vepra
e tij, ndonëse e rikthyer në jetën tonë kulturore e publike, nuk duhet cituar
për të sharë njëri-tjetrin, por për të mësuar nga ajo dhe pësimet për të cilat
na flet.
Shqiptarët
e sotëm, të çorientuar dhe të paemancipuar sa duhet, sidomos në fushën e
politikës, me mosmarrëveshje të brendshme të mëdha, duhet rishtas të bëhen
nxënës të veprës së tij, sepse në këtë mënyrë, më lehtë mund të hyhet në portat
e lirisë dhe të përparimit dhe të përjetohet dita e verës kombëtare, në të
cilën mund të ngrohemi nga rrezet e lirisë, përparimit dhe mirëqenies.
15 mars 2019