Speciale » Basha
Sabile Basha & Tefik Basha: Nju Jorku, qyteti që nuk fle kurrë
E diele, 15.12.2024, 06:59 PM
BREDHJE NË KUJTIMET E UDHËTIMEVE: KU, KUR, KAH...
NJU
JORKU- QYTETI QË NUK FLE KURRË
Nga
Prof. Dr. Sabile Keçmezi- Basha &
Prof. Dr. Tefik Basha
Rrugën
nga Bostoni drejt Nju Jorkut vendosëm ta përshkojmë me autobus, sikur të
shijonim një udhëtim të gjatë në një vend ku distancat janë si frymë në
hapësirën e madhe të botës. Këtu, ku qielli dhe toka duket se zgjaten pafund,
300 kilometra na dukeshin si lojë, një shaka e ëmbël e udhëtimit tonë të
largët.
Vizita
në Nju Jork ishte një ëndërr e kahershme, një vegim i ndezur në mendjet tona që
nga kohët kur qyteti i madh jetonte vetëm në faqet e librave dhe ekranet e
kinemasë. Ndjenja e pritjes për të shkelur mbi asfaltin e tij, për të ndjerë
pulsin e tij të pandalur, ishte e ngrohtë, si një zjarr i brendshëm që na
ngrohte shpirtin.
Në
agimin e hershëm, rreth orës pesë, u nisëm. Rruga na përqafoi me qetësinë e
saj; kodrat dhe rrugët e buta shpaloseshin para nesh si një kornizë e bukur e
ditës që sapo po lindte. Lodhja nuk kishte vend në atë autobus; zemrat tona
ishin të mbushura me emocion dhe sytë kërkonin horizonte të reja.
Kur
ora shënoi dhjetë, nga larg u shfaqën siluetat e Nju Jorkut. Qielli i tij ishte
i mbushur me kulla që ngjanin me gishta gjigantë që preknin retë. Ndërtesat, si
rojtarë të kohës, ngrinin koka mbi gjithçka tjetër, ndërsa qyteti dukej i
zhurmshëm edhe nga larg. Ishte një përqafim i parë me një botë që nuk flinte
kurrë, një botë që dukej e zgjuar, e palodhur, e gatshme për të na mirëpritur
në kraharorin e saj.
Sapo
mbërritëm, zemra e Manhattanit na përqafoi si një skenë magjike nga një film që
kurrë nuk përfundon, një rrëfim i përjetshëm i madhështisë dhe gjallërisë.
Përpara syve tanë u shfaqën ndërtesat e larta, si shtylla të padukshme që
mbështesnin qiellin. Secila prej tyre shkëlqente, duke vallëzuar mes dritave
dhe hijeve, një simfoni arkitekturore që ngjante me një poezi të gdhendur në
beton dhe xham.
Rrugët
e Manhattanit, të gjalla dhe të mbushura me jetë, ishin si arterie të hapura të
një qyteti që nuk pushon asnjëherë së rrahuri. Çdo kthesë na ftonte të
ëndërronim, të ndiqnim ritmin e tij të çmendur, një ritëm që dukej sikur
përputhej me rrahjet e zemrës së botës. Në çdo cep, një botë e re shpalosej
para nesh, një përzierje magjepsëse e kaosit dhe harmonisë, ku çdo hap ishte
një premtim për diçka të jashtëzakonshme.
Ishte
një ndjesi që të mbushte me frymë dhe të merrte frymën njëkohësisht. Manhattan,
me gjithë zhurmën e tij të përhershme dhe dritat që nuk shuheshin kurrë, ishte
një labirint ëndrrash, një mrekulli që dukej e pakapshme, por gjithmonë e
gatshme për t'u zbuluar.
Vetë
qyteti i Nju Jorkut ishte një befasi e pakrahasueshme – një oqean njerëzor me
rreth 8.5 milionë banorë, një mozaik që gjallonte në shtetin me të njëjtin
emër. Por më shumë se statistikat dhe madhështia, ishte shpirtërorja që na
mahniti. Ky qytet nuk ishte thjesht i madh në numra; ishte i madh në shpirt, në
diversitet, në ndjesinë e pafundësisë që rrezatonte çdo rrugë dhe shesh.
Ndërsa
sodisnim këtë përzierje të papërsëritshme të kulturave dhe kombeve, kuptuam se
Nju Jorku nuk ishte thjesht një qytet – ishte një botë më vete. Në më shumë
vende dhe qindra qytete që kisha kaluar në udhëtimet e mia, askund tjetër nuk
kisha parë një shumëllojshmëri kaq të thellë dhe të bukur të kombeve. Ishte si
një orkestër ku çdo komb kishte melodinë e vet, por të gjitha bashkë krijonin
një simfoni që vetëm Nju Jorku mund ta bënte të tingëllonte aq përsosmërisht.
Qyteti
na përqafoi me kaosin dhe harmoninë e tij, me kontrastet dhe ngjyrat që të
mbushnin shpirtin me një ndjenjë të re – ndjenjën e të qenit pjesë e diçkaje
shumë më të madhe se vetvetja. Dhe ndërsa mbrëmja binte mbi Manhattanin, duke
mbuluar ndërtesat me një mantel dritash të arta, kuptuam se ky qytet nuk ishte
vetëm një destinacion; ishte një përvojë, një reflektim i diversitetit dhe
fuqisë së njeriut për të ndërtuar një botë pa kufij.
Gjëja
e parë që na erdhi ndër mend për të vizituar në Nju Jork ishte Qendra Memoriale
e 11 Shtatorit 2001, një vend që mbante brenda vetes dhimbjen dhe kujtesën e
një bote të tronditur. Duke iu afruar këtij monumenti të heshtur, më rikthehej
në mendje ajo ditë e largët, por e pashlyeshme, sikur të kishte ndodhur dje.
Atë mëngjes, isha në shtëpi, duke përgatitur mëngjesin, kur papritmas, lajmet
që dëgjoja nga televizori u ndërprenë nga një lajm i rëndë, një goditje e
papritur që tronditi zemrat e njerëzimit.
Spikerja
tha fjalë që nuk mund t’i besoja: "Dy kullat binjake të Nju Jorkut nuk
ekzistojnë më." Për një çast, mendova se ishte një keqkuptim, një lajm i
rrem që nuk mund të ishte i vërtetë. Por më pas, pas një ore të gjatë dhe të
ngarkuar me ankth, e kuptova të vërtetën e hidhur. Kullat, këto simbole të
krenarisë së Nju Jorkut dhe të gjithë Amerikës, ishin zhdukur. Dy aeroplanë, të
kapur nga duar që synonin shkatërrimin, ishin përplasur me rrokaqiejt që dikur
ngriheshin krenarë, duke i shembur brenda disa çastesh të dhimbshme.
Dy
kulla 110-katëshe, një herë zemra e skyline-it të Nju Jorkut, tani ishin kthyer
në hi dhe rrënoja. Me to, jeta e afro 3000 njerëzve u shua në mënyrë brutale,
duke lënë pas një boshllëk që nuk mund të mbushej kurrë. Ajo ditë, 11 shtatori
i vitit 2001, ishte më shumë se një ngjarje tragjike – ishte një plagë në
shpirtin e botës, një përkujtim i brishtësisë së jetës dhe e forcës
shkatërruese të urrejtjes.
Tani,
duke qëndruar në këtë vend të shenjtë, përballë pishinave të mëdha që shënojnë
gjurmët ku dikur ngriheshin kullat, ndjeva një qetësi të hidhur. Uji që rridhte
në heshtje, duke u humbur në thellësinë e zezë të memorialit, dukej sikur
mbante zërat e atyre që humbën jetën, një përkujtim i përjetshëm për tragjedinë
dhe shpresën. Njerëzit e mbledhur aty qëndronin në heshtje, me zemrat e tyre të
mbushura me dhembshuri dhe reflektim.
Tefik
Basha& Sabile Keçmezi- Basha, Times Square, Nju Jork, 2018
Kjo
vizitë nuk ishte vetëm një udhëtim fizik, por një udhëtim emocional, një
përkujtim asaj se si njerëzimi ka
pësuar, ka vuajtur, por edhe ka qëndruar i fortë. Kujtimi i asaj dite na
mëson
të çmojmë jetën, të përqafojmë paqen dhe të punojmë për një botë ku kurrë më të
mos ndodhë një tragjedi e tillë.
Bota
nuk mundi të heshtte përballë këtij sulmi të tmerrshëm që goditi jo vetëm
Amerikën, por tërë njerëzimin. Si një plagë e hapur në zemrën e kohës, kjo
tragjedi mbeti një përkujtim i hidhur i asaj që njerëzimi mund t’i bëjë
vetvetes kur urrejtja mbizotëron. Për amerikanët, 11 Shtatori nuk është thjesht
një datë – është një simbol i dhimbjes, kujtesës dhe forcës për të qëndruar. Në
zemër të kësaj dhimbjeje, ata ngritën Qendrën Përkujtimore të 11 Shtatorit, një
monument që përkujton jetët e humbura dhe ngre lart shpirtin e qëndrueshmërisë.
Kjo
mrekulli arkitekturore, qëndron si një rojtar i heshtur mbi rrënojat e së
shkuarës, duke u ngjitur deri në qiell me një lartësi prej 541 metrash,
ndërtesa më e lartë në të gjithë Amerikën. Si një fener i shpresës dhe
ripërtëritjes, ajo përfaqëson më shumë sesa një ndërtesë – është një premtim
për të ardhmen, një dëshmi se njerëzimi mund të ngrihet mbi tragjedinë dhe të
krijojë diçka madhështore nga hiri.
Rreth
kësaj ndërtese, një pyll pemësh krijon një oazë qetësie, një hapësirë që na
fton të reflektojmë mbi jetën dhe humbjen. Në vendet ku dikur ngriheshin
krenare kullat binjake, tani qëndrojnë dy ujëvara që zbresin thellë në themelet
e dikurshme, si lot të pandërprerë të tokës që mban kujtimin e dhimbjes. Ato
ujëvara, më të mëdhatë e ndërtuara nga dora e njeriut në Amerikë, zbresin me
një madhështi të qetë, duke përfaqësuar rrjedhën e kohës dhe shërimin e
ngadalshëm të plagëve.
Përreth
tyre, pllakat prej bronzi mbajnë të gdhendur emrat e atyre që humbën jetën atë
ditë. Secili emër është një histori, një jetë e ndërprerë, një kujtim i
paharruar. Këto pllaka, të rrethuara nga ujëvara dhe pemë, janë si faqet e një
libri të shenjtë që rrëfen për sakrificën, për tragjedinë dhe për forcën e
njerëzimit për të mos harruar. Ky vend nuk është vetëm një përkujtim – është
një testament i fuqisë së jetës për të triumfuar mbi errësirën dhe një thirrje
për paqe që na fton të reflektojmë dhe të mësojmë.
Parku
i qytetit, një mrekulli e pazakontë, ishte si një frymëmarrje e thellë në mes
të rrëmujës së pandalshme të Nju Jorkut. Një oazë gjelbërimi që shtrihej mbi
3.4 kilometra katrorë, i vendosur në zemër të xhunglës së betonit, si një fllad
i butë që çliron shpirtin nga pesha e betejave të përditshme. Ishte si të hyje
në një tjetër botë, ku ritmi i jetës ngadalësohej dhe qetësia bëhej melodia e
vetme.
Tefik Basha & Sabile
Keçmezi- Basha me nipërit, Memoriali i 11 shtatorit, Nju Jork 2018
Ajo
që më magjepsi më shumë ishte larmia që ofronte parku. Çdo hap zbulonte një vend
të ri për të pushuar, një hapësirë të qetë ku peizazhi mahnitës të ftonte të
ndaleshe dhe të harroje gjithçka tjetër. Liqenet e kthjellëta pasqyronin
qiellin e gjerë, pellgjet e vogla shndrisnin si thesarë të fshehur, dhe
shtigjet e ecjes, të mbuluara me hijen e pemëve të larta, ftonin kalimtarët të
zhdukeshin në mendime ose të kënaqeshin me bukurinë e thjeshtë të natyrës.
Kur
lodhja nga ritmi i furishëm i rrugëve të Nju Jorkut të pushtonte, ky park
shndërrohej në një strehë të përsosur. Këtu mund të shtriheshe mbi barin e
butë, të hapje një libër dhe të lexoje në heshtjen që e ndërpriste vetëm
cicërima e zogjve. Ishte si të zhyteshe në një univers tjetër, ku koha ndalej
dhe ti bëheshe pjesë e harmonisë së natyrës.
Parku
nuk ishte vetëm një hapësirë, por një përvojë, një vend ku qyteti dhe natyra
gjenin një gjuhë të përbashkët për të qetësuar shpirtrat e lodhur. Ishte një
kujtesë se edhe në mes të zhurmës dhe kaosit, gjithmonë mund të gjesh një qoshe
ku paqja dhe bukuria të rikthejnë forcën dhe frymëzimin. Kjo oazë e gjelbër nuk
ishte thjesht një vend – ishte një përkujtim i fuqisë së natyrës për të na
dhënë atë që qytetet moderne shpesh na e marrin: qetësinë dhe lidhjen me të
thjeshtën dhe të përjetshmen.
Sabile Keçmezi-Basha
& Arta Basha- Jakupi & Tefik Basha, Statuja e Lirisë, Nju Jork, 2018
Në
këtë oazë gjelbërimi, ku Nju Jorku lë pas zhurmën dhe ngutjen, shfaqet një
panoramë e gjallë e jetës së qytetit. Familje të panumërta, si të nxjerra nga skena
të filmave amerikanë, mbushin parkun me gjallëri dhe harmoni. Ata mbërrijnë me
batanije, ushqim të përgatitur me kujdes dhe me zemra të hapura për një ditë të
mbushur me momente të thjeshta e të bukura. Çdo cep i parkut bëhet një vend i
veçantë, ku fëmijët qeshin, prindërit bisedojnë, dhe natyra e qetë shndërrohet
në mikpritësin më bujar.
Pellgjet
e parkut, si pasqyra të qeta të një bote tjetër, ofrojnë mundësinë për të
lundruar në varka që duket sikur përshkojnë valët e imagjinatës. Disa prej
tyre, të frymëzuara nga gondolat e Venecias, janë si një thirrje romantike për
ata që kërkojnë një moment larg realitetit. Karrocat e zbukuruara me shije, një
relikt e epokave të tjera, presin të çojnë udhëtarët në një udhëtim që mund të
zgjasë nga 20 minuta deri në një orë, por që mbetet një kujtim për gjithë
jetën.
Por
parku ofron shumë më tepër sesa vetëm piknikë dhe lundrime. Brenda tij gjenden
tre kopshte të mrekullueshme – një anglez, një francez dhe një italian – që
sjellin një frymë të pastër evropiane në mes të Amerikës. Për ata që nuk kanë
shkelur kurrë anën tjetër të Atlantikut, këto kopshte janë si një ftesë për të
ëndërruar dhe për të ndjerë kulturën dhe hijeshinë e botës së vjetër.
E
mbi të gjitha, parku ruan thesare të tjera – Kalanë Belvedere, një kopsht
zoologjik dhe një gjallëri që vjen nga artistë të pazakontë, shitës ambulantë
dhe njerëz me energji pozitive që sjellin buzëqeshje të ngrohta. Çdo hap është
një zbulim i ri, një takim me diçka të papritur, nga zëri i një violine që
kumbon në një qoshe të parkut, te një piktor që kap ngjyrat e natyrës me
penelin e tij.
Ky
park nuk është thjesht një hapësirë – është një botë brenda një bote, një vend
ku kulturat bashkohen, ku kujtimet krijohen dhe ku çdokush, për pak çaste, gjen
paqen dhe lumturinë në mes të zemrës së qytetit që nuk fle kurrë.
Sabile Keçmezi-Basha
& Tefik Basha, para Statujës së Lirisë, Nju Jork, 2018
Spontanisht,
këmbët na drejtuan te ura legjendare e Bruklinit, një monument që sfidon kohën
dhe imagjinatën. Sapo mbërritëm, madhështia e saj më mahniti – ishte shumë më e
madhe, më e fuqishme, dhe me një frymë rilindjeje që dukej sikur rrezatonte nga
çdo gur e tel. Ndërtimi i saj, që daton në shekullin e 19-të, mbante një
hijeshi të veçantë, një përzierje të klasikes dhe të guximit modern. Ishte një
spektakël që të ngjante me urën e bukur të Budapestit, një tjetër perlë që më ka
lënë pa fjalë kur e patëm vizituar.
Një
vështrim nga ura ishte si të shikoje dy botë të ndryshme që bashkoheshin në
një.
Sabile Keçmezi-Basha
& Tefik Basha, Manhattan, 2018
Në
njërën anë, Manhattan-i ngrihej si një kurorë e urbanitetit, një mozaik i
ndërtesave që preknin qiellin. Në anën tjetër, Brooklyn-i, më i qetë, dukej si
një ftesë për të përjetuar një ritëm tjetër të jetës. Mes këtyre dy botëve, si
një lumë pa fund, shtrihej një det makinash që rridhnin pa pushim, secila duke
ndjekur destinacionin e saj. Ishte një lojë kontrastesh që mund të soditje për
orë të tëra, duke u humbur në ritmin e kësaj melodie urbane.
Ura
e Bruklinit nuk ishte vetëm një udhëtim për makinat – ishte një shteg për këmbësorët,
për vrapuesit dhe për çiklistët, të cilët kalonin pranë nesh me një zile të
lehtë për të na kujtuar se duhej të hapnim rrugën. Ishte një hapësirë ku
njerëzit e çdo ritmi dhe qëllimi bashkoheshin nën hijen e çelikut të saj. Sepse
po, kjo ishte ura e parë e ndërtuar tërësisht prej çeliku, një dëshmi e guximit
dhe vizionit të një epoke që kërkonte të kapërcente kufijtë e mundësive.
Ndërsa
qëndrova mbi të, duke ndjerë erën e butë të lumit që prekte fytyrën time dhe
zhurmën e lehtë të makinave dhe këmbëve që ecnin mbi dërrasat e saj, ndjeva një
ndjesi lidhjeje mes së shkuarës dhe së tashmes. Ura e Bruklinit nuk është vetëm
një strukturë – është një simbol i qëndrueshmërisë, një rrugë që lidh botët dhe
historitë, një thesar që i përket jo vetëm Nju Jorkut, por gjithë njerëzimit.
Të
vizitosh Nju Jorkun dhe të anashkalosh Statujën e Lirisë, është si të harrosh
të lexosh faqen më të rëndësishme të librit të këtij qyteti. Me këtë mendim në
zemër, ne, së bashku me Tefikun, Artën dhe nipërit, u nisëm drejt vendit ku
anijet prisnin të na çonin te ky simbol historik i lirisë dhe shpresës. Ishte
një udhëtim që përziente pritjen me kuriozitetin, një dëshirë për të parë nga
afër atë që kishte frymëzuar miliona njerëz për dekada me radhë.
Statuja
e Lirisë, e dhuruar nga qeveria franceze në vitin 1886, qëndronte si një dëshmi
e lidhjes midis dy kombeve dhe vlerave universale të lirisë dhe demokracisë.
Por kur e pamë nga afër, një surprizë e çuditshme na pushtoi – statuja nuk
ishte aq madhështore sa imagjinata jonë e kishte ndërtuar. Në fakt, ajo na
befasoi për madhësinë e saj relativisht të vogël, një figurë prej 46.5 metrash
që, në krahasim me rrokaqiejt e Manhattanit, dukej disi e përulur.
Tefik Basha & Sabile
Keçmezi- Basha dhe Arta Basha- Jakupi me nipërit, në lumin Hudson River, Nju
Jork, 2018
Ishte
si të shihje një kujtim të një epoke tjetër, një simbol që mbartte një rëndësi
më të madhe se vetë përmasat e saj fizike. Në mes të detit, me pishtarin e saj
të ngritur lart, ajo ruante një dinjitet të heshtur, duke na kujtuar se forca e
saj nuk qëndronte në përmasat, por në kuptimin që mbartte. Ishte një simbol për
emigrantët që shihnin në të dritën e një të ardhmeje të re, një simbol që për
miliona kishte qenë dera e shpresës.
Dhe
ndërsa e sodisnim këtë monument të famshëm, mendimet na çuan drejt kontrastit
të saj me rrokaqiejt e Manhattanit që dominonin horizontin. Ato ishin një
shprehje e fuqisë dhe arritjeve bashkëkohore, por Statuja e Lirisë fliste për
diçka më të thellë – për ndjenjën e lirisë dhe mundësisë që kishin shtyrë
miliona të ndiqnin një jetë më të mirë në këtë tokë.
Edhe
pse nuk na la pa frymë me madhështinë e saj, Statuja e Lirisë na ftoi të
reflektonim mbi historinë dhe simbolikën e saj. Ajo ishte më shumë se një
monument – ishte një kujtesë e shpirtit të njerëzimit për të kërkuar dritën,
për të kapërcyer errësirën dhe për të gjetur një vend ku mund të qëndrojë
krenar. Në atë moment, ajo na dukej si një mikpritëse e heshtur, që qëndronte
me krenari për të mirëpritur të gjithë ata që shihnin në të një shenjë të së
ardhmes.
Qendrën
e qytetit vendosëm ta lëmë për mbrëmje, sikur ta dinim që dritat dhe gjallëria
e natës do ta bënin më magjepsëse. Ishte një sfidë për imagjinatën tonë dhe një
premtim për diçka të jashtëzakonshme – dhe ashtu ndodhi. Kur arritëm në Times
Square, ai na përfshiu si një valë dritash dhe energjie që nuk kishte të
krahasuar. Ishte një spektakël që të mahniste, një qendër e botës moderne ku
çdo hap dukej si një hap në zemrën e vetë qytetërimit.
Në të kaluarën, ky vend njihej si Sheshi Longacre, një emër që tani tingëllon si një hije e së shkuarës. Por në vitin 1904, me ngritjen e Times Tower, ky shesh mori emrin që sot është një legjendë. Dhe në vitin 1928, gjithçka ndryshoi përjetësisht, kur reklama e parë ndriçoi këtë hapësirë, duke e shndërruar atë në një mozaik të gjallë dritash dhe ngjyrash. Që nga ajo kohë, Times Square u bë një ikonë, një vend ku nata dhe dita bashkohen, një skenë ku koha duket sikur ndalon për të festuar ritmin e jetës.
Ndërsa
qëndronim aty, të rrethuar nga reklamat e mëdha që ndriçonin qiellin e natës,
ndjemë një ndjesi që ishte përtej fjalëve. Ishte si të qëndroje në qendër të
një universi të ndriçuar, ku çdo gjë ishte e gjallë, e madhe dhe e
papërsëritshme. Zhurma e qytetit, dritat që ndryshonin pandalshëm dhe turma
njerëzish nga e gjithë bota krijonin një koreografi që vetëm Times Square mund
ta ofronte.
Kjo
hapësirë nuk ishte thjesht një shesh – ishte një deklaratë, një rrëfim i forcës
dhe kreativitetit të njeriut, një përkujtim se bota gjithmonë është në lëvizje,
gjithmonë e gjallë. Times Square, me dritat dhe historinë e tij, nuk ishte
vetëm një vend ku të qëndroje; ishte një përvojë që të mbushte me admirim dhe
të bënte të ndiheshe i gjallë në një mënyrë të re dhe të pazakontë. Në atë
natë, nën dritën e tij magjike, kuptuam pse ky shesh nuk ishte vetëm një
destinacion, por një simbol i shpirtit të Nju Jorkut dhe vetë njerëzimit.
Kurrë
më parë nuk kisha përjetuar diçka të tillë – një skenë që të mbyt dhe
njëkohësisht të zgjon të gjitha shqisat. Sapo mbërritëm, u ndjemë të përfshirë
në një vorbull reklama gjigante, të ndezura e të gjalla, që vinin nga çdo anë
si një stuhi dritash dhe ngjyrash. Ishte si të ndodhesha në qendër të një
universi të ri, ku çdo cep përpiqej të tërhiqte vëmendjen tonë, duke na mbushur
me një lumë informacioni që truri jonë përpiqej ta kuptonte.
Por
pastaj, si me magji, kur gjithë ky intensitet mblidhej brenda nesh dhe fillonim
të kuptonim se ku ndodheshim, një botë tjetër shfaqej përpara syve tanë – arti
i rrugës që shpërthente rreth e rrotull. Ishte si një festival i pafund, një
skenë e hapur ku artistët e Nju Jorkut ndanin shpirtin e tyre me kalimtarët.
Çdo hap sillte një surprizë të re: muzikantë që luanin me pasion, kërcimtarë që
sfidonin gravitetin, magjistarë që krijonin iluzione në mes të realitetit dhe personazhe nga filmat e Star
Wars që dukej sikur kishin dalë nga ekrani për të sjellë një buzëqeshje te
fëmijët dhe të rriturit.
Sabile Keçmezi-Basha
& Arta Basha-Jakupi & Tefik Basha, Darsi (ulur), Memorali i 11
Shtatorit, Nju Jork, 2018
Times
Square nuk ishte thjesht një shesh – ishte një karnaval i përhershëm, një
përzierje e dritave, zhurmave dhe artit që dukej se nuk mbaronte kurrë. Aty,
çdo hap të bëhej dëshmitar i një mrekullie të vogël dhe kuptoja pse ky vend nuk
është thjesht një destinacion, por një përvojë që të mbetet në kujtesë
përgjithmonë. Ishte një vend ku arti dhe jeta bashkoheshin në një vallëzim të
pandalshëm, duke na kujtuar se edhe në mes të kaosit të qytetit, bukuria
gjithmonë gjen një mënyrë për të ndriçuar.
Ky
qytet, si një libër që nuk mbaron kurrë së treguari histori, nuk ka nevojë për
faqe të reja për të mahnitur lexuesin. Gjithçka që të rrethon, çdo kënd, çdo
hap, është një poezi për sytë. Ndaloje hapin për një çast dhe lejoje shpirtin
të ndjejë ritmin e jetës që rrjedh si një lumë shumëngjyrësh. Vëzhgo siluetat
që kalojnë: fytyra nga skajet e botës, zëra që flasin gjuhë të ndryshme, një
simfoni e papërsëritshme njerëzore. Dëgjo tingujt që valëviten në ajër:
fishkëllimën e taksive të verdha, murmurimën e rrugëve të gjalla, një koncert
spontan i qytetit që kurrë nuk fle. E tërë kjo na magjepsi.
Asnjëherë
nuk kam menduar se ky qytet, si një mikrokosmos i botës, duket sikur udhëtimi
në çdo kontinent është vetëm një hap larg. Asnjëherë nuk kam menduar, se nëse
do të jetoja këtu, mbase as nuk do të kisha nevojë të dilja jashtë tij. Se çdo
lagje, çdo cep, ishte një histori, një botë më vete.
Shikoja
tabelat që ndizen si yje të gjalla në Times Square dhe mendoja athua sa ëndrra
reflektohen aty, sa hapa të ngutur nxitojnë për të shkrepur një foto mbi Urën e
Bruklinit. E kur ritmi i furishëm na rëndonte mbi supe, gjenim prehje në
qetësinë e gjelbër të Central Park-ut. Të lodhur, u ulem mbi një stol, në hijen
e pemëve të lashta, dhe e lamë veten të zhytemi në melodinë e cicërimave,
ndërsa frymëmarrja jonë u mbush me freskinë e kësaj oaze në mes të kaosit.
Dhe
mendova, a nuk është kjo një mrekulli e thurur nga dora e njeriut dhe e
natyrës? Një poezi që nuk kërkon vargje për t’u ndier, sepse çdo frymë që merr
këtu është vetë poezia.
E
ç’të thuash për Manhatanin, atë copëz magjike të zemrës së Nju Jorkut, ku
qielli përqafon rrokaqiejt dhe drita ndriçon edhe hapat më të humbur? Ishim një
grusht njerëzish, një pikë në oqeanin e këtij qyteti që gumëzhinte si një
koncert i përjetshëm. Duke ecur në rrugët e tij, ndihesha e vogël, si një
thërrmijë nën hijen e katedraleve prej xhami e çeliku, ku yjet duken më larg se
majat e ndërtesave që gërvishtin horizontin.
Shikimi
im sorollatej mes lumit të pandalshëm të njerëzve – një koreografi spontane, ku
secili kishte një drejtim, një qëllim, por asnjëherë nuk dalloje se ku po
shkonin. Automjetet shfrynin nxitim nëpër rrugë, si një lumë i shfrenuar, çdo
makinë një kapitull i veçantë i tregimit urban. Çdo kthesë, çdo cep, ishte një
libër i hapur me faqe të shkruara nga zhurmat, aromat dhe ritmet e këtij vendi
të paqetë.
Mbetëm
të shtangur në atë kaos të çuditshëm, në atë harmoni të pashpjegueshme që vetëm
Manhatani mund ta ofrojë. Deshëm të ndaleshim për një çast, të pinim një kafe
në mes të kësaj vorbulle energjie. Dhe ja, një tavolinë e vogël buzë trotuarit,
ku erërat sillnin aromën e asfaltit të ngrohur dhe të luleve nga një tregtar i
rastësishëm.
Kafja
erdhi, dhe për çudi, çmimi nuk ishte aspak aq i lartë sa e prisnim. Aty, në atë
moment të thjeshtë, ku gotat e kafesë avullonin në duart tona, ndjeva një
qetësi të rrallë. Ishte një pushim i shkurtër, një frymëmarrje mes kaosit të
Manhatanit, ku çdo gjë rreth nesh dukej njëkohësisht kaotike dhe perfekte, si
një pikturë impresioniste që i shpëton logjikës, por jo bukurisë.
Më
në fund, erdhi ora e lamtumirës, çasti kur duhej të ndaheshim nga ai qytet
madhështor, që na kishte mirëpritur si mik bujar dhe na kishte dhënë çaste që
do të mbeteshin përjetësisht pjesë e kujtimeve tona. Autobusi, një karrocë
moderne përplot me udhëtarë të mendimeve të heshtura, na ftoi të ngjiteshim mbi
të, duke mbajtur me vete thasë të padukshëm të mbushur me përjetime – çdo cep
të qytetit, çdo hap që kishte prekur pllakën e trotuarit, çdo frymëmarrje që
kishte shijuar ajrin e tij.
Udha
na çoi larg, duke kaluar pranë dritave që zbeheshin ngadalë, si një perde që
ulet mbi skenën e një teatri, ku drama e ditës përfundonte për t’u lënë vend
ëndrrave. Dhe ndërsa autobusi lëkundej lehtë mbi asfaltin e heshtur, mendjet
tona udhëtonin ende në rrugët e qytetit, në përqafimin e hijeshisë së tij, duke
marrë me vete dritën e tij të pashuar.
Ishte
vonë kur më në fund mbërritëm në banesë, por qyteti ynë i ri, Bostoni, na priti
me një përqafim të butë, sikur të kishte qenë zgjuar vetëm për ne. Dritat e tij
ndriçonin si fenerë të vegjël në errësirë, duke krijuar një melodi të heshtur
mirëseardhjeje. Rrugët e tij, tashmë familjare, na pritën pa zhurmë, si një mik
i afërt që di të mirëkuptojë lodhjen dhe të respektojë heshtjen. Në atë qetësi
të vonë, ndjeva se ishim kthyer jo thjesht në një banesë, por në një vend që
tani kishte filluar të na përkiste. Një qytet që ngadalë po bëhej vetë pjesë e
zemrave tona, një strehë për ëndrrat tona të reja.
Pas
tri ditëve të mbushura me dritën e momenteve tona, Tefiku shprehu dëshirën që
rruga të na çonte drejt Vashingtonit. Por unë, e lidhur nga kujtimet e një
vizite të mëhershme me deputetët e Kosovës në Kongresin Amerikan, zgjodha të
mos udhëtoja kësaj here. Ishin edhe nipërit e vegjël, të cilët nuk e përballonin
lehtë rrugëtimin ajror, ndaj zemra ime gjeti prehje në shtëpi, mes zërit të
tyre dhe të qeshurave që mbushnin ajrin me gëzim të pastër.
Koha,
si një erë e lehtë që përkëdhel fytyrën dhe humbet pa gjurmë, kaloi shpejt, e
fshehur mes lojërave tona në parkun e vogël të lagjes. Ishte një hapësirë e
thjeshtë, por për ta u bë një univers plot me aventura të vogla. Çdo e qeshur,
çdo kërcim mbi barin e gjelbër ishte një poezi e gjallë që vetëm fëmijëria mund
ta shkruajë.
Në
mbrëmje, Tefiku dhe Arta u kthyen nga rruga e tyre, të mbushur me emocionet e
një dite të paharrueshme. Gëzimi i tyre derdhej në fjalët që më tregonin, në
sytë e ndriçuar që sillnin me vete pamjet e Shtëpisë së Bardhë dhe madhështinë
e Kongresit Amerikan. Për ta, çdo cep i asaj qytetarie madhështore ishte si një
libër i hapur, ku historia dhe madhështia ftojnë çdo vizitor të shkruajë faqet
e veta.
Unë
i dëgjova me buzëqeshje, duke ndier se, edhe pse nuk kisha udhëtuar me ta,
zemra ime kishte qenë aty, në çdo hap të tyre, në çdo çast kur ata admironin
botën me një freski të re. Dhe kështu, mbrëmja përfundoi si një histori që
mbetet për t'u kujtuar – një ditë që lidhte të kaluarën me të tashmen, një
përjetim që e bënte jetën më të pasur.